Gå til innhold

Å kaste med DT silkeline.


Sigve

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake kjøpte jeg en Terenzio DT4 silkeline. Jeg har ingen peiling på silkeliner og har vel knapt kastet med en DT line før. Etter å ha lest silkesnører ABC og laget en liten anretning for å "kjøre" inn snøret var jeg klar.

 

Ok! Det første som slo meg var at snøret lett kunne synke. Hadde en liten bit av snøret brutt vannfilmen kom resten etter rimelig fort. Jeg vet ikke om det er normalt eller om det er noe jeg har gjort galt i form av forberedelser før snøret legges på vannet.

 

Uansett! Siden dette bare var min første gang med DT line var planen at jeg kun skulle føle litt på linen og de eventuelle forskjellene det ville være mellom WF og DT. Jeg hadde ingen mål eller ønske om å kaste 25 m på første daten men heller lære noe om snøret. Det er under slike prøvelser at spørsmålene kommer rullende som perler på en snor.

 

Etter noen korte kast på rundt 10 meter ville jeg prøve dobbeltrekk pluss øke lengden litt til noe rundt 15 20 m. Det er da jeg merker forskjellen. Jeg føler ikke jeg får opp hastigheten på linen, heller ikke at jeg kaster lengre enn om jeg ikke dobbeltrekker. Hva er folkets erfaringer med silke kontra plast?

 

Sigve

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,

Jeg var så heldig at jeg fikk prøvekastet noen lineklasser før jeg kjøpte min silkeline (Phoenix).

På min 4er stang virket et DT 4 litt lett, og dobbelt trekk, linefart, distanse ble så som så. Fikk ikke spent opp stangen.

Med et DT 5 ble det en helt annen melodi. Alt klaffet og lina er bare nydelig å kaste.

Langt går det og.

Jeg mener at om man kun har kastetmed snører med vekta foran, kan et DT virke litt uvant.

Pr. dags dato kaster jeg like fortrolig med begge deler.

Har ikke fått fisket så mye med snøret, men det virker som om et silkesnøret, som nytt, trenger noen ekstra omganger med "lube" før flyteevnen er akseptabel.

Har vurdert et silkesnøre til #5 stangen, og da blir det et #6.

Ellers er min erfaring med dette begrenset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve!

 

Det trengs litt jobbing før lina blir myk og fin. Spesielt i kaldt vær vil den bli enda stivere og verre å kaste. Bruker du voksen som følger med snøret eller bruker du noe annet? Selv bruker jeg "red mucilin". Syns impregneringen til Terenzio er litt seig og får følelsen av at snøret henger litt i ringene. Mucilinen er tørrere. Når det gjelder flyteegenskaper er det riktig som du sier at hvis snøret først bryter filmen, vil det synke p.g.a egenvekten. Hvis snøret er innkjørt (mykt og medgjørlig) og godt impregnert skal det imidlertid en god del til før det synker.

 

At snøret er for lett virker litt merkelig i og med at du kaster korte lengder greit? Du kan jo veie det og sjekke?

 

Hvis du vil har jeg selv et Terenzio i #4 som du kan prøve. Det gjenstår litt på innkjøringen, men ikke mye. Jeg har ikke lang erfaring med silkeliner, men vet at Øystein har fisket med Terenzio-liner i fire-fem år. Han sier de bare blir bedre og bedre.

 

Hvis du mot formodning ikke skulle bli komfortabel med lina, kjøper jeg den gjerne for det du har betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer med dobbelttrekk kan tyde på at snøret glir litt dårlig i ringene.

Forarbeid med en "snøresnurrer" gjør snøret mykere, men ikke glattere.

Prøv derfor også å polere snøret med en klut for å få det glattere.

Er også enig med Sjur når det gjelder fett. Rød Mucilin er mer voksaktig og virker glattere enn en del av de andre typene. Vil absolutt anbefale at du bruker dette.

 

Har du forresten veid snøret med tanke på klassifisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve!

 

Det trengs litt jobbing før lina blir myk og fin. Spesielt i kaldt vær vil den bli enda stivere og verre å kaste. Bruker du voksen som følger med snøret eller bruker du noe annet? Selv bruker jeg "red mucilin". Syns impregneringen til Terenzio er litt seig og får følelsen av at snøret henger litt i ringene. Mucilinen er tørrere. Når det gjelder flyteegenskaper er det riktig som du sier at hvis snøret først bryter filmen, vil det synke p.g.a egenvekten. Hvis snøret er innkjørt (mykt og medgjørlig) og godt impregnert skal det imidlertid en god del til før det synker.

 

At snøret er for lett virker litt merkelig i og med at du kaster korte lengder greit? Du kan jo veie det og sjekke?

 

Hvis du vil har jeg selv et Terenzio i #4 som du kan prøve. Det gjenstår litt på innkjøringen, men ikke mye. Jeg har ikke lang erfaring med silkeliner, men vet at Øystein har fisket med Terenzio-liner i fire-fem år. Han sier de bare blir bedre og bedre.

 

Hvis du mot formodning ikke skulle bli komfortabel med lina, kjøper jeg den gjerne for det du har betalt.   

 

Takk for svar Sjur.

 

Jeg tenkte ikke på voksen og at kanskje den gjør linen litt seig. Etter at jeg behandlet linen med den medfølgende voksen tørket jeg godt av restene med en tørr poler klut. Linen kjennes ikke seig ut, men jeg skal ikke eliminere at det kan være grunnen.

 

Når det gjelder vekten av linen så har jeg ikke en vekt som er god nok til å veie snøret. Heller har jeg ikke kunnskapen om hvordan, så kanskje du kan hjelpe litt til?

 

Red Mucilin er notert. Har du en link til en butikk?

 

Når det gjelder salg så er ikke det aktuelt ennå  :)

 

 

Problemer med dobbelttrekk kan tyde på at snøret glir litt dårlig i ringene.

Forarbeid med en "snøresnurrer" gjør snøret mykere, men ikke glattere.

Prøv derfor også å polere snøret med en klut for å få det glattere.

Er også enig med Sjur når det gjelder fett. Rød Mucilin er mer voksaktig og virker glattere enn en del av de andre typene. Vil absolutt anbefale at du bruker dette.

 

Har du forresten veid snøret med tanke på klassifisering?

 

Bruker du bare en helt vanlig klut som feks. kjøkken klut til å polere snøret??

 

Snøret er definitivt ikke kjørt helt inn ennå. Jeg skal la det gå igjennom snøresnurreren litt til.

 

Uansett. I morgen er det nye lodd med tilhørende gevinster så det blir vel en time på brygga.

 

Takk for hjelp

 

Sigve

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved veiing måler du bare opp 9,15 meter av lina og legger den på en egnet vekt. Det må være av typen brevvekt eller lignende. Etter AFTM skal #4 da veie 7,8 gram, #3 6,5 og #5 9,1 gram. Uansett vekt er det du som bestemmer om det er riktig for stanga.

 

Jeg har kjøpt voks fra Herndon.

http://www.herndonrods.com/terenzio_silk_fly_lines.htm  (scroll nedover)

 

Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uansett. I morgen er det nye lodd med tilhørende gevinster så fdet blir vel en time på brygga.

 

 

Si ifra når du skal på brygga da. I dag er det jo pissevær og vind, men i morgen er det meldt bedre.

 

Stiller med silkesnøre og mucillin.

 

Blir nok ikke kasting i kveld nei. Vi ser været ann i morgen. Jeg sender en pm eller sms om tid.

 

Kansje jeg har cane også til i morgen :rolleyes:

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av filler:

Såkalt "hattefilt" er supert, men du kan godt bruke andre filler som ikke loer.

Det skader heller ikke om du bruker litt talkumpulver under poleringen.

 

Så om snører som legger på seg.

Et snøre som er tett flettet og godt impregnert bør holde ganske stabil vekt.

Enkelte (ofte nyere) snører er desverre ikke gjennomimpregnert, og jeg vil anta at disse kan trekke til seg en del voks/fukt over tid, noe som vil bidra til en liten vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silkelinene trenger litt innkjøring før de begynner å funke optimalt, de er litt stive i begynnelsen derfor er de også litt trå å kaste, litt for mye smørning hjelper heller ikke, jeg har et snøre som jeg har brukt i 4 år og det er helt sykt bra, så bruk verktøyet ditt eller kom deg ut å fisk så blir snøret bare bedre å bedre.

 

Forskjell på vf plast og dt silke når det gjelder kasting er vel stor sett at du holder mere snøre i lufta med et dt snøre før man skyter og at silke lina vil være lettere å kaste med i vind pga diameteren på snøret.

 

Snøre impregneringe til Ternzio er litt for klissete den er litt vannskelig å dosere og den samler alt for mye dritt (ikke bra for stangringene) derfor bruker jeg kun mucilin, mucilin gir en glattere overflate uten å klistre samtidig som den er lettere å påføre i rett mengde.

 

Silkesnører er ikke optimalt ved stillevanns fiske, snørene har en tendens til å begynne å synke etter noen minutter, men til elvefiske er de strålende, silke er utrolig mye bedre til vankast etc pga at snøret flyter oppå vannflaten isteden for i vannflimen som plast, det blir feks mye mindre støy ved opptrekk.

 

Send meg en pm med adressa di så skal jeg sende deg et par bokser med mucilin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi Øystein, det var snilt av deg. Du har fått PM. Jeg ser frem til å prøve :) Har funnet en brevvekt på jobb så nå skal jeg veie snøret også. Skal kjøre det igjennom snøresnurreren litt til slik at det mykes opp litt mer.

 

Det ble nevt talkum. Kan jeg bruke all slags talkum? Føler meg litt dum som spør :-[

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi Øystein, det var snilt av deg. Du har fått PM. Jeg ser frem til å prøve :) Har funnet en brevvekt på jobb så nå skal jeg veie snøret også. Skal kjøre det igjennom snøresnurreren litt til slik at det mykes opp litt mer.

 

Det ble nevt talkum. Kan jeg bruke all slags talkum? Føler meg litt dum som spør :-[

 

Sigve

Silkeliner har jeg overhodet ikke peiling på men talkum har jeg brukt noen kilo av. Talkum er talkum og kjøp det på apoteket! Veldig mye biligere en på sporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talkumpulver får du på apoteket.

Synes ikke du har noen grunn til å føle deg dum. For meg er talkum ensbetydende med pulver, men det kan godt tenkes at det finnes i andre former også.

Sånn sett var det heller en upresis beskrivelse fra min side :-[

 

edit:

Var litt kjapp der, men da er vi i hvert fall to som anbefaler talkum fra apoteket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt meg en time med trening i går mens jeg ventet på Oddbjørn. Vi skulle nemlig fiske siden været så så bra ut.

 

Brukte snøret på en Z-axis i går. Det gikk en hel haug bedre enn Loop yelloline'en. Hadde polert og pudret snøret dagen før så det skle godt i ringene. Jeg må si jeg liker snøret utrolig mye bedre enn første gangen. Jeg synes presentasjonene er upåklagelige. Fortommen ruller over "silke"mykt hver gang og ikke minst hvor rett linen legger seg.

 

Kansje jeg får tatt meg en time i dag og.

 

Forresten! Vil den der "sharkskin" lyden forsvinne ettersom linen blir mykere??

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt meg en time med trening i går mens jeg ventet på Oddbjørn. Vi skulle nemlig fiske siden været så så bra ut.

 

Brukte snøret på en Z-axis i går. Det gikk en hel haug bedre enn Loop yelloline'en. Hadde polert og pudret snøret dagen før så det skle godt i ringene. Jeg må si jeg liker snøret utrolig mye bedre enn første gangen. Jeg synes presentasjonene er upåklagelige. Fortommen ruller over "silke"mykt hver gang og ikke minst hvor rett linen legger seg.

 

Og jeg fikk låne silkesnøret resten av kvelden da jeg i farten hadde glemt både snøre og snelle hjemme.

 

Artig å fiske med selv om det var på en carbon stang (Loop Multi 9' #4). Legger seg så utrolig rett og fint, gav veldig bra overrulling på fortommen selv om jeg brukte lang fortom. Vekta virket veldig korrekt til stanga mi. Bare synd det var så dårlig til å få fisk på (eller kanskje ikke det var snøret sin skyld...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...