Gå til innhold

Hvilken døgnflue?


RolfM

Anbefalte innlegg

Hei Rolf!

Står fortsatt på Metrotopus Borealis(spissen på bakvingen) som vi pratet om tidligere, eller kanskje en heptagenia av et slag.

 

Henger meg på den. Men litt vanskelig å si hvor skarp denne spissen i forkant av bakvingen faktisk er. Til de som har 'Insektlære for fluefiskere', ta en kikk på side 65.

 

[attachimg=1]

post-526-13949861882856_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det klart, nær beslektet med siphlo.....en av siphlodiaedene tror jeg!

 

I følge boken min så er vi over på familien Ametropdidae, og slekten Metrotopus som nevnt. Om den er beslektet med Siphlo vet jeg sannelig ikke. Nå er jeg ikke jeg entomologifantast, men fortsetter vi med slike tråder så er jeg vel snart kjørt på det området også. Til min kones store fortvilelse. Jeg har jo allerede en bindekrok dekorert av døgnfluebilder og flere skal det bli. Spørsmålet er vel egentlig hvor mange her på forumet som har bundet opp en boks med Ametropdida-slekter?  :rolleyes:  Vi er nerder vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest staffan@epost.no

dette er en siphlonurus aestivalis....to haltråder.....vingene ligger krølla så bakvingene er usynlige....99% sikker....insektet svøkker til land for å forvandle seg der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er en siphlonurus aestivalis....to haltråder.....vingene ligger krølla så bakvingene er usynlige....99% sikker....insektet svøkker til land for å forvandle seg der

 

ikke verst.. 99% er jo bra.. vil det si at dette ikke er en "krøpling", altså mislykket klekking?. lå og kravlet i vannet 10-15 cm fra land

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...