Gå til innhold

Den klassiske boktråden - for deg som samler!


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har arvet en gammel utgave av;"Ørretfiske i elv og vatn" av J.Preuthun etter min avdøde far. Denne regnes vistnok som en klassiker i norsk sammenheng. I alle fall var det den boka som gjorde meg interessert i ørretfiske og spesielt fluefiske. Den bærer sterkt preg av å ha vært med lenge. Den utgaven jeg har er en revidert utgave fra 1944. Første utgave kom ut allerede i 1906.

 

Jens

 

Min utgave er også fra '44, og ble utgitt av Oslo Sportsfiskere. Etter at både i 1905-utgaven (førsteutgaven kom i følge forordet i min bok i 1905, ikke '06) og utgaven som kom i 1912 ble utsolgt. For øvrig er dette en herlig bok, med fin beskrivelse av utstyret på begynnelsen av forrige århundre. F.eks. hvordan enkelte stenger ble forsterket med ståltråd rundt klingen, og bruken av farget gut som fortom. Morsomt å lese gamle betrakninger av hva man karakteriserte som moderne og nær optimalt utstyr. I tillegg kommer selvsagt utførlige beskrivelser av forskjellige fisketeknikker i elv og stille vann.

 

 

 

For de som ikke vasser rundt i penger og kjøper førsteutgave bøker eller heller vil bruke pengene på stenger og fisketurer så kan mange gamle bøker lastes ned gratis i pdf format her:

http://www.archive.org/

 

Ihvertfall er det en glimrende mulighet for å bla litt i boka før man eventuelt kjøper den.

 

 

Som nevnt tidligere er dette en interessant mulighet i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest noen selvvalgte utdrag fra Tørrfluefiskeri av P.T. Jacobsen må jeg bare dele den lille hisorien innledningsvis om James Ogden fra Cheltenham som fisket med tørrflue i mange år før Halford kom med sitt hovedverk "Dry-fly Fishing in Teory and Practice" i 1899.

 

"Den 5. juni 1865 kom Ogden til floden (til hertugen av Rutland, JB anm.), og da han på forespørgsel fra de forsamlede fiskere viste sine fluer frem, udløste synet av dem en hjertlig latter. "Havde jeg ikke vidst, at De var den fødte fisker, ville jeg have regnet Dem for en tosse. At tro, at disse sommerfugle-lignende tingester skulle fange ørreder på vort fine vand!", udbryder en af tilskuerne. Men efter at Ogden har fanget ni pæne fisk på sine fluer får piben en anden lyd, og kun en vandgang under fangsten af den sidste fisk sætter en stopper for Ogden's fiskeri den dag. Som følge av Ogden's succes forbyder forvalteren fra den dag af fiskeri med levende fluer, hvilket har til følge, at Ogden den næste dag må fortrække til et andet fiskevand på grund af de andre fiskeres vrede over det forbud, hans tilstedeværelse har afstedkommet. Senere i bogen (til Ogden, JB anm.) opplyser han, at han allerede på det omtalte tidspunkt havde brugt flytende fluer i 40 år..."

 

I boken er det en illustrasjon av en av Ogdens Mayflies. Kroppen er ikke bundet på krokskaftet, men henger fritt over på samme måte som døgnfluer med chenillekropp  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som nevnt tidligere er dette en interessant mulighet i seg selv. 

 

Slik går det når man bare skumleser gjennom tråden  :P

 

Er forøvrig mange artige beskrivelser når man leser gamle bøker. Her er en beskrivelse av fiske i Nidelva og spesielt de lokales uvettige bruk av den tatt fra "Jones Guide to Norway". Anbefaler for øvrig å lese om hele turen fra Trondheim til Alta og beskrivelse av fisket. Forteller litt om hvordan fisket var på attenhundretallet.

 

post-155-13949862519458_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Claus. Tankene mine gikk også til en annen tråd her inne  :)

 

Men vi skal takke disse "hovne" engelskmennene for mye. Det lå mye bra igjen etter deres besøk på 1800 og tidlig 1900 tallet. Bl.a skoler ble bygget på deres initiativ og for deres penger ved lakseelvene de besøkte. De kom med velstand!!

 

Akkuratt som vi østlendinger i dagens samfunn. Vi tar med oss mobiltelefoner, ferdigrøyk, merkeklær ol. Og bytter mot fiskerettene til lokalstammene rundt om  8)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Prolaps og sykemelding har gjort oppladningen til denne sesongen noe annerledes enn hva jeg hadde tenkt meg. Etter flere uker med minimal bevegelse begynner jeg å se frem til restitusjonsfasen. Den innebærer bl.a. rolige gåturer i ulendt terreng.. Vet om noen gode ruter i nærmarka. Jeg bør ikke bære tungt, og heldigvis er en treerstang og en flueboks ikke all verdens å drasse på. Men nok om det. Jeg har i hvert fall hatt en del tid til å bla i fluefiskebøker og tenke fremover mot den virkelige sesongen. For riktignok ble det noen sjøørretturer før ryggen skar seg, men kast på kast med sjuerstang frister ikke meg og ryggen min nå. Fiske i sjøen kan være gøy, spesielt etter en lang vinter, men denne formen for fiske når ikke helt opp. Det blir for mange tilfeldigheter som spiller inn, og jeg får aldri helt grep om dette. Apropos blank fisk så er jeg fryktelig glad for at jeg ikke er laksefisker for da hadde denne sesongen vært helt spolert. Også brunørret og harrsesongen blir vel noe mer avslappet enn i fjor. Ser vel for meg en sesong der jeg blir liggende mye i lyngen for å strekke ut ryggen, og kanskje det blir en 20-30 kast i løpet av dagen. Det merkelig er at jeg kjenner at det skal jeg klare helt fint. Det var for øvrig erkjennelsen av at horisontalen gjør godt som gjorde at jeg liggende ”designet” logoen som jeg har i avataren. En ”logo” som for øvrig bare Robban har skrytt av, og jeg mistenker at Robbans komplimenter må settes på kontoen for overdreven høflighet. 

 

Fanken der rotet jeg meg bort igjen. Det var bøkene. En klassiker jeg ikke kan få nok av er Tørrfluefiskeri  av Preben Torp Jacobsen (1922-2004). Som Staffan har kommentert tidligere i denne tråden skriver han fantastisk. Jeg mistenker at mange av formuleringene bare blir morsomme uten at han selv har tenkt på det. Han var bare oppriktig i sine råd. Enkelte sider har jeg lest ti ganger og humret like mye. Forsøker man å høre den danske uttalen fra en eldre og distingvert fluefisker, blir det bare enda bedre. Tar meg bryet med å skrive av et avsnitt for å gi en smakebit på noen av bokens mange perler.

 

Her et avsnitt om hvordan man skal løse tilslagsproblemet og hva det kommer av. En herlig redegjørelse strippet for all den rasjonelle og pertentlige teknikkpraten som preger mange av trådene her inne. 

 

Når man har fisket nogle år, vil man før eller siden høste den erfaring, at man ikke alle dag er lige skikket til at fiske og især ikke til at kroge fiskene. Langt de fleste dage går det heldigvis som det skal, men så kommer der ind imellem dage, hvor man rifter den ene fisk efter den anden uden at få ordentlig kroghold. Det skorter på den rette synkronisering mellom øje og hånd. Årsagen ligger som regel i ens egen sindstillstand - man har slæbt nogle av dagliglivets store eller små problemer med sig ud til åen, og de ligger og kører rundt i ens underbevisthed uden at man gør sig det klart. Man er ikke tilstrækkelig afslappet , og det bedste man kan gøre er at sætte sig ned og lade hvilen falde over sig, nyde naturen, og eventuelt "tage sig en pris tobak", eller hvad man nu ellers har i fiskekurven. Når der er faldet ro over ens indre, kan man genoptage fiskeriet;for at fortsætte kampen vil kun gjøre ondt værre - man vil gå fra nederlag til nederlag.

 

Når man er på høyden igjen, og har klart å kroke en fisk så må man få kontroll på snøret og kjøre fisken. Også her finnes det gode råd fra avdøde Jacobsen: 

 

"Såfremt pladsen tillader det, kan man eventuelt gå baglæns ind på engen, samtidig med at man med venstre hånd lader linen glide ud fra stangen; når al linen er ude, kan man spole den ind på hjulet, samtidig med at man bevæger sig frem imod åbrinken. Dog er det nødvendigt med en advarsel, om De vil prøve den beskrevne metode - og jeg taler af sørgelig erfaring - se nøje til, inden De bevæger Dem baklæns, at der ikke bag Dem befinder sig grøfter eller ufremkommeligt morads; vi bør ikke ligefrem tilstræbe at bringe os selv i latttervækkende situationer."  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri så galt, at det ikke er godt for noe JB! Håper du blir frisk nok til at du får med deg noe av sommeren med fluestang. Er sykemeldt selv, men av helt andre årsaker, og hvor nettopp mange turer med fluestanga anbefales som en del av terapien. Og flere turer håper jeg det blir :). Da vil jeg prøve å få tak i en bok av Preben Torp Jacobsen. Han har jeg faktisk ikke lest noe av, men anmeldelsen din vil gjøre noe med det. Gleder meg til lange lyse kvelder på hytta på fjellet i sommer. Fluefiske  om dagen og god bok med noko attåt om kvelden  :D :D.

Robban er ingen overdreven høflig person. De som har fulgt med på hans skriverier, særlig på fredagskveldene, vet at denne mannen har en skarp hjerne og en direkte og utilslørt tilnærming til virkeligheten  :). Når Robban sier logoen din er fin, så er den fin. Jeg er enig med Rrobban der.  Faktisk kunne jeg tenkt meg å sortere under den selv. Tenker kanskje Preben Torp Pedersen ville ha sagt noe slik som: Jeg bedriver fluefiskeri for at lade freden få falde over mig.

 

God bedring og ja takk til flere anmeldelser  :) :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjorni. Dette er en bok jeg absolutt vil anbefale. Alle har sin egen tilnærming til fluefiske, men for meg ville fluefiske vært langt fattigere uten all den flotte litteraturen som prøver å sette ord på fascinasjonen for fiske med kunstige fluer. Den neste boken for meg blir uten tvil "Fluer,fisk og fiskere" av Torp Jacobsen.  Må bare få tak i den først...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolaps og sykemelding har gjort oppladningen til denne sesongen noe annerledes enn hva jeg hadde tenkt meg. Etter flere uker med minimal bevegelse begynner jeg å se frem til restitusjonsfasen. Den innebærer bl.a. rolige gåturer i ulendt terreng.. Vet om noen gode ruter i nærmarka. Jeg bør ikke bære tungt, og heldigvis er en treerstang og en flueboks ikke all verdens å drasse på. Men nok om det. Jeg har i hvert fall hatt en del tid til å bla i fluefiskebøker og tenke fremover mot den virkelige sesongen. For riktignok ble det noen sjøørretturer før ryggen skar seg, men kast på kast med sjuerstang frister ikke meg og ryggen min nå. Fiske i sjøen kan være gøy, spesielt etter en lang vinter, men denne formen for fiske når ikke helt opp. Det blir for mange tilfeldigheter som spiller inn, og jeg får aldri helt grep om dette. Apropos blank fisk så er jeg fryktelig glad for at jeg ikke er laksefisker for da hadde denne sesongen vært helt spolert. Også brunørret og harrsesongen blir vel noe mer avslappet enn i fjor. Ser vel for meg en sesong der jeg blir liggende mye i lyngen for å strekke ut ryggen, og kanskje det blir en 20-30 kast i løpet av dagen. Det merkelig er at jeg kjenner at det skal jeg klare helt fint. Det var for øvrig erkjennelsen av at horisontalen gjør godt som gjorde at jeg liggende ”designet” logoen som jeg har i avataren. En ”logo” som for øvrig bare Robban har skrytt av, og jeg mistenker at Robbans komplimenter må settes på kontoen for overdreven høflighet. 

 

Fanken der rotet jeg meg bort igjen. Det var bøkene. En klassiker jeg ikke kan få nok av er Tørrfluefiskeri  av Preben Torp Jacobsen (1922-2004). Som Staffan har kommentert tidligere i denne tråden skriver han fantastisk. Jeg mistenker at mange av formuleringene bare blir morsomme uten at han selv har tenkt på det. Han var bare oppriktig i sine råd. Enkelte sider har jeg lest ti ganger og humret like mye. Forsøker man å høre den danske uttalen fra en eldre og distingvert fluefisker, blir det bare enda bedre. Tar meg bryet med å skrive av et avsnitt for å gi en smakebit på noen av bokens mange perler.

 

Her et avsnitt om hvordan man skal løse tilslagsproblemet og hva det kommer av. En herlig redegjørelse strippet for all den rasjonelle og pertentlige teknikkpraten som preger mange av trådene her inne. 

 

Når man har fisket nogle år, vil man før eller siden høste den erfaring, at man ikke alle dag er lige skikket til at fiske og især ikke til at kroge fiskene. Langt de fleste dage går det heldigvis som det skal, men så kommer der ind imellem dage, hvor man rifter den ene fisk efter den anden uden at få ordentlig kroghold. Det skorter på den rette synkronisering mellom øje og hånd. Årsagen ligger som regel i ens egen sindstillstand - man har slæbt nogle av dagliglivets store eller små problemer med sig ud til åen, og de ligger og kører rundt i ens underbevisthed uden at man gør sig det klart. Man er ikke tilstrækkelig afslappet , og det bedste man kan gøre er at sætte sig ned og lade hvilen falde over sig, nyde naturen, og eventuelt "tage sig en pris tobak", eller hvad man nu ellers har i fiskekurven. Når der er faldet ro over ens indre, kan man genoptage fiskeriet;for at fortsætte kampen vil kun gjøre ondt værre - man vil gå fra nederlag til nederlag.

 

Når man er på høyden igjen, og har klart å kroke en fisk så må man få kontroll på snøret og kjøre fisken. Også her finnes det gode råd fra avdøde Jacobsen: 

 

"Såfremt pladsen tillader det, kan man eventuelt gå baglæns ind på engen, samtidig med at man med venstre hånd lader linen glide ud fra stangen; når al linen er ude, kan man spole den ind på hjulet, samtidig med at man bevæger sig frem imod åbrinken. Dog er det nødvendigt med en advarsel, om De vil prøve den beskrevne metode - og jeg taler af sørgelig erfaring - se nøje til, inden De bevæger Dem baklæns, at der ikke bag Dem befinder sig grøfter eller ufremkommeligt morads; vi bør ikke ligefrem tilstræbe at bringe os selv i latttervækkende situationer."  

 

 

Herlig enkelhet i de siterte delene av teksten, deler gleden din over denslags skriblerier. Når det gjelder logoen så er vel jeg med 15 år i reklamebransjen kvalifisert til å mene  noe om den?! (det er så mange parametere for å være kvalifisert eller ikke her inne...) og du skal ha skryt for den liggende L`en den gir god symbolsk verdi, mens resten er et godt forsøk  ;D

 

>God bedring med ryggen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det jeg satt mest pris på ved den gamle "den tossede dyrlæge" var alle digresjonene.......han hadde aldri kunnet være på et fora som dette.....det hadde blitt ropt OT med en gang.....var så heldig at jeg fikk han med på fisketur i 14 dager til mine flotte fiskeelver i N-Norge.....en opplevelse han levde på i mange år......mitt første møte med dyrlægen var litt uheldig/heldig.....nede ved Simested å fant jeg en canestang med hans navn på.....etter noen forsiktige prøvekast med den....bare måtte....la jeg den i bilen og oppsøkte han i Hvilsom.....det var en meget amper hr. torp jacobsen som åpnet, i løpet av natten hadde hans labrador retriver...."Buller" spist opp 4 canestenger som hadde hengt på veggen......da han så at jeg hadde funnet hans selvbygde stang ble han dog lykkelig, så jeg fikk en stor frokost....siden denne gang ble møtene lange og fisketurene ganske så mange.....savner den tossede dyrlæge!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler digresjoner jeg Staffan, særlige når du skriver om møter med andre fluefiskere - både Claes Göraner og notabiliteter. 

Juvis, takk for kvalifisert tilbakemelding på min "logo". I motsetning til byråer som skal utrede både det ene og andre før kreativiteten kan starte (først lange presentasjoner og fakturaer på flere hundre tusen), så lagde jeg min på fem minutter. Det må du ta med i evalueringen.  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt ei gamal norsk bok med tittelen "Fluefiske til fjells" av Aage Rygh. :)

Fin bok frå  1960 tallet.

Skildrar bra kva fluefiske dreiar seg om.

 

Artig å lese, den er å anbefale!! :D

 

Enig!  Den har jeg lest mange ganger (har den på hytta).

Veldig artig bok om fjellfiske, med bl.a. to kapitler om fiske med Bibio Pomonae, høyfjellsfiske på hardangervidda, storørret i Jämtland m.m.

Men er den ikke en del eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aage Ryghs bok høres bra ut. Prøver å få tak i den. Finner ingen andre utgaver enn den som ble publisert på Aschehoug i 1963. Rygh skrev imidlertid et avsnitt om fjellfiske i årboka til DNT en gang på 40-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stemmer det nok, min feil :)

 

Tror kanskje en del av fisket i de forskjellige kapitlene, f.eks. det som beskriver Kallströmmen i Jämtland, foregikk tidligere. Kallströmmen var visstnok et utrolig sted for virkelig storørretfiske med (tørr)flue, men det ble (selvfølgelig) regulert og ødelagt en eller annen gang for lenge siden. Hardangerviddafisket virker også å være av litt eldre dato?

Uansett, artig bok med frodig språkføring! Fine bilder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Hos meg står boka til Sømme fra 1927 (før Ørretboka) høyt oppe på ønskelista  :)

 

Til dere som ønsker dere bøker så kan det være en god idee å kontakte Norlis Antikvariat i Universitetsgata i Oslo. Han har fått masse snadder i det siste og sender ut liste (ikke elektronisk) til alle intereserte før sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Er det lov å nevne klassiske artikler i blader? Isåfall står Sømme sin artikkel "Sea trout fishing in salt water- some observations from flyfishing in Norway and the Shetlands." (Salmon and trout Magazine nr. 49. London, 1927), skyhøyt oppe på ønskelista!

 

Noen som har den artikkelen?  Mottas med takk  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg en virkelig klassiker i posten fra en hyggelig og ikke minst dyktig stangbygger fra Sverige.

 

Boka "FAMOUS FLIES and their Originators" skrevet av T. Donald Overfield er en presentasjon av de 20 kanskje mest betydningsfulle fluebinderne og selvfølgelig bilder, historikk og bindebeskrivelser av noen av deres kreasjoner. Utgivelsesår, 1972, engelsk tekst.

 

Her portreteres fluebinderne Mackintosh, Ronalds, Ogden, Wright, Rogan, Marryat, Halford, Gordon, Skues, Lunn, Woolley, Austin, Dunne, Leisenring, Jennings, Flick, Sawyer, Hidy, Kite og skandinavias grand old man of flytying - Preben Torp Jacobsen.

 

For mange er det kanskje vanskelig å forstå hvor anerkjent, dyktig og ikke minst viktig Preben Torp Jacobsen har vært for fluebindingens utvikling.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i skandinavia er Preben den viktigste personen for flefiskets utvikling....boka Tørrfluefiskeri 1965? satt imitasjonsfiske ganske nøyaktig på plass, dette er en av de få gjenstandene jeg har valgt å ha i bankboksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er både heldig og dyktig som fikk lære PTJ å kjenne, Staffan.

 

For oss andre så får vi heller bruke god tid til å lese hans bøker.

Jeg får tak i boka "Tørrfluefiskeri" 2. utg om ikke så lenge. Har heldigvis gode kontakter...

 

Skal passe godt på denne..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg lånte bok denne boka.....2.utgave....siden har den vært borte.....så den som lånte den.....i 1997 eller noe slikt....send meg en pm. JEG VIL HA DEN IGJEN!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...