Gå til innhold

Arrangører av fluefiske-reiser utland


Marius-

Anbefalte innlegg

Heisann...

 

Finnes det noe oversikt noe sted over selskaper som tilbyr fluefisketurer til Nord-Midt-Sør Amerika, Canada, Australia eller New Zealand?

Funnet noen sporadiske, må misstenker det finnes fler! Kunne tenk meg å sett på alternativer til en tur i 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Finnes det noe oversikt noe sted over selskaper som tilbyr fluefisketurer til Nord-Midt-Sør Amerika, Canada, Australia eller New Zealand?

Funnet noen sporadiske, må misstenker det finnes fler! Kunne tenk meg å sett på alternativer til en tur i 2010.

 

Nordisk på lysaker arangerer turer til Argentina http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=news_manager&pages_id=33. Årets tur er fullboket. Men hvorfor ikke ta en prat med dem. Hyggelige karer. Om du skal til NZ så kan du jo forsøke å annonsere etter reisefølge her på fluefiskesiden. Har jo blitt ganske vanlig å reise langt for fiske. skal du boke tur via en arrangør blir det gjerne dyrere en om du ordner tur selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiks det sjøl. Pakketur er så jævli 2006 ;)

 

Det er mye bedre å fikse ting på egenhånd. Gjøre research, lese seg opp, snakke med folk, lage avtaler etc. da blir også ventetiden kortere.

 

Denne diskusjonen har Lasse og jeg hatt før. Lasse syntes det er mye bedre å gjøre alt sjæl. Han om det. Hva andre foretrekker må være opp til den enkelte, uansett om det er aldri så 2005, 2006, 2007 eller 2008.

 

Men for å svare på trådstarters spørsmål, så vet ikke jeg om noen webside som gir deg en full oversikt over hvem som tilbyr hva. Jeg ville vel først finne ut av hva jeg var interessert i å fiske etter, når på året og ikke minst hvor lenge, og så selvfølgelig hvor romslig er lommeboken.

 

Det er oseaner av tilbud og muligheter......mange gode.......noen ikke fullt så gode, etc..

 

Rent generelt vil jeg vel si at Nord-Amerika og New Zealand er de på listen din som egner seg best til "gjør det selv" tur. Canada og Australia er jeg litt mere usikker på, og dette er jo veldig store land, med både fersk- og saltvann. Det er fantastisk fiske begge steder, men mitt inntrykk er kanskje at du blir mere avhengig av et organisert opplegg alternativt må leie guide. Et eksempel er fiske etter laks på Canada's østkyst. For en utlending er dette kun lov med guide, så det begrenser jo mulighetene noe.

 

I Sør-Amerika er det masse spennende fiske, men jeg har ikke funnet mye informasjon om lett tilgjengelig og billig fiske på det kontinentet. Det er liksom ikke så enkelt å bare ta bussen 500 km inn i Amazonas. Men det går sikkert det også, bare man har tid nok.

 

Uansett, gjør som Lasse skriver......let, les, spør og grav.

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har Lasse og jeg hatt før. Lasse syntes det er mye bedre å gjøre alt sjæl. Han om det. Hva andre foretrekker må være opp til den enkelte, uansett om det er aldri så 2005, 2006, 2007 eller 2008.

 

Det stemmer ;D

 

Folk må jo absolutt gjøre som de vil og da er jo mine synspunkter igrunn det samme. Om du trives best på danskebåten kontra hesteryggen gjennom Mongolia blir igrunn det samme for meg. Poenget er ihvertfall at alt kan gjøres og ikke trenger være så vanskelig. Det krever at man setter seg inn i sakene, noe man igrunn bør gjøre uansett. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. NZ er en god start da det er utrolig tilgjengelig, og mange folk man kan rådføre seg med underveis hvis ting ikke går som planlagt. Lei en guide for én dag og la ham fiske mest. Slik lærer du teknikken. Det finnes detaljerte bøker etc. som forteller deg hva du finner hvor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her på forumet er det mange drevne NZ- folk, og til og med en flott NZ- film Ørretjeger'n, så hvis jeg noen gang kommer meg dit, så kommer jeg til å spørre Tore og Gisle  :)

 

Ingen tvil om at dette forumet har mye bra resursjer på fiske utenfor Norge, spesielt på ørretfiske.

 

Det jeg kunne ønske meg i tråder av denne typen, er at trådstarter kanskje deltar litt mere aktivt. Ikke bare slenger ut et spørsmål av meget generell natur, får så å forsvinne. Resultatet er at de aktive deltagerene setter igang å diskuterer, og da gjerne får vridd tråden raskt til å handle om det de er mest opptatt av, som kanskje ikke samfaller med trådstarters interesser. Dette var veldig off topic, men jeg ser dette veldig ofte både på dette og andre fora.

 

Takk for oppmerksomheten.......nå er det fredag og tid for en gin tonic.

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Takker for forskjellige svar!

 

Helt enig med sistemann. Men helgen har gått bort til sjøørret fiske uten nett-tilgang :) Egentlig var tanken bak tråden om det fantes en nett-side med oversikt over destinasjoner samlet. Men dette finnes tydligvis ikke. Når det gjelder destinasjon vi tenker oss mest så er det Argentina som så langt ligger høyest i kurs.

 

Ser noen norske aktører har noen turer til forskjellige mål. Men svensker reiser vel sikkert utenlands for fiske de også. Kansje noen som har noen tips over aktører fra vår søta bror?

 

Ellers har vi også som andre her vært inne på å planlegge turen selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Takker for forskjellige svar!

 

Helt enig med sistemann. Men helgen har gått bort til sjøørret fiske uten nett-tilgang :) Egentlig var tanken bak tråden om det fantes en nett-side med oversikt over destinasjoner samlet. Men dette finnes tydligvis ikke. Når det gjelder destinasjon vi tenker oss mest så er det Argentina som så langt ligger høyest i kurs.

 

Ser noen norske aktører har noen turer til forskjellige mål. Men svensker reiser vel sikkert utenlands for fiske de også. Kansje noen som har noen tips over aktører fra vår søta bror?

 

Ellers har vi også som andre her vært inne på å planlegge turen selv!

 

Hei Marius,

 

Håper sjøørretfiske gikk bra. Hvis du med Argentina, tenker på sjøørret, ville jeg sett på Loop sitt opplegg. Det finner du på deres hjemmeside. Hvis det er ørretfiske du har i tankene, har jeg ikke peiling på hva som er bra eller ikke.

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googla dette endel tidligere da jeg går med planer om Argentina/Chile til neste år selv. Det virker som det er gode muligheter til GDS ;)(gjør-det-selv), som jeg er mest interressert i. Da må man leie bil og belage seg på å kjøre endel, men det kan jo være et pluss å få sett noe av landet også.. Det er visstnok bra og gode muligheter for fiske i najonalparkene. Andre elvestrekninger er ofte private(skrekk og gru!) og man må gå via grunneier for å fiske der. Dette har jeg forstått ofte ordner seg mot en flaske brennevin eller noe(noe det igrunn gjør overalt..) Det står noe informasjon i boka om turene til Bård og Lars. Mener å huske at de fiska mest i Malleo. Ellers så går det jo an å hente ut noe info fra Trout Bum Diaries - Patagonia, om du da holder ut all reklamen, den irriterende filminga og upper-middle-class-white-thrash-kids. Det går sikkert an å sende en mail til Bård Tufte Johansen/Lars Lenth og spørre også. Veit de har svart på slikt tidligere. Du får drive med intens googling og posting på div fiskeforumer så får du nok en perfekt tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk er lett, gi det et par dager og noen flasker med vino tinto..

 

Hola! Soy un pescador con mosca(bzzzzzz!).. Permiso?(vift med stanga, vis at du fisker)  No problemo? Bueno! Salud!(drikk)

 

Legg til litt klemming og kyssing, smil og kall folk for Amigo så tror jeg du kommer langt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

http://www.xxladventure.travel/

 

Du kan sende Flemming på forumet her en PM, han har visst klart å snike til seg en aldri så liten drømmejobb.  ;D ;D

 

 

Beklager at jeg ikke har sett denne tråden før nå, for her kan jeg komme med noen innspill..

(Jeg skal prøve å svare nøytralt, uten å reklamere for noen som helst)

 

Først vil jeg bare avklare en ting ang "pakkereiser", for her er det mange myter ute og går..

Det er ofte en generell oppfattelse av at "pakkereiser" er dyrere enn om man bestiller direkte. Dette er ofte feil!

Seriøse utenlandske operatører gir én pris til privatpersoner (når du booker direkte) - og én (mye lavere) pris til reiseoperatører (som meg).

Dersom man tror man sparer penger på å ta direkte kontak med en lodge (eller hotel) og guide i utlandet, så er altså dette nødvendigvis ikke riktig.

Noen reiseoperatører legger på ganske mye, mens andre kan tilby pakker til en lavere pris en det man faktisk får ved direktekontakt. Sjekk derfor priser mellom reiseoperatørene!

 

En pakkereise betyr også høyere "sikkerhet" for deg som reisende. Seriøse reiseoperatører er medlemmer av Reisegarantifondet, de hjelper deg dersom det oppstår problemer, og det er mye mindre sjanser for "uforutsette problemer" med opphold, transport, guider, fisket etc. Du får også informasjon og hjelp til å ordne praktiske ting - for at reisen skal bli så vellykket som mulig. Det er ikke alltid det er noen vits i å oppfinne hjulet på nytt, og reiseoperatørene vet hva majoriteten av fiskere ønsker..

 

Hvis du ønsker å gjøre en tur så billig som overhodet mulig, så kjøp heller en "pakke" der f.eks mat og drikke er tatt ut av prisen, og be om et overnattingstilbud som passer din lommebok. Noen reiseoperatører har to prisvarianter til et og samme reisemål. Velg det billigste, og kjøp mat og drikke i butikk eller på billige caféer e.l.

 

Hvorfor "Pakke m/guide"...?

Jeg vet om fiskere som f.eks har reist på tropisk fluefiske i Caribien på egen hånd, og noen har hatt et utrolig dårlig utbytte av turen.

Fly og opphold i seg selv koster noen kroner, og mange ønsker å prøve seg frem uten hjelp fra lokalkjente og dyktige guider.

De beste guidene er som regel booket på reiseoperatørenes lodger, så de guidene som tilfeldigvis er "ledige", kan være svært dårlige.

Litt generelt kanskje, men noe å tenke på..

 

Som førstegangsreisende, så ville jeg f.eks aldri dratt på tropisk fluefiske i Caribien, eller i fjellene i Sør-Amerika på egenhånd.

En god guide er verdt sin vekt i gull heter det, og det er faktisk sant!

 

Argentina /Chile:

Det er dessverre litt for mange lokale fiskere i Argentina som kaller seg "guider" og tilbyr deg opphold og fiske av det litt useriøse slaget. Jeg har vært borti noen av dem. Selvfølgelig kan du fiske rundt i Patagonia på egen hånd, men da skal du ha god tid for å finne de beste plassene - noe som allerede er tilrettelagt ved en god guide med et godt opplegg. Det er snakk om hvor mye tid du har til rådighet, og hvor mye (dyrebar) tid du kan bruke på leting..

 

På egen hånd:

New Zealand er et sted jeg ikke ville kjøpt pakketur til. Kjøp flybillett, lei/ kjøp bil (avhengig av tidsrom), og reis rundt på "loffen"..

Det er en årsak til at jeg ikke gidder å selge pakketurer til New Zealand. Landet er som skapt for å reise rundt på egenhånd.

De som derimot ønsker å bo på en eksklusiv lodge m/helikoptertransport og 3 retters middag inkludert - de bør kjøpe en ferdigpakke til New Zealand..

 

Som nevnt, så jobber jeg med å bygge opp nye fiskedestinasjoner rundt om i verden, og det er ganske mange useriøse operatører der ute. Det jeg satser på er å finne gode fiskeområder, og lage pakker som "vanlige fiskere" skal ha råd til. Det er tross alt ikke alle som ønsker "all inclusive" og 5 retters middag.. Å få folk på tur er det viktigste for meg, og med en kort sommer i Norge er det faktisk ganske mange som begynner å se mulighetene som ligger der ute og venter... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Som førstegangsreisende, så ville jeg f.eks aldri dratt på tropisk fluefiske i Caribien

 

Helt uenig(selvfølgelig)

 

"Pakkereise GDS"

-Fly-tur retur Belize City:                          7500kr

-Båt Belize City Caye Caulker el. San Pedro:    100kr

-Bungalow 1 uke:                                      1000kr

-Guide(sertifisert fluefisker) 2 dager:            3500kr

Kayak pr dag.                                            150kr

Sum si ca 13000, så kommer mat og pils ved siden av, men det koster jo omtrent ingenting(50 lapp for den beste grilla fisken man noensinne har spist) 

 

Man kan jo redusere det ytterligere ved å velge en guide som ligger lavere i pris, eller kombinere..  En "usertifisert" guide som vet om alle de gode plassene men lite om fluefiske koster en tredjedel av prisen. Om man er flere om samme guiden faller også prisen da man betaler for båten man er med på og ikke pr stang. Om man er to kan man kanskje klare å dra det ned under 10000 for ei uke, om man er litt heldig og ikke så kravstor..

 

Garanti? (kommer bittelitt an på fiskeren, men u.t og andre jeg kjenner er langt fra eksperter. Som de sier der nede, kan du kaste ti meter så får du bonefish..)

 

Bonefish Ja

Tarpon: Mange muligheter

Permit:  Mange muligheter

Andre Arter(Barracuda, snapper,..) Ja

Reiseforsikring dekker mye rart..

 

 

 

 

                                                 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Guide i bare 2 dager..? Guiden er det viktigste arbeidsverktøyet på en slik tur, og bør være med hver dag...

 

Legger du på ca. 6000,- på de 13.000,- så får du en pakke med 6 hele fiskedager med de dyktigste guidene og båt, samt fly, hotell på stranden, henting på flyplass etc etc.. Da får du masse informasjon før du drar, pakkelister, flue-anbefalninger etc etc, og du reiser med et norskt selskap som sikkerhet, Reisegarantifondet etc etc..

 

Jeg vet om mange som har spart seg til dårlig fiske på gode plasser. Ikke å anbefale...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en vesentlig forskjell på hvilken rollen guiden spiller på ulike fisketyper. Det er få ting så irriterende og ødeleggende for fiskeopplevelsen som en guide som bosser deg rundt og skal styre alt ned til den minste detalj. Da kan man nesten spare penger på flybilletten og bare sende over noen fjelldollar til lodgen, så kan guiden like godt dra ut og fiske på egenhånd. Det å sitte i en båt som en viljeløs sekk poteter og motta instruksjoner har klare bakdeler, selv om fangstrapportene ofte er imponerende. Det blir litt som å bytte ut fluestanga med et garn, man tidobler kanskje fangsten, men selve essensen blir borte. Men det motsatte er jo heller ikke problemfritt, det å vite hva, hvor og hvordan kan ta lang tid å pønske ut på egen hånd, mye lenger enn en stakkarslig ferieuke, og i noen områder og type fiske kan dette være skikkelig vrient å ta på sparket. Man må altså investere tid og/eller penger for å få kosmisk balanse i fisketuren, for noen betyr dette kanskje å få på seg gul refleksvest og geleides to-og-to fra døra hjemme til der fisken står, som en barnehage på tbanen, under den ledelse av en sertifisert norsk reiseleder, med sertifisert norsk nisselue og gullmedlemskap i det kongelige norske reisegarantifondet. Mens for andre betyr det å prate med noen som har vært der, booke flybilletter og ta det på sparket som et skikkelig eventyr med mange ukjente variabler. Høy fallhøyde, men desto høyere gevinst, hvis man er slik anlagt. Og da ikke bare i antall kroner spart, men det å gjøre det på egen hånd har også en verdi. 

 

Jeg vil likevel anbefale førstegangsreisende til å bruke et pakkeopplegg, iallefall delvis. Med noen turer på samvittigheten er det lettere å finne sin egen balanse og knytte egne kontakter til det man måtte trenge, enten det være seg guider, båtleie eller overnatting. Da kan man fort halvere prisen på en pakketur, og det kan jo brukes til f.eks. å dra to ganger eller være der dobbelt så lenge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før i denne tråden ville jeg utvilsomt valgt en pakketur selv med de ulempene som du beskriver Klodrik. Bakgrunnen for det, er at tiden jeg har til rådighet når jeg drar på en slik tur er svært begrenset. Jeg vil derfor prioritere "on target".... ;)

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enig med deg klodrik. Det må da være mye bedre å reise ned og ordne det der. Guiden kan du møte der over en øl, diskutere hva du er interessert i, finne ut hva slags fyr han er osv.. Så kan du evt finne en annen som kjemien stemmer bedre med.. Da slipper du iallefasll å sitte 6 dager i en liten båt sammen med en idiot som kun serverer fittevitser innimellon de fiskene han peker ut. Trur ikke reisegarantifondet hjelper mot det.. 

 

Jeg vil også si at de Bonefishene jeg fant fra kayaken på egenhånd "smakte" mye bedre enn de guiden pekte ut.. fant også en liten bukt, rett ved hytta jeg bodde i hvor jeg kunne gå og "hente" fisk hver dag.

 

Guide i "bare" to dager ja.. Da vil du finne ut av mye. Fisken er ikke så vanskelig å finne uansettt. Jeg vil igrunn si guide i en dag. Deretter finn ut om du vil fortsette å finne den selv fra land eller kayak eller lei en guide i flere dager. Det fine med et sånt opplegg er jo at man kan styre det helt selv. Du kan garantert ordne en deal med en lokal fyr som kjører deg ut til en flat eller lagune(for en slikk og ingenting) hvor du kan være helt alene og det er mengder av fisk å kaste på. Er man to stykker så er det jo som nevnt halv pris på en guide. Låner du over flere dager får du også redusert pris. Skal gå greit å få 6 dager med flue-guide for ca 4500 pr pers om man deler.. Regn på det selv..

 

Poenget er langt ifra bare pris, men det at jeg tror man vil ha mye mer glede av å ha et mer fleksibelt opplegg. Og grunnen til at få velger det er at de blir lurt til å tro det er så vanskelig og utrygt. Menmen, det er jo klart at noen vil tjene penger på sånt :-X En annen ting er at det kan jo være fint å dra på en tur som ikke bare handler om fisking, men heller flette det inn i en sol-, strand-, dykke-, kjærlighets(gruff)ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...