Gå til innhold

Hvilket fluesnøre?????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Joda, Stikk innom Bergen Aktiv du Henning, så kan du prøve alt du vil av Spenolsen...han er en hyggelig fyr i tillegg.

Si fra når du er i Bergens området, for da kan du få prøve mine Troutfighter, Rio, SA, og Guideline liner også... ;D

 

Vekt fremme og bak og ca midt på...ja hele gjengen kan du få prøvd :)

Vi kan til og med fiske litt småfisk på fjærmygg jakt ;)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Interessant :)

Jeg for min del er ikke ute etter liner som er driiitgode på en av delene og dårligere på den andre. Men snøre som passer godt til begge deler....sånn passe combo.

Det rette valget her er Lts Ultimate snørene (sort skyteline og gul klump)  ;)

Her er klumpen på ca 12 meter, og dette er det snøret jeg har hatt som er best egnet til over/underhåndskast.

Problemet er at de heretter kun kommer fra #6 og oppover, men tror de fleste butikkene som fører Loop/Lts har plenty av disse i lettere klasser enda.

Syntes Loop's Optistream er helt rått på vannkast, men litt ustabilt på overhåndskast.

Har også TT, som er et bra allround-snøre, men ikke like rått som Lts.

Dette er selvfølgelig bare mine meninger . . .

De som er drit-sleipe på underhåndskast kaster lett og uanstrengt med nesten hva det skulle være av snører, ser det ut til  :)

 

Jeg er enig med at Opti stream er RÅTT!!!! på vannkast! Skal du ha et snøre som funker bra til overhode kasting og minst like bra til spey ville jeg helt klart gått for loop multi! Lts ultimate har jeg bare i klasse 3 og har ikke fått prøvd det nok til å uttale meg noe særlig. Men prøv multi linen Terje! Selv bruker jeg opti stream for det meste, og det er helt sykt på vannkast (for å si det nok en gang.), men ikke noe særlig på lange overhodekast som skal lande PENT, da det er noe kort klump og du må skyte ganske mye for å tømme snellen for line. Ikke noe særlig til å holde line i luften med altså. Multi linen har jeg kastet hele dritten og 2 meter backing med over hodet (riktignok med stang i klasse 7 :rolleyes:) og den er like fantastisk til speykast. Anbefaler sterkt å prøve den! 

 

Jeg er veldig enig i det du sier om multisnørene jeg har et i #7 og har hatt et i #5 flyt begge og det er veldig gode snører med gode egenskaper for dette.

opti stream har jeg kunn hatt som nymfe snøre i #4 og #5 lange overhodekast synes jeg det egner seg dårlig til, men opti stillwater  :-*  :o

Jeg har brukt lts ultimate #6 veldig mye i vår etter sø og har plagdes noe sinnsykt med minne som aldri ville forsvinne jeg måtte strekke det 3-4 ganger på en 12timers økt.. men utover det et veldig bra snøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig ang LTS Ultimate ;D Brukte kun dette snøre tidligere (før jeg gikk over til å bruke intermediate liner), og er det beste WF flyt snøre jeg har brukt, uten vil. Det har en utrolig glatt coating og kaster som fytti fy ;D  Dette søret koster jo litt (rundt 900,-), derfor er Loop Multi et godt alternativ da det har omtrent samme oppbygging, men noen hundrelapper rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Stikk innom Bergen Aktiv du Henning, så kan du prøve alt du vil av Spenolsen...han er en hyggelig fyr i tillegg.

Si fra når du er i Bergens området, for da kan du få prøve mine Troutfighter, Rio, SA, og Guideline liner også... ;D

 

Vekt fremme og bak og ca midt på...ja hele gjengen kan du få prøvd :)

Vi kan til og med fiske litt småfisk på fjærmygg jakt ;)

 

Stig

Oki :) Skal se hva jeg finner på når jeg er i byn :)

Men mener bare at folk som har en tilknytning til butikk/leverandør bør vise dette i profilen sin...Feks en liten tekst under bildet :) Da er det lettere for folk å vite om de er innhabile eller ei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra alternativ her gitt ;)

 

Jeg har nevnt Scierra Hmt til Terje på PM, ikke uten grunn.

Det er et snøre som har profilen for både vannkast og overhode.

Jeg tror du kunne blitt glad i det Terje. Selv om kvaliteten på coatingen ikke matcher de på topp.

 

Et annet forslag er Carron jetstream, makan til snøre! :o;)

 

Jeg kan vannkast,  men jeg er IKKE god på det. Med Carron snøret så føler jeg meg hvertfall best mulig "rustet" i en slik situasjon. Det presenterer silkemykt selv ved et dårligere vannkast slik mine blir til tider. Og det er konge over hode i tillegg.

 

Og Terje, ja det er dyrt. Og ja, det bæør smøres hver 3 gang. Men tror knapt du har vært borti bedre snøre til begge formål selv med en litt lang klump. Det er bare sjukt ;)

Så får Bjørnar og co legge ut litt info om profilen. Det har hvertfall en helt rå oppbygning!

 

(kan sende mitt til test Terje, bare send meg en PM) Så skjønner du sjæl hva jeg mener ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ser at folk har en del problemer med vanlige kast med Loop Opti Stream, jeg bruker dette på alt mitt fiske og det fungerer helt greit til overhodet-kast dersom man ikke er ute etter rekorder. Det er et snøre som ikke tåler muskelbruk, men med myke og følsomme bevegelser med gode stopp er det helt greit for en øvet kaste å rulle ut på 25 meter med ei vanlig femmersstang, sikkert en god del mer også, for den som er opptatt av meter og lengder. Men dette snøret fungerer aller best med lang fortom.

Kan være enig med Spenolsen (tror jeg det var) som anbefaler Multi-snøreene. Optisnørene krever kanskje mer av kasteren, Stillwater i forhold til underhåndkast, og Stream i forhold til lengder.

 

For alle som sliter med underhåndskast: Rå muskelkraft fører til at kastet mislykkes og aller helst kollapser helt. Her er det stanga som skal jobbe (kort arbeidsvei) og bare den. I den grad man skal bruke muskler, er det til å sette stoppunktene, og bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt lts ultimate #6 veldig mye i vår etter sø og har plagdes noe sinnsykt med minne som aldri ville forsvinne jeg måtte strekke det 3-4 ganger på en 12timers økt.. men utover det et veldig bra snøre

Nesten så jeg mistenker at du har fått et mandags-produkt her, for er det noe mine Ultimate-snører ikke skal beskyldes for å ha så er det minne .

Hadde alle snører vært like lite belastet med minne som disse så hadde jeg vært spart for mye irritasjon . . .

Jeg skal uansett prøve dette Multi-snøret fra Loop neste gang jeg trenger nytt snøre, for det eneste aberet med Lts og Loop Opti snørene er prislappen på rundt 900kr  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :)

Jeg for min del er ikke ute etter liner som er driiitgode på en av delene og dårligere på den andre. Men snøre som passer godt til begge deler....sånn passe combo.

Det rette valget her er Lts Ultimate snørene (sort skyteline og gul klump)  ;)

Her er klumpen på ca 12 meter, og dette er det snøret jeg har hatt som er best egnet til over/underhåndskast.

Problemet er at de heretter kun kommer fra #6 og oppover, men tror de fleste butikkene som fører Loop/Lts har plenty av disse i lettere klasser enda.

Syntes Loop's Optistream er helt rått på vannkast, men litt ustabilt på overhåndskast.

Har også TT, som er et bra allround-snøre, men ikke like rått som Lts.

Dette er selvfølgelig bare mine meninger . . .

De som er drit-sleipe på underhåndskast kaster lett og uanstrengt med nesten hva det skulle være av snører, ser det ut til  :)

 

Jeg er enig med at Opti stream er RÅTT!!!! på vannkast! Skal du ha et snøre som funker bra til overhode kasting og minst like bra til spey ville jeg helt klart gått for loop multi! Lts ultimate har jeg bare i klasse 3 og har ikke fått prøvd det nok til å uttale meg noe særlig. Men prøv multi linen Terje! Selv bruker jeg opti stream for det meste, og det er helt sykt på vannkast (for å si det nok en gang.), men ikke noe særlig på lange overhodekast som skal lande PENT, da det er noe kort klump og du må skyte ganske mye for å tømme snellen for line. Ikke noe særlig til å holde line i luften med altså. Multi linen har jeg kastet hele dritten og 2 meter backing med over hodet (riktignok med stang i klasse 7 :rolleyes:) og den er like fantastisk til speykast. Anbefaler sterkt å prøve den! 

 

 

Selger DU disse linene Spenolsen? Jobber ikke du i en butikk? Hvor ligger denne butikken hen, og er det mulig å teste liner vist en stikker innom der?

 

Det stemmer at jeg har en deltidsjobb hos Bergen Aktiv, som er forhandler av Loop. Kanskje jeg burde si fra om det, men for å si det sånn uttaler jeg meg ikke positivt om noe jeg ikke synes er bra. Selger også SA, Rio, Hardy, Scierra m.m men selv bruker jeg kun loop liner for tiden. Dette er det en god grunn til, og det er IKKE en lukrativ en sådan ;)

 

Dersom du vil prøve noe, er du hjertelig velkommen...og det er du i grunnen selv om du ikke vil prøve noe også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at folk har en del problemer med vanlige kast med Loop Opti Stream, jeg bruker dette på alt mitt fiske og det fungerer helt greit til overhodet-kast dersom man ikke er ute etter rekorder. Det er et snøre som ikke tåler muskelbruk, men med myke og følsomme bevegelser med gode stopp er det helt greit for en øvet kaste å rulle ut på 25 meter med ei vanlig femmersstang, sikkert en god del mer også, for den som er opptatt av meter og lengder. Men dette snøret fungerer aller best med lang fortom.

Kan være enig med Spenolsen (tror jeg det var) som anbefaler Multi-snøreene. Optisnørene krever kanskje mer av kasteren, Stillwater i forhold til underhåndkast, og Stream i forhold til lengder.

 

For alle som sliter med underhåndskast: Rå muskelkraft fører til at kastet mislykkes og aller helst kollapser helt. Her er det stanga som skal jobbe (kort arbeidsvei) og bare den. I den grad man skal bruke muskler, er det til å sette stoppunktene, og bare der.

 

Jeg er enig i at dette snøre fungerer greit til overhodekast, få blind kast å pælm ut, få som har prøvd dette å ikke har blitt imponert gjerne med en litt stiv 5er eller 6er stang ;) men klarer ikke å kaste over 25meter med dette snøret ihvertfall.  jeg liker rett å slett lange klumper mye bedre og da er stillwater mye bedre. ang vannkast så tror jeg optistream er bedre for folk flest.

Jeg har brukt lts ultimate #6 veldig mye i vår etter sø og har plagdes noe sinnsykt med minne som aldri ville forsvinne jeg måtte strekke det 3-4 ganger på en 12timers økt.. men utover det et veldig bra snøre

Nesten så jeg mistenker at du har fått et mandags-produkt her, for er det noe mine Ultimate-snører ikke skal beskyldes for å ha så er det minne .

Hadde alle snører vært like lite belastet med minne som disse så hadde jeg vært spart for mye irritasjon . . .

Jeg skal uansett prøve dette Multi-snøret fra Loop neste gang jeg trenger nytt snøre, for det eneste aberet med Lts og Loop Opti snørene er prislappen på rundt 900kr  :o

 

Er meget mulig.. har tenkt på dette selv mange ganger har prøvekastet noen andre sitt og det hadde ikke i nærheten av det minne jeg hadde på mitt. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg bare brukt ultimate til alt mitt sjøfiske i hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

;) men klarer ikke å kaste over 25meter med dette snøret ihvertfall. 

.

 

Er i grunnen helt enig. For min del skal jeg treffe omtrent 100% for at 25-meterskastet med Opti Stream skal lykkes (uten medvind), og for større lengder skal både dagsformen og flaksen være på plass :). Men jeg merker at det lar seg gjøre, hvis man vil trene nok på det.

Syns ærlig talt slike lengder nesten er unødvendig å bruke tid til å lære seg, under mitt fiske, stort sett i mindre elver, er det sjelden snakk om å skyte mer enn 7-8 meter, 4-5 holder for det meste, det blir både mye løssnøre å holde orden på, samtidig som i hvert fall jeg syns jeg mister kontakten med flua, og i elv går det ikke mange sekundene før stripingen gjør den verdiløs. Men å kontrollere nedlegget med Opti Stream på etparogtjue meter er helt realsistisk, underhåndskastet (spey) kan gå like langt, den dagen det sitter som en refleksbevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

;) men klarer ikke å kaste over 25meter med dette snøret ihvertfall. 

.

 

Er i grunnen helt enig. For min del skal jeg treffe omtrent 100% for at 25-meterskastet med Opti Stream skal lykkes (uten medvind), og for større lengder skal både dagsformen og flaksen være på plass :). Men jeg merker at det lar seg gjøre, hvis man vil trene nok på det.

Syns ærlig talt slike lengder nesten er unødvendig å bruke tid til å lære seg, under mitt fiske, stort sett i mindre elver, er det sjelden snakk om å skyte mer enn 7-8 meter, 4-5 holder for det meste, det blir både mye løssnøre å holde orden på, samtidig som i hvert fall jeg syns jeg mister kontakten med flua, og i elv går det ikke mange sekundene før stripingen gjør den verdiløs. Men å kontrollere nedlegget med Opti Stream på etparogtjue meter er helt realsistisk, underhåndskastet (spey) kan gå like langt, den dagen det sitter som en refleksbevegelse.

 

Helt enig!

 

25 meter er et meget langt kast under praktisk ørretfiske (ikke gressplenkasting)! Selv om jeg har kastet over 100 meter i konkurranse med det råeste dæljeutstyret, så tror jeg ikke at jeg noensinne har kastet over 25 meter undertørrfluefiske.

 

Jeg skrev det følgende for et par år siden i en artikkel i Alt om fiske, og det står jeg fremdeles ved:

"Når fluefiskere møtes, hører man ofte historier fra praktisk fiske om enkle tørrfluekast på 25 til 30 meter, av og til enda lengre. Dette vil jeg påstå i de fleste tilfeller skyldes ren ønsketenkning, eller i beste fall mangel på målebånd. I løpet av vinterens 5’ercup har vi sett flere av landets aller beste fluekastere konkurrere i perfekte vindstille forhold, med ubegrensete bakslengsmuligheter og det beste utstyret for lange kast. Det er allikevel langt fra hver gang de passerer tredvemetersmerket. Og tro at dette skulle være vanlig å utføre utvadet til livet, i plagsom vind mens man sikter bakslengen gjennom en luke i vegetasjonen, virker lite sannsynlig. Femogtyve meter er et svært langt tørrfluekast! Tredve meter er ikke noen umulighet, men jeg tror ikke det er så mange i Norge, om noen, som er kapable til å gjøre det rutinemessig med lett ørretutstyr i praktiske fiskesituasjoner langs elver og vann."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det jeg hadde synes var dt morsomste å se er alle kasteres ansikt da Oddbjørn kastet med 7,5 ft cane bygget av Vidar Steimler og denkte avsted med silkeline et kast på estimert 35-38 meter.....Oddbjørn selv så ut som et ?-tegn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke fluefiskere flest kaster lett og uanstrengt 25 meter i fiskesituasjon, selv om man ofte får inntrykk av at det er mer regelen enn unntaket her.

Spørs nok om ikke enkelte hadde kommet brått ned på jorda igjen om de faktisk målte max-kastene sine med målebånd en gang . . .  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

;) men klarer ikke å kaste over 25meter med dette snøret ihvertfall. 

.

 

Er i grunnen helt enig. For min del skal jeg treffe omtrent 100% for at 25-meterskastet med Opti Stream skal lykkes (uten medvind), og for større lengder skal både dagsformen og flaksen være på plass :). Men jeg merker at det lar seg gjøre, hvis man vil trene nok på det.

Syns ærlig talt slike lengder nesten er unødvendig å bruke tid til å lære seg, under mitt fiske, stort sett i mindre elver, er det sjelden snakk om å skyte mer enn 7-8 meter, 4-5 holder for det meste, det blir både mye løssnøre å holde orden på, samtidig som i hvert fall jeg syns jeg mister kontakten med flua, og i elv går det ikke mange sekundene før stripingen gjør den verdiløs. Men å kontrollere nedlegget med Opti Stream på etparogtjue meter er helt realsistisk, underhåndskastet (spey) kan gå like langt, den dagen det sitter som en refleksbevegelse.

 

Er et bra snøre for kort og middels hold. Veldig sjelden jeg kaster lenger enn 10-12 meter når jeg fisker tørrflue i elv! Har dog kastet en hel opti stream line med en 10 fot klasse 6 Zpey...skal ikke påstå at det så veldig bra ut når det landet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Spørs nok om ikke enkelte hadde kommet brått ned på jorda igjen om de faktisk målte max-kastene sine med målebånd en gang . . .  ;)

 

Nettopp. Finn fram målebånd  og vannfast tusj, dra ut snøret og sett på små merker - jeg har på 20, 23 og 25 meter.  Da oppdager man fort at 25 meter er skikkelig langt med ei femmerstang. Særlig når kravet er en brukbar kontroll på fortom og flue. Som Tom Larsen er inne på, er man helst over på gressplenen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke folk flest påstår at de gjør dette hvorsomhelst. Jeg for min del trenger gjerne å stå over vannet med fri baksleng å gjerne litt medvind for å kunne oppnå 25+ kast i fiskesituasjon.

Men er enig i at man ikke kaster så langt som man tror. Har målt på plenkasting så vet sånn ca hvor langt kastene blir i fiskesituasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alt for mange år fisket kun med overhåndskast (klassisk Halford oppstrømsfiske :D), men etter en aldri så liten men effektiv instruksjon av Staffan i sommer så har jeg innsett at tiden er inne for å trene langt mer på kast som starter fra vannet.

Etter å ha brukt litt tid på disse kastene så funker det bedre og bedre men det er langt igjen så treningen fortsetter. Men gøy er det så det holder. Fin ørret har jeg fått på det også :D :D

 

Så til spørsmålet.

Kan noen anbefale meg ett snøre som egner seg til både vannkast og overhåndskast. Jeg trenger ett snøre som er godt på begge deler med tanke på en lang ved elva hvor man møter ulike situasjoner.

Jeg er ikke overbegeistra for snører som har fryktelig lange klumper (16-17 meter) så jeg håper og tror at det finnes snører med litt kortere klump (gjerne en 10-12 meter) som egner seg både til vannkast og overhåndskast. Fin presentasjon av flua er ett nøkkelord for begge metoder.

 

Kom med forslag og da gjerne med en begrunnelse. Det vil gi mulighet til analyse og litt tenking :D

 

Terje!

Triangeltaper er bra.

Rio windcutter er også etter min mening et godt speysnøre. Det har en tilnærmet triageltaper-tapering(#5 line er firer i tuppen og sekser i enden av klumpen) og er bra på både vann og overhodekast og har litt lengere klump enn TT. Som med mange andre snører forandres av og til taperingen. Forandringen skal i utg.pkt gjøre lina enda bedre i følge produsenten.Har dessuten også hørt eller lest noe en gang om at forskjellige farger på samme lina, kan gi forskjellige opplevelsa av linas egenskaper. (kan ha med forskjellige produksjoner å gjøre også??.....!) Har ikke prøvd Windcutter II, men av de Windcuttersnørene jeg har :#3 tan, #4 camogønn, #5 fluogul er det ingen tvil om at den elste lina, #3 i fargen Tan ( ganske lik sylkline på fargen) er mye bedre enn de to andre både på  presisjon, relativ lengde i forhold til snøreklasse, slå over, funker bra på forskj. line hastigheter, egenskaper i  vind og minne. Ser at lina anbefales raske stenger, men bruker #3 lina på Sp 389-5 og er meget godt fornøyd med den kombinasjonen.

 

Olav K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alt for mange år fisket kun med overhåndskast (klassisk Halford oppstrømsfiske :D), men etter en aldri så liten men effektiv instruksjon av Staffan i sommer så har jeg innsett at tiden er inne for å trene langt mer på kast som starter fra vannet.

Etter å ha brukt litt tid på disse kastene så funker det bedre og bedre men det er langt igjen så treningen fortsetter. Men gøy er det så det holder. Fin ørret har jeg fått på det også :D :D

 

Så til spørsmålet.

Kan noen anbefale meg ett snøre som egner seg til både vannkast og overhåndskast. Jeg trenger ett snøre som er godt på begge deler med tanke på en lang ved elva hvor man møter ulike situasjoner.

Jeg er ikke overbegeistra for snører som har fryktelig lange klumper (16-17 meter) så jeg håper og tror at det finnes snører med litt kortere klump (gjerne en 10-12 meter) som egner seg både til vannkast og overhåndskast. Fin presentasjon av flua er ett nøkkelord for begge metoder.

 

Kom med forslag og da gjerne med en begrunnelse. Det vil gi mulighet til analyse og litt tenking :D

 

Terje!

Hei nesten nabo :)

Har et snowbee XS tror jeg det heter i klasse 5 som jeg synes er helt vannvittig bra. Funker knall både til overhode og vannkast etter min mening selv om jeg ikke er ekspert på noen som helst måte. Kan få prøve lina mi en dag hvis du vil.

 

Skrev litt om snøre i denne tråden her:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8519.msg86817#msg86817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

 

;) men klarer ikke å kaste over 25meter med dette snøret ihvertfall. 

.

 

Er i grunnen helt enig. For min del skal jeg treffe omtrent 100% for at 25-meterskastet med Opti Stream skal lykkes (uten medvind), og for større lengder skal både dagsformen og flaksen være på plass :). Men jeg merker at det lar seg gjøre, hvis man vil trene nok på det.

Syns ærlig talt slike lengder nesten er unødvendig å bruke tid til å lære seg, under mitt fiske, stort sett i mindre elver, er det sjelden snakk om å skyte mer enn 7-8 meter, 4-5 holder for det meste, det blir både mye løssnøre å holde orden på, samtidig som i hvert fall jeg syns jeg mister kontakten med flua, og i elv går det ikke mange sekundene før stripingen gjør den verdiløs. Men å kontrollere nedlegget med Opti Stream på etparogtjue meter er helt realsistisk, underhåndskastet (spey) kan gå like langt, den dagen det sitter som en refleksbevegelse.

 

Helt enig!

 

25 meter er et meget langt kast under praktisk ørretfiske (ikke gressplenkasting)! Selv om jeg har kastet over 100 meter i konkurranse med det råeste dæljeutstyret, så tror jeg ikke at jeg noensinne har kastet over 25 meter undertørrfluefiske.

 

Jeg skrev det følgende for et par år siden i en artikkel i Alt om fiske, og det står jeg fremdeles ved:

"Når fluefiskere møtes, hører man ofte historier fra praktisk fiske om enkle tørrfluekast på 25 til 30 meter, av og til enda lengre. Dette vil jeg påstå i de fleste tilfeller skyldes ren ønsketenkning, eller i beste fall mangel på målebånd. I løpet av vinterens 5’ercup har vi sett flere av landets aller beste fluekastere konkurrere i perfekte vindstille forhold, med ubegrensete bakslengsmuligheter og det beste utstyret for lange kast. Det er allikevel langt fra hver gang de passerer tredvemetersmerket. Og tro at dette skulle være vanlig å utføre utvadet til livet, i plagsom vind mens man sikter bakslengen gjennom en luke i vegetasjonen, virker lite sannsynlig. Femogtyve meter er et svært langt tørrfluekast! Tredve meter er ikke noen umulighet, men jeg tror ikke det er så mange i Norge, om noen, som er kapable til å gjøre det rutinemessig med lett ørretutstyr i praktiske fiskesituasjoner langs elver og vann."

 

 

 

Først vil jeg takke alle som har kommet med gode forslag til fluesnører :D

 

Så må jeg få si at dette innlegget til Tom og innlegget til erlend fjell over er svært gode.

Det er så himla mange som er så opptatt av å kaste langt, og jeg har vært heldig å fått se mange særdeles dyktige kastere langs Rena´s bredder. Men hvor mange klarer egentlig å presentere en liten tørrflue godt på 25 meter++ uten at flua havner i en fortomsvas og er milevis unna å få en presentasjon hvor den ligger riktig med en utstrekt fortomsspiss :rolleyes: ::)

 

Jeg har hørt påstander om at hvis du er god til å kaste langt så blir du også god til å kaste kort :rolleyes: ::).......dette synes jeg mildt sagt er en sannhet med store modifiskasjoner. Selvfølgelig finnes det ett snev av sannhet i påstanden, men den trenger overhode ikke være en etablert sannhet.

Som en middelmådig fluekaster og som en som ikke er spesiellt god på kast fra ca 22 meter og oppover, så må jeg bare innrømme at jeg svært sjelden har sett disse som pælmer ut 25++ klare å presentere flua med noe som likner på en god presentasjon. Det finnes selvfølgelig unntak men i de fleste tilfeller ser det ikke spesiellt pent ut.  :D :D

Blir vel streng tatt litt vanskelig for ørreten når den må lete etter flua inne i en fortomskrøll ;D ;D

 

Som sagt er jeg ikke spesiellt god til å kaste men jeg føler at jeg har blitt rimelig god på å presentere en flue for eksempel rett oppstrøms på en ca 12-15 meter rett over ørreten. Siden jeg elsker indianerfiske hvor jeg prøver å komme meg så nære som mulig innpå ørreten så har jeg vel stort sett aldri hatt behov for å kaste så himmla langt, som oftest har jeg vel ikke behov for kast stort lenger enn 10 meter :D

 

Det jeg derimot har innsett at jeg har større og større behov for er kast som starter fra vannet og der er jeg definitivt i nybegynner fasen med ett stort behov for å lære. Så i stedet for å være opptatt av lengdekast er jeg langt mer opptatt av å mestre vannkast av diverse slag, da jeg tror dette er noe som kan øke sjansen for stor ørret betraktelig. Håpet er at jeg etterhvert skal stoppe opp å gjøre ett forsøk istedet for å gå forbi i visshet om at jeg ikke har bakslengsmuligheter for å prøve den der 15 meter ute i strømmen. :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvier meg litt for å svare på sånt i.o.m. at jeg ikke er en superkaster selv, men ett LTS snøre med rød-rosa klump og hvit skytedel er det beste allround-snøret jeg har prøvd hittil. Veldig mykt, lite minne og gir gode presentasjoner. I tillegg virker det som at det forlater vannet lettere ved vannkast enn andre snører jeg har/har prøvd. 

Irriterer meg at jeg ikke husker hva det heter. Kaster alltid emballasjen, men det skal jeg gi meg med  :) Noen som vet hva det heter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helgen her, har jeg kastet i to dager. Den ene dagen kun kasting, den andre dagen fiske/kaste.

jeg har alltid sagt at du skal være satans god for å kaste 25 meter og i tillegg ha strekt fortom.

Den første dagen var jeg og Rolf ved et vann, og øvde på diverse vannkast og overhodekast. jeg øvde mye på snakeroll, og et lite triks som Staffan viste oss i Rena, men det vet jeg ikke hva heter. Dette funket bedre og bedre, og det er forbausende enkelt å kaste 15 meter med rullekast/vannkast eller hva vi skal kalle det for. og jo mer en øver på inntrekk, jo bedre blir kasta. Før fikk jeg til 2 av 10...denne helgen vil jeg si det er gått opp til 8 av 10. UTROLIG morro.

 

Så kom vi til fisketuren igår da. jeg vet jo at kastinga er tusen ganger bedre en den var før Staffan trylla med oss, men ikke hvor mye. Jeg har ikke vært med dette vannet etter at vi var i Rena. Det første som slo meg var "Hvor enkelt det er å komme ut til de sivkantene jeg måtte stresse med i vår"...."La meg prøve å kaste så langt jeg klarer bare for å se"...Dette var altså med ZXL og sixth sense line...den har lang klump. Jeg kasta MYE lengre en jeg noen gang har gjort, og det UTEN at flua henger seg opp som en del av griserumpa pga for rask ett eller anna :) Om det er dobbeltrekk eller stanga som blir ført for raskt. Jeg tror lina er 33 meter, men nå tror jeg ikke det lenger :) Hadde 4 meter fortom, og kasta landa PINNrakt på vannet......"Hmmm...jeg må se hvor mange meter det er igjen på snella....hmmm...dette stemmer ikke...9-10 meter igjen.....du kaster da ikke 26-27 meter med en tørrflue i enden og med vann til knærne.....nei....snøre er ikke 33 meter.... :) ). Jeg vet enda ikke hvor langt denne lina er helt nøyaktig, så jeg kan få meg en skikkelig nedtur når jeg får vite det.

Men en ting er helt sikkert, og det er at etter at vi var i Rena, se SER jeg faktisk hva jeg gjør galt....JEG ser hva som er galt ....helt utrolig..... :) jeg som har vært den dårligeste kasteren i Europa, KAN faktisk nå kaste med fluestang.... DRITTGØY :) Så nå gjenstår det disse fuckings vannkasta da.... men jeg tror jeg bruker samme lina som jeg bruker til overhodekast  ;)...For det holder i massevis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg også til Snowbee XS. Null minne, helt glimrende fiskesnøre.

 

Forøvrig holder det ikke å lage markeringer på lina for å vite hvor langt man kaster. At man har klart å få ut 25 meter snøre er ikke det samme som at flua lander 25 meter fra deg  ;)

 

Med lett ørretutstyr er 25 meter et laaangt kast, og for å nå slike lengder med kortklumpede liner og vannkast kreves det nok hård medvind  :P

 

Personlig ville jeg heller ikke finne på å betale opp mot 1000 kr. for ei flueline, og i hvertfall ikke hvis det står låpp på pakka  ;D Kjøper av prinsipp heller ikke airflåppliner men det er en annen sak...

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Slutter meg også til Snowbee XS. Null minne, helt glimrende fiskesnøre.

 

Forøvrig holder det ikke å lage markeringer på lina for å vite hvor langt man kaster. At man har klart å få ut 25 meter snøre er ikke det samme som at flua lander 25 meter fra deg  ;)

 

Grunde

 

For min del velger jeg å tro at folk her har nok mellom øra til at de skjønner dette selv. :)

Sett merker på snøret eller rull ut målebåndet, og snakk ikke for høyt om lengder før de er målt, på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvier meg litt for å svare på sånt i.o.m. at jeg ikke er en superkaster selv, men ett LTS snøre med rød-rosa klump og hvit skytedel er det beste allround-snøret jeg har prøvd hittil. Veldig mykt, lite minne og gir gode presentasjoner. I tillegg virker det som at det forlater vannet lettere ved vannkast enn andre snører jeg har/har prøvd. 

Irriterer meg at jeg ikke husker hva det heter. Kaster alltid emballasjen, men det skal jeg gi meg med  :) Noen som vet hva det heter??

Snøret du nevner her heter antakelig Ultimate Long Belly.

Det er langklump-versjonen av mine Lts-snører, hvis jeg ikke husker feil  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...