Gå til innhold

Hadde du vært fluefisker vist.......


Gjest Oliver

Ørreten ikke steg til overflaten etter føde?  

72 stemmer

  1. 1. Ørreten ikke steg til overflaten etter føde?

    • JA
      55
    • NEI
      28


Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Hei Folkens. Det er mye snakk om vått, tørt og alt i mellom for tiden.

 

Her kommer en ny avstemning.

 

 

Hadde DU vært fluefisker dersom ørreten IKKE hadde tatt innsekt på overflaten, eller vaka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Oliver

Svarer for meg selv. Jeg hadde ikke vært fluefisker dersom alt jeg fisket på befant seg UNDER vannflaten til en hver tid.

 

Hva med dere andre?

 

 

Hadde dere vært like fasinert av fluefiske dersom dere alltid måtte bruke streamer eller nymfer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

fisken befinner seg som regel under vannflaten til en hver tid rolleye0002.gif

 

Ojjj...Beklager...... Hadde DU vært like fasinert av fluefiske vist ørreten ikke hadde vaka/ tatt innsekt på overflaten?

Skjønte du ikke spørsmålet nå, så kan du sende meg telefon nummeret ditt på PM, så kan jeg ringe deg å spørre muntlig, for så å legge svaret inn for deg her etterpå.....Ingen problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg nok bare bryte sammen og si NEI, jeg hadde nok ikke vært fluefisker i dag om ørreten ikke gadd å ta seg en tur i overflata i ny og ne .

Jeg hadde garantert fisket ørret, for det gjorde jeg lenge før jeg skjønte hvorfor fisken vaket, men da med slukstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

hehe. ikke bli sint da!  :D men er det ikke slik at 90 % av føden tar ørreten til seg under vann?

 

Jeg syns det er like spennende jeg! handtwiste nymfer, så vel som å se en tørrflue ligge på vannhinna!

Men da skjønte jo du spørsmålet da jo!! :) Da må du bare krysse av for det alternativet som passer best til ditt svar helt oppe på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, fisket stort sett med Mickey Finn og Wolly bugger de første årene av mitt fluefiske. Jovisst, vakende ørret var morro, men det var mye annet som førte meg inn i denne formen for fiske. Først og fremst selve fluekastet, deretter alle fluemønstre, bøker om teknikker, renommerte fluefiskere og alt stasjet som man kunne fylle opp fiskevesten med... ;) Det var rett og slett mer raffinert, interessant og krevende enn slukfiske. Skulle jeg skrelle dette ned til å bare dreie seg om parachute duns og flyteliner blir det litt tomt og kjedelig igjen...  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med sjøørretfiske, så måtte svare ja. Men jeg skjønner hvor du vil Henning. Saken er vel heller den at hva som skjer på overflata lærer man ganske fort. Man kan gjøre mer utav det ved å pugge alle insektsnavn på latin, norsk og svensk. Og å finne opp så mange varianter av de samme insektene som mulig. Men stort sett har man skjønt det meste man trenger å vite etter et par iherdige sesonger.

 

Men etterhvert som man skjønner mer så vil det åpenbare seg nye og mye større utfordringer. Tørrfluepuristene takker nei til alle disse utfordringene. Hvorfor vet jeg ikke. Tidsnød?  ??? Begrenset hjernekapasitet  ???;D

Jeg skal ikke spekulere mer rundt det, men jeg finner stor glede i disse nye utfordringene!!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg begynte med sjøørretfiske, så måtte svare ja. Men jeg skjønner hvor du vil Henning. Saken er vel heller den at hva som skjer på overflata lærer man ganske fort. Man kan gjøre mer utav det ved å pugge alle insektsnavn på latin, norsk og svensk. Og å finne opp så mange varianter av de samme insektene som mulig. Men stort sett har man skjønt det meste man trenger å vite etter et par iherdige sesonger.

 

Men etterhvert som man skjønner mer så vil det åpenbare seg nye og mye større utfordringer. Tørrfluepuristene takker nei til alle disse utfordringene. Hvorfor vet jeg ikke. Tidsnød?  ??? Begrenset hjernekapasitet  ???;D

Jeg skal ikke spekulere mer rundt det, men jeg finner stor glede i disse nye utfordringene!!  ;)

 

Hehe, det med hjernekapasitet kan jo være en ting...... For vi har jo også duskutert det med å være bedre en andre, MÅ vinne, MÅ vite mer en andre, MÅ stresse osv før også :) Det som er viktig er at når diskusjonen setter i gang, så må ingen bli sure og miste hodet ;)

 

JEG mener fremdeles at folk må få fiske med hva de vil på hva de vil, fordi det er det jeg gjør. Jeg fisker KUN med det JEG synest er MEST morro. Jeg bruker ikke tid på den tingen som er på 3. plass på morroskalaen når jeg skal først fiske. Jeg sjekker ikke den 5. peneste dama når jeg skal ha en dame for en kveld (i alle fall ikke før RETT før stengetid osv). Jeg bruker ikke tid på fotball fordi om 80% av den norske befolkningen gjøre det. Jeg synest fremdeles at delillos er en helvetes drittmusikk fordi og min gode venn Terje synest det motsatte. Han er ikke en kødd fordet, han har bare dårlig musikksmak :D

 

Skjønner dere hvor jeg vil? Jeg vil drive med det JEG synest er morro!!.... Og vist det JEG driver med ikke er nok for Tore M Nilsen, så nei vell .....Men det tilfredstiller MEG fluefiskemessig, og det holder for MEG :) At Erik Eikre MÅ fiske med verdens best fortomsrullende nymfefisker for å bli tilfredsstillt, så javell....kjekt for han, men JEG trenger ikke dra det så langt for å kose meg på fisketur. Rune stokkebekk kan fiske men fiskeimitasjon og blysnøre fra Bellyen sin så MYE han vil for min del, og jeg håper han storkoser seg!...Men JEG vil ikke gjøre det samme.... Dra til Høkensås og fisk oppdrettsfisk så mye dere vil, men jeg kommer ikke etter ;).... Og møtes vi ved en elv eller et vann, og det ikke vaker, så kan jeg med GLEDE sitte/stå å se på dere andre fisker, og fremdeles kose meg gløgg forderva!! Jeg kan til og med koke kaffe mens dere fisker....

 

Lurer på om jeg skal lage et innlegg om hvorfor jeg er fluefisker, og hvorfor jeg fisker med tørrfluer......eller....treeeenger jeg egentlig å forklare det? Kan ikke folk bare mene at det er negativt?.....jo :)

 

 

De som har tenkt å kommentere alle skrivefeilene her nå, kan spare seg for det....Jeg bare hamrer løs, og gidder ikke lese igjennom etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Svarer for meg selv. Jeg hadde ikke vært fluefisker dersom alt jeg fisket på befant seg UNDER vannflaten til en hver tid.

 

Hva med dere andre?

 

 

Hadde dere vært like fasinert av fluefiske dersom dere alltid måtte bruke streamer eller nymfer???

 

Selvfølgelig hadde vi ikke vært fluefiskere hvis ørreten ikke steg til overflaten for å ta innsekter. Alle som prøver å si noe annet gjør det kun for å holde fast

på prinsipper og gammel overtro.

De fleste hadde ikke engang visst hva fluefiske er for noe hvis det ikke var for innsektene som sitter på overflaten. Alt annet innen fluefiske har kommet som et resultat av vaket og innsektslivet på overflaten.

Vi hadde alle stått med markesken, slukboksen, rappalaene etc den dag i dag hvis det ikke var for vaket og alle bøker, filmer, artikkler etc om innsektene og den vakende ørreten.

Sånn er det bare, ikke noe mer å diskutere :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynte med sjøørret fisket, og utviklet seg til ørretfiske, så gjeddefiske, osv. Så JA, jeg hadde vært fluefisker selv om ørreten ikke steg til overflaten. Men fluefisket hadde nok ikke blitt like morsomt. Tørrfluefiske er bare sinnsykt gøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet brurde vel vært (hadde du blitt ørretfisker dersom ørreten ikke spiste på overflaten).

 

Jeg tror faktisk ikke jeg hadde fisket i det hele tatt dersom det ikke var for vaket, det magiske øyeblikket vi alle drømmer om, jeg tror man skal lete lenge etter de som drømmer om fisken som svømmer nede i dypet.

 

vak3bilderiett.jpg?t=1231087739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

De bildene der sier vel igrunn det meste Øystein :D, minner iallefall meg på hvorfor jeg holder på med fluefiske.

 

Her er et lite scenario jeg skulle hatt svar på. Hva hadde folket valgt?

Stedet er Renaelva sånn ca i perioden 15 juni til 1 september.

 

Det er kommet meg for øre at det er mer utfordrende å fiske med nymfe enn tørrflue :D. Du står utvadet med fluestanga klar. Elva er full av Aurivilli, Rhodani eller andre døgnfluearter og det vaker ørret på langt over kiloen flere steder.

1.Setter du nå på en nymfe fordi det er mer utfordrende og kaster den ut et sted hvor du ikke aner om det står fisk, i tillegg til at du selvfølgelig ikke kan se om det står fisk der.... eller:

2. Du har samtidig en ørret (rundt halvannen og kanskje større) skrått oppstrøms en ca 15 meter for deg som vaker steady på døgnfluer. Du velger å prøve en tørrflueimitasjon på denne fordi du vet at denne kan du bare glemme nymfa på, men vet at denne er berømt fordi den er meget sær og vrien samt at flere har prøvd seg uten å lykkes.

 

Nå har du et dilemma, hvilket av de to alternativene går du for?

Den vriene steady vakende ørreten på rundt halvannen eller mer, eller noen blindkast med nymfe for å håpe på en ørret du ikke aner om er der?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Eller en liten nymfe, den steady fisken tar et insekt på overflaten og tre-fire på bunn før den er oppe igjen ;)

 

In your dreams, Sven Erik..... in your dreams ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...