Gå til innhold

Tørrfluefiske i Tya


Tya

Anbefalte innlegg

Her kommer selgeren frem ser jeg ;)

 

Helt riktig Ruffen! Om 3 år er 15 åringen 18 og reiser landet rundt på kryss og tvers på jakt etter storørret. Hvem av oss har ikke lyst til å oppsøke den gode bekken/elva vi besøkte da vi var yngre? Nei! Vern om fremtidige kunder Tya-gutta! Legg til rette og ikke ekskluder disse som er up and comeing! Skap et godt miljø med god stemning og hold på reglene! Norge er fullt av eksempler på konsepter som grøftekjøres fordi man ikke evner å tenke langsiktig.

 

Det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Huff, nei nå ble jeg engasjert!

 

Til Tya-gutta må jeg si: Dere har et unikt konsept i Norge! Jeg ønsker dere all mulig hell og lykke på veien.

 

Når det gjelder det å ta vare på fremtidige kunder har vi et unikt eksempel her i Kristiansand, uten å nevne navn. Her blir alle kunder tatt like seriøst. Om de er nybegynnere eller viderekommende. Om de er 13 eller 50. (De som er 13 skal snart konfirmeres. Cluet er; tennes gnisten og behandles de seriøst, bruker de sikkert brorparten av konfirmasjonspengene til fiskeutstyr). Det har ikke noe med sleiphet å gjøre. Pengene hadde føket ut likevel. Det handler rett og slett om å møte kunden der kunden er i dag og skape relasjonen.

 

As simple as that!

 

Forøvrig vil en sementering av kundemassen bare sørge for at man verner om dinosaurer. Her er bare en ting sikkert: De faller fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg er glad for deres engasjement i saken for de unges rettigheter når det kommer til fiske. Vi hadde i utgangspunktet planer om å løse denne "floken" med spesielle utvalgte dager hvor det aktuelle strekket(Håen til Esfossen i Tya) kun skulle være åpent for unge personer under 16 år. På disse dagene skal vi i tillegg disponere oss gratis som guider for de som ønsker det. Dette fordi vi ser det som viktig med rekrutering og at de unge får muligheten til å oppleve det andre litt mer pengesterke grupperinger kan oppleve. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan lovverket er i denne sammenheng, men vi er aldri vanskelig når det kommer til slike ting. Vi ser jo selvfølgelig helst at det anvendes redskap som det er lagt retningslinjer for, men når det kommer barn som ikke kan håndtere slikt redskap, så er det klart at de må få bruke annet redskap som de KAN håndtere.

Det kan være uheldig for oss med ukontrollert tilgang selv for barn dersom vi har besøk av utenladske gjester som betaler relativt mye for å være alene i elva. Disse type kunder forlanger og forventer litt andre ting enn den typiske nordmann, så derfor kan det være litt destruktiv for oss om alt er fritt fram til en hver tid. Vi vil jo helst at ting skal gå mest mulig smidig og at barn kan få fiske gartis. Hva synes dere om at vi etablerer faste dager for barn inntil 16 år?

 

Jeg vet ikke hvordan ting praktiseres på de mest eksklusive private strekker i laksevassdragene i landet, men om regelverket er tydelig i denne sammenheng, så lurer jeg på hvordan reglene har blitt fulgt her. Jeg vet jo om en del situasjoner der barn er blitt truet med juling og enkelte barn som har blitt kastet på elva når de har prøvd å fiske laks. Dette er jo skandale, men det ser ut til at laks er hellig i alle sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applaus!  ;) Klokt svart. Det har aldri vært forbudt å tjene penger, det handler mer om hvilken måte man gjør det på. Svaret ditt vitner om at dere er på rett kurs. Kan godt hende du får besøk av en Sr. og en Jr. Fluebanditt på 14 år i sommer, men først skal vi fluefiske i Finnmark. Tar i så fall kontakt på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ta kontakt for de som kan tenke seg å fiske i Tya. Det blir vi glade for.

De delene av Tya som ikke er under avtale med oss er selvfølgelig åpent for alle i alle aldersgrupper til enhver tid.

 

Vi prates forhåpentligvis et sted langs elva. Alltid trivelig å treffe unge og "gamle" som synes det er moro med fiske.

 

Mvh

 

Ole K Berggård

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er fiskekortbestemmelsene for Tya og Nea, holder det med Selbukortet eller må jeg ha Tydalskortet også?

 

Du må også ha Tydalskortet, men dette koster da berusende 70 kroner per døgn. Er du i Tydal kommune, så fisker du i både Nea og Tya, men  bare i de delene som er i kommunen. Fisker du i Nea som er i Selbu kommune så må du ha kortet for Nea i Selbu. Tror dette koster rundt 200kr, om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Men hvordan er fiskekortbestemmelsene for Tya og Nea, holder det med Selbukortet eller må jeg ha Tydalskortet også?

 

Du må også ha Tydalskortet, men dette koster da berusende 70 kroner per døgn. Er du i Tydal kommune, så fisker du i både Nea og Tya, men  bare i de delene som er i kommunen. Fisker du i Nea som er i Selbu kommune så må du ha kortet for Nea i Selbu. Tror dette koster rundt 200kr, om jeg ikke tar feil.

 

Var ikke prisen jeg lurte på, den er mer enn hyggelig nok, er bare kjekt å vite slikt før man legger på tur utover til Selbu/Tydal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg vet ikke hvordan ting praktiseres på de mest eksklusive private strekker i laksevassdragene i landet, men om regelverket er tydelig i denne sammenheng, så lurer jeg på hvordan reglene har blitt fulgt her. Jeg vet jo om en del situasjoner der barn er blitt truet med juling og enkelte barn som har blitt kastet på elva når de har prøvd å fiske laks. Dette er jo skandale, men det ser ut til at laks er hellig i alle sammenhenger.

 

Fiske etter anadrome arter er unntatt i regelen om fritt fiske for barn og ungdom under 16. Men i mange vassdrag får de under 16 allikevel fiske gratis eller svært billig, men det er i da etter lokale regler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder Selbukortet for Tya også eller må jeg ha Tydalskortet ved siden av? Vil gjerne fiske i både Nea og Tya, men har forstått det sånn at man må ha eget fiskekort for begge elvene?

 

selbukortet gjelder for alle vassdrag i selbu, og elven nea opp til græslimagasinet.

Nea kortet gjelder hele nea elven, og tya har sitt eget kort, utenom områdene Tyaflyfishing driver..

sånn jeg husket det etter 2 fine år der oppe :)

 

Rekne med det blir veldig press i nea i år, så kommer til å bestille noen dager i tya også.. Dere sparer vel noen store til hver gruppe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder Selbukortet for Tya også eller må jeg ha Tydalskortet ved siden av? Vil gjerne fiske i både Nea og Tya, men har forstått det sånn at man må ha eget fiskekort for begge elvene?

 

selbukortet gjelder for alle vassdrag i selbu, og elven nea opp til græslimagasinet.

Nea kortet gjelder hele nea elven, og tya har sitt eget kort, utenom områdene Tyaflyfishing driver..

sånn jeg husket det etter 2 fine år der oppe :)

 

Rekne med det blir veldig press i nea i år, så kommer til å bestille noen dager i tya også.. Dere sparer vel noen store til hver gruppe ;)

 

Det er nok riktig oppsummert som du skriver det.

 

Vi sparer alltid fisk til senere, ja ;)

 

Vi har jo store planer om å få realisert en kvalitativ forvaltning som hever fisket ytterligere. Det er jo blitt fisket ganske hardt de seneste 5 årene og spesielt hardt de siste 2 årene. Om vi får jobbet med forvaltningen på riktig måte, så kan det være at vi når våre ambisjoner om å få til en av de absolutt beste områdene man kan komme til for å fiske med døgnflueimitasjoner på stor ørret. Dette kan ta noen år, men det er ikke umulig å oppnå.

 

Ole K Berggård

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder Selbukortet for Tya også eller må jeg ha Tydalskortet ved siden av? Vil gjerne fiske i både Nea og Tya, men har forstått det sånn at man må ha eget fiskekort for begge elvene?

 

selbukortet gjelder for alle vassdrag i selbu, og elven nea opp til græslimagasinet.

Nea kortet gjelder hele nea elven, og tya har sitt eget kort, utenom områdene Tyaflyfishing driver..

sånn jeg husket det etter 2 fine år der oppe :)

 

Rekne med det blir veldig press i nea i år, så kommer til å bestille noen dager i tya også.. Dere sparer vel noen store til hver gruppe ;)

 

Det er nok riktig oppsummert som du skriver det.

 

Vi sparer alltid fisk til senere, ja ;)

 

Vi har jo store planer om å få realisert en kvalitativ forvaltning som hever fisket ytterligere. Det er jo blitt fisket ganske hardt de seneste 5 årene og spesielt hardt de siste 2 årene. Om vi får jobbet med forvaltningen på riktig måte, så kan det være at vi når våre ambisjoner om å få til en av de absolutt beste områdene man kan komme til for å fiske med døgnflueimitasjoner på stor ørret. Dette kan ta noen år, men det er ikke umulig å oppnå.

 

Ole K Berggård

 

 

det er bra noen prøver seg på skikkelig forvaltning og ikke har matauk mentalitet som desverre jeg fikk inntrykk av når jeg fikk reklamen til nea i posten og en haug med død fisk på en bilde der det sto at ørret stammen i nea er god...

 

håper virkelig dere får det til, for naturen er der og fisken er der. det eneste som trengs nå er flere som deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mye folk i området i sommer etter tfl 3 ?

 

Det var til tider VELDIG mye folk, men enkelte dager der det også var veldig lite folk. De var til tider befriende godt spredd i vassdraget. Spesielt gjelder dette i Selbu. Det er fortsatt ikke kø-fiske, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder Selbukortet for Tya også eller må jeg ha Tydalskortet ved siden av? Vil gjerne fiske i både Nea og Tya, men har forstått det sånn at man må ha eget fiskekort for begge elvene?

 

selbukortet gjelder for alle vassdrag i selbu, og elven nea opp til græslimagasinet.

Nea kortet gjelder hele nea elven, og tya har sitt eget kort, utenom områdene Tyaflyfishing driver..

sånn jeg husket det etter 2 fine år der oppe :)

 

Rekne med det blir veldig press i nea i år, så kommer til å bestille noen dager i tya også.. Dere sparer vel noen store til hver gruppe ;)

 

Det er nok riktig oppsummert som du skriver det.

 

Vi sparer alltid fisk til senere, ja ;)

 

Vi har jo store planer om å få realisert en kvalitativ forvaltning som hever fisket ytterligere. Det er jo blitt fisket ganske hardt de seneste 5 årene og spesielt hardt de siste 2 årene. Om vi får jobbet med forvaltningen på riktig måte, så kan det være at vi når våre ambisjoner om å få til en av de absolutt beste områdene man kan komme til for å fiske med døgnflueimitasjoner på stor ørret. Dette kan ta noen år, men det er ikke umulig å oppnå.

 

Ole K Berggård

 

 

det er bra noen prøver seg på skikkelig forvaltning og ikke har matauk mentalitet som desverre jeg fikk inntrykk av når jeg fikk reklamen til nea i posten og en haug med død fisk på en bilde der det sto at ørret stammen i nea er god...

 

håper virkelig dere får det til, for naturen er der og fisken er der. det eneste som trengs nå er flere som deg :)

 

Veldig enig med deg.

Vi håper ting kommer på plass så raskt som mulig. Til det beste for de fleste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder Selbukortet for Tya også eller må jeg ha Tydalskortet ved siden av? Vil gjerne fiske i både Nea og Tya, men har forstått det sånn at man må ha eget fiskekort for begge elvene?

 

selbukortet gjelder for alle vassdrag i selbu, og elven nea opp til græslimagasinet.

Nea kortet gjelder hele nea elven, og tya har sitt eget kort, utenom områdene Tyaflyfishing driver..

sånn jeg husket det etter 2 fine år der oppe :)

 

Rekne med det blir veldig press i nea i år, så kommer til å bestille noen dager i tya også.. Dere sparer vel noen store til hver gruppe ;)

 

Det er nok riktig oppsummert som du skriver det.

 

Vi sparer alltid fisk til senere, ja ;)

 

Vi har jo store planer om å få realisert en kvalitativ forvaltning som hever fisket ytterligere. Det er jo blitt fisket ganske hardt de seneste 5 årene og spesielt hardt de siste 2 årene. Om vi får jobbet med forvaltningen på riktig måte, så kan det være at vi når våre ambisjoner om å få til en av de absolutt beste områdene man kan komme til for å fiske med døgnflueimitasjoner på stor ørret. Dette kan ta noen år, men det er ikke umulig å oppnå.

 

Ole K Berggård

 

 

det er bra noen prøver seg på skikkelig forvaltning og ikke har matauk mentalitet som desverre jeg fikk inntrykk av når jeg fikk reklamen til nea i posten og en haug med død fisk på en bilde der det sto at ørret stammen i nea er god...

 

håper virkelig dere får det til, for naturen er der og fisken er der. det eneste som trengs nå er flere som deg :)

 

Veldig enig med deg.

Vi håper ting kommer på plass så raskt som mulig. Til det beste for de fleste...

 

bruker dere ha dugnad? vil tro at flere trøndere fra forumet ville være villig til å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

bruker dere ha dugnad? vil tro at flere trøndere fra forumet ville være villig til å hjelpe

 

Det har ikke vært noe prat om dette tidligere. Det hadde jo vært utrolig fint med hjelp fra interesserte trøndere. Da kan vi jo stelle i stand noe for de som bidrar også. Hadde vært moro å vite hvordan interessen er der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

bruker dere ha dugnad? vil tro at flere trøndere fra forumet ville være villig til å hjelpe

 

Det har ikke vært noe prat om dette tidligere. Det hadde jo vært utrolig fint med hjelp fra interesserte trøndere. Da kan vi jo stelle i stand noe for de som bidrar også. Hadde vært moro å vite hvordan interessen er der ute.

 

opprettet en annen tråd ang dette :D

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10991.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mye folk i området i sommer etter tfl 3 ?

 

var litt, men heldigvis er det mangen som kommer til feil tid. Vi oppdaget elven før t3 og fikk tid til å bli kjent med den, så vi har våre virkelige godplasser. Dem plassene var det faktisk ingen som kom til ;)

Det som irriterte, var alle desse (er veldig stygt av meg og skrive dette, så beklager) Lars Lenth wannabeesfolkene som kom til Nea. Elven er stor, veldig stor. Vi er en fast gjeng på 3 personer (5 i år da) som reiser opp. Når vi 3 står midt i elven, og kaster på hver våre vak, eller sammarbeider på en fisk, samme det egentlig, og det kommer 2 tullinger langs bredden og begynner å kaste på samme vaket??? da flippet det litt.. Og snakk om og legge lina over fisken og skremme den. Opplevde desverre sånt flere ganger. Flere som kom ut til oss i elven og skulle prate. Greit det, men er man masesjuk, så vent til VI KOMMER TIL LAND. Hver steg en tar i elven kan skremme fisk. Opplevde ein som gikk midt i vaket mitt...

Så vis litt respekt. Jeg og resten av gjengen synst det er kjempestas og møte andre fluefiskere :) men ikke press dere på. Ta gjerne en tur innom lavoen vår, snakk med oss når vi ikke fisker, men ikke ødelegg.. Elven er faktisk stor nokk til og ungå køfiske enda :)

 

Gleder meg til turen i år, rekner med at det er enda flere der denne gang, deoofr vi snakket om Tya ;)

Var bare og såg i fjor. Fy faen så fint det er der...

 

ps: beklager igjen lenthwannabee utrykket, men rekner med en del skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...