Gå til innhold

Nye regler for hemsil 2009


-Lars-

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Kan komme med mer utfyllende svar om hva jeg mener senere, men dere kan jo lure litt på dette:

 

Blir det tatt flere fisk og vadet mer med like mange fiskere som i fjor (i Aurivillii-perioden) enn om man er halvparten så mange?

Jeg tror det vil bli kroket omtrent like mange fisker selv om bare halvparten så mange fisker der, men de samme fiskene ville kanskje ikke blitt kroket like mange ganger ?

Nå er det jo et slags paradoks i at mange begrunner at de setter tilbake stor fisk nettopp med tanke på at andre skal få kroke samme fisken, men den tanken byr altså meg imot.

Når jeg setter tilbake fisk så håper jeg først og fremst at den har lært, og aldri lar seg lure igjen  ;D Ihvertfall ikke før neste sesong . . .  ;)

Selvfølgelig hadde både elv og fisk hatt godt av mindre trafikk enn hva som er tilfellet i overgangen juni/juli, men jeg tror ikke alternativet med begrenset kortsalg hadde gitt gode signaler heller.

Da tenker jeg først og fremst på at kortprisene nok ville blitt flerdoblet i forhold til i dag, og da snakker vi for alvor om ei elv kun for de med tykkest lommebok. Nå vil kanskje mange hevde at så er tilfelle allerede, men det finnes mange som sikkert ville være villig til å leie hele elva for priser tilsvarende inntektene de har på kortsalg i dag.

 

Lars

 

Du kan i alle fall ikke beskyldes for å være dum. Du har mer rett enn hva godt er, hehe.

 

Jeg tror det blir kroket flere fisk med halvparten så mange fiskere. Man kan fiske mer planmessig og med mindre forstyrrelse for fisken. Slik det er i dag opererer fiskerne som begrensende faktor for hverandre. Når det gjelder vading er det nok enda verre. I dag står/sitter mange på samme sted når de først har funnet fisk. Å bevege seg derfra kan bety mye mindre fisketid ettersom det ikke er sikkert man finner "ledig" fisk. Og det er jo dumt når man først har betalt mange kroner for å fiske. Ferre fiskere betyr muligheter for å vandre nedover til neste fisk - i elva. Så neste og neste osv... Et ikke ukjent fenomen fra tidligere år. Står man nederst da så kommer det sigende bunnvegetasjon i eninga fra andre "vandrere". Men de beste stedene får virkelig svi i dag også. Så fort én er gått ut av vannet kommer det to nye som sparker opp bunnen. Til slutt vil elva se svært så klar og fin ut med sin lyse bunn på alle steder hvor det er lett å komme til. Dette er vår egen feil og har mye større negativ betydning for vassdraget enn om en og annen kakker en fisk her og der! Og jeg har selv antagelig vært en av de verste med tanke på vading, men forsøker nå begrense meg så mye som mulig Hemsil i håp om at det ikke er for sent. Vi MÅ derfor mer på land.

 

Prisene ja.

 

Setter man dem opp så forlanger fiskerne enda mer valuta for pengene. De blir i alle fall ikke mer gresstyggende enn før. Nei, da skal det jaggu meg fiskes fra 08.00 til 24.00 og helst "se litt feil på klokka" i tillegg. At det er de samme fiskene i dag som i går spiller ingen rolle. De bytter bare plass innbyrdes så blir det "nytt" for alle. Smart ikke sant? For fiskerne altså.  ;) Det beste hadde faktisk vært om en eller annen hadde leid hele elva og vært så rik at han hadde råd til å fiske sånn passe ofte sammen med en passe mengde kompiser uten at det ville føles for dyrt. Beste for elva altså. Ikke for deg eller meg, bare elva og leieren med kompiser. Men for lokale helter ville det vært katastrofe! Bare fordi noen "som kan fiske hele året" har lyst til å fiske i elva som renner 50m fra huset så skal liksom hele greia bli tatt fra dem?!? Ikke bare har de en latterlig kort sommer, men de må jaggu reise vekk for å fiske også. Da snakker man dustete da. Kjøre 20 mil for å komme til ei elv som bare er nesten like bra som den som er 50m unna fordi det ikke er "deres" elv lenger. Slik vil det mest sannsynlig ikke gå da næringslivet ønsker mer turisme om sommeren for å oppretthode arbeidspasser osv. Likevel er det noe rart som er i ferd med å skje; Det har blitt såpass dyrt å fiske for mange at de sparer inn på det de ellers ville brukt på bygda. Man kan lure på hvorfor det er slik ettersom mange av fiskerne er de samme som gladelig bruker tusenvis av kroner på ei helg i samme bygda om vinteren. Men de syns vel de har brukt nok på bygdefolket kanskje. Ikke vet jeg.

 

Setter man prisene ned igjen så blir vi ikke akkurat ferre i antall, men kanskje næringslivet ville fått mer ut av det. Frem til elva har gått dukken...

 

Så hva mener jeg man må gjøre? Tja, sikker kan man jo aldri være, men meninger kan jeg sikkert få komme med uten at jeg behøver å være redd for ei kule i nakken til sommeren. Får jeg håpe da...

 

Det første vi må gjøre er å bli villige til å betale mer for å fiske uansett hvor vi er. Enten gjennom avgifter til stat/fylke/kommune (SOM DA MÅ BRUKE PENGER PÅ DET DET SKAL BRUKES TIL!!!) eller til fiskekort. Det finnes ikke ett eneste tettsted som har oppstått uten at det er rennende vann (eller rent grunnvann) i nærheten. Det er faktisk vannet som er grunnen til at tettstedet er der det er. Uten dette vannet så hadde det ikke vært noen der. Så viktig er faktisk vannet for oss! Så da burde vi alle (for svarte!) bidra til å holde dette ved like på alle mulige måter. Ikke forderve det så godt vi kan som i dag. Til og med brøytemannskapet om vinteren har funnet ut at elva er en effektiv søppelfylling. Å kjøre all snøen dit betyr mindre feiing om sommeren. Dersom vi altså betaler til myndighetene for å ta vare på vassdrag så må de jo bruke penger på vassdraget. Med f.eks. forby brøytemannskap å kjøre snøen på elva. Det må bli svææære bøter for å slenge sykler i vannet og det må bli forbudt å ta betalt for å "eie" vannet som alle i utgangspunktet er avhengige av. Eie noe som renner forbi...

"Hvem sitt vann står jeg i nå tro? Og nå da? Nå da? Det kommer jo nytt hele tia. De passer jaggu dårlig på det."

Fisket kunne altså bli så å si gratis for den som vil fiske, men alle må betale litt mer for at man kan gjøre det. Myndighetene måtte da også virkelig ta vare på vassdraget og det er vel her det skorter mest kanskje. 100kr inn betyr maks 2kr til det det skal gå til. Og dermed blir ingenting gjort. I Norge altså. Det funker i andre land, men ikke her som vi har penger nok.

 

Så da gjenstår fiskekortpriser. Ok da må vi altså betale mer til grunneiere eller fiskeforeninger (ofte samme sak). Får de nok for det så vil de faktisk gjøre hva de kan for å presentere best mulig produkt. Grunneiere er som regel ikke mindre intelligente enn andre så de skjønner det nok fort. Og dersom mange nok får nok penger til å satse på vedikehold og kultivering av vassdraget så begynner de forsyne meg å konkurrere også... og så stagnerer prisene på et høyere nivå enn i dag, og vi har brått fått en haug med knakende gode vassdrag. Vi slipper å stå i kø for godt fiske (og Hemsil er kanskje også reddet)!!! Men prisen og kvaliteten blir ikke høyere enn det vi er villig til å betale for. Så da spørs det hva vi er villige til.

 

Kanskje vi vil ha det sånn som i dag; Betale skjorta for å stå i kø en uke i året (fastboende - sesong) i en eller to av elvene og fiske nesten gratis resten av året på mindre gode steder. Som kunne vært bedre enn det som koster 700 for 2 x 16 timer i dag (foringstid er unntatt). Selv så hater jeg situasjonen og betaler gjerne kr. 5.000-10.000 i året for at det skal bli bra fiske over hele landet. Vi fortjener det alle sammen, men bare hvis vi er villige til å droppe andre ting som vi "må" bruke penger på. Selv har jeg sluttet å røyke og kan altså betale både 10.000 til fiskeavgift/fiskekort og enda ha til bensin uten at det påvirker økonomien negativt i forhold til fjor.

 

Men nå har jeg skrevet så mye at jeg er uskikket til korrekturlesing så dere får ha meg unnskyldt for alle feil. Dessuten får dere ta meg med en eller ti klyper salt da jeg ikke har myndighet til hverken det ene eller det andre. Dessuten er jeg langt fra noen "guru" (mangler vel noen innlegg enda).  ;D

 

Og så får jeg håpe jeg ikke blir skutt til sommeren... Lange innlegg blir heldigvis lest av få så jeg satser på at det kan redde skinnet mitt, hehe.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er ihvertfall en fordel for de som ikke er lommekjent i elva å gjøre seg godt kjent med kartet over hvor man har lov å vade, hvor det er forbudt å fiske osv.

 

 

Sliter litt med å se forskjell på de grønne og røde linjene på dette kartet, men jeg skal gjøre mitt beste på å følge det som står der. Finner nok noen som har ordentlig fargesyn som kan markere kartet med en penn eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det kommer en film i serien "Slik fisker vi her" fra Hemsila; da bør kanskje denne informasjonen komme med i den filmen?

Noen som kan bekrefte/avkrefte?

 

Jeg kjenner ikke Hemsil så godt men håper folk på alle måter vet å ta vare på den perlen jeg har hørt fra sikre kilder at det er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det kommer en film i serien "Slik fisker vi her" fra Hemsila; da bør kanskje denne informasjonen komme med i den filmen?

Noen som kan bekrefte/avkrefte?

Denne filmen kom i salg tidligere i vinter, så her er det for sent med endringer  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å være enig i det Eikre skriver, og i en perfekt verden ville kanskje mye av det blitt etterfulgt.

Ja, det er stort sett latterlig billig å fiske ørret i norske vassdrag, og forvaltningen er gjerne deretter.

Nå skal det sies at mange steder finnes det ikke grunneiere/foreninger med nok kunnskap om forvaltning heller.

Selv skulle jeg gjerne betalt mer for fiske, om de ekstra inntektene ble forvaltet på fornuftig måte.

Men ikke blodpriser  ;D Jeg liker å reise rundt å besøke forskjellige elver i løpet av sesongen, men om det skulle bli for stive priser på feks 2-døgnskort, så blir det heller til at man kjøper sesongkort i nærmeste gode elv, og holder seg der.

Dette med at rennende vann regnes for ideelle plasser å dumpe søppel er helt krise, og dette ser man overalt.

Selv den lille hunnselva her jeg bor blir brukt til å dumpe de utroligste ting : http://www.hunnselva.com/2009/04/07/hunnselva-fors%c3%b8plet/

Bildekk, sykler, bilvrak . . . Hva feiler det egentlig folk ?  >:(

Tilbake til hemsil ; Ser på Zpey's nettside at de skal ha "ørret-skole" i elva i sommer.

Er dette i regi T. Grøthe, eller er det i tillegg til hans guiding ?

 

Lars

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Litt research vil vel fort kunne finne at pådriver for høye priser for å "begrense trykket på elva ved innskrenking av antall fiskere gjennom høyere priser, og for å ta vare på fisken", driftsansvarlig for guiding og arrangør av ørretskole kan være en og samme fyr. Om det skjer ved hjep av Guideline eller Zpey spiller liten annen rolle enn at det kan brukes i reklameøyemed. Høyere priser, ta vare på fisken og elva, guiding, ørretskole hmm... Sikkert fornuftig....

 

Jeg er ikke sint. Bare veldig veldig........

 

Men neste gang: KALL EN SPADE FOR EN SPADE OG SI AT DET ER FOR EGEN VINNING OG IKKE FOR Å TA VARE PÅ NATUREN!!!!

Det begynte jo så bra, men jeg får ikke reklame for å trekke folk til elva med å rime med høye priser for å begrense antall fiskere. Basta!

 

Edit: Nå ser jeg at skolen visstnok ikke er gjennom samme fyren... Kanskje det ikke er en forbindelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Eikre:

Men neste gang: KALL EN SPADE FOR EN SPADE OG SI AT DET ER FOR EGEN VINNING OG IKKE FOR Å TA VARE PÅ NATUREN!!!!

 

Heyhey, Hr. Eikre, her har du vel essensen i det første innlegget mitt i denne debatten?

Ser også på dine innlegg, at du har masse gode ideer. Og at mine ideer om å senke antall kort i god-perioden kanskje ikke ville gi det glitrende resultatet jeg tenkte meg, angående antall krokede aurer. Men jeg tror fortsatt at stresset på fisken, ødeleggelsen av vegetasjonen, etc, ville minske ved et slikt tiltak.

Fikk man med seg noen av bildene i div. tråder om Hemsil i fjor, så så man jo at det stod mengder av folk midt ute i elva, med høyst tredve meter mellomrom. Gjerne to og to.

Dette må vel ha noe med at fiskerne følte de "måtte ta seg en god plass", før andre tok den(?)

Vanligvis, så sitter man jo på bredden, venter på at en aure skal bli relativt steady, og så går en fluefisker ut for å prøve. -Forsiktig. Og, går det noen ut i nærheten, så ansees vel det som relativt uhøflig, med tanke på bølger, etc?

Merkelig fenomen, denne elva.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemsilas "forbannelse" er først og fremst at den ligger så sentralt plassert i forhold til de største massene av fluefiskere, samt at man bare kan åpne bildøra, og vade rett ut i elva.

Andre norske ørretvassdrag kan profileres så mye de vil, de kommer aldri til å bli utsatt for slik trøkk som denne elva.

Elver som Tya, Nea, Vangrøfta osv, ligger for langt unna oslo til at man tar en helgetur dit.

Rena er på mange måter like tilgjengelig som hemsila, og med fantastiske klekkinger, men opplever altså ikke slike tilstander. Tror mye av grunnen er at mange opplever elva som litt vanskelig å fiske, samt at det er ikke slike overnattingsmuligheter som i hemsedal.

Hadde jeg vært hemsedøl så ville jeg nok vært mer enn frustrert over å knapt få slippe til i "elva mi" selv  :-\

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men neste gang: KALL EN SPADE FOR EN SPADE OG SI AT DET ER FOR EGEN VINNING OG IKKE FOR Å TA VARE PÅ NATUREN!!!!

 

Dette er jeg enig i. Med det ryktet som Hemsila har fått, er det fra mitt ultrakomersielle standpunkt et faktum at folk kommer til å bruke dette til å tjene penger.

 

På østlandet er det relativt enkel tilgang på de fleste vassdrag. Opp gjennom historien har dette medført relativt høyt fiskepress, og den norske folkesjela har vanskelig for å gi slipp på den gamle greia om at hvis du får fisk, skal du ta det med hjem. Alt sammen. Samme om det er 1 fisk eller 50. Har sett nok av gamle bilder med stolte fiskere med 30 fisk strødd utover plena foran seg. En gang i tiden har fisket vært mye bedre i Norske vassdrag, men det har blitt ødelagt. I elver med lett tilgang er det viktig med begrensning av fisket. Det er vanskelig å si om pris er et godt virkemiddel, men det virker ihvertfall på meg; jeg drar ikke dit.

 

Jeg sier som flere har sagt før meg: Dra gjerne til Hemsila, og fisk der hele sommeren. Da blir det mer plass til meg på de andre stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten en kanonide...

 

Hvis et vann er overbefolket med fisk, var det en gang i tiden en strategi å sette ut rovfisk for å få ned bestanden. Noen steder canadarøye, andre steder gjedde.

 

Hemsil er overbefolket av fiskere. Hvorfor ikke sette ut noe som spiser opp fiskere? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten en kanonide...

 

Hvis et vann er overbefolket med fisk, var det en gang i tiden en strategi å sette ut rovfisk for å få ned bestanden. Noen steder canadarøye, andre steder gjedde.

 

Hemsil er overbefolket av fiskere. Hvorfor ikke sette ut noe som spiser opp fiskere? :o

å.

 

Tore---  sjekk innholdet i sigg'n og tørke gørra ut av øya. På tide å våkne nå..

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket sigg`en, ingenting der...

 

Men over til reglene igjen. Jeg har tro på reglene som begrenser vadingen. Det er ingen tvil om at vadingen ødelegger bunnen, spesielt der hvor det er mange fiskere og mye vading. Har sett dette i et privatvann tilhørende Dalby øverst i Rena. Der er det stier på bunnen hvor folk har vadet.

 

Har forresten et eksempel på norsk tankegang når det gjelder fiske. Jeg møtte en kar ved et fjellvann vi har hytte ved på nordmøre en gang, og vi begynte å snakke om fisket der. Han syntes det hadde blitt så dårlig. Når han satte garn for ti år siden fikk han garnet fullt av kilosfisk, nå fikk han bare en og annen halvkilos i garnet. IDIOT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten en kanonide...

Hemsil er overbefolket av fiskere. Hvorfor ikke sette ut noe som spiser opp fiskere? :o

Bøndene kunne jo sette ut noen illsinte okser på jordene langs elva  ;D

Når man snakker om ødelagt bunnvegitasjon grunnet vading ; de populære lakseelvene, med pålagt bevegelig fiske, har jo tydelige stier på bunnen langs med elva.

Fordelen her er at alle følger samme løypa, slik at ødeleggelsene på sett og vis blir begrenset.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke høyere pris gir noen god effekt. Dette kan jo også gi fisket et eksklusivt preg. Og for veldig mange nordmenn er det ofte et spørsmål om prioritering om man har råd til å betale litt ekstra for en type fiske. Mange vil kanskje legge noen ekstra hundrelapper på bordet for å få tilgang til et fiske hvor de sitter med en følelse av at stor fisk mer eller mindre venter på flua deres.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote author=nicolaj brekke link=topic=11457.msg148478#msg148478 date=1239781469

 

Ørretsafari så jeg nylig benevnt som den desidert mest populære aktiviteten sommerstid på Hemsedal. Det kalles vel litt VEL aggresiv markedsføring... Eller tar froskemennene over elva???

 

De froskemennene er kanskje Norges svar på Tarpon. 12'er stang og grillpølseimitasjon ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt research vil vel fort kunne finne at pådriver for høye priser for å "begrense trykket på elva ved innskrenking av antall fiskere gjennom høyere priser, og for å ta vare på fisken", driftsansvarlig for guiding og arrangør av ørretskole kan være en og samme fyr. Om det skjer ved hjep av Guideline eller Zpey spiller liten annen rolle enn at det kan brukes i reklameøyemed. Høyere priser, ta vare på fisken og elva, guiding, ørretskole hmm... Sikkert fornuftig....

 

Jeg er ikke sint. Bare veldig veldig........

 

Men neste gang: KALL EN SPADE FOR EN SPADE OG SI AT DET ER FOR EGEN VINNING OG IKKE FOR Å TA VARE PÅ NATUREN!!!!

Det begynte jo så bra, men jeg får ikke reklame for å trekke folk til elva med å rime med høye priser for å begrense antall fiskere. Basta!

 

Edit: Nå ser jeg at skolen visstnok ikke er gjennom samme fyren... Kanskje det ikke er en forbindelse...

 

 

Erik da, du veit da godt hvem som skal ha "ørreetskole" i hemsil til sommern! :) Og ja, det blir i tillegg til Tors guiding. Selvfølgelig gjøres mye av dette for at enkelte vil ha ekstra grunker i kassa, herregud, de er jo hemsedøler! ;) Du snakka litt om det med insekter i elva erik. Det er ikke bare det at det er blitt mye vading som har gjort det dårligere for insektene, det har vel også noe med at det for en stund siden ble regler for hva bøndene kunne putte i jorda si, med andre ord har det blitt mindre tillsig av næringstoffer fra landbruket... bommer jeg helt her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kombinasjonen av mindre tilsig fra bøndene, vading og at hettemåkene herjet vilt i lang tid har nok til sammen vært alt for mye for elva. Bortsparking av bunnvegetasjonen hjelper garrantert ikke og vil være det som man lettest kan gjøre noe med. Resten er politikk på litt høyere plan enn fiskekortregler. Hettemåka er det ikke bare bare å skyte og tilsiget er vel historie uansett.

 

Ja, jeg veit godt hvem som skal ha ørretskole nå, men visste faktisk ikke om det der. Er ikke på "symøtene" jeg veit du.  ;) I utgangspunktet er det heller ikke noe galt med ørretskolen (Lærern er flink han, veldig flink faktisk), men det kommer altså i tillegg til guidevirksomhet, froskemenn og annen aktivitet i elva. Kan ikke være like moro å være ørret i Hemsedal som i "Dølingdalen". Hadde de bare spredd seg mer til vannene. Dessverre skal alle i samme renna.

 

Men for å si det rett ut: Guiding har irritert meg av spesielt én grunn. Og det er at de mest sårbare plassene nå har blitt overbefolket av ferdig guida fiskere. Jeg sa ifra at det måtte da for svarte være andre steder man kunne vise hvordan man presenterer døgnfluer for glupsk ørret, men nei da det ble ikke noe problem ut av det. De reiste jo hjem igjen. Jaha ja, ikke har de kamerater og ikke kommer de tilbake??? Vel, det er jo bare starte med fredning til det tar seg opp igjen... Går det an å bli så dum?!? Er det så forbanna viktig at deltakere får pers under turen at det får gå som det går med elva???

 

Ikke din skyld såvidt jeg veit Kim. Jeg så aldri du guida folk dit og veit at du fokuserer på elvas ve og vel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hemsila er vel et pent eksempel på hvor langt man må gå i forvaltningen for å beholde fiskestammen. Et slags elveverdens LA sett igjennom antropologens briller. Synes det er interresant hvor mange krumveier elveeierlaget tar for å unngå det som virkelig hadde hjulpet (tror JEG da)... nemlig begrensning på antall fiskere. Og det er jo utelukkende positivt.

Den nye aktiviteten "Ørretsafari" (flytedykk der de involverte kan se ørreten pile unna når de kommer nedover elva iført våtdrakt, snorkel og dykkermaske), ble av mange (inkl. meg selv) sett på som en trussel mot fisket. Kanskje er dette tvertimot en kultiverende aktivitet? Begrenser antall krokinger pr dag osv...

 

Ørretsafari så jeg nylig benevnt som den desidert mest populære aktiviteten sommerstid på Hemsedal. Det kalles vel litt VEL aggresiv markedsføring... Eller tar froskemennene over elva???

 

Hehe så også reklame for denne ørretsafari på fremsiden av db.no idag... 10-14 dykkere som står ute i elven med fullt utstyr. Snodig at dette er lov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen av mindre tilsig fra bøndene, vading og at hettemåkene herjet vilt i lang tid har nok til sammen vært alt for mye for elva. Bortsparking av bunnvegetasjonen hjelper garrantert ikke og vil være det som man lettest kan gjøre noe med. Resten er politikk på litt høyere plan enn fiskekortregler. Hettemåka er det ikke bare bare å skyte og tilsiget er vel historie uansett.

 

Ja, jeg veit godt hvem som skal ha ørretskole nå, men visste faktisk ikke om det der. Er ikke på "symøtene" jeg veit du.  ;) I utgangspunktet er det heller ikke noe galt med ørretskolen (Lærern er flink han, veldig flink faktisk), men det kommer altså i tillegg til guidevirksomhet, froskemenn og annen aktivitet i elva. Kan ikke være like moro å være ørret i Hemsedal som i "Dølingdalen". Hadde de bare spredd seg mer til vannene. Dessverre skal alle i samme renna.

 

Men for å si det rett ut: Guiding har irritert meg av spesielt én grunn. Og det er at de mest sårbare plassene nå har blitt overbefolket av ferdig guida fiskere. Jeg sa ifra at det måtte da for svarte være andre steder man kunne vise hvordan man presenterer døgnfluer for glupsk ørret, men nei da det ble ikke noe problem ut av det. De reiste jo hjem igjen. Jaha ja, ikke har de kamerater og ikke kommer de tilbake??? Vel, det er jo bare starte med fredning til det tar seg opp igjen... Går det an å bli så dum?!? Er det så forbanna viktig at deltakere får pers under turen at det får gå som det går med elva???

 

Ikke din skyld såvidt jeg veit Kim. Jeg så aldri du guida folk dit og veit at du fokuserer på elvas ve og vel. :)

 

Skjønner godt hva du mener Erik! :) Problemet er vel egentlig rett og slett at det finnes et marked for guiding... hehe, neida.. Min philosofi når jeg en skjelden gang guider i hemsil, går mer på hvordan jeg skal lære folk å fiske i hemsil, ikke så mye om secret hotspots, det får folk finne ut av selv selv! Ser mer på meg selv som en lærer i fisketeknikk, og da spesielt tørrflueteknikk. Noe utfordring må det jo være igjen også! Elva blir derfor nesten litt uviktig, Det eneste er vel at elva og naturen er en fantastisk fin arbeidsplass! Brukte mye tid med folk oppe i grøndøla også, det handler ikke alltid om størst mulig fisk for kunden, opplevelsen og naturen kan også settes i høysetet, og hvilken elv i landet er vakrere enn grøndøla!? Når jeg er inne på grøndøla, DER har man en elv som virkelig kunne trengt en hjelpende hånd! Og med det kanskje også lette litt trykk fra hemsil... Vi får se hva det blir til, nå blir jo nea og tya også befolket under aurivilli, og også rena mer og mer.. kanskje det med antalet fiskere vil regulere seg selv ettersom fler og fler elver blir kjent??

 

ps. trøtt som en dupp, orker ikke sjekke trykkleif og settningsoppbygging... :)

 

Og erik, vi sees i hemsil til sommeren! Fiske sammen vi da.. ta den store som tok den lille din.. haha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

 

Og erik, vi sees i hemsil til sommeren! Fiske sammen vi da.. ta den store som tok den lille din.. haha:)

 

Gleder meg vilt og hemningsløst! Og ja jeg håper du får den og at jeg får tatt et fint bilde eller ti av hendelsen. Ikke noe er som å være bakmann for en fagmann, hehe.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og erik, vi sees i hemsil til sommeren! Fiske sammen vi da.. ta den store som tok den lille din.. haha:)

 

Gleder meg vilt og hemningsløst! Og ja jeg håper du får den og at jeg får tatt et fint bilde eller ti av hendelsen. Ikke noe er som å være bakmann for en fagmann, hehe.  :D

 

 

Gleder meg vilt til å la dalen fanges i mitt nye kamera jeg også;) Er det noen som er fagman i hemsil så er det vel deg! hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...