Gå til innhold

Salamander imitasjon


Anbefalte innlegg

Hei

 

Hvis du er så heldig å befinne deg et sted hvor du kan komme i situasjon som krever salamanderimitasjon, så tror jeg at en "gurgler" i størrelse 6 vil gjøre susen. Flua har jeg sett i en Kroghvold-bok en gang. Det er praktisk talt en wolly-bugger lignende sak, med lang marabouhale. Som flyteelement brukes et foam ryggskjold. Skal se om jeg finner en link til et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, gurgler er sikkert vel og bra til litt av hvert men jeg er en sær kar som gjerne vil "match the hatch" :) :) Har laget en med foam underkropp som jeg surrer og foam ryggskjold, polychenille hale og ben med noe flash dubbing som hode. Det er kanskje den styggeste flua jeg noen gang har laget :-[ skulle gjerne laget noe som ligner samt at den ikke er så stygg at jeg ikke tørr vise den fram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ble unnfanget litt tidligere i år.

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10940.0

 

Ha ha ha.... veldig kreativt. Lurer på om jeg ikke har sett salamander på Mix. et par ting, det er feil farge. den er vel heller ikke så holdbar, i tillegg til at den lukter ganske kraftig. 

 

Min salamander imitasjon må være ca krok 8-10 long, lys oliven overkropp, hvit under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hvis du er så heldig å befinne deg et sted hvor du kan komme i situasjon som krever salamanderimitasjon, så tror jeg at en "gurgler" i størrelse 6 vil gjøre susen. Flua har jeg sett i en Kroghvold-bok en gang. Det er praktisk talt en wolly-bugger lignende sak, med lang marabouhale. Som flyteelement brukes et foam ryggskjold. Skal se om jeg finner en link til et bilde.

 

i boken streamer er den en beskrivelse.

 

http://www.jackgartside.com/step_gurgler.htm

 

http://www.jackgartside.com/step_double_gurgler.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

fisken tar den som salamander. hvis man fisker små vann med en bestand vil mageinnhold vise det. Kan du sende meg en bindebeskrivelse? :)

Jeg har vel nevnt det før men jeg har fått ørret som har gulpet opp salamandere. Jeg har og fått på salamader immitasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisken tar den som salamander. hvis man fisker små vann med en bestand vil mageinnhold vise det. Kan du sende meg en bindebeskrivelse? :)

Jeg har vel nevnt det før men jeg har fått ørret som har gulpet opp salamandere. Jeg har og fått på salamader immitasjon.

Ok, Ruffen, Få se bilde av din salamander da. Dette er morsom fluebinding. Mye mer spennende en kjedelige døgniser.....  :-X
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisken tar den som salamander. hvis man fisker små vann med en bestand vil mageinnhold vise det. Kan du sende meg en bindebeskrivelse? :)

Jeg har vel nevnt det før men jeg har fått ørret som har gulpet opp salamandere. Jeg har og fått på salamader immitasjon.

At ørreten gulpet opp salamandere tar jeg som ett tegn på at den ikke likte det, og holder meg til fluene  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisken tar den som salamander. hvis man fisker små vann med en bestand vil mageinnhold vise det. Kan du sende meg en bindebeskrivelse? :)

Jeg har vel nevnt det før men jeg har fått ørret som har gulpet opp salamandere. Jeg har og fått på salamader immitasjon.

Ok, Ruffen, Få se bilde av din salamander da. Dette er morsom fluebinding. Mye mer spennende en kjedelige døgniser.....  :-X

Hehe Nei huff den er så fæl at den ikke hører hjemme her med alle de dyktige fluebinderene.

Men ok skal ta et bilde når jeg kommer hjem. Det er vel som du sier, om fisken tar den for salamander skal vere uvist.

Noen påstår at ikke fisken eter de. Det vet jeg ikke er tilfelle.

Salamanderen ligger i overflaten og puster med gjevne mellomrom. Hadde vært morro og laget en tørr immitasjon og prøvd å fått fisken til å ta den.

Jeg har aldri sett fisken ta de når de ligger slik.

For dere som er kjent i kristiandsand er det salamandere i andre stampe. Tror neppe de hadde satt ut fisk der hvis de viste det.

Har du en lur immitasjon Rune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kansje ikke helt on topick men det er sammenlignbart. Tenker på bevegelsen i det jeg har å si.

Jeg var og fisket i et vann her en dag da det ikke vaket så satte jeg på en madam x for morro skyld. Hendte ingenting, så dro jeg flua under vann og lot den flyte opp. Slik fortsatte jeg, tenkte egentlig ikke så mye på selve fisket men heller på at jeg har lest at dette skulle være en effektiv fiskemåte. Rett forann sivkanten som var 2 meter forann meg kommer det opp en diger fisk, sikkert 1,5 kg og slurper i seg den digre flua i det den brøt vannflata. Det var veldig visuelt og jeg støkk til med det resultat jeg jeg var alt for rask. Så den gikk etter 2 sek.

Kansje dette er en metode og fiske med salamanderimmitasjon på? Det burde være sykt spennende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...