Gå til innhold

Lange stenger- korte stenger-raske-myke-stive osv-osv


Ruffen

Anbefalte innlegg

Grattis Terje :)

Ser at Shimano greiene ihevrtfall lager skikkelig "fin fiske" kork i motsetning til "kubben" ved siden av ;D ;D

Synest likevel det hadde vært pent med en grønn stang ved siden av jeg, da....men der har du meg igjen ;D ;D

Her er en  grønn wt i klasse #3 ved siden av freestone ;D

Trygve ;)

 

 

 

Neimen, noe så vakkert....lurer på om WT serien og boronII stengene har forskjellig diameter ;)

men pent er det okke som....takk Trygve, det var et deilig skue :D

 

Den Freestone-stanga er også nydelig å kaste med! Takk for testen Trygve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Shimano har laget masse godt fiskeutstyr...og forundrer meg ikke i det hele tatt at nettopp de også lager knall fluestenger :)

Det har de gjort i noen år...

 

Håper du får prøvd Shimano Freestone en gang Stig, tror du kommer til å bli lettere overraska.

Hvis jeg ikke husker feil så sa Staffan engang at denne stanga kom til verden som et samarbeid mellom Loomis og Shimano. Resulatet var Shimano Freestone og prisen var hinsides dyr når den kom på markedet. Staffan husker sikkert hvor mye, men det var noen lapper ja :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano har laget masse godt fiskeutstyr...og forundrer meg ikke i det hele tatt at nettopp de også lager knall fluestenger :)

Det har de gjort i noen år...

 

Håper du får prøvd Shimano Freestone en gang Stig, tror du kommer til å bli lettere overraska.

Hvis jeg ikke husker feil så sa Staffan engang at denne stanga kom til verden som et samarbeid mellom Loomis og Shimano. Resulatet var Shimano Freestone og prisen var hinsides dyr når den kom på markedet. Staffan husker sikkert hvor mye, men det var noen lapper ja :D

 

Terje!

 

mener å huske det var 7000?Iallefall noe som gav meg hakeslepp.

husker jeg så en,og det som slo meg var den tynne klingediameteren.alltid hatt lyst på en sånn en..pene sneller òg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Shimano har laget masse godt fiskeutstyr...og forundrer meg ikke i det hele tatt at nettopp de også lager knall fluestenger :)

Det har de gjort i noen år...

 

Håper du får prøvd Shimano Freestone en gang Stig, tror du kommer til å bli lettere overraska.

Hvis jeg ikke husker feil så sa Staffan engang at denne stanga kom til verden som et samarbeid mellom Loomis og Shimano. Resulatet var Shimano Freestone og prisen var hinsides dyr når den kom på markedet. Staffan husker sikkert hvor mye, men det var noen lapper ja :D

 

Terje!

 

mener å huske det var 7000?Iallefall noe som gav meg hakeslepp.

husker jeg så en,og det som slo meg var den tynne klingediameteren.alltid hatt lyst på en sånn en..pene sneller òg..

 

Kan nok stemme det ja, mener til og med at jeg hørte 8 lapper. Den tynne diamteren slo meg også, selv i dag når jeg fikk den så ble jeg neste sjokka :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano har laget masse godt fiskeutstyr...og forundrer meg ikke i det hele tatt at nettopp de også lager knall fluestenger :)

Det har de gjort i noen år...

 

Håper du får prøvd Shimano Freestone en gang Stig, tror du kommer til å bli lettere overraska.

Hvis jeg ikke husker feil så sa Staffan engang at denne stanga kom til verden som et samarbeid mellom Loomis og Shimano. Resulatet var Shimano Freestone og prisen var hinsides dyr når den kom på markedet. Staffan husker sikkert hvor mye, men det var noen lapper ja :D

 

Terje!

 

mener å huske det var 7000?Iallefall noe som gav meg hakeslepp.

husker jeg så en,og det som slo meg var den tynne klingediameteren.alltid hatt lyst på en sånn en..pene sneller òg..

 

Kan nok stemme det ja, mener til og med at jeg hørte 8 lapper. Den tynne diamteren slo meg også, selv i dag når jeg fikk den så ble jeg neste sjokka :D

 

Terje!

Men dette var lenge siden,og med tanke på at den tynne diameteren bryter med dine andre stenger,tar jeg den glatt når du er lei,

dønn diil.

Nå tilbake til on topic ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som #5 stang er Freestonen ei veeeldig myk stang ;)! I henhold til noen CCs målinger jeg har lest, skulle den ha vært klassifisert ned mot klasse 2!! Har selv prøvd stanga med et DT 1 eller 2 tror jeg det var, og det gikk så det grein det ;D  Beklager hvis dette ble litt off topic, men jeg fikk så lyst til å si det. Hvor myk eller stiv stanga er, kan jo reguleres(innenfor rimelighetens grenser), med hvilket snøre du velger å sette på stanga. Bortsett fra dette, så er Freestone en av de mer delikate stengene jeg har sett.

Mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at den klassifiseres som #2 har jeg fått med meg også.Temmelig artig m tanke på alle stengene som går motsatt.Nå spenner mine stenger seg fra 7`6 til 9`,og har ikke planer om lengre,men er sugen på kortere.Bruksverdi?ikke no mye,men så svartens artig med helt forskjellige stenger.#5 må for meg være "kjepp",mens #3 nesten ikke kan bli for mjuk.

Man må ha bredde i arsenalet! ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano har laget masse godt fiskeutstyr...og forundrer meg ikke i det hele tatt at nettopp de også lager knall fluestenger :)

Det har de gjort i noen år...

 

Håper du får prøvd Shimano Freestone en gang Stig, tror du kommer til å bli lettere overraska.

Hvis jeg ikke husker feil så sa Staffan engang at denne stanga kom til verden som et samarbeid mellom Loomis og Shimano. Resulatet var Shimano Freestone og prisen var hinsides dyr når den kom på markedet. Staffan husker sikkert hvor mye, men det var noen lapper ja :D

 

Terje!

 

Jeg prøvde en gang for mange år siden en #6 9'.....var veldig rask...på en slags ok måte, mener jeg å huske.... ;)

 

Og den var dyr, ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Shimano har laget masse godt fiskeutstyr...og forundrer meg ikke i det hele tatt at nettopp de også lager knall fluestenger :)

Det har de gjort i noen år...

 

Håper du får prøvd Shimano Freestone en gang Stig, tror du kommer til å bli lettere overraska.

Hvis jeg ikke husker feil så sa Staffan engang at denne stanga kom til verden som et samarbeid mellom Loomis og Shimano. Resulatet var Shimano Freestone og prisen var hinsides dyr når den kom på markedet. Staffan husker sikkert hvor mye, men det var noen lapper ja :D

 

Terje!

 

Jeg prøvde en gang for mange år siden en #6 9'.....var veldig rask...på en slags ok måte, mener jeg å huske.... ;)

 

Og den var dyr, ja

 

Rask :o :o...... mykere og roligere stang enn Freestone FS 805 skal du lete lenge etter :D

Du må nok prøve den igjen Stig :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som #5 stang er Freestonen ei veeeldig myk stang ;)! I henhold til noen CCs målinger jeg har lest, skulle den ha vært klassifisert ned mot klasse 2!! Har selv prøvd stanga med et DT 1 eller 2 tror jeg det var, og det gikk så det grein det ;D  Beklager hvis dette ble litt off topic, men jeg fikk så lyst til å si det. Hvor myk eller stiv stanga er, kan jo reguleres(innenfor rimelighetens grenser), med hvilket snøre du velger å sette på stanga. Bortsett fra dette, så er Freestone en av de mer delikate stengene jeg har sett.

Mvh Øystein J.

 

Mener så bestemt at jeg testet den med femmersnøret, men det kan sikkert Trygve eller Terje/Tørrfluepuristen bekrefte. Testet den bare noen minutter, men kjenner feelingen ennå. Myk og veldig rolig. Tok det så rolig at jeg trodde kastet skulle kollapse, men neida... :D

 

En annen stang som er verdt å nevne er Bruce & Walker som lager noen stenger i klasse tre med fantastisk resolutt følelse. Testet denne i fjor vinter, og den feelingen der glemmer jeg heller ikke. Mistenker imidlertid den for å være klassifisert litt lavt ift CCS-målinger.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Man må ha bredde i arsenalet! ;D ;D ;D

Det er mottoet mitt også  :D

Så hvis dere bare kunne ha 15 stenger til ørret-fiske, hvilke ville dere valgt ?  ;D

 

15 stenger??! Aner jeg litt sarkasme der eller.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha bredde i arsenalet! ;D ;D ;D

Det er mottoet mitt også  :D

Så hvis dere bare kunne ha 15 stenger til ørret-fiske, hvilke ville dere valgt ?  ;D

 

15 stenger??! Aner jeg litt sarkasme der eller.. :o

Så avgjort ikke  ;)

Hadde du sett hva jeg har av fluestenger så ville du skjønt det  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Trodde det holdt med 4-5 stenger jeg, tydeligvis tok jeg feil.. :(

 

4-5... må ha utstyr da mann ;D

 

5 stenger med 5 sneller og sikkert minst 5-6 spoler, snøre og backing til alt. Må da være nok utstyr nok det vel?  :-\

 

Da snakker vi fort over 20 000kr om alt er av kjente merker. Finnes da grenser for hvor utstyrsgal man skal være, eller..? I tillegg kommer vadere, vadejakke, sko, flueskrin osv osv..  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

jeg er nok innehaver av 70-70 fluestenger, de fleste intakt

 

Slike som deg som har fisket i en liten mannsalder, forstår jeg kan ha mye stenger. Har selv samlet opp en del slukstenger gjennom åra, men 15 stenger for bare ørretfiske høres ut som ren galskap spør du meg..

 

Håper og ber til høyere makter at jeg ikke blir bitt at den basillen. Da blir jeg nok sparka ut fortere enn jeg kan si ibsens ripsbærbusker og andre buskevekster..  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det holdt med 4-5 stenger jeg, tydeligvis tok jeg feil.. :(

 

4-5... må ha utstyr da mann ;D

 

5 stenger med 5 sneller og sikkert minst 5-6 spoler, snøre og backing til alt. Må da være nok utstyr nok det vel?  :-\

 

Da snakker vi fort over 20 000kr om alt er av kjente merker. Finnes da grenser for hvor utstyrsgal man skal være, eller..? I tillegg kommer vadere, vadejakke, sko, flueskrin osv osv..  :rolleyes:

 

Husk du er ny i gamet.. jeg tordde en gang at en stang i #5 var alt jeg trengte ;) Det er noen stenger siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. . . men 15 stenger for bare ørretfiske høres ut som ren galskap spør du meg..

De ferreste har nok behov for mer enn 2-3 fluestenger, men i fluefiskeverdenen blir det gjerne til at man anskaffer langt mer enn man har behov for  ;D

Jeg har heller ikke 15 fluestenger til ørret-fiske, men det er nok ikke så mye om å gjøre . . .

Hadde jeg vært tvunget til å kjøpe nytt, og i norge, ville jeg neppe hatt mer enn strengt nødvendig  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det holdt med 4-5 stenger jeg, tydeligvis tok jeg feil.. :(

 

4-5... må ha utstyr da mann ;D

 

5 stenger med 5 sneller og sikkert minst 5-6 spoler, snøre og backing til alt. Må da være nok utstyr nok det vel?  :-\

 

Da snakker vi fort over 20 000kr om alt er av kjente merker. Finnes da grenser for hvor utstyrsgal man skal være, eller..? I tillegg kommer vadere, vadejakke, sko, flueskrin osv osv..  :rolleyes:

 

Husk du er ny i gamet.. jeg tordde en gang at en stang i #5 var alt jeg trengte ;) Det er noen stenger siden..

 

sant det bt ;D bare vent storfemti, det kommer til å bli en del stenger og sneller på deg og ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...