Gå til innhold

Hvilket fluesnøre?????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg har i alt for mange år fisket kun med overhåndskast (klassisk Halford oppstrømsfiske :D), men etter en aldri så liten men effektiv instruksjon av Staffan i sommer så har jeg innsett at tiden er inne for å trene langt mer på kast som starter fra vannet.

Etter å ha brukt litt tid på disse kastene så funker det bedre og bedre men det er langt igjen så treningen fortsetter. Men gøy er det så det holder. Fin ørret har jeg fått på det også :D :D

 

Så til spørsmålet.

Kan noen anbefale meg ett snøre som egner seg til både vannkast og overhåndskast. Jeg trenger ett snøre som er godt på begge deler med tanke på en lang ved elva hvor man møter ulike situasjoner.

Jeg er ikke overbegeistra for snører som har fryktelig lange klumper (16-17 meter) så jeg håper og tror at det finnes snører med litt kortere klump (gjerne en 10-12 meter) som egner seg både til vannkast og overhåndskast. Fin presentasjon av flua er ett nøkkelord for begge metoder.

 

Kom med forslag og da gjerne med en begrunnelse. Det vil gi mulighet til analyse og litt tenking :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Som Staffan sier, Triangeltaper er jo god. Men jeg mener du burde prøve Carron jeg da. Svindyrt (vel...billigere enn hailina). Men det er den absolutt beste lina jeg har brukt. Jeg har jaggu meg testa mye, sjøl om jeg ikker Staffan eller Purist, men ingenting jeg har prøvd kan måle seg med Carron.

 

Nå er dette min oppfattning, andre har nok andre oppfattninger  ;D

 

Nå omdagen driver jeg å tester noen nye snører. Har ikke sett de i Norge før, spennde snører men må testes mer før jeg kan si noe.

 

Mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et Rio Selective Trout når jeg speyer...da bruker jeg en 490 stang og et #5 snøre.

Har ikke så god teknisk innsikt i hva som utgjør den store forskjellen med lange klumper i forhold til korte klumper.. Men for meg funker det bedre med nevnte snøre når jeg speyer en med andre snører jeg har testet.. f.eks SA ultra 4, Rio Gold, flere loop snører..har kommet fram til at det blir letter med vannkast når jeg går opp en klasse på fluesnøret, så sant det stangen takler overhodekast like bra med snøret. Men vekt på snøret spiller nok en vesentlig rolle.. Jeg fisker jo bare tørrt selv, og trenger da et snøre som er like bra på overhodekast som underhåndskast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg synes set er så marginalt å få tilbake om man bytter line....det kan vel heller hende at man ikke får kjørt seg inn tå en line før man kjøper ny......Nå har jeg brukt reveline i snart 6 år....og vil ikke ha noe annet....men det er litt prinsipp i det.....forsnører er på tryne dyrt.....iforhold til råvarekostnader.....produksjonstid.......levetid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

triangel taper er veldig bra.....men har ikke du kjøpt det gode sylksnøret?

 

Triangeltaper har jeg tenkt litt på, takker for tipset Staffan :D

Sylksnørene er gode, men jeg har ikke nok kunnskap om de er gode nok til vannkast.

Tanken er at sylk har en så smal baktappering samt at klumpen også er rellativt smal og at muligens en litt kraftigere/tjukkere klump ville ha funka enda bedre til vannkast men som sagt så er jeg rellativt grønn på dette. Derfor må jeg prøve ut forskjellige varianter.

 

Carronlina høres spennende ut, Bjørnar. Men jeg kommer aldri i livet til å gi nær 1000 kroner for ett fluesnøre. Ikke om den var belagt med gull engang :D

 

Rio Selective trout er notert, stianM :D

 

Kom med flere forslag, folkens!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stemme til på Triangle Taper...

 

Standard TT har litt brå overgang fra klump til runningline, så hvis du tror dette er et problem så har Joan Wulff Signature Linene lengre overgang http://www.royalwulff.com/joan_lines.html

 

Personlig liker jeg veldig godt vanlig TT i olivengrønn (lekker) farge til ørretfiske  ;) Og for folk som likevell aldri fisker med splitthagl og kulehodenymfer er det jo ikke noe problem at TT linene ikke slår knallhardt over  8)

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Terje da? Har ikke du slike sharkskin-liner da? De er jo dyrere ;)

 

Men du burde prøve Foxtail Longbelly f.eks. Er jo helt sikkert noen oppi Hagledalen som du kan få prøvd? Foxtail WF er dat også helt fint til det meste av vanlig fiske. Er helt enig med deg der Staffan :) Gode liner!

 

Streamstix-lina er og noe du burde prøve. Den er veldig god på vanlig kasting hvertfall, funker også tåelig bra til vannkast.

 

Guideline Presentation da (som Trygve nevner)? Har kort klump hvertfall, motsetningen til Carron/Foxtail LB. Men jeg aner ikke hvordan det er til vannkast?

 

Men du burde vel bare høre på de andre her; gå for Triangel Taper :)

 

Mvh

Bjørnar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En stemme til på Triangle Taper...

 

Standard TT har litt brå overgang fra klump til runningline, så hvis du tror dette er et problem så har Joan Wulff Signature Linene lengre overgang http://www.royalwulff.com/joan_lines.html

 

Personlig liker jeg veldig godt vanlig TT i olivengrønn (lekker) farge til ørretfiske  ;) Og for folk som likevell aldri fisker med splitthagl og kulehodenymfer er det jo ikke noe problem at TT linene ikke slår knallhardt over  8)

 

Grunde

 

Det er notert, grunde :D

 

Trygve:

Guideline presentation har jeg vet du, men det er ikke spesiellt godt til delikate presentasjoner oppstrøms da det blir veldig tung. Må i såfall lage noen skikkelig lange fortommer da ;D.........men du verden som det skyter....ett kast og det fyker av gårde ;D

 

Bjørnar:

Jo da jeg har ett sharkskin snøre liggende, og det fikk jeg helt gratis ;D ;D

Det har blitt brukt på en 4-5 turer før det fikk hvile :D

 

Foxtail longbelly hadde jeg men jeg gav det bort...trur jeg da :D

 

Triangel taper kommer jeg til å anskaffe meg før neste seong både i orginalutgave og J.W utgaven :)

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har forresten hørt gode ting om Loop stillwater. Noen som vet noe mer om disse?

 

Terje!

 

 

PS. Har vurdert lenge å lage en kampanje retta mot loop for å få tilbake gode gamle loop extreme og loop extreme distance. Skjønner ikke hvorfor loop

kutta ut disse to snørene som er noe av det nydeligste jeg har kasta med, noe jeg har fått støtt på fra flere :D

 

Heldigvis har jeg nå lyktes i å anskaffe meg to stk loop extreme i mint condition, og de skal brukes mye fremover. Skal sjekke egenskapene til loop extreme på

vannkast.

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har forresten hørt gode ting om Loop stillwater. Noen som vet noe mer om disse?

 

Terje!

 

 

 

Bruker selv Opti Stream i flere klasser, men om det har noen interresse her, så var det dette snøret (Stillwater) Anderssson selv brukte på Signatur #4 da vi fisket  etter storørret noen dager i fjor. Prøvde det selv, og trodde det først og  fremst var et snøre for lange kast med mye snøre i lufta, men det var overraskende bra  til presise nedlegg på kort hold også. Det kan jo ha hatt med stanga å gjøre, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Terje!

 

Jag skulle vilja tipsa dig om ett snöre som du verkar vara ute efter.

Snowbee XS-DP Line (CRT)

Ännu en innovativ lina från Snowbee. Linan är designad av Vic Knight, en av Storbritaniens främsta kalkströmms fiskare.

Denna linan är främst avsedd för fiske i mindre vatten där presentation är av avgörande betydelse för ett lyckat fiske.

Alltså den perfekta linan vid fiske i kalkströmmar och små åar. Den korta framtaperingen laddar spöet snabbt medan den kontinuerliga baktaperingen (continuous rear taper CRT ) ser till att kraftöverföringen vid rullkast och underhandskast blir optimal.

Färg: Matt olive

Dessutom så är det ganska billigt runt 500skr

 

Mvh Mårten

 

post-638-13949858198808_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker så mye, erland fjell og Mårten :D

Nå begynner det å bli mange spennende alternativer her, og ikke noe er bedre enn det.

 

Takker spesiellt for ett utfyllende og forklarende innlegg, Mårten :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop Opti Stillwater har lengere og mer avsmalnet klump enn f.eks Loop OptiStream. Bruker selv Stillwater og har som andre her også sett mr. Anderson benytte dette snøre.

 

Nå koster jo begge disse linene rundt kr 900,- i butikken, men test f.eks Loop Multi flyline som er på ca halve prisen :) Kaster bra og fungerer godt til vannkast. Fordel med disse Loop linene er at de er to-fargete, slik at men ser hvor klumpen begynner :D Kan være greit det under diverse forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alt for mange år fisket kun med overhåndskast (klassisk Halford oppstrømsfiske :D), men etter en aldri så liten men effektiv instruksjon av Staffan i sommer så har jeg innsett at tiden er inne for å trene langt mer på kast som starter fra vannet.

Etter å ha brukt litt tid på disse kastene så funker det bedre og bedre men det er langt igjen så treningen fortsetter. Men gøy er det så det holder. Fin ørret har jeg fått på det også :D :D

 

Så til spørsmålet.

Kan noen anbefale meg ett snøre som egner seg til både vannkast og overhåndskast. Jeg trenger ett snøre som er godt på begge deler med tanke på en lang ved elva hvor man møter ulike situasjoner.

Jeg er ikke overbegeistra for snører som har fryktelig lange klumper (16-17 meter) så jeg håper og tror at det finnes snører med litt kortere klump (gjerne en 10-12 meter) som egner seg både til vannkast og overhåndskast. Fin presentasjon av flua er ett nøkkelord for begge metoder.

 

Kom med forslag og da gjerne med en begrunnelse. Det vil gi mulighet til analyse og litt tenking :D

 

Terje!

Dette har jeg også tenkt en del på.

Er ganske sikker på at de som kan dette skikkelig kaster bra med hvilke som hels liner. MEN....når vi er i startfasen for å lære dette skikkelig, så er det helt sikkert liner som er bedre/lettere å gjennomføre slike kast med, og DET vil jeg vite hvilke er :D

Litt sånn "flying start" for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

I forhold til Loop-snører er nok Opti Stream å foretrekke for den som vil lære seg disse tingene. Tror Stillwater kan oppleves som litt mer krevende i starten.

Her som ellers er det bakkastet, eller innkastet som mange sier, som først må sitte og gå mer eller mindre av seg selv - slik at man får armen og stanga tidsnok i god posisjon for et ballansert fremkast, uten at man syns det blir hastverk og rykker det igang. :)

Innkastet må komme parallelt med vannflaten, gjerne ganske høyt, og ved hjelp av en innlagt stangstopp falle ned samtidig i hele lengden man bruker for "ankring". Gjør man dette med en lang fortom er hele vekta av snøret fortsatt på veg bakover slik at det spenner stanga skikkelig framover igjen. Og det går framover så det griner, 20 meter er helt kurant med femmerstanga, også med kraftig vinkling. I hvertfall med Anderssons grunnteknikk som basis.  Når man treffer med dette kastet, skyter det først ut ei lang og trang bukt som til slutt løfter flua og ruller ut som vanlig.

Men det er fort gjort å bomme, og her skal det ikke mye til før tingene går fullstendig skeis - så det holder. :) Denne kasteteknikken baserer seg på ganske trange kastebevegleser tett inntil kroppen og svært tidlige stopp begge veger. Kastelengden økes ved å forlenge opphentingen bakover.

Ikke enkelt å beskrive sånt i noen få setninger, men i et større bilde foregår kastet i en sammenhengende bevegelse, Anderssons grunnbevegelse er å lage bakstoppet ved at underarmen støter mot overarmen, med snella omtrent ved kinnet, denne stillingen holdes nesten helt fram til fremre stopp. De aller fleste må trene en god del på akkurat dette, det kan jeg love :-\.I hvert fall måtte jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av kastene peiser avgårde 20-25 meter.........men problemet er at det kun er 3 av 10 :)

Og det som kan være litt vanskelig er å kaste korte kast på denne måten. har en en lang klump (eks 15 meter), og skal kaste 8-10, så blir det litt vrient......vist du skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også tenkt en del på.

Er ganske sikker på at de som kan dette skikkelig kaster bra med hvilke som hels liner. MEN....når vi er i startfasen for å lære dette skikkelig, så er det helt sikkert liner som er bedre/lettere å gjennomføre slike kast med, og DET vil jeg vite hvilke er :D

Litt sånn "flying start" for å si det sånn ;)

 

Jeg var litt overasket over at så mange i denne tråden synes snører med en klumpprofil der snøret er tykkest i framre del av klumpen (Ex. Rio selective trout og andre litt kortere XXD-kloninger) er det beste valget til vannkast. Jeg synes denne profilen en glimrende til både korte og lange overhodekast, men timingen i innkastet blir mer kritisk sammenlignet med andre snøreprofiler. De fleste jeg kaster sammen med er enige om at snører med varianter av deltatapering er det beste og enkleste valget til vannkast. Det mest typiske eksempelet på deltatapering er Royal Wulff Triangle Taper (som staffan og Grunde foreslo). Det er sikkert flere andre også, men Airflo, Guideline og Vision har alle modeller med delta-fasong.

 

Personlig synes jeg ikke Triangle Taper er verdens beste snøre til overhodekast, men skulle jeg hatt et snøre til like deler vannkast og overhodekast, samt at jeg ikke hadde behov for å slå over digre fluer (streamere og slike skumle saker), så ville jeg sterkt vurdert Triangle Taper eller Joan Wulff signature linene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :)

Jeg for min del er ikke ute etter liner som er driiitgode på en av delene og dårligere på den andre. Men snøre som passer godt til begge deler....sånn passe combo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :)

Jeg for min del er ikke ute etter liner som er driiitgode på en av delene og dårligere på den andre. Men snøre som passer godt til begge deler....sånn passe combo.

Det rette valget her er Lts Ultimate snørene (sort skyteline og gul klump)  ;)

Her er klumpen på ca 12 meter, og dette er det snøret jeg har hatt som er best egnet til over/underhåndskast.

Problemet er at de heretter kun kommer fra #6 og oppover, men tror de fleste butikkene som fører Loop/Lts har plenty av disse i lettere klasser enda.

Syntes Loop's Optistream er helt rått på vannkast, men litt ustabilt på overhåndskast.

Har også TT, som er et bra allround-snøre, men ikke like rått som Lts.

Dette er selvfølgelig bare mine meninger . . .

De som er drit-sleipe på underhåndskast kaster lett og uanstrengt med nesten hva det skulle være av snører, ser det ut til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :)

Jeg for min del er ikke ute etter liner som er driiitgode på en av delene og dårligere på den andre. Men snøre som passer godt til begge deler....sånn passe combo.

Det rette valget her er Lts Ultimate snørene (sort skyteline og gul klump)  ;)

Her er klumpen på ca 12 meter, og dette er det snøret jeg har hatt som er best egnet til over/underhåndskast.

Problemet er at de heretter kun kommer fra #6 og oppover, men tror de fleste butikkene som fører Loop/Lts har plenty av disse i lettere klasser enda.

Syntes Loop's Optistream er helt rått på vannkast, men litt ustabilt på overhåndskast.

Har også TT, som er et bra allround-snøre, men ikke like rått som Lts.

Dette er selvfølgelig bare mine meninger . . .

De som er drit-sleipe på underhåndskast kaster lett og uanstrengt med nesten hva det skulle være av snører, ser det ut til  :)

 

Jeg er enig med at Opti stream er RÅTT!!!! på vannkast! Skal du ha et snøre som funker bra til overhode kasting og minst like bra til spey ville jeg helt klart gått for loop multi! Lts ultimate har jeg bare i klasse 3 og har ikke fått prøvd det nok til å uttale meg noe særlig. Men prøv multi linen Terje! Selv bruker jeg opti stream for det meste, og det er helt sykt på vannkast (for å si det nok en gang.), men ikke noe særlig på lange overhodekast som skal lande PENT, da det er noe kort klump og du må skyte ganske mye for å tømme snellen for line. Ikke noe særlig til å holde line i luften med altså. Multi linen har jeg kastet hele dritten og 2 meter backing med over hodet (riktignok med stang i klasse 7 :rolleyes:) og den er like fantastisk til speykast. Anbefaler sterkt å prøve den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :)

Jeg for min del er ikke ute etter liner som er driiitgode på en av delene og dårligere på den andre. Men snøre som passer godt til begge deler....sånn passe combo.

Det rette valget her er Lts Ultimate snørene (sort skyteline og gul klump)  ;)

Her er klumpen på ca 12 meter, og dette er det snøret jeg har hatt som er best egnet til over/underhåndskast.

Problemet er at de heretter kun kommer fra #6 og oppover, men tror de fleste butikkene som fører Loop/Lts har plenty av disse i lettere klasser enda.

Syntes Loop's Optistream er helt rått på vannkast, men litt ustabilt på overhåndskast.

Har også TT, som er et bra allround-snøre, men ikke like rått som Lts.

Dette er selvfølgelig bare mine meninger . . .

De som er drit-sleipe på underhåndskast kaster lett og uanstrengt med nesten hva det skulle være av snører, ser det ut til  :)

 

Jeg er enig med at Opti stream er RÅTT!!!! på vannkast! Skal du ha et snøre som funker bra til overhode kasting og minst like bra til spey ville jeg helt klart gått for loop multi! Lts ultimate har jeg bare i klasse 3 og har ikke fått prøvd det nok til å uttale meg noe særlig. Men prøv multi linen Terje! Selv bruker jeg opti stream for det meste, og det er helt sykt på vannkast (for å si det nok en gang.), men ikke noe særlig på lange overhodekast som skal lande PENT, da det er noe kort klump og du må skyte ganske mye for å tømme snellen for line. Ikke noe særlig til å holde line i luften med altså. Multi linen har jeg kastet hele dritten og 2 meter backing med over hodet (riktignok med stang i klasse 7 :rolleyes:) og den er like fantastisk til speykast. Anbefaler sterkt å prøve den! 

 

 

Selger DU disse linene Spenolsen? Jobber ikke du i en butikk? Hvor ligger denne butikken hen, og er det mulig å teste liner vist en stikker innom der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...