Gå til innhold

Planer for 09 sessongen?


Gjest Jon Hafstad

Anbefalte innlegg

Mine planer er å starte opp i mars/april med litt lett fjærmyggfiske ute ved kysten. Bellyen skal pumpes opp, og ørreten i Brunmyggvann skal lures med brune myggklekkere i krok 14-18 8)

 

Omtrent samtidig blir jeg nok å ta meg noen turer inn i indre strøk. Sannsynligvis blir jeg å møte på klekkende steinfluer, og noen sporadisk vakende fisk, men jeg får selvfølgelig ingenting. FlyBandit og ruffen tar hver sin ørret på Montana-nymfe. Ruffens nymfe har blodskutte øyne. Ørretene er henholdsvis 1150 gram og 800 gram.

 

Når mai kommer skal jeg være på hugget. Da begynner Marginataen å røre på seg i indre strøk, og etterhvert kommer lillebror i store mengder. I løpet av denne måneden har jeg planer om å lande 15-20 ørreter på 700-1500 gram. Noen få tatt på duns, 4-5 stk. på flytenymfer, men de fleste på diverse klekkere. Med litt flaks bikker jeg også 2 kilos grensen i løpet av denne måneden, men sannsynligvis ikke.

 

Den siste uka i mai bøtter regnet ned og gjør elver og vann i indre strøk flomstore. Dermed får vi to kanongode uker med klekkinger av svære vårfluer som lokker opp ruggene som vi vet er der. I tillegg havner det en del flyvemaur på vannet i disse to ukene, og storørreten går bananas. Dette gir meg noen fantastiske fiskedager. FlyBandit og ruffen, som har jobbet både natt og dag i hele mai, får med seg de siste dagene. Da har fisket dabbet av, og jeg har begynt å søke til fjells.

 

I juli blir det Finnmark, sjørøye over 2 kg, tørrfluelaks, og et sinnsykt ørret- og røyefiske i Norges beste ørret- og røyevann.

 

I august sitter en mett Karlsen mest og pilser på terassen. Han nyter seinsommeren på Sørlandet, og tenker at livet er godt å leve.

 

Etter 2-3 uker med en nødvendig fiskepause, så starter sjøørretfisket. Mye fisk over kiloen, noen over to, og sannsynligvis én fisk på 3,2 kg.

 

I september og oktober tynes siste rest ut av sjøørret- og ørretsesongen, bl.a. skal "uttynningsprosjektet" vårt i Bellandselva videreføres. Det er dødskoselig med kalde netter, varme bål, mus som spiser korken av stengene våre, overnatting under åpen himmel (eventuelt under grana) og hovedsakelig fiske etter ørret på 50-300 gram.

 

Steike, jeg gleder meg til 2009-sesongen! :) Håper den blir like strøken som 2008-sesongen! ;)8);D

 

 

 

 

 

 

Etter å ha lest denne så er ikke jeg i tvil sixpack, alt detta kommer til å gå rett i boks ;D....... det bare må jo det :D

Rett og slett en plan jeg kunne adoptert glatt!!!!! ;D

 

Dæven nå begynte det å klø i kastearmen her gitt, og ute ligger det 30 cm snø  :o :o

Men jeg skal kikke på dette innlegget ditt flere ganger igjennom vinteren, for denne planen passer som ett skudd med mine planer :D :D

 

Terje!

 

Hvet du hva Terje, det tror jeg ikke stemmer :rolleyes: For det vil innebære snusk-løgn og annet fanteri :P Som forex, snike seg vekk for å sette på ei nymfe med masse bly og tro at det ikke blir oppdaget Fiske med montana og prøve å nekte Ta bilde av andres fisker for å sende de til en tredjepart som skrytebilde  :rolleyes:

osv osv listen er lang  :rolleyes:

Nei Terje en slik person tror jeg ikke du er  ;) Gå inn på hjemmesiden hans og hva finnner du ? Favorittflue etter laks, tror du den er tørr? NEI ei diger tubeflue  :o :o Tørrfluelaks my ass :rolleyes: Det blir nok som i år du store sønn av Ringvassøya, første fisken din sitter nok på en montana  ;D ;D ;D

Så får vi se om du må padle furtende over til andre siden av Brunmyggvann forde du kommer til kort igjen  ;D (hadde du kjørt hadde jeg vel ikke fått sitte på hjem) Hovedgrunnen til at fluebantitten og ruffen ikke får like mye fisketid i den beste tiden er at de ikke er lærere og må tillbringe mye av tiden sin på jobb for å forsørge sine kjære  :'(

Ellers er six-pack en ganske så trivelig kar  ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Sjøørret fra januar til april.

Regnbueørret fiske i først i april.

Brunørretfiske med fjærmygg i noen markavann i april/mai skifte.

Årets første skikkelige døgnfluefiske i slutten av Mai.

Elve fiske etter de litt større Brune i juni.

Fiske etter ørret, røye og harr i troms juli.

Fjellfiske og masse åpne dager til alternative plasser i august.

Fjellfiske og masse åpne dager til alternative plasser i september.

oktober,november og desember går med til sjøfisketurer.. :)

 

Blir sikkert noen endringer underveis men satser på at det skal bli en god sessong..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallaisen.

 

Har bare to mål så langt for 2009 sessongen ......... :rolleyes:

 

NR.1  Lære meg å kaste med fluestang... ???

 

NR.2  Få ut finger`n å komme meg opp til RENA en tur...... ;D    Har aldri vært der,jeg.... :o

 

 

P:S Kansje Terje kunne fortelle meg når det er best å komme til Rena når man er  FØRSTEREISEGUTT.......

 

 

 

Det snør  det snør tiddeli bom.......jeg tror jeg DØR tiddeli bom................................. >:(

 

 

 

 

Hilsen Ronny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hallaisen.

 

Har bare to mål så langt for 2009 sessongen ......... :rolleyes:

 

NR.1  Lære meg å kaste med fluestang... ???

 

NR.2  Få ut finger`n å komme meg opp til RENA en tur...... ;D     Har aldri vært der,jeg.... :o

 

 

P:S Kansje Terje kunne fortelle meg når det er best å komme til Rena når man er  FØRSTEREISEGUTT.......

 

 

 

Det snør  det snør tiddeli bom.......jeg tror jeg DØR tiddeli bom................................. >:(

 

 

 

 

Hilsen Ronny...

 

Jeg vil nok anbefale fra st.hans og frem til midten av juli når det gjelder døgnfluefiske. Hele denne perioden er normalt veldig bra med flotte klekkinger av Aurivilli, Rhodani og Sulphurea.

Fra midten av Juli og utover til midten av August så er det vårfluene som normalt overtar med kvelds og nattfiske, med enkelte gode døgnflueklekkinger sent på kvelden og utover natta.

I løpet av August og frem til det stenger i midten av September klekker det ofte også store mengder små døgnfluer som kan få ørret og harr til å gå bananas. Disse klekkingene starter ofte langt ut på kvelden og ender også ofte opp med en spent spinner suppe som kan gi meget godt fiske.

 

Ignita er også en flue som er god å ha i boksen i perioden midten av Juli og utover i August/September. Ignita klekkinger kan ofte gi noe av det beste døgnfluefiske i Rena litt ut på sensommeren.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallaisen.

 

Har bare to mål så langt for 2009 sessongen ......... :rolleyes:

 

NR.1  Lære meg å kaste med fluestang... ???

 

NR.2  Få ut finger`n å komme meg opp til RENA en tur...... ;D     Har aldri vært der,jeg.... :o

 

 

P:S Kansje Terje kunne fortelle meg når det er best å komme til Rena når man er  FØRSTEREISEGUTT.......

 

 

 

Det snør  det snør tiddeli bom.......jeg tror jeg DØR tiddeli bom................................. >:(

 

 

 

 

Hilsen Ronny...

 

Jeg vil nok anbefale fra st.hans og frem til midten av juli når det gjelder døgnfluefiske. Hele denne perioden er normalt veldig bra med flotte klekkinger av Aurivilli, Rhodani og Sulphurea.

Fra midten av Juli og utover til midten av August så er det vårfluene som normalt overtar med kvelds og nattfiske, med enkelte gode døgnflueklekkinger sent på kvelden og utover natta.

I løpet av August og frem til det stenger i midten av September klekker det ofte også store mengder små døgnfluer som kan få ørret og harr til å gå bananas. Disse klekkingene starter ofte langt ut på kvelden og ender også ofte opp med en spent spinner suppe som kan gi meget godt fiske.

 

Ignita er også en flue som er god å ha i boksen i perioden midten av Juli og utover i August/September. Ignita klekkinger kan ofte gi noe av det beste døgnfluefiske i Rena litt ut på sensommeren.

 

Terje!

Himmel og hav for en drømmeelv du fisker i terje

Her dreier det seg om å prøve å få seg litt fri mai/juni for å få med seg vespertinaen

Sees i Rena  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ahh  i dag er en god dag! Har nettopp booket meg flybillet til dublin om 6 uker  ;D DA! Starter årets sesong for meg.

Så er det bare å håpe på at lavtrykkene ikke presses på nordfra og at myggen og døgnisene klekker som de pleier.

Uansett så skal det bli deilig med mye frisk luft og hvis det går som det pleier... Årets første brune som bikker kiloen med god margin  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen starta med 2 ukers Bonefish-fiske på Bahamas. Nå er det kun uker igjen til påske og isfiske i finnmark. Blir spennende å se om det er igjen noen kubber i vannet "mitt" da det ble oppdaga garn der på sensommeren i fjor "#%&¤".

 

Så blir det nervepirrende venting på at isen skal gå i Barduelva. Håper på oppstart mot slutten av mai. Slutten av juni drar jeg til hytta i Finnmark der det blir 4 uker med laks, røye og sjørøyefisking i vann og vassdrag i øst-finnmark.

Sommeren avsluttes med sjø-ørretfiske i noen småelver rundt Tromsø.

 

Svigers spanderer tur til Afrika i jula. Jeg lobbyerer hardt for Sør-Afrika slik at jeg kan få avsluttet sesongen med fluestanga etter ørret i varmere strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen starta med 2 ukers Bonefish-fiske på Bahamas. Nå er det kun uker igjen til påske og isfiske i finnmark. Blir spennende å se om det er igjen noen kubber i vannet "mitt" da det ble oppdaga garn der på sensommeren i fjor "#%&¤".

 

Så blir det nervepirrende venting på at isen skal gå i Barduelva. Håper på oppstart mot slutten av mai. Slutten av juni drar jeg til hytta i Finnmark der det blir 4 uker med laks, røye og sjørøyefisking i vann og vassdrag i øst-finnmark.

Sommeren avsluttes med sjø-ørretfiske i noen småelver rundt Tromsø.

 

Svigers spanderer tur til Afrika i jula. Jeg lobbyerer hardt for Sør-Afrika slik at jeg kan få avsluttet sesongen med fluestanga etter ørret i varmere strøk.

 

afrika? :D skal du prøve deg etter nilabboren med fluestanga og kanskje? det tror jeg kan være artig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal en ukes tid til femunden og omegn, til en vanvittig bra elv med masse stor ørret!

 

I tillegg blir det vanlige dags og todagsturer til elver i kongsberg og telemark (den elva i telemark var helt sinnsyk i fjor. Ørreten tok nesten før du hadde kasta) + stillevann i vestfoldområdet :)

 

Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

×
×
  • Opprett ny...