Gå til innhold

Den klassiske boktråden - for deg som samler!


.JB

Anbefalte innlegg

i skandinavia er Preben den viktigste personen for flefiskets utvikling....boka Tørrfluefiskeri 1965? satt imitasjonsfiske ganske nøyaktig på plass, dette er en av de få gjenstandene jeg har valgt å ha i bankboksen...

PTJ er helt sentral, ingen tvil om det. Også når det gjelder det fluefiskehistoriske er han en ener. Hans bok "Fluer, fisk og fiskere" er også meget interessant i så måte.

Tror også Hans Lidman og Nils Färnström bør tas med på liste over folk som har betydd mye for skandinavisk fluefiske. Selv om Lidman ikke var en ren imitasjonsfisker (han bandt ikke fluer selv, og fisket mye med tradisjonelle engelske mønster), er det veldig mye interessant om imitasjonsfiske i bøkenen hans. Kapittelet "Fem røyer i Andasluobbal", f.eks, holder jeg som noe av det mest interessante jeg har lest om imitasjonsfiske etter røye, delvis pga de skjønnlitterære kvalitetene, men også pga betraktningene rundt praktisk tørrfluefiske. Mye annet lurt å få med seg i hans forfatterskap også. Det var en fyr som tilbragte mye tid i villmarka!

Og Färnström er jo også helt sentral når det gjelder utbredelsen av visuelt nymfefiske ala Frank Sawyer/Oliver Kite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei Håvard  ;)

 

Ingen tvil om PTJ sin viktige betydning for tørrfluefiskets utvikling, men det bør vel nevnes at PTJ og skrev en egen bok om nymfefiske, "Nymfefiskeri" og en egen bok om stangbygging.

Jeg har også lest boka "Fluer, fisk og fiskere", den er bra  :)

 

Jeg er helt enig med deg i forhold til forfatterskapet til Lidman, spesielt hans skildringer av mennesker og natur.

 

Fernstrøms "Øring" er også en herlig bok.

 

I denne forbindelsen vil jeg også få trekke fram en svensk oversetting av F. Sawyers bok "Nymphs and the Trout", 2. utg 1970 der Saywer også forteller om sitt besøk i Sverige og Nils Fernstrøm, den svenske boka fikk den herlige tittelen "Nymf a la Saywer" og er utmerket oversatt til svensk av Carl-Johan Nilsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Brage

En gledens dag!

 

Endelig fikk jeg tak i Sømme sin bok "Ørret og sportsfiskeren" fra 1925. Første og eneste opplag.

 

Det var Nordli sitt antikvariat som hadde den. Innehaveren mente han bare hadde sett boka en eller 2 ganger i løpet av et langt liv i antikvariatet, så denne er en real godbit!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gledens dag!

 

Endelig fikk jeg tak i Sømme sin bok "Ørret og sportsfiskeren" fra 1925. Første og eneste opplag.

 

Det var Nordli sitt antikvariat som hadde den. Innehaveren mente han bare hadde sett boka en eller 2 ganger i løpet av et langt liv i antikvariatet, så denne er en real godbit!

 

 

Gratulerer, det er en skikkelig godbit. Iacob D. Sømme var en hedersmann. Kunnskapsrik og systematisk. Dessuten var han motstandsmann, og ble dessverre skutt av nazijævlene i 1944.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Gammel tråd dette her, men jeg blåser litt liv i den igjen da jeg har fått tak i et par bøker selv. er ingen samler ennå så det er sagt. Men disse bøkene har vært lektyrte i vinter, og har vært morsom og lærerik lesning. De er: Tørrfluefiske av Engeseth og Schultz fra 1935 og Preben T. Jacobsen sin Fluer fisk & fiskere fra 1980. Begge i meget god stand, men førstnevnet mangler desverre plansjen over Mustad sine tørrfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkjell Fønhus-bøkene ble ofte med meg på hytteturer i ungdomsåra, og noen bodde der på hytta fast sammen med meg og bla Trygve Gullbrandssens bøker.....ingen av dem hadde så mye med hva jeg egentlig gjorde der å gjøre, bare hvor jeg gjorde det liksom....og jeg vil nok ivertfall aldri glømme noe av den stemningen som akkurat det gav! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for noen uker siden en tur i Emån, og den forbindelse besøkte vi Sportfiskemuseet i Fliseryd, med Pelle Klipping og Gøran Ulfsparre. Det går jo, som noen kanskje vet, mest på sjøørret der borte, og overraskelsen var ganske stor når de kom opp med originalmanuskriptet til Nils Färnstrøm... Veldig spesielt å se, originale bilder av Sawyer fra hans Sverigetur, med originaltegninger og hele sulamitten.

Forøvrig var jeg så heldig at jeg fikk tak i både 1.utgaven av Sømme sin bok, samt Engeseth og Schultz sin Tørrfluefiskeri. Ennå ikke lest dem, men har planer om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig tråd!

Såvidt jeg kan se er det ingen som har nevnt Gary La Fontaine og hans forfatterskap. Det synes jeg er litt underlig.

Hans bøker hører definitivt til blant moderne klassikere. For meg trenger ikke ting nødvendigvis være så gammelt for å kvalifisere som klassikere.

"Caddisflies" (1980) er jo et mesterverk, og vitenskap og fluefiske har vel hverken før eller siden blitt føyd sammen på lignende måte. Den viktigste tittelen for meg er nok "Dry Flies - New Angels" (2002). Ingen bok har hatt mer å si for mine tanker omkring tørrfluer og fisket med disse. La Fontaine og hans team la ned et utrolig grundig arbeid for å teste hans teorier og fluer.

I tillegg er han språklig sett en dyktig forfatter, samt at de fleste av hans ideer lar seg overføre til hjemlige forhold.

All ære til de store gamle og det er utrolig gøy med førsteutgaver og signeringer! Det er også viktig å ta vare på fluefiskelitteraturen, som jo er en totalt undervurdert sjanger i den litterære verden.

Jeg har også to relativt nye bøker på vei, som jeg har store forventninger til: Mike Walla - Tying Catskill-Style Dry Flies (2009) og Al Beatty - La Fontaine´s Legacy - The Last Flies from an American Master (2008)

http://bakslengen.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Fikk denne mailen idag.........for den som vil samle litt systematisk så er dette en ide, men regn med t dette vil koste det hvite utav øyet!

Faktisk så våger jeg og si at det særpreget det skandinaviske fluefiske har fått er bygget på de gyldene orene til den "tossede dyrlæge" Preben Torp Jacobsen.

Hei Staffan

Jeg var (tilfeldigvis…) inne i den "Klassiske boktraaden..." hos FFS, og leste dine innlegg om PTJ. Saa slo tanken meg: burde en (du?!) ikke starte en traad om Preben og sin livsverk? Ikke bare om böker, men fluebinding, sine bidrag hos FiN gjennom mange aar, etc? Syns det er paa tide at ogsaa de yngre fiskere som frekventerer FFS faa litt info.

Her er en komplett liste av sine böker, som jeg har.

"Tørrfluefiskeri". Grafisk Forlag 1965

"Nymfefiskeri". Eget Forlag 1972.  Reprint 1982

"Fluebinding". 'Flyleaves' 1976. Reprint 1989

"Fluer, Fisk og Fiskere". 'Flyleaves' 1977

"Tørrfluefiskeri. Fiskeri paa, i og lige under vandoverflaten". 'Flyleaves 1978

"Stangbygning. Bygning af splitcane-fluestænger". 'Flyleaves' 1982

"El Manoscrito de Astorga". (Juan de Bergera, 1624) 'Flyleaves'1982

"Flies from the Flyleaves of my Diaries". 'Flyleaves' 1995

"Mine oplevelser med døgnfluer 1964". 'Flyleaves' 2003 

Siste bok ble faktisk utgitt av Sören Glerup paa vegne av Preben i desember 2003, da Preben var alt i hospits i Aalestrup... (han gikk bort 12. Mars 2004).

En liten bok  paa kun 14 sider tekst, plus 29 sider med akvareller av dögnfluer fra Prebens haand. Min eksemplar er nr. 45 av kun 60 trykkte eksemplarer, og han klarte fremdeles aa signere det.

En del av bökene ble ogsaa utgitt paa Norsk og Svensk.

Videre er en del smaaskrifter tilgjengelig her:

http://globalflyfisher.com/staff/torp/

Og litt googling bringer masse mer info.

Hilsen Wolfram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Har lest noen av bøkene til Henry Nordstrøm. Bl.a. har han flere historier fra Øyerfjellet (hvor jeg holder til), og hvordan fluefisket var her tidligere. Veldig artig lesning. Må se om jeg får kjøpt meg disse en dag.

Fant jeg jammen en av de til salgs på nett. :) Blir fin underholdning til vinteren. (Om jeg klarer å vente så lenge da). Fant den på http://bokkjellern.no/index.php?Home-pg1-cid1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er ikke bare gamle klassikere som er interessante. I dag var jeg Nordisk og kjøpte en fantastisk bok: Tying Catskill-style dry flies. En klassiker for fremtiden. Catskill-historien, historiske personer, fiskebilder og step-by-step. Rett og slett en perle av en bok, som Svein Røbergshagen sa. Kunne ikke vært mer enig. Vinteren kan bare komme. Jeg har min bok, og mitt prosjekt.  :)

"Bla" litt i boken her: http://www.amazon.com/Tying-Catskill-Style-Flies-Mike-Valla/dp/1934753017#reader_1934753017

Internett er bra, men det er mer kos med bøker.

Tror jeg også skal binde litt Catskill fluer til neste sommer. Ikke bare er de vakre, men fiske godt gjør de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et nydelig parti og en herlig opplevelse Øyvind! Håper du tok den i strømmen - det er gøy det!

Jepp, det var alle tiders. Faktisk det første året med fluestanga, og første fisk godt over kiloen på tørrflue. Siphlonurusen (som jeg allerede da visste faktisk var en siphlo, takket være studier på fluefiskesiden) klekket inne på ei stor grunne og ble dratt med strømmen ut mot en flott brekk hvor fisken sto og slafset i seg.

[attachimg=3]

Pen fisk, og pen snelle. Det er denne snella som gjorde at jeg begynte med fluefiske. En kompis på NTNU skrev hovedoppgave hvor han utviklet bremsesystem for Backwinder SeaTrout (tror jeg det var), og dermed fikk jeg kloa i en Backwinder Trout til en billig penge. Etter det havnet jeg skikkelig utpå.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Sånn ser det ut i andre retningen, nedover der jeg snakker om.

[attachimg=4]

post-526-13949882606031_thumb.jpg

post-526-1394988260652_thumb.jpg

post-526-13949882643436_thumb.jpg

post-526-13949882643961_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær forsiktig med å legge ut bilder fra den elva!!!! ;D ;D ;D den er veldig hemmelig

Å søren, det hadde jeg glemt. Det er uansett for langt å reise for de fleste pæddfiskerne på østlandet, så jeg hadde ikke vært så bekymret. Håper bare ikke den boka der er oversatt til svensk.  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

×
×
  • Opprett ny...