Gå til innhold

Blir ikke klok på Vespertina


omland

Anbefalte innlegg

Har noen gode vulgatavann som besøkes hvert år. Disse blir besøkt fra isen går iom at jeg vet det er muligheter for fin

ørret.

 

Etter isgang går ørreten og beiter mygg (vakaktivitet) hvis forholdene er de rette men de sikreste tegnet er de første maursvermingene.

Noen av disse vannene har også sinnsyke vespertina klekkinger. Har vært heldig (eller dyktig og tolket yr riktig  :)) og vært der på varme og

fuktige dager. De er tepper med vespertina men faen ikke fisk oppe. Når vulgata eventyret starter 2 uker senere er det til tider eventyrlige

forhold.

 

Jeg forstår ikke at fisken ikke finner vespertina matfatet interessant. Har opplevd dette flere ganger.

 

Har noen erfaringer rundt dette ?

PS ! Røya finner dette veldig interessant men de fleste vannene har ikke røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nok med nymfer i vannet er nok en mulighet, men er det mye vannymfer i vannene så går den kanskje på dem......prøvd under spinnerfakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har prøvd i røyevann i nordmarka er klekkervarianten ofte det rette.

 

Selv om fisken går på nymfer bør man se fisk bryte vannflata.

 

Jeg er ikke alene om dette. Traff en kar i Nordmarka i fjor på vulgatafiske.

Diskuterte vespertina, sånn har det alltid vært her uten å kunne forklare det jeg kaller et fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen gode vulgatavann som besøkes hvert år. Disse blir besøkt fra isen går iom at jeg vet det er muligheter for fin

ørret.

 

Etter isgang går ørreten og beiter mygg (vakaktivitet) hvis forholdene er de rette men de sikreste tegnet er de første maursvermingene.

Noen av disse vannene har også sinnsyke vespertina klekkinger. Har vært heldig (eller dyktig og tolket yr riktig  :)) og vært der på varme og

fuktige dager. De er tepper med vespertina men faen ikke fisk oppe. Når vulgata eventyret starter 2 uker senere er det til tider eventyrlige

forhold.

 

Jeg forstår ikke at fisken ikke finner vespertina matfatet interessant. Har opplevd dette flere ganger.

 

Har noen erfaringer rundt dette ?

PS ! Røya finner dette veldig interessant men de fleste vannene har ikke røye.

Har ikke noe godt svar til deg, men må bare si at jeg har opplevd og hørt det samma som deg.

I vann som huser både vespertina og den store sanddøgnflua, at ørreten ofte avviser den lille tassen sjøl om det klekker hinsides, uansett hva egentlig.. Merkelig, er den rett og slett ikke stor og saftig nok for den bortskjemte vulgatavann-ørreten? henger meg på, noen som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir så mye vespertina at fisken blir mett bare av synet ?

Slik er det ihvertfall med meg når det gjelder godteri  ;D

Har jeg en liten pose med smågodt så er det alltid fristende med en liten bit, mens et digert lass, handlet på svenske-tur, mest virker kvalmende.

Dæven, så godt det er å sitte med følelsen av å ha fasiten på alt  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke helt sikker...men setter en knapp på det staffan sier....

Men skulle du være så heldig en eller annen gang og få tatt en ørret under sånne forhold...ville jeg kakka den i hodet og undersøkt magesekken på den ...skulle ikke forundre meg att det er stinn brakke av vespertina nymfer nedi der:)

 

vespertinanymfer er også treeeegtsvømmende...de bruker nok ikke mye energi på og snappe en sånn sinke ;)  ;D

 

Og skulle magesekken være fyllt med noe annet smågodt så har nok Godsmack helt rett ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, så godt det er å sitte med følelsen av å ha fasiten på alt  ;D

 

Lars

 

Det ligger nok til navnet!

 

De fleste Lars'ene jeg kjenner til er meget kloke og reflekterte mennesker. De fleste av dem er i tillegg fantastisk flinke fluefiskere, bortsett fra én som stort sett går rundt i -35 Celcius og filmer seg selv i bjørneland  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Godsmack Lars snart gir ut en bok om entomologi og imitasjonsfiske. Er nok ikke mange gåter som blir stående etter å ha lest den.  ;D

 

Har selv opplevd at det har klekket jevnt, men ikke vaket noe særlig. Likevel har ørreten tatt tørt/semitørt på blindfiske.  ???:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har vært nær ved å tilte under teppeklekkinger av vespertina.

Noen ganger responderer ikke fisken i det hele tatt, som nevnt her, andre ganger gjør den det til gangs, men det er så voldsomme mengder at det skal noe til for at den skal ta akkurat din imitasjon.

Har ofte opplevd slike klekkinger, hvor fisken foretrekker mygg fremfor døgnisene også.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje Vespetina rett og slett smaker dritt??

 

Nei, ørreten elsker dem. Får gjenta meg selv fra tidligere: Jeg har hatt "makrellfiske" i Nordmarka på vespertina. Traff tidlig på klekkingene og det er det enkleste fisket jeg noen gang har hatt. En fiskekamerat og jeg lempet ut fluene og det hogg til. Hadde vi hatt litt bedre kontroll på tilslaget så hadde vi fylt en kasse, men vi tok med hjem en stor ørretmiddag hver uten det minste snev av dårlig samvittighet. Det stimet av ørret i vannet (Østre Fyllingen for dere som er kjent i marka). Rent fluefiskemessig var det kanskje for lett og lite utfordrende, men du verden så gøy det er å treffe 100% på forholdene. Det er ikke noe som skjer hver sesong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ørreten er så energisparende som mulig og koser seg nok som den gjør nær bunnen. Jeg har flere anledninger sett store klekkinger av Aurivillii på Gol og knapt nok et vak. Riktignok dukker de opp etter hvert, men ved spesielt ett tilfelle så jeg nesten ikke vak på to dager. Og nei, jeg er ikke blind og jeg vet hvordan både Aurivillii og vak ser ut. Så enten sover de, spiller Bingo eller så spiser de nymfer - tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg opplever under mitt danica / vulgatafiske at det tar endel dager før fisken forstår at det er servert mye større og bedre mat...er det noen som har den samme erfaringa....på lik linje er det når aurivillien kommer, den teite ørreten forstår det først etter noen dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten er så energisparende som mulig og koser seg nok som den gjør nær bunnen. Jeg har flere anledninger sett store klekkinger av Aurivillii på Gol og knapt nok et vak. Riktignok dukker de opp etter hvert, men ved spesielt ett tilfelle så jeg nesten ikke vak på to dager. Og nei, jeg er ikke blind og jeg vet hvordan både Aurivillii og vak ser ut. Så enten sover de, spiller Bingo eller så spiser de nymfer - tror jeg.

 

Veldig enig med deg her Erik. Det handler om energisparing, samt at det å vake for en fisk er knyttet til en hvis risiko. Mange skumle predatorer i luften og på land....Erik eikre f.eks. ;D Hvorfor svømme opp til overflaten for å vake når den kan la nymfene svømme inn i kjeften? ;D

 

Når vi først er inne på døgnfluer som ikke skaper vaking så vil jeg vel fremheve inginta klekkinger. Har som deg Erik tråla strekkene rundt Gol uten å se et eneste vak, mens overflaten er dekket med døgnfluer. Frustrerende....

 

Når det gjelder Vespertinaen så virker det for meg at fisken nesten alltid foretrekker nymfene når det er ltit større klekkinger. Både når de vaker og når de ikke vaker. Hvis du kakker en fiske tatt på tørt under en Vespertinaklekking, vil du nok finne nymfer i magen på den. Enten det har vært vaking eller ikke. I mange vann svømmer fisken raskt rett under overflaten og plukker nymfene som henger rett under filmen. Du se vaket, men den tar nymfa. Må være en frustrerende sak for en tørrfluepurist ;D

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever under mitt danica / vulgatafiske at det tar endel dager før fisken forstår at det er servert mye større og bedre mat...er det noen som har den samme erfaringa....på lik linje er det når aurivillien kommer, den teite ørreten forstår det først etter noen dager

 

Akkurat sånn er det jo med de første døgnfluene i nordnorske/nordsvenske fjellvann også. Ørreten og røya er ofte så preget på bittesmå fjærmygg, som forøvrig forekommer i utrolige mengder, at det tar noen dager før de begynner å ta døgnfluene (som regel Marginata & Siph. Aestivalis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også her i sør noe av samme erfaringer, men kanskje helst med marginataen. Fisken her gidder ikke røre duns, men super til gjengjeld nymfer og klekkere i tusentall. Det kan være fint lite å se i overflata, men åpner man fisk man får yrer det av nymfer og halvklekte døgniser...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...