Gå til innhold

Brunt Polygarn - gått ut av produksjon


rbk01

Anbefalte innlegg

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

meh, det er ingen fare med polygarn.. slik funker det: så fort noen finner ut at her er det penger å tjene så vil tjenestene/produktene tilbys. så enkelt er det.

 

Tror kanskje det ikke er så enkelt. Detter er tross alt produkter som har blitt produsert i store volumer, primært til bruk for annen produksjon. Skal dette lages kun for fluebinding tror jeg det blir dyrt. Tipper fluebinderes forbruk for et år av brunt polygarn kjøres på 15 min. i en ekstruderingsmaskin. Bare å kjøre i gang en slik produksjon koster flesk. Det er nå engang slik at nesten ingen ting av det vi bruker av synt-materialer produseres med fluebinding for øye. Primært brukes mye av dette til pynt og fjas. Man har jo tidligere vært inne på f.eks organza, noe som koster ca 80 kr for en kvadratmeter i en stoffbutikk, men som vi gladelig betaler 50 kr. for 5x5 cm bare fordi det står et eller annet med "fly" eller "river" på pakka. Det er jo slik som Staffan sier, hans polygarn finnes ikke mer, og vil nok aldrig bli produsert igjen.

 

Skal selv stå å pushe brunt polygarn ved Kivi på Ulsok i sommer  ;D ;D ;D Jeg har noen meter  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er tilfelle så kommer det nok noe som tar over for polygarn når gravølet er drukket. ;)

Jeg har og et greit lager (til oddbjørn,s irritasjon ;D)

Nei, det er ingen fare for oss gutter. Vi blir bare kansje tvunget til å være litt mer kreative når de vanelige produktene våre forsvinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er tilfelle så kommer det nok noe som tar over for polygarn når gravølet er drukket. ;)

Jeg har og et greit lager (til oddbjørn,s irritasjon ;D)

Nei, det er ingen fare for oss gutter. Vi blir bare kansje tvunget til å være litt mer kreative når de vanelige produktene våre forsvinner :)

Så mange kreative mennesker som det finnes blandt flubinderne, har du nok rett i det ruffen, men for fluer som Rackelhanen og Renaflua som er gjort med Polygarn som materiale, vil disse fluene miste noe av sin"sjel" og også sin fiskbarhet med andre materialer, tror nå jeg. Det vil nesten bli som å erstatte junglecock-fjærene på klassiske laksefluer, med noen andre svarte fjær og male gulhvite øynene på disse. Vi må nok bare ta inn over oss det som Dagfinn Thorkildsen sier, at det meste av det vi bruker av materiale er egentlig produsert for helt andre formål og at det kan bli stopp i produksjon av disse materialene. Med unntak av produksjon av kroker og en del fjær og fjas som er unike produkter for fluebinding.

 

Jens

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke tull at vanlig brunt polygarn er så godt som håpløst å få tak i. Jeg vet ikke hvorfor nettopp brunt er blitt borte, de andre fargene har leverandørene. Kan ha noe med etterspørselen å gjøre. Den er kanskje ikke så stor at leverandørene ser bryderiet i å kjøpe inn flere kilometer.Siden hverken Wapsi eller Hareline som er verdens største leverandører har det så er det nok en grunn. Bortsett fra oss i norden så er ikke polygarn spesielt populært i f.eks vårfluer siden vi snakker om brunt. Amerikanerne bruker mye mer hår i sine fluer og etterhvert cdc. Samme med europere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

hmmm,er det noen som har et godt alterativ til brunt polygarn,

kjøpte noe brun  dry wing fra guide line.

hehe resulterte i at det så ut somm rakkelhanen skulle på skoleball med nykjemmet hår :rolleyes:

 

vet ikke om staffan har mere av det garnet, men det er det beste garnet til racklehanen jeg har prøvd :D . hør med staffan om han har mere

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

leste i denne tråden.....polygarn VAR mye brukt på 60 - 70 tallet.....forståelse at dette var dårlig vare i hus og på kropp kom etter en rekke skader...på nettop kropp og hus ved varme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

staffan er tom sto det her et sted :'(

men det er med polygarn som med heroin må ha det,bare må ha det

hehe,rettskriving er noe dritt

 

Du kan få 30 cm for 300,- av meg  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det finnes på markedet.....man får laget det i f.eks. tyrkia som har stor produksjon.....man må bare kjøpe i stor mengde....dekker vel cerdensmarkedet i 10 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da er jeg på Polygarnkjøret igjen. Har på en eller annen forunderlig måt klart å bruke opp det jeg hadde av brunt polygarn og jeg finner ikke noe på nettet. Noen som har tips denne gangen?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Takker for tips, men er dette like bra som Spirit River sitt? På bildene virker dette glatter og ikke like "livlig" som det jeg har brukt før? Har dere prøvd disse?

Jens

Jeg har et par pakker av dette og det ligner mer på antron enn polygarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, men er dette like bra som Spirit River sitt? På bildene virker dette glatter og ikke like "livlig" som det jeg har brukt før? Har dere prøvd disse?

Jens

Jeg har et par pakker av dette og det ligner mer på antron enn polygarn.

Helt enig, samme erfaring med disse pakkene. Ikke helt hva man forventer av polygarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...