Gå til innhold

Lange stenger- korte stenger-raske-myke-stive osv-osv


Ruffen

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Jeg er kanskje ny innen fluefiske, men har fisket ørret med stang og dupp i 25år, så jeg er ikke "så" fersk kan du si. Har aldri sett behovet for å ha flere stenger enn nødvendig, selv om lysten av å kjøpe nytt hele tiden har vært der. Finner en stang jeg er fornøyd med, så holder jeg meg til den. Ettersom man fisker på forskjellige måter, må man jo ha stang deretter, men 15 stk dekker mer enn hva behovet mitt er ihvertfall. Da grenser det til vanvidd..

 

4-5 stenger slik jeg ser det er nok for min del, da er jeg ganske bra dekket iht ørretfiske mener jeg. Men så var det det å finne de rette stengene da, der ser jeg flere feller man kan snuble i.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Backup-stenger er kjekt å tenke på om man pleier å reise på lengre turer, der det ikke er mulig i en fei å få tak i en ny stang. Jeg har på slike turer alltid med to-tre backup-stenger, men siden hele reisefølget som regel har det, så er det ikke antallet stenger det står på i hvert fall. Det er whisky vi først går tomt for.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ny innen fluefiske, men har fisket ørret med stang og dupp i 25år, så jeg er ikke "så" fersk kan du si. Har aldri sett behovet for å ha flere stenger enn nødvendig, selv om lysten av å kjøpe nytt hele tiden har vært der. Finner en stang jeg er fornøyd med, så holder jeg meg til den. Ettersom man fisker på forskjellige måter, må man jo ha stang deretter, men 15 stk dekker mer enn hva behovet mitt er ihvertfall. Da grenser det til vanvidd..

 

4-5 stenger slik jeg ser det er nok for min del, da er jeg ganske bra dekket iht ørretfiske mener jeg. Men så var det det å finne de rette stengene da, der ser jeg flere feller man kan snuble i.. :(

 

når jeg fisket med sluk hadde jeg 15 stenger... nå har jeg ingen igjen, men 3 fluestenger. også er det 3 stenger som skal kjøpes inn i januar/februar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ny innen fluefiske, men har fisket ørret med stang og dupp i 25år, så jeg er ikke "så" fersk kan du si. Har aldri sett behovet for å ha flere stenger enn nødvendig, selv om lysten av å kjøpe nytt hele tiden har vært der. Finner en stang jeg er fornøyd med, så holder jeg meg til den. Ettersom man fisker på forskjellige måter, må man jo ha stang deretter, men 15 stk dekker mer enn hva behovet mitt er ihvertfall. Da grenser det til vanvidd..

 

4-5 stenger slik jeg ser det er nok for min del, da er jeg ganske bra dekket iht ørretfiske mener jeg. Men så var det det å finne de rette stengene da, der ser jeg flere feller man kan snuble i.. :(

 

 

du kunne ha fisket i 50år med sluk men teller ikke når du begynner med fluefiske spørr du meg  ;)

 

Men klarer du deg med 4-5 stk til alt ditt fiske så er jo det bra for deg det da. mindre å putte i bilen når du skal på tur.. :D men du skal få høre det om jeg treffer deg om mange år med en diger bunt med stenger.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er en hobby og generelt er hobby som regel synonymt med kostbart..

Jeg synes ikke fluefiske er en dyr hobby sammenlignet med bil (inkl. radiostyrt), båt, fotografering, hifi, snøscooter etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Den dagen du ser meg med 15 stenger i bilen bt, skal du få lov til å gi meg en saftig ørtæv og si "hva sa jeg.." ;D

 

Som Sjur sier, det enkle er ofte det beste. Simplicity is genious er et ordtak jeg har lært å like.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er en hobby og generelt er hobby som regel synonymt med kostbart..

Jeg synes ikke fluefiske er en dyr hobby sammenlignet med bil (inkl. radiostyrt), båt, fotografering, hifi, snøscooter etc etc

 

Det er dyrere enn å samle på servietter.

 

Alt er relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er en hobby og generelt er hobby som regel synonymt med kostbart..

Jeg synes ikke fluefiske er en dyr hobby sammenlignet med bil (inkl. radiostyrt), båt, fotografering, hifi, snøscooter etc etc

 

Det er dyrere enn å samle på servietter.

 

Jeg forstår du er nybegynner...

 

http://www.lussorian.com/luxury/comments/damien-hurst-napkin-sketch-fetches-36000/2007-11-10/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket rimelig aktivt med flue i 22 år å kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har BEHOV for mere enn 1 stang, 1 snelle og to snører til ørretfiske. Vi gjør dette mere komplisert enn det egentlig er.

I mange år fisket jeg kun med ÉN stang. En 9' kl. #5-6 som var med på fjellet, i lakseelva, i sjøen, på havet, you name it! På denne har jeg landet alt fra stingsild til 10,5 kg's torsk på tørt :o.

La oss bare innse det med én gang!.... Vi er supermaterialistiske... enkelt og greit!

 

Det eneste vi trenger flere av er fluer!....... To March Brown  ;D

 

Det som er litt ironisk er at jeg ofte møter ferske fluefiskere med et hav av stenger, sneller og snører som får øynene mine til å dåne ;-)

Mange av disse får ikke fisk, noen kan ikke kaste, og noen vet ikke hva et væromslag er....

Tørrfluene som synker har de kjøpt på en nettbutikk til 5 kr/stk

(med de vet visstnok alt om aksjoner, klumpvekter og kleskoder)

 

De har kun blitt fortalt at til de og de forholdene trenger du den og den stanga, snøret, snellen, chestpack'en og vadebuksa (lite om fluevalg, selfølgelig).

Trenger de alt dette stæsjet?

Trenger vi masse stenger?

..... NEPPE!!

 

Kjekt å ha?  YESSSS  ;D

 

Hilsen en som før fikk masse fisk på flue iført fjellräven-anorakk, gummistøvler med ti selvbundne monsterfluer, ei Kunnan-stang og "Bunker-Oil-caps".

 

Btw: Aner også en viss geografisk forskjell her.

Fluefiskere nordpå har sjelden behov for mange stenger.......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du verden så mange stenger jeg har......men ender opp med en eller to for klasse 5.........

 

Dette utsagnet sier vel det meste... Det enkle er ofte det beste.

 

Det er forskjell på folk ;)

 

Jeg har stenger i #2, #3 (2 stk), #4, #5 og #7, og samtlige får kjørt seg opptil flere ganger i løpet av sesongen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jeg ingen "erfaren" fluefisker selv, men jeg kan fortelle at bestefaren min har fiska med flue i ca. 50år, og har hatt 2 stenger siden han begynte(kanskje 3). Eneste grunnen til at han kjøpte seg en ny stang var fordi han røyk så jævlig med fisk med den gamle, stive glassfiberstanga si.

 

Etter det jeg har hørt av historier, og de turene jeg har vært med på selv, er det alltid han som tar mest fisk. Det er også på et meget begrenset utvalg av fluemønstre.

 

Så det er ikke antall stenger det skal stå på i alle fall.

 

Når det er sagt, så er jeg redd for at jeg kommer til å bli en utstyrsfreak selv med årene som kommer, materialist som jeg er :P

 

EDIT: for å være litt on-topic også, så tror jeg det å beherske flere type stenger absolutt gjør deg til en bedre fluekaster.. det er vel fordelen med å ha flere stenger. Kommer vel an på hva man vil med kastinga si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for å være sakelig: Jeg bruker 5 stenger til mitt ørretfiske. En kort og veldig myk treer til små fjellelver, en nifot treer medium til fiske på stille vann og fra belly. En myk femmer til tørrfluefiske i elv og en rask femmer som allround ørretstang i elv (tørt, nymfe, streamer). I tillegg har jeg en rask sjuer som jeg bruker til sjøørrett/havabborfiske. Det dekker mitt behov, men jeg leter etter en perfekt tørrfluestang. Har noen stenger til, men de bruker jeg ikke. Men å selge dem... vanskelig gitt. :rolleyes:  Og så var det antallet sneller da  :-[  :P

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg fått mest mulig fisk ville jeg brukt et #3, 4 og 5 snøre på samme stang, og den skulle ha vært en 9 fot som er en passe kompromiss på lengde. I stedet satser jeg på å ha det hyggeligst mulig med litt kortere stenger på 6,5' til 7'11'' for snører #2-5.

 

Jeg tror ikke det er dumt å kunne beherske forskjellige type aksjoner, og kanskje spesiellt trene noe med en litt dyp aksjon som er myk i forhold til snøre. Synes Øystein J. har et godt poeng, stiv / myk er jo i forhold til snøret. Synes man stang er for myk/stiv kan man jo bare bruke lettere/tyngre snøre? For meg er en god fluekaster en som kan kaste og presentere pent med forskjellige stenger på ulike lengder.

 

Jeg skjønner heller at noen trenger mer en en stang. Selv har jeg bare en stang + ca 20 backup stenger  ;D:D.

 

Edit: En riktig god hedensk Jul til alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden savner jeg bidrag fra de med kanskje mest kompetanse på området, stangbyggerne Wolfram Schott, Vidar Steimler og Tomas Simarud. Kanskje er det flere? Hva er deres preferanser når det gjelder lengde og aksjon på stenger. Hvordan er tørrfluedrømmestanga til disse karene? Jeg regner med dette kan være av interesse for allmennheten? :)

 

Forøvrig fin og interessant tråd, Ruffen!

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vil vel tro at beste preferansepunkt er en tenkende fisker. Altså en som fisker mye og variert og i tillegg tenker over hvorfor han/hun velger de stengene han/hun gjør under de forskjellige forholdene. En som bygger er ikke nødvendigvis den rette til å avgjøre hva som er best under praktisk fiske. Det finnes selvfølgelig unntak hvor byggeren er en svært aktiv fisker også og dermed kan bruke seg selv som preferanse. Dette gjelder alt og ikke bare stenger.

 

Likevel er jeg svært enig i at det hadde vært meget interesant å lese hva f.eks. Vidar mener om lengde, stivhet og aksjoner som passer til hvilket bruk. For ingen byggere bygger vel uten innspill fra aktive byggere og/eller med en viss erfaring fra egne opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med slike tråder er man begynner å reflektere over hva man trenger i ulike fiskesituasjoner, og til mitt tørrfluefiske i stor elv på høsten er jeg ikke helt optimalt rigget (om jeg noen gang blir det da  :rolleyes:).  Har fryktelig lyst til å teste en Winston WT #5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fiskesituasjon burde bestemme hva man skal gå for. Mer som golf.

Fisker man i havet, knaller man til med noe som setter linebukter i vind, takler tyngre fluer. I en bekk med masse skog, kanskje en 7 foter som lader dypt og tidlig, og som man kan trixe og mende med.

Ikke det at man skal ha en bråte med stenger, eller er nødt til å ha med seg caddy, men at man kanskje kan være mer bevisst på hva man holder på med selv.

Klart en 9 fot #6 virker , men den er ikke like morsom å traktere overalt.

Jeg kødder bort den ene sesongen etter den andre med noe bambus greier i 7,6 for til 8,6 fot, og noen dobbelt avsmalende snører, til alt ørretfiske.

I sjøen bruker jeg derimot en beinhard syver med noe rakettsnor som suser avgårde.

Har inntrykk av at dypere stenger blir favorisert etter som fiskeren blir mer og mer rutinert.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med slike tråder er man begynner å reflektere over hva man trenger i ulike fiskesituasjoner, og til mitt tørrfluefiske i stor elv på høsten er jeg ikke helt optimalt rigget (om jeg noen gang blir det da  :rolleyes:).  Har fryktelig lyst til å teste en Winston WT #5.

 

 

Skjønner jeg JB... :)

Hvis noen gang treffes kan du jo få prøve min BIIt #5 9'.....en lettere, 4-delt utgave av WT...(tror jeg) ???

Ihvertfall er det litt rett i at mange etterhvert som erfaringen siger på, liker mykere/dypere stenger.

Jeg synest faktisk ikke at sjøstengene skal være for bånn stive heller...sliten i håndleddet etter en lang dag, jevn dypere kasjon i slike stenger merker jeg at jeg digger mer og mer også til sjøfiske med #6-#8 utstyr.

Store/tunge fluer med synkende line er en drøm å kaste under alle vindforhold...beholder kontakt med line hele veien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...