Gå til innhold

Lange stenger- korte stenger-raske-myke-stive osv-osv


Ruffen

Anbefalte innlegg

Min erfaring er at når det er så mye vind at kasterytmen må endres (kjappere takt pga. at f.eks. lina blåses veggimellom dersom du venter den helt ut) og trange bukter må presses gjennom vinden, så vil du komme til å slite. Men man fisker vel sjelden under slike forhold...?!?? :rolleyes:

Tenkte ikke ekstrem vind, men sånn vind som ofte kan komme innimellom. Hvordan forskjellene er i forhold til raskere kjepper?

Også en annen ting. Si f.eks. en rask #5 kontra en rolig #5, begge 9 fot. Er det vanskeligere å kaste tyngre fluer med den rolige enn den raske? Har hørt en del tanker rundt dette, men kunne vært artig å hørt noen flere erfaringer fra de som har fisket en del med roligere stenger. Dette kan jo sikkert å ha mye med kasteteknikk å gjøre.

 

 

Gode spørsmål.

Først vil jeg si at noen ganger er det bare bra å ha en litt dypere aksjon i mye vind. Fordi man lettere oppnår kontakten med stang og line...og man kan faktisk oppleve å kaste rett i mot vind med stor kontroll og knall bra kast.

Mye fordi man klarerer spenne opp den dypere stangen med mindre linevekt ute....

fikk meg noen skikkelig "aha" opplevelser sist høst/vinter med dypere #5 stang, som likevel ikke er treig å slafsete, altså.

Dette er også viktig å vite om; dypere stenger er ikke ensbetydene med treige og salfsete saker som ikke er mulig å kaste langt med...!!

 

Når det kommer til kasting av større/tyngre fluer har jeg akkurat motsatt oppfatning som deg :)

Dypere stenger med jevn aksjon håndterer dette langt bedre, så lenge tuppen av stang ikke er for laus.

Hvis jeg kan komme med et eksempel???

OK :)

To av mine #5 stenger kommer fra samme leverandør, veier nesten det samme, samme materiale, samme lengde.

Men:; den ene har litt løs/livlig tupp, perfekt til mye "pocket water" fiske oppstrøms i elver.....vanvittig flott stang :)

Den takler meget dårlig tyngre fluer....mye grunnet den livlige toppen, som dessverre ikke opprettholder kraftoverføringen som er nødvendig

 

"Tvilling stangen" har jevnere og dypere aksjon, ikke så rask heller; Men har stivere/kraftigere tupp. Dette gjør den til min beste allround stang, fordi den kaster lekende lett fortyngede og større fluer....intermediate liner.

La meg si det slik:

Den første stangen kan jeg godt reise på tørrfluefiske med, den dypeste er med hele tiden :D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har på følelsen av at mine "rolige og dype stenger" er litt mer slaskete enn dine, Stig :)

 

En tung flue på en slaskeraie med lite line ute, er ikke lett å kontrollere... :rolleyes:

 

Da er nok dine dype stenger mer slaskete enn mine, ja ;)

Og det er noe å ta i betraktning; dype stenger med forholdvis jevn aksjon trenger ikke være slaskete....men hårfin grense dette.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig altetende når det kommer til stenger. Er i det hele tatt glad i å variere, men også dekke flere behov. Har pr.idag stenger fra 8,6 til 9,6 fot, fra #4 til #7. I de letteste klassene har jeg flere stenger som er totalt ulike (kopptuer og kjepper), eks.vis; Sage ZXL 490 og Albright EXS 904....

Savner forøvrig en 10 foter kl #5 til belly'en ;-)

 

 

Da har jeg et meget hett tips til deg :D

En fantastisk stang, faktisk.....10' #4 Zpey Switch.....du kan gjerne hive et #5 snøre på den :D

Men tar mer enn gjerne #4 line også.....f.eks en Carron..passer nok mer enn godt ;)

 

Takk for tipset Stig ;-)

Vet at "Kleven Jakt & Fiske" i Hammerfest skal ta inn noen Switch-modeller til våren...

Mulig det blir testing da. Spennende stangserie. Har jo fått mye bra kritikk  :)

Vurderer sterkt Orvis ZG Helios 10' #5 Tip.flex.

Har 905-4 Mid.flex'n fra før. Den er bare hinsides! Går utenpå alt annet jeg har tatt i!!

 

oooops...sorry for misleding over.. :) Da skal du selvsagt vurdere en slik èn....koster jo nesten det samme,og deler din oppfatning av mid flex #5,,,nydelig stang..men litt for hard for meg selv om det er mid flex. Bruker mid flex #4 lite i forhold til mine BIIt desverre, for den er jo fin, fin å kaste med :)

Har kastet for lite med Coimpetitionstix 10' #5 (SS), men tror det er meget gode skaer også...nå veldig billig tror jeg. Også en "2'er"stang for belly bruk...og veldig billig somsagt, hvis det teller :)

 

Bare hyggelig :)

 

Stigen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enig i det Lillevann skriver. Foretrekker en toppaksjon femmer på variert fiske med tørt, nymfe og streamer. Rent tørrfluefiske med små fluer og tynne fortommer krever en mykere stang av praktiske årsaker (reduserer risiko for å ryke), og så kommer feelingen på toppen. Til sjøfiske foretrekker jeg raske stenger, som lader raskt og som skyter ut mange meter etter to blindkast (snørekombinasjonen er selvsagt vesentlig her, men altså i kombinasjon med rask stang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke verre enn å senke stangen om man har litt stivere stang under kjøring av fisk. Må ikke ha stanga til værs liksom...

 

Det finnes alltids metoder for å kompensere, inkludert følssomme og fleksible håndledd, men for de aller, aller fleste så reduseres risikoen for brudd men mykere stang - ikke minst ved tilslaget hvor de færreste rekker å tenke kontroll, demping osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke verre enn å senke stangen om man har litt stivere stang under kjøring av fisk. Må ikke ha stanga til værs liksom...

 

Det finnes alltids metoder for å kompensere, inkludert følssomme og fleksible håndledd, men for de aller, aller fleste så reduseres risikoen for brudd men mykere stang - ikke minst ved tilslaget hvor de færreste rekker å tenke kontroll, demping osv.

 

Sant nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du senker stangen legger du jo bare enda hardere press på fisken. De fleste tror det motsatte skjer....

 

Det er vel bremsen på snella som avgjør det..

 

Ja, når først utraset er i gang. Men stanga tar av for de brå bevegelsene. Det tar litt tid før bremsen "reagerer"...  Fisken tar det også litt mere med ro da motstanden blir mykere ved at stanga holdes rett til værs...

Motstanden kjenne hardere ut da man drar rett fra snella (for fisken).

 

Men mange senker stanga i den tro at de legger mindre press på fisken....

 

Få noen til å holde stanga di og kjenn etter selv  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

gutter....kom dere ut å kjøp julepresangene nå......slik at dere slipper å gjøre det på bensinstasjonen mens sølvguttene synger jula inn! ;D ;D

stenger er smak og behag, derfor umulig å komme til bunns i "problematikken"..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutter....kom dere ut å kjøp julepresangene nå......slik at dere slipper å gjøre det på bensinstasjonen mens sølvguttene synger jula inn! ;D ;D

stenger er smak og behag, derfor umulig å komme til bunns i "problematikken"..... ;)

 

Er ferdig med det... Kanskje derfor jeg sitter her og slår ihjel tiden frem til nissen dukker opp den 24.  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg fikk besøk av nissen i dag jeg :D...... han hadde med seg en Shimano Freestone 8`#5. En myk stang med masse spenst og helt fantastisk å kaste med og med en bunndel som minner mest om en #1 :D :D

 

Her er Shimano`n sammen med en Diamonback Classic Trout 8,6`#4.

 

...... og ja det er Shimano`n som er #5, sjekk bilde og se om du trur på det :D :D

 

 

 

PS. Hvis dette innlegget ikke passer inn her så bare si fra så sletter jeg det og legger det et annet sted. Tenkte muligens at det passet inn :)

 

 

Terje!

post-0-13949860437088_thumb.jpg

post-0-13949860437836_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk besøk av nissen i dag jeg :D...... han hadde med seg en Shimano Freestone 8`#5. En myk stang med masse spenst og helt fantastisk å kaste med og med en bunndel som minner mest om en #1 :D :D

 

Her er Shimano`n sammen med en Diamonback Classic Trout 8,6`#4.

 

...... og ja det er Shimano`n som er #5, sjekk bilde og se om du trur på det :D :D

 

 

 

PS. Hvis dette innlegget ikke passer inn her så bare si fra så sletter jeg det og legger det et annet sted. Tenkte muligens at det passet inn :)

 

 

Terje!

 

Det viser ikke annet enn at Diamonback`en er ei møkkastang  8) 8) 8);D ;D ;D

 

hehe.. Neida. Den Shimano`en må jeg få prøvd en gang jeg skulle dukke opp på kvarven!! Virker spennende (det jeg har lest om den i hvert fall)  :D  Gratulerer så mye!! Du må ha vært snill siden nissen dukker opp med slike gaver  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutter....kom dere ut å kjøp julepresangene nå......slik at dere slipper å gjøre det på bensinstasjonen mens sølvguttene synger jula inn! ;D ;D

stenger er smak og behag, derfor umulig å komme til bunns i "problematikken"..... ;)

 

 

Så kom det noen kloke ord fra "nisse far" sjøl :D

Staffan har tidligere gitt meg gode juleminner :)

Stenger, liner og hele sulamitten er og blir personlige preferanser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert; Jeg hadde vært en mer dreven fluefisker om jeg kjøpte en FLI i stedet for en GL TriCast for to år siden.

 

Rette pene bukter kommer av seg selv med FLI`en, selv når jeg "dryler til". Kastet i ett par timer i strekk med den nye FLI`en en dag og skiftet rett over til TriCasten for å kjenne forskjellen.

Ærlig talt så var det som natt og dag. Selv om de skiller èn atmf-klasse og èn fot i lengden virket Tricasten slarkete og vinglende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Terje :)

Ser at Shimano greiene ihevrtfall lager skikkelig "fin fiske" kork i motsetning til "kubben" ved siden av ;D ;D

Synest likevel det hadde vært pent med en grønn stang ved siden av jeg, da....men der har du meg igjen ;D ;D

Her er en  grønn wt i klasse #3 ved siden av freestone ;D

Trygve ;)

 

post-820-13949860439692_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Grattis Terje :)

Ser at Shimano greiene ihevrtfall lager skikkelig "fin fiske" kork i motsetning til "kubben" ved siden av ;D ;D

Synest likevel det hadde vært pent med en grønn stang ved siden av jeg, da....men der har du meg igjen ;D ;D

 

Jeg kan fortelle deg at håndtaket til Diamondback er fantastisk godt å holde :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

DErsom en stang er tynn i bunnen har den forholdsvis tykke vegger....dersom noen av dere hjelper å søke på

Don Phillip boron flyrods  så vil dere se på tynne greier i forhold til alt annet, bornfibrene er "limt fast langs en pianostreng"

Disse stengene så sitt lys i 1971.....men jeg finner ingen link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Terje :)

Ser at Shimano greiene ihevrtfall lager skikkelig "fin fiske" kork i motsetning til "kubben" ved siden av ;D ;D

Synest likevel det hadde vært pent med en grønn stang ved siden av jeg, da....men der har du meg igjen ;D ;D

Her er en  grønn wt i klasse #3 ved siden av freestone ;D

Trygve ;)

 

 

 

Neimen, noe så vakkert....lurer på om WT serien og boronII stengene har forskjellig diameter ;)

men pent er det okke som....takk Trygve, det var et deilig skue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...