Gå til innhold

Zelon vs Antron


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg fikk noen prøver Zelon fra en hyggelig kar på et ytenlandsk fluebindingforum i dag.

Spørsmålet mitt er: Hva er forskjellen på Zelon og Antron?

Jeg spør fordi jeg synes det ser veldig likt ut som antron, kanksje en aning mer glans i Zelon, men siden jeg aldri har brukt Zelon før så er det sikkert noen

som kan svare meg om disse to materialene i praksis er det samme.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, mac er bare noe møkk! :)

 

Trur det er samme matriale, men fra forskjellige fabrikanter.....men er neimen ikke helt sikker på hvordan det henger sammen.

Etter et søk (med møkkamækken min :)) fant jeg ivertfall denna: http://outdoorsbest.zeroforum.com/zerothread?id=308076&postid=3624651

 

Edit: Ser ut som Z-Lon gir flere treff enn Zlon: http://www.google.com/search?client=safari&rls=nb-no&q=Z-lon&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En info til fra en Mac  ;)

Antron , Zelon(Z-Lon) , Darlon, +++ flere navn. Er alle trekantete fibre i nylon eller andre kunststoffer. Trekantene i fibre gjør at lyset reflekteres i fibrene.

En god side med info om materialer og bindeutstyr er www.fluepapiret.dk. Gå inn på fluebinding og velg materialer eller verktøy.

 

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker og bukker gutter :D

Nå ble jeg litt klokere her......... og jo da Øyvind jeg har google på Mac, men ffs er ofte en bedre søkermotor enn google ;D

Dessuten tenkte jeg at kanskje det var noen garva fluebindere som hadde egenopplevde erfaringer med Z-lon vs Antron :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noen prøver Zelon fra en hyggelig kar på et ytenlandsk fluebindingforum i dag.

Spørsmålet mitt er: Hva er forskjellen på Zelon og Antron?

Jeg spør fordi jeg synes det ser veldig likt ut som antron, kanksje en aning mer glans i Zelon, men siden jeg aldri har brukt Zelon før så er det sikkert noen

som kan svare meg om disse to materialene i praksis er det samme.

Terje!

 

Hei, Terje.

Den viktigste forskjellen er paradoksalt nok ikke mellom navnene zelon og antron, men mellom garntypene  ;D

Zelon og grov antron er begge like i struktur, og anvendelsesområde, mens finfibret antron er den du skal bruke i Emergent Sparkle Pupa, Deep Sparkle Pupa og lignende. Alt annet blir feil hvis man skal binde originalen.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg fikk noen prøver Zelon fra en hyggelig kar på et ytenlandsk fluebindingforum i dag.

Spørsmålet mitt er: Hva er forskjellen på Zelon og Antron?

Jeg spør fordi jeg synes det ser veldig likt ut som antron, kanksje en aning mer glans i Zelon, men siden jeg aldri har brukt Zelon før så er det sikkert noen

som kan svare meg om disse to materialene i praksis er det samme.

Terje!

 

Hei, Terje.

Den viktigste forskjellen er paradoksalt nok ikke mellom navnene zelon og antron, men mellom garntypene  ;D

Zelon og grov antron er begge like i struktur, og anvendelsesområde, mens finfibret antron er den du skal bruke i Emergent Sparkle Pupa, Deep Sparkle Pupa og lignende. Alt annet blir feil hvis man skal binde originalen.  :)

 

Takker for svar, André :)

Jeg skal studere disse garntypene nærmere :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Garn til ...Emergent Sparkle Pupa, Deep Sparkle Pupa...???.....Terje.....er du på vei ned i dypet????

 

;D ;D

bjorni

 

Mine emergent sparkle pupa flyter :D...... deep sparkle pupa er selvfølgelig ikke noe jeg befatter meg med :D

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garn til ...Emergent Sparkle Pupa, Deep Sparkle Pupa...???.....Terje.....er du på vei ned i dypet????

 

;D ;D

bjorni

 

Mine emergent sparkle pupa flyter :D...... deep sparkle pupa er selvfølgelig ikke noe jeg befatter meg med :D

 

 

Terje!

 

Puhh..... godt å høre :), blei litt engstelig jeg...., er ikke moro å "spille" uten "motstandere"  veit du...;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Terje.

Den viktigste forskjellen er paradoksalt nok ikke mellom navnene zelon og antron, men mellom garntypene  ;D

Zelon og grov antron er begge like i struktur, og anvendelsesområde, mens finfibret antron er den du skal bruke i Emergent Sparkle Pupa, Deep Sparkle Pupa og lignende. Alt annet blir feil hvis man skal binde originalen.  :)

 

Da lurer jeg på hva som skjer om man er så ellevill og anarkistisk av natur at man binder en Deep Sparkle Pupa med zelon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på hva som skjer om man er så ellevill og anarkistisk av natur at man binder en Deep Sparkle Pupa med zelon?

 

:) Det er vel ikke noe ellevilt med det? Poenget mitt er bare at skal man først binde originalen, så må man gjøre det med finfibret antron og riktig underkropp. Først da kan man etterhvert uttale seg om hvordan en ESP/ DSP fisker  :)

Binder man ESP/ DSP med zelon eller hvit-grov-antron-typen, ja, da kan man uttale seg om hvordan zelon- varianten funker og ikke generalisere det over på den originale ESP/ DSP  :)

Men dette blir vel et sidespor til bare en spesiell flue (eller to da  :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på hva som skjer om man er så ellevill og anarkistisk av natur at man binder en Deep Sparkle Pupa med zelon?

 

:) Det er vel ikke noe ellevilt med det? Poenget mitt er bare at skal man først binde originalen, så må man gjøre det med finfibret antron og riktig underkropp. Først da kan man etterhvert uttale seg om hvordan en ESP/ DSP fisker  :)

Binder man ESP/ DSP med zelon eller hvit-grov-antron-typen, ja, da kan man uttale seg om hvordan zelon- varianten funker og ikke generalisere det over på den originale ESP/ DSP  :)

Men dette blir vel et sidespor til bare en spesiell flue (eller to da  :)).

 

Ok, men jeg lurte siden du skrev at antron og zlon har lik struktur, men det er finfibret antron som skiller seg ut altså? Grovere antron og zelon er temmelig likt både i struktur og anvendelsesområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest et sted, og har kommentert det før her på ffs, at det originale antrongarnet som GLF (bra forkorrtelse?) bruker på sin sparkling pupa jar en trekantet struktur? Noen som vet? Hjelp? Dette er ekstistensielle spørsmål!

 

Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest et sted, og har kommentert det før her på ffs, at det originale antrongarnet som GLF (bra forkorrtelse?) bruker på sin sparkling pupa jar en trekantet struktur? Noen som vet? Hjelp? Dette er ekstistensielle spørsmål!

 

Sjur

 

Du fikk vel svaret på det i Trygve og Andre Brun sine innlegg?

 

En info til fra en Mac  ;)

Antron , Zelon(Z-Lon) , Darlon, +++ flere navn. Er alle trekantete fibre i nylon eller andre kunststoffer. Trekantene i fibre gjør at lyset reflekteres i fibrene.

En god side med info om materialer og bindeutstyr er www.fluepapiret.dk. Gå inn på fluebinding og velg materialer eller verktøy.

 

Trygve ;)

 

 

Hei, Terje.

Den viktigste forskjellen er paradoksalt nok ikke mellom navnene zelon og antron, men mellom garntypene  ;D

Zelon og grov antron er begge like i struktur, og anvendelsesområde, mens finfibret antron er den du skal bruke i Emergent Sparkle Pupa, Deep Sparkle Pupa og lignende. Alt annet blir feil hvis man skal binde originalen.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest et sted, og har kommentert det før her på ffs, at det originale antrongarnet som GLF (bra forkorrtelse?) bruker på sin sparkling pupa jar en trekantet struktur? Noen som vet? Hjelp? Dette er ekstistensielle spørsmål!

 

Sjur

 

Du fikk vel svaret på det i Trygve og Andre Brun sine innlegg?

 

En info til fra en Mac  ;)

Antron , Zelon(Z-Lon) , Darlon, +++ flere navn. Er alle trekantete fibre i nylon eller andre kunststoffer. Trekantene i fibre gjør at lyset reflekteres i fibrene.

En god side med info om materialer og bindeutstyr er www.fluepapiret.dk. Gå inn på fluebinding og velg materialer eller verktøy.

 

Trygve ;)

 

 

Hei, Terje.

Den viktigste forskjellen er paradoksalt nok ikke mellom navnene zelon og antron, men mellom garntypene  ;D

Zelon og grov antron er begge like i struktur, og anvendelsesområde, mens finfibret antron er den du skal bruke i Emergent Sparkle Pupa, Deep Sparkle Pupa og lignende. Alt annet blir feil hvis man skal binde originalen.  :)

 

Tar sviende selvkritikk for elendig research her. I min iver etter å få svar på dette særdeles viktige og aktuelle spørsmålet, unnlot jeg å lese hele tråden. Jeg tok rett og slett en Sudbø, det skal ikke gjenta seg! :)

 

Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...