Gå til innhold

Samme stang forskjellige merker


Stian38

Anbefalte innlegg

Har sett i forskjellige tråder her inne diskusjoner rundt stenger som er like, men med forskjellige navn...

 

Blir ille nærvøs av alt dette jeg... :rolleyes:

 

Har hørt rykter om at den nest mest solgte stanga i USA er det samme som ett annet stort merke som selges under annet navn i Norge?? Og hva med denne Sameo som blir markedsført hardt i sverige? Heter denne også noe annet feks her i Norge??

 

Syntes i hvert fall det er rart at store "billigmerker" i utlandet ikke selges her i landet.

 

Det samme gjelder sneller/snellene..... (itte rart en blir nærvøs vøtt  :) )

 

Noen som har kunnskap om dette og kan nevne stenger som er like, men som selges under forskejllige navn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Etter hva jeg har fått inntrykk av, så lages det mengder av stenger i feks. Kina som det bortimot trykkes forskjellige logoer på. Mulig at det er noen forskjeller i utførelse og slikt.

 

Hender jo seg at jeg finner produkter på nett, med produsentnavn som jeg ikke klarer å finne en eneste web-referanse til. Er nok en ganske stor anndel av "billigsjiktet" som er sånn.

 

Tror kanskje Tormod har bedre oversikt på akkurat dette en meg iallefall..

 

Tror Lidl-stanga var et godt eksempel på dette, den kunne sikkert ha kosta et par lapper med riktig logo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg vet det er slik......jeg har vært hos stangfabrikk i østen, den gang de var store i Taiwan.....der hadde de 1000 vis av forskjellige eksempler man kunne forsøke.....pr. fax kunne man ønske deg å velge ut stenger og lengder i ulike aftm klasse, når det var bestemt så kunne man velge hvilke surringsfarge, korkutforming, snellefester, med eller uten tube, alu eller plastcondura, så ble pris regnet ut....så var det venting i noen måneder......men det var fine produkter bassert på etterligninger av europeiske eller usa produsenter.....for produsentene har som regel ikke peiling på fiske selv.....de bare produserer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke uvanlig når det gjelder østen-produserte stenger.

Her er det gjerne kun dekor og påskrift/logo på blanksen som er forskjellig fra merke til merke.

Har selv hatt to klin like stenger, bortsett fra at en hadde logoen til Vision, mens den andre het Lutra.

Her var det kun logoen som skilte, all finish ellers var også identisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.. Ble litt glupere av dette  :)

 

Men hvilke merker gjelder det? Er det noen av de "dyre" merkene som benytter seg av disse produsentene/blanks`ene???

 

Hadde vært drit kjedelig og kjøpt en godstang til ett par tre tusen for så i ettertid få vite at det er samme stanga som f.eks. Lidl stanga...

 

Er ikke så merkeslave at jeg ville ha kjøpt det dyre produktet/merket hvis jeg fikk vite at jeg kunne få det 2.000,- billigere på Lidl  ;D

 

Dårlig eksempel i.o.m. at Lidl er lagt ned i norge da men....  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hva som er hva er vanskelig å si noe om, det er klart at overskuddet til bedriftene kan fortelle noe om diferansen mellom innkjøp og utsalg, det ser man gjerne på hvor fine firmabiler bedriftene har!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.. Ble litt glupere av dette  :)

 

Men hvilke merker gjelder det? Er det noen av de "dyre" merkene som benytter seg av disse produsentene/blanks`ene???

Tror ikke det er så mange, utenom ansatte hos de aktuelle aktørene, som kan svare eksakt på dette, og de vil naturlig nok helst slippe  ;D

Mye bra østen-produsert, og selv har jeg veldig sans for noen av stengene til Loop, Vision og GuideLine  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som er hva er vanskelig å si noe om, det er klart at overskuddet til bedriftene kan fortelle noe om diferansen mellom innkjøp og utsalg, det ser man gjerne på hvor fine firmabiler bedriftene har!!!

 

Det forklarer ekstreme differanser på førpris og salgspris når det er høstsalg o.l i butikkene.

Når en stang prises til 1299,- med en førpris på tett opp mot fire laken begynner man å lure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som er hva er vanskelig å si noe om, det er klart at overskuddet til bedriftene kan fortelle noe om diferansen mellom innkjøp og utsalg, det ser man gjerne på hvor fine firmabiler bedriftene har!!!

 

Det forklarer ekstreme differanser på førpris og salgspris når det er høstsalg o.l i butikkene.

Når en stang prises til 1299,- med en førpris på tett opp mot fire laken begynner man å lure..

 

Handler nok mer om at varer går ut av produksjon og at leverandørene ikke vil sitte på stenger som har gått ut eller er på vei til å gå ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som er hva er vanskelig å si noe om, det er klart at overskuddet til bedriftene kan fortelle noe om diferansen mellom innkjøp og utsalg, det ser man gjerne på hvor fine firmabiler bedriftene har!!!

 

Det forklarer ekstreme differanser på førpris og salgspris når det er høstsalg o.l i butikkene.

Når en stang prises til 1299,- med en førpris på tett opp mot fire laken begynner man å lure..

 

Handler nok mer om at varer går ut av produksjon og at leverandørene ikke vil sitte på stenger som har gått ut eller er på vei til å gå ut....

 

Merkelig at det er enkelte utgående produkter som selges med _mange_ fler % avslag enn andre utgående produkter fra andre produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som er hva er vanskelig å si noe om, det er klart at overskuddet til bedriftene kan fortelle noe om diferansen mellom innkjøp og utsalg, det ser man gjerne på hvor fine firmabiler bedriftene har!!!

 

Det forklarer ekstreme differanser på førpris og salgspris når det er høstsalg o.l i butikkene.

Når en stang prises til 1299,- med en førpris på tett opp mot fire laken begynner man å lure..

 

Handler nok mer om at varer går ut av produksjon og at leverandørene ikke vil sitte på stenger som har gått ut eller er på vei til å gå ut....

 

Merkelig at det er enkelte utgående produkter som selges med _mange_ fler % avslag enn andre utgående produkter fra andre produsenter.

 

Har vel litt med etterspørsel å gjøre det vettu.

 

Kan gi det et eksempel fra klesbransjen, endel Armani og Boss blir destruert på Grønnmo istedet for å bli solgt ut til reduserte priser. Klær som koster litt mindre starter gjerne med 20 % avslag når det er salg. På HM starter gjerne salget med 50 % avslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at Loop/LTS er produsert der, da det er så jævli dyrt.. Men kvalitetsmessig så er det vel ikke akkurat noe dårlig tegn heller. Hørte en historie om en test som ble gjort ved at de leverte inn et Golfsett av merket PING(Visstnok noe bra innenfor denne tulle"idretten") til en bedrift i KIna og ba de lage noe identisk. Det gjorde de, og på et par dager, ALT ble kopiert, veska og alle køllene. Disse ble så testet av en proff, ift balanse og sånna ting, og han konkluderte med at det nærmest var umulig å merke forskjell på "Kina-produktet"på alt bortsett fra prisen da selvsagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Har hørt rykter om at den nest mest solgte stanga i USA (Temple Fork Outfitters) er det samme som Streamstix?? Og hva med denne Sameo som blir markedsført hardt i sverige? Heter denne også noe annet feks her i Norge?? Eller er dette også det samme som Streamstix??

...

 

Dette stemmer ikke. Og jeg synes det er trist at slike løse påstander til stadighet må tilbakevises her på fora. Jeg anser meg selv for å ha "litt" peiling når det gjelder både fluefiske og produksjon av fluefiskeutstyr. Det samme kan jeg si om min kjære kollega Erik Eikre. Verken han eller jeg hadde jobbet for dette firmaet hvis det var denne måten det ble drevet på.

 

Dette er nok et eksempel på hvor "skremmende" slike fora kan være. Hvor noen slenger ut rykter som kan få direkte konsekvenser for andre personers arbeidsplasser og virke. Når det i tillegg blir bekreftet av "tyngre" personligheter her inne blir det enda mer skummelt.

 

At det kopieres på fabrikker i Østen er det liten tvil om. Men hvis det skulle være slik at ALLE Østenproduserte stenger KUN er kopier av andre så må alle kunder av Loop, Vision, Guideline, Orvis, Hardy, Zpey, Redington, Greys, Streamstix, Scierra, +++ være rimelig dumme som kjøper "like" stenger.

 

Så "for the record": ALLE Streamstix stenger er utviklet av vårt team i Norge. Hvis noen skulle være i tvil, og ønsker å diskutere dette i detalj, vennligst ta kontakt med oss direkte.

 

Tore M. Nilsen

Concept Sports AS/Streamstix AS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Har hørt rykter om at den nest mest solgte stanga i USA (Temple Fork Outfitters) er det samme som Streamstix?? Og hva med denne Sameo som blir markedsført hardt i sverige? Heter denne også noe annet feks her i Norge?? Eller er dette også det samme som Streamstix??

...

 

Dette stemmer ikke. Og jeg synes det er trist at slike løse påstander til stadighet må tilbakevises her på fora. Jeg anser meg selv for å ha "litt" peiling når det gjelder både fluefiske og produksjon av fluefiskeutstyr. Det samme kan jeg si om min kjære kollega Erik Eikre. Verken han eller jeg hadde jobbet for dette firmaet hvis det var denne måten det ble drevet på.

 

Dette er nok et eksempel på hvor "skremmende" slike fora kan være. Hvor noen slenger ut rykter som kan få direkte konsekvenser for andre personers arbeidsplasser og virke. Når det i tillegg blir bekreftet av "tyngre" personligheter her inne blir det enda mer skummelt.

 

At det kopieres på fabrikker i Østen er det liten tvil om. Men hvis det skulle være slik at ALLE Østenproduserte stenger KUN er kopier av andre så må alle kunder av Loop, Vision, Guideline, Orvis, Hardy, Zpey, Redington, Greys, Streamstix, Scierra, +++ være rimelig dumme som kjøper "like" stenger.

 

Så "for the record": ALLE Streamstix stenger er utviklet av vårt team i Norge. Hvis noen skulle være i tvil, og ønsker å diskutere dette i detalj, vennligst ta kontakt med oss direkte.

 

Tore M. Nilsen

Concept Sports AS/Streamstix AS

 

 

Jammen det er jo akkuratt derfor jeg startet denne tråden. Fordi jeg håpet noen her inne kunne svare meg på akkurat disse ryktene....

Du er den første som har svart konkret på spørsmålet. Jeg var ikke ute etter å få vite hvor noen stenger alà Lidl-stanga ble produsert. Jeg var ute etter å vite om noen er idenstiske med andre..

 

F.eks Scierra ett eller annet er den samme stanga som Guideline ditt og datt....

 

Akkuratt som at Jeep 2,7 TD har Mercedes sin 2,7 TD dieselmotor... Man er ikke dum hvis man kjøper mercedes da?? Det går på utseende, garantier, comfort, kvalitet osv...

 

Jeg burde kanskje ha presisert samme blanks...

 

Jeg avslutter mitt innlegg med "er det noen som har kunnskap osv.." og da regner jeg med at de som svarer konkret på dette også har kunnskapene!!

 

Men ingen har svart konkret..

 

Hvis denne tråden/min start på tråden kan missforstås som "ryktespredning" er jeg mer enn villig til å slette det hele. Det var i hvert fall ikke min hensikt.

 

Edit: Vinklet starten på mitt innlegg litt annerledes pga. muligheten for missforståelser

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg husker iallefall hvor beskyttende vi var den gangen vi laget kingfisherstengene fra å la folk få vite at det var et taiwanprodukt.....for det hadde negativt fortegn den gangen......jeg har tilgang på priser hos mange østenprodusenter og det er klart, det er avanse her, men på en annen side, man må handle stort volum for å nå de gode prisene, da binder man mye kapital som må regnes inn, markedsføring er dyrt, og det betaler sluttleddet for.....vet en ting....nedgangstidene vi er inne i vil slå ganske positivt ut for fiskeaktiviteten og derav vil jeg tro at bransjen vil føle det bra for seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet i alle fall tråden din som et spørsmål ikke en påstand

Jeg tror du kan ta det helt med ro :) Ting misforstås nok litt her  :)

 

Enkelte missforstår fort når de føler seg truet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet vårt ble trekt inn direkte, og derfor må vi få lov til å avkrefte "ryktene" som ble nevnt i det opprinnelige innlegget. Min og andres arbeidsplasser er avhengig av dette firmaets integritet og rykte. Jeg skulle likt og sett den her inne som IKKE hadde reagert i tilsvarende tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet vårt ble trekt inn direkte, og derfor må vi få lov til å avkrefte "ryktene" som ble nevnt i det opprinnelige innlegget. Min og andres arbeidsplasser er avhengig av dette firmaets integritet og rykte. Jeg skulle likt og sett den her inne som IKKE hadde reagert i tilsvarende tilfeller.

 

Helt enig og riktig av deg Tore. Ville gjort det samme selv.

 

Så selv i ettertid at min start på denne tråden lett kunne missforstås... Skal ikke mere til enn at en leser det litt fort...

 

Har derfor endret litt på starten i denne tråden.

 

Var nok litt for rask da jeg starten denne tråden, og skrev spørsmålet uten å tenke på eventuelle konsekvenser. Det tar jeg selvkritikk for, jeg lærte av det og vil tenke meg om 2 ganger angående formuleringen hvis jeg har lignende spørsmål i fremtiden.

Men det var som sagt tidligere ikke min hensikt å lage/skape rykter i denne tråden. Jeg ville heller få bekreftet/avkreftet eventuelle rykter som går der "ute".

 

Håper introen min nå ble mindre lett å missforstå og håper også ingen svarer uten at de har kunnskapene/er 100% sikre på det de skriver...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere vært "uheldig" med spørsmålsstillinger selv her inne, og fikk på sett og vis rettet det opp igjen. Jeg stilte da spørsmål ved kvalitetsforskjeller på østen produserte og amerikansk produserte stenger...til nesten samme pris.

Det var likevel kanskje litt på kanten, og har lagt den ballen død som det heter (a la Erik Huseklepp/john Carew når de står alene foran mål) ;D ;D ;D

Traff ikke helt, sagt på en annen måte.

 

Jeg vil bare bekrefte at de to nevnte stangmerker, Streamstix og TFO ligger milevis fra hverandre i forhold til aksjoner...ihvertfall de jeg har prøvd i samme prisleie...kan ikke så mye om det å bygge stenger, men samme blanks kan de umulig ha...

Virker nesten som om de til og med er laget på to forskjellige kontinenter.

 

Tror alle de skandinaviske aktørene er rimelig proffe til å få frem sine egne unike produkter ;)

 

Stig

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis sårt og skummelt for noen å pirke for mye borti dette tema.. Å utvikle stenger, aksjoner , lengder osv. er en ting, men at mange stenger er bygget på de samme fabrikkene og med de materialene er vel vanskelig å komme bort ifra. Det gjelder jo omtrent alle produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis sårt og skummelt for noen å pirke for mye borti dette tema.. Å utvikle stenger, aksjoner , lengder osv. er en ting, men at mange stenger er bygget på de samme fabrikkene og med de materialene er vel vanskelig å komme bort ifra. Det gjelder jo omtrent alle produkter. 

 

Skulle tro Stian33 hadde tegnet en karikaturtegning av Streamstix sine stenger :rolleyes:

Han kom med et helt standard spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

stangprodusentene har svært mange stangalternativer i hver vektklasse. vår man utvikler en stang så prøver man seg fram til man finner den rette sånn ca. dersom tuppen f.eks. var litt stiv eller myk, så har de en stivere eller mykere på lager......slik prøver de seg fram til det er et perfekt resultat for den som velger de ut.....dette er ikke noe vitenskaplige greier med at den som skal ha stangserien står ved siden av i alle leddene i produksjonen.....og utvilker noe som vedkommende "utvikler" har peiling på......men det er helt vanlig at man har en kontrollør som er innom bedriften nå og da for å sjekke at kvaliteten holder......

 

utvikling betyr i denne sammenheng at man prøver seg gjennom det som er mulig av stenger i den stangserien og finner det som er riktig i forhold til ønske, man kan også ønske på forhold at stanga skal være f.eks. litt Sageaktig.......kosmetikken bestemmer man selv!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis sårt og skummelt for noen å pirke for mye borti dette tema.. Å utvikle stenger, aksjoner , lengder osv. er en ting, men at mange stenger er bygget på de samme fabrikkene og med de materialene er vel vanskelig å komme bort ifra. Det gjelder jo omtrent alle produkter. 

 

Skulle tro Stian33 hadde tegnet en karikaturtegning av Streamstix sine stenger :rolleyes:

Han kom med et helt standard spørsmål..

 

Tror ikke Stian skal ta dette så tungt, går nok over ;D

Og nå har han jo fått greie svar, eller hva? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...