Gå til innhold

Lange stenger- korte stenger-raske-myke-stive osv-osv


Ruffen

Anbefalte innlegg

"...savner jeg bidrag fra ... Wolfram Schott, ..." (Sjur)

 

Jeg skan holder meg langt unna aa gi en anbefaling. Det er alt for mange forskjellige synspunkter/preferanser om hvaa som er den ideale stanglengde for en gitt fiskesituasjon. Og med 100-vis av stadig nye og perfektere kullfiberstenger (og snörer) hvert aar har jeg ingen oversikt over hvaa som er mest "hett".

 

Jeg har en kunde, en pensjonert lege, som har sikkert over 30 stenger (og et lite skipslass med sneller): Aroner, Bolt, Boyd, Bradford, Carpenter, Harms, Payne, Sweetgrass, Winston, m.fl. fra USA, saa Baginski, Henseler, Zumbrunn m.fl. fra Europa, ogsaa 2 av meg, skreddersydd. Alle mellom 7' 6" og 8' 4", baade 2 og 3-delt, alle for snörer 3/4. Han fisker minst 100 dögn/aaret i hele Europa. Og kun med 0,1 mm spiss (!!!). Han nekter plent aa kaste med en 5-er snöre... DET er for tungt for hans kastestil/-teknikk. Han solgte en Tom Moran stang til USA forleden (7' 6" # 4), fordi denne stang ikke kunne temme kilos-harr. Fortommen rök flere ganger, og saa maatte stangen ta skylden... Han er litt spesiell, han. En vanskelig/kresen kunde, som kosted meg en del svett.

 

En annen jeg kjennte, en Österriker (han gikk bort for noen aar siden), som ogsaa fisket 140 dögn/aaret etter egen utsagn, fisket naar som helst (flere tiaar) og hvor som helst (Europa og USA) kun med en Paul Young Midge (6' 3" # 3/4), paafört en relativ tung og stor Walker TR 1 snelle (altsaa ingen hamsterhjul).

 

En tredje jeg kjenner godt (og som har noen stenger fra meg ogsaa) fisker ingen ting under 8' # 5. Han har/hadde baade Bradford, Dickerson, Orvis, Payne, Summers, FE Thomas, Winston, m.fl. Han paastaar at med disse stenger (8' til 8'6" # 5/6/7) kan han takkle alle situasjoner, baaade tört og nymfe, ned til # 22 störrelser. Og slike stenger/snörer kan alt som korte og lette kan, og en del mer, spesielt med tanke paa vind og rullekast, og höy vegetasjon bak.

 

Men jeg skal föje til at min personlig allrond stang til örret/harrfiske er en parabolsk 7' 6" # 5/6.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

"...savner jeg bidrag fra ... Wolfram Schott, ..." (Sjur)

 

Jeg skan holder meg langt unna aa gi en anbefaling. Det er alt for mange forskjellige synspunkter/preferanser om hvaa som er den ideale stanglengde for en gitt fiskesituasjon. Og med 100-vis av stadig nye og perfektere kullfiberstenger (og snörer) hvert aar har jeg ingen oversikt over hvaa som er mest "hett".

 

Jeg har en kunde, en pensjonert lege, som har sikkert over 30 stenger (og et lite skipslass med sneller): Aroner, Bolt, Boyd, Bradford, Carpenter, Harms, Payne, Sweetgrass, Winston, m.fl. fra USA, saa Baginski, Henseler, Zumbrunn m.fl. fra Europa, ogsaa 2 av meg, skreddersydd. Alle mellom 7' 6" og 8' 4", baade 2 og 3-delt, alle for snörer 3/4. Han fisker minst 100 dögn/aaret i hele Europa. Og kun med 0,1 mm spiss (!!!). Han nekter plent aa kaste med en 5-er snöre... DET er for tungt for hans kastestil/-teknikk. Han solgte en Tom Moran stang til USA forleden (7' 6" # 4), fordi denne stang ikke kunne temme kilos-harr. Fortommen rök flere ganger, og saa maatte stangen ta skylden... Han er litt spesiell, han. En vanskelig/kresen kunde, som kosted meg en del svett.

 

En annen jeg kjennte, en Österriker (han gikk bort for noen aar siden), som ogsaa fisket 140 dögn/aaret etter egen utsagn, fisket naar som helst (flere tiaar) og hvor som helst (Europa og USA) kun med en Paul Young Midge (6' 3" # 3/4), paafört en relativ tung og stor Walker TR 1 snelle (altsaa ingen hamsterhjul).

 

En tredje jeg kjenner godt (og som har noen stenger fra meg ogsaa) fisker ingen ting under 8' # 5. Han har/hadde baade Bradford, Dickerson, Orvis, Payne, Summers, FE Thomas, Winston, m.fl. Han paastaar at med disse stenger (8' til 8'6" # 5/6/7) kan han takkle alle situasjoner, baaade tört og nymfe, ned til # 22 störrelser. Og slike stenger/snörer kan alt som korte og lette kan, og en del mer, spesielt med tanke paa vind og rullekast, og höy vegetasjon bak.

 

Men jeg skal föje til at min personlig allrond stang til örret/harrfiske er en parabolsk 7' 6" # 5/6.

 

 

Jeg hadde håpet du ville svare noe sånt som: Syv og en halv fot i snøreklasse 4 er optimalt, for alt ørretfiske! :)

Nei, smak er jo som kjent vanskelig å enes om. Og kompromisser er vel det verste som finnes?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden savner jeg bidrag fra de med kanskje mest kompetanse på området, stangbyggerne Wolfram Schott, Vidar Steimler og Tomas Simarud. Kanskje er det flere? Hva er deres preferanser når det gjelder lengde og aksjon på stenger. Hvordan er tørrfluedrømmestanga til disse karene? Jeg regner med dette kan være av interesse for allmennheten? :)

 

Forøvrig fin og interessant tråd, Ruffen!

 

Mvh Sjur

Har vært borte noen dager, og så ikke denne "utfordringen" før nå.

Mine uttalelser baserer seg kun på egne erfaringer med splitcane. Selv om jeg stadig prøvekaster nye, utmerkede karbonstenger, følger jeg ikke lenger noe særlig med på utviklingen av disse.

 

Jeg har fisket svært aktivt med flue i noenogtredve år. Spesielt siden 1992 har jeg eksperimentert med ulike snøreklasser, lengder og aksjoner.

Når det gjelder mitt eget fiske, må jeg innrømme at jeg har mange stenger som skjelden eller aldri er i bruk lenger. Det er selvsagt morsomt å fiske med #2, eller en 7-foter i #3, men slike stenger har sine klare begrensninger.

Til mitt fiske, ender jeg derfor som oftest opp med en stang på 7 - 81/2 fot i klasse #5-6. Om stangen er rask eller myk varierer litt avhengig av situasjonen og hvilket humør jeg er i.

 

Min konklusjon er derfor at det er umulig å gi et generelt svar på slike spørsmål. De fleste fiskere har sine helt bestemte meninger og preferanser

Dersom jeg likevel skal prøve meg på et synspunkt må det bli følgende:

 

De senere årene har jeg i stadig større grad gått bort fra å bruke mange forskjellige stenger. Jeg har heller konsentrert meg om å bruke en stang som jeg liker godt, og som dekker de fleste situasjoner.

Filosofien min er at det er bedre å være en veldig god kaster med en stang enn en middels kaster med for eks fire.

Mitt valg er en variant av Young's Para #15 (8 fot i klasse #5). Stangen har en såkalt parabolsk aksjon. Den føles myk, men har et enormt kraftpotensiale når den utnyttes riktig. Jeg opplever at jeg med denne stangen kan fiske med alt fra fjærmygg og tynne spisser til store grandis imitasjoner.

Selv om jeg nesten kvalifiserer til medlemskap blandt tørrfluepuristene, hender det fortsatt at jeg setter på en nymfe. Også her trives jeg med denne stangen.

 

Jeg tror sikkert at jeg kunne ha oppnådd samme resultat med andre stenger. Poenget er derfor at dersom man har en god stang som utgangspunkt (myk eller rask), så er det fiskerens evne til å tilpasse seg og bli venn med stangen som er avgjørende.

En ting er i hvert fall sikkert: du vil aldri klare å oppnå det motsatte ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...