Gå til innhold

tips til ny stang


Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Forslag til stang: Slate Elite 8'8 4 til 1699kr, før 3799kr

 

http://www.prima-villmark.no/goxpage00000041dbp1102.html

 

Forslag til snelle: Lamson Velocity 1.5 Hard Alox 2008 modell, pris ca 950kr, før ca 2200kr

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&item=160314413678

 

Tips til snøre har du her: Airflo Ridgeline Presentation WF4 til ca 200kr

 

http://www.tacklebargains.co.uk/cgi-bin/ss000006.pl?PRODREF=4482&NOLOGIN=1

 

Sammen med backing, vil dette komme seg på overkant av 3000kr, halv pris av hva det ville ha kostet nytt :)

 

 

Det så ikke dumt ut nei :)

Ellers har jeg sett på dette: http://www.prima-villmark.no/show.asp?page=goxpage00000041dbp1102.html

 

Er samme stanga etter hva jeg kan se ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest storfemti

Har handlet både fra tacklebargain og ebay flere ganger, ingen problemer så langt. Lamson'en på ebay, er fra en butikk i USA. Selger har ingen negative kommentarer enda så vidt jeg kan se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stanga ja, men ikke det andre, liker av en eller annen grunn ikke det med å bestille fra utlandet..

 

Skjønner den(såvidt..). Men om du skal ha noe fra øverste hylle og et bredt utvalg så har du nærmest ikke noe valg, da tilbudet her hjemme stort sett begrenser seg til de store merkene. De små sjarmerende smykkene er det få, om noen som fører i butikk. Kall det sjel eller rent jåleri om du vil, men det er noe spesielt over det. Det hadde vært fint om flere norske butikker kunne tatt inn varer de selv ønsket og ikke gjennom grossister osv. som bestemmer vareutvalget.. Og dette gjelder ikke bare fiskeutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil investere konf. pengene i ei fluestang bør du gjør det synes jeg. Dette er noe du har glede av i mange i år framover, det kan jeg love deg. Utstyrsjaget vil alltid være der, og noen takler det bedre enn andre. Konfen var eneste mulighet for meg å handle utstyr for mye ppenger, så det gjorde jeg. Og jeg har enda stanga i dag, og koser meg med den. Du må velge selv, det viktigste er at du trives med sporten. Hva andre på forumet mener om at du som 15-åring kjøper deg ei ny stang burde du bare gi en lang marsj i.

 

Konf.pengene kan brukes til mye rart, og fluefiskeutstyr er vel en av de bedre investeringene.

Det sies her at du ikke "trenger" dyrt utstyr. Vel, det er ikke derfor man kjøper det. Strengt tatt trenger man bare ei Europrisstang for å få fisk.

Et råd jeg kan gi deg er vel å gå og prøve. Som noen sa, kan godt hende du finner stanga "di" til 3000kr. Eller så faller du for en på 5000.

MEN, du skal ikke føle deg dum om du kjøper en dyr stang, det er en god investering til en sunn hobby, og jeg har hatt stor glede av mine stenger.

 

PS: På messa er det ofte utgående dyre fjorårsmodeller til en billig penge. F.eks Scott E2 kan jeg forestille meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, villmarksmessa kommer nå til helga, noen som har noe å tilføre av stenger som burde prøvekastes? :)

 

Jeg vil anbefale å prøve Zpey Lean Green serien og det snøret de har kommet med nå. Jeg har ikke så mye peil på kasting og slikt, men dette synes jeg kjennes bra ut iallefall. Lean Green serien har 11' #5 stang. Har ikke prøvd denne, men det er kanskje greit i fra belly eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med og prøve bambus (canestang)?

Jeg skal ha en stang som det er mulig å kaste kort og fint med, men også takle litt større lengder lengder til stillevannsfiske, noe eg ikke tror canestengene gjør, eller er det jeg som er heeelt lost her?

 

Ei cane-stang kan bygges i akkuratt den aksjonen du ønsker. Vidar Steimler skal ha med seg stenger på messa. Bare å prøve i vei  :) Tror du vil bli overrasket  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt noe fint som gjorde meg glad da jeg åpna tuben. I tillegg en stang som ble førstevalget når jeg dro på tur. Flotte stenger i prioritert rekkefølge: Sweetgrass #4, Burheimer 3-4-5(#4) Winston BIIt #4, Thomas &Thomas Helix #4, Steffen Brothers #4, Diamondback Classic #4,  Scott G2 #4

 

-Kunne ønske jeg hadde konfirmasjon igjen..;)

 

 

Synes ikke du skulle høre på de forbanna gledesdreperne! He he. Og ikke kjøp sånn derre Korea drit.

 

Ja, kjøp noe som gjør deg glad når du åpner tuben. Og som du ikke har hjerte til å selge. Som overnevnte eller en Sage, eller en Orvis el.

Var faktisk mest trofast mot fiskeutrustningen når jeg var på din alder. Og godt verktøy vokser man med.

Peis på og gjerne prøv noen stenger. Men kjøp noe som oser kvalitet og tradisjon.

 

Splitcane er litt sært, og jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe det. Det er et ønske som muligens kommer av seg selv etterhvert.

Lykke til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LPXe i klasse 4 er ei skikkelig bra stang. prøv den.

 

Stanga skal brukes til tørrfluefiske og muligens litt fiske med lite fortynga nymfer...

Tenker det blir klasse 3 eller 4. Ikke noe billigstang.

 

Mvh. Snorre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Splitcane er litt sært, og jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe det. Det er et ønske som muligens kommer av seg selv etterhvert.

Lykke til.

 

 

Splitcane sært?????

Det er noe av det verste jeg har hørt >:(

Karbon er sært, og hører hjemme i blyanter ;D

 

Vi kommer til å være 3 - 6 canebyggere tilstede på messen.

Selv om vi i all hovedsak kommer til å rotte oss sammen rundt de sære stengene våre, kan det tenkes at vi lar noen få prøve, dersom de spør pent :D

Prøvekasting av stenger i en messehall gir en begrenset opplevelse.

Det kommer til å bli annonsert utendørs cane-kasting i Hamar 9. mai, og trolig i Oslo 10.

Vil derfor anbefale dette til alle som har lyst til å prøve noe sært....... unnskyld, fabelaktig

 

Edit:

Unnskyld, jeg skal moderere meg litt. Karbon er også anvendelig i stealth bombefly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Splitcane er litt sært, og jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe det. Det er et ønske som muligens kommer av seg selv etterhvert.

Lykke til.

 

 

Splitcane sært?????

Det er noe av det verste jeg har hørt >:(

Karbon er sært, og hører hjemme i blyanter ;D

 

Vi kommer til å være 3 - 6 canebyggere tilstede på messen.

Selv om vi i all hovedsak kommer til å rotte oss sammen rundt de sære stengene våre, kan det tenkes at vi lar noen få prøve, dersom de spør pent :D

Prøvekasting av stenger i en messehall gir en begrenset opplevelse.

Det kommer til å bli annonsert utendørs cane-kasting i Hamar 9. mai, og trolig i Oslo 10.

Vil derfor anbefale dette til alle som har lyst til å prøve noe sært....... unnskyld, fabelaktig

 

Edit:

Unnskyld, jeg skal moderere meg litt. Karbon er også anvendelig i stealth bombefly.

 

 

Ha ha. Det er en grunn til at jeg bruker splitcanestenger til alt mitt ørretfiske i elv og vann. Ja omså fra flyteringen.

I mine øyne er det et nederlag å måtte ta grafittstangen i bruk til slikt fiske.

Skal man virkelig ha kunstverk og verktøy så finnes det ikke noe annet.

Men ærlig talt Vidar, litt sært er det. Og jeg kan ikke få meg til å anbefale hvem som helst ( ikke ta dere nær av denne) en slik stang.

Ja en canestang tåler mer enn en carbonstang, ja en velbygget slik en er usedvanlig god å kaste med. Og det går omtrent nesten like langt.

Du har en annen feeling ved drilling av fisk. Ja du kjenner det faktisk langt ned i høyre ballestein( om du er mann og høyrehendt. Hva kvinner kjenner vet jeg ikke).

Men de trenger også en tanke mer ettersyn, men bare en tanke.

Og i dag er folk flest noe distansert fra alt som heter vedlikehold å gjøre.

Beklager off topic.

 

Håper konfirmanten velger seg en stang han blir veeeeldig glad i. Det er det viktigste.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK San Miguel, jeg skal være litt seriøs ;)

Jeg vil nok også anbefale en nybegynner en god, rimelig karbonstang.

Tror ellers at vi er ganske enige når det gjelder cane.

 

Ikke kast bort pengene på de dyreste stengene bare pga merket.

Min yngste sønn (12) fisker med en Lidl stang. Den er faktisk innmari god.

Bruk pengene på en stang du behersker. Det er det viktigste.

 

Synes, for øvrig, det er innmari morro når guttene mine "slåss" om fars canestenger.

Ser ikke noe galt i at man prøver dette tidlig. Det fjerner fordommer og skaper drømmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fluefisket i 20 år. Jeg begynte å kjøpe mine dyre stenger i voksen alder. Jeg tror heller ikke at jeg kommer til å slutte å kjøpe dyre stenger i fremtiden. Jeg har fire stenger som går litt i omløp. Innen året er omme har jeg to til. Den første dyre stangen min blir lite brukt og snart har jeg sikkert lagt den på hylla for godt. Ikke fordi jeg vil men fordi jeg finner andre stenger som blir kjekkere å bruke.

 

Jeg har ikke tro på at det er noe som heter en stang for livet, men heller en stang for noen år. Kjøp deg noe som du finner litt kult og spesielt. Gjerne cane. Jeg for min del ville sett på stenger som Sweetgrass, Steffen Brothers, Diamondback. Jeg mener dette er stenger som tåler tidens tann bedre enn sage og scott osv. Og for å sikre deg om at du kan bruke stangen i alle forhold hadde jeg godt for en 4’rer. Da er aldri stangen for liten eller for stor så lenge du skal fiske ørret.

 

Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe om du finner de på messer i Norge. Men for all del er ikke feil med scott eller sage eller andre "dyre" merker. Masse stenger her jeg kunne tenkt meg. Scott G serien er flott syns jeg.

 

Hva enn du velger så husk at her på jæren fødes all vind og for lett stang kan du angre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt noe fint som gjorde meg glad da jeg åpna tuben. I tillegg en stang som ble førstevalget når jeg dro på tur. Flotte stenger i prioritert rekkefølge: Sweetgrass #4, Burheimer 3-4-5(#4) Winston BIIt #4, Thomas &Thomas Helix #4, Steffen Brothers #4, Diamondback Classic #4,  Scott G2 #4

 

-Kunne ønske jeg hadde konfirmasjon igjen..;)

 

Nå er det vel sånn at noen av de stengene du nevner her er litt over den prisklassen. Sweetgrass 2 delt ligger vel på 2000 dollar med 18 mnd. levering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt noe fint som gjorde meg glad da jeg åpna tuben. I tillegg en stang som ble førstevalget når jeg dro på tur. Flotte stenger i prioritert rekkefølge: Sweetgrass #4, Burheimer 3-4-5(#4) Winston BIIt #4, Thomas &Thomas Helix #4, Steffen Brothers #4, Diamondback Classic #4,  Scott G2 #4

 

-Kunne ønske jeg hadde konfirmasjon igjen..;)

 

Nå er det vel sånn at noen av de stengene du nevner her er litt over den prisklassen. Sweetgrass 2 delt ligger vel på 2000 dollar med 18 mnd. levering :)

2000 dollar :o Ja da må en virkelig ta vare på stanga si. Tror ikke det hadde vært noe for meg :rolleyes: Blir nok noe for hardt brukt til det.

Nå skal ikke jeg være så jæ,,, moralistisk men å annbefale en 14 åring en stang til 2000 dollar synes jeg blir noe drøyt.

Det er bare min mening, ikke en påstand om hvordan det skal være!!!!! Det får Snorre avgjøre.

 

Jeg har sagt det før og sier det igjen: hvis du vil ha noen penger igjen av konfirmasjonspengene så finnes det mye bra som er langt billigere.

Du trenger ikke ha det dyreste. Å trene kasting er mye viktigere en stanga. Du må ikke tro at utstyret gjør mannen.

 

Kjøp kvalitet!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...