Gå til innhold

Bekkerøye


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Har lyst å fiske bekkerøye.

Er det noen som har lyst å ta med en skrudd nordlending ut på noe slikt?

 

Mvh

 

Torbjørn

1. Nei det fristet lite å ha med en "skrudd nordlending"

2. Hvor sånn ca i dette langstrakte moderland skulle dette senarie få utfolde seg?

;) ;) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nææææ... har aldri sett, fått, fisket en sånn fisk, og tenkte at dette ville være morsomt å få oppleve.

Kunne godt bli en dag eller to til sesongen. Er det ikke på sørlandet at det finnes sånne krabater.

Skrudd og skrudd, tja. Er ikke alle fluefiskere litt svidd i pæra ;D

Jeg pakker gjerne noen bambuspinner og hjul med meg for å fange en spennende fisk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nææææ... har aldri sett, fått, fisket en sånn fisk, og tenkte at dette ville være morsomt å få oppleve.

Kunne godt bli en dag eller to til sesongen. Er det ikke på sørlandet at det finnes sånne krabater.

Skrudd og skrudd, tja. Er ikke alle fluefiskere litt svidd i pæra ;D

Jeg pakker gjerne noen bambuspinner og hjul med meg for å fange en spennende fisk.

 

 

 

I den lille elva, som renner ned fra Gautefall mot Bjorvatnet i Drangedal finnes det en reproduktiv stamme av Canadisk Bekkerøye. Har aldri fått noen av særlig størrelse, men artig fisk og særdeles flott fisk å se på. Det skal også være en reproduktiv stamme av Canadisk bekkerøye i noen vann i Øyfjell, mellom Høydalsmo og Rauland.

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret.

Om fisken ikke er så forb... stor gjør det ingenting. Selv om sjansen for en bonusfisk alltid gjør det litt morsommere.

Har også luftet ideen for min samboer. Hun syntes ikke det hørtes så galt ut å hive seg med. Selv om hun synes fisken så rimelig støgg ut.

Har også hørt om Sirdal?

Tar gjerne imot nærmere info om ankomst, fiskekort etc.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Vi pleier å ta en guttetur opp til noen flotte elver med masse fin bekkerøye. Min pers er 1,4. Sykt sprek og selektivitet finnes ikke hos denne fisken. Pen er den og. På bilde er det en liten han i flotte farger.

 

Sigve

 

hmmmmmm .... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du får ha meg unnskyldt bilde av død fisk, men denne slo på i en kulp i et lite vassdrag i Sørnorge for noen år siden.  Siden har jeg fått mange av samme slaget, og de er veldig artige å fiske på.

 

Nå finnes jo disse fyrstikkeskene i to størrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha meg unnskyldt bilde av død fisk, men denne slo på i en kulp i et lite vassdrag i Sørnorge for noen år siden.  Siden har jeg fått mange av samme slaget, og de er veldig artige å fiske på.

 

Nå finnes jo disse fyrstikkeskene i to størrelser?

Ja, da.  Dette her er såkalte peisfyrstikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha meg unnskyldt bilde av død fisk, men denne slo på i en kulp i et lite vassdrag i Sørnorge for noen år siden.  Siden har jeg fått mange av samme slaget, og de er veldig artige å fiske på.

 

Nå finnes jo disse fyrstikkeskene i to størrelser?

Ja, da.  Dette her er såkalte peisfyrstikker.

 

Jeg regnet med det. Det får være grenser for hva vi gidder ta bilde av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd at Bekkerøya ikke er så veldig utbredt lengre. Litt er det enda så den reproduserer flere plasser en mange tror.

 

Det var litt morro i den tiden den var vanlig. Mye stor fisk som var lette å få. Perfekt fiske for barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd at Bekkerøya ikke er så veldig utbredt lengre. Litt er det enda så den reproduserer flere plasser en mange tror.

 

Det var litt morro i den tiden den var vanlig. Mye stor fisk som var lette å få. Perfekt fiske for barn

 

Både og. Ja den er lett å få. En kompis og jeg dro opp til et fjell vann med stor bestand av bekkerøye i høst. Fikk sikkert over 50 fisk på 1 1/2 time. Blir litt kjedelig da.

 

En annen ting er at den tåler ikke mye press som i form av større fisk tas ut. Blir fort utrolig mye tusenårsbrødre. En god ting at de vokser fort.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd at Bekkerøya ikke er så veldig utbredt lengre. Litt er det enda så den reproduserer flere plasser en mange tror.

 

Det var litt morro i den tiden den var vanlig. Mye stor fisk som var lette å få. Perfekt fiske for barn

 

Både og. Ja den er lett å få. En kompis og jeg dro opp til et fjell vann med stor bestand av bekkerøye i høst. Fikk sikkert over 50 fisk på 1 1/2 time. Blir litt kjedelig da.

 

En annen ting er at den tåler ikke mye press som i form av større fisk tas ut. Blir fort utrolig mye tusenårsbrødre. En god ting at de vokser fort.

 

Sigve

Joda helt klart.

 

Det var gøy når den var stor. Har mange gode minner fra den tiden. Husker spesielt en episode jeg var med min bestefar ganske langt inn i fjellet langs ei elv.

Der var en ganske stor foss som fisken ikke kom opp. Der fikk vi en haug med fisk mellom 750g og kiloen. Det var morro for en 10 åring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode minner. Fiska Bekkerøye HVER dag etter skolen da jeg var mindre. Store bestander (som navnet tilsier) i Semsbekken, Mustvedtbekken, Gravlibekken, Puttebekken og Høglibekken. Det var populært på åttitallet å slippe disse fiskene i diverse dammer og vann, noe onkelen og faren min og gjorde. Fiskene spredde seg raskt til bekkene, da de synes å trives bedre der enn i selve dammen. Største i Semsbekken var 800gram.. på mark :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en bekkerøye i en putt jeg ikke husker navent på. Den så gammel og sliten ut, tynn og "smalvokst" kanskje halvkiloen og en K-faktor på 0,8. Tipper det var en levning av et mislykket utsettingsprosjekt?

Men en svale gjør ingen sommer, så jeg kan ikke si noe om "bestanden" der nå. Mener å ha lest hos OFA at den er snart borte. Andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Joda, bekkerøya er en artig art å fiske på, har mange fine turer etter den

 

Men kunnskapen øker etterhvert og egentlig var det bare et desperat forsøk på å holde liv i ferskvanna under den verste surhetsperioden, fisken er uønsket og blir også fortrengt av ørreten om den kommer tilbake.

 

Jeg har noen lureplasser til bekkerøya, og noen steder tror jeg den muligens er kommet for å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Nææææ... har aldri sett, fått, fisket en sånn fisk, og tenkte at dette ville være morsomt å få oppleve.

Kunne godt bli en dag eller to til sesongen. Er det ikke på sørlandet at det finnes sånne krabater.

Skrudd og skrudd, tja. Er ikke alle fluefiskere litt svidd i pæra ;D

Jeg pakker gjerne noen bambuspinner og hjul med meg for å fange en spennende fisk.

 

 

 

I den lille elva, som renner ned fra Gautefall mot Bjorvatnet i Drangedal finnes det en reproduktiv stamme av Canadisk Bekkerøye. Har aldri fått noen av særlig størrelse, men artig fisk og særdeles flott fisk å se på. Det skal også være en reproduktiv stamme av Canadisk bekkerøye i noen vann i Øyfjell, mellom Høydalsmo og Rauland.

 

bjorni

 

pen den bekkerøya i drangedal ja..det er ange steder med bekkerøye i nærheten av den elva også men det er mest småfisk.[attachthumb=1]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...