Gå til innhold
  • 0

DT ?


Shpongleyes

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0

DT er symmetrisk tapert fluesnøre. Tynt først, så bredere mot midten for deretter å bli tynnere igjen. I gamledager, da folk ikke kjøpte snører over en lav sko, så var det gjengs å bruke den ene enden mot fortommen til den var passe slitt for så å snu hele snøret. Hvilken vei du monterer det har på grunn av taperingen ingenting å si for kasteegenskapene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ok  :) skjønner

 

Hei, her ligger litt info om DT-snører, som selv er min favoritt ved 80% av mitt fluefiske.

 

Har du en 5èr stang, så kan det være lurt å prøve et DT4, osv. Moa prøv en klasse under det du vanligvis bruker på stengene dine.

 

http://www.rackelhanen.com/swe/1337.htm

 

takk for den :)

ser ut til at jeg kanskje burde invistere i en DT line, og se om jeg liker de bedre

Noen tips til en førstegangs DT line?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

jeg annbefaler alltid at nybegynnere begynner med klumper og wfer....det er lettere å få inn god trekk teknikk etc...etterhvert det når dette sitter, er DT smart ble fordi kastinga blir mer DYNAMISK...klumpkasting er statisk, i den forstand at vekt/lengden er konstant.... en dt blir tynger og tyngre jo mer du har ute... derfor liker jog og andre å underklassifisere litt når vi skalkaste langt...hyggelig å høre mr cane.....mvh the wizard of OZLO

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

den fyller opp mer,, men de skyter bedre enn mange tro og på mellomdistanse hvis du bare skal skyte litt er de bedre....kanskje....alt til sitt bruk...jeg kjøpte nettop neon rio classic dter..og de var helt knall....ultra 4 , aircel er fint særlig til langkasting...det nye til Vision , cortland har vel dter, du har mills end,,du får jevn og fin overrulling pga mer motstand i nedre del av bukta...--ulempen er at de krever mer plass det blir jobbigt når du vader...når jeg fisker ørret bruker jeg mye korte klumper...det er viktig å ikke bli enspora....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

jeg annbefaler alltid at nybegynnere begynner med klumper og wfer....det er lettere å få inn god trekk teknikk etc...etterhvert det når dette sitter, er DT smart ble fordi kastinga blir mer DYNAMISK...klumpkasting er statisk, i den forstand at vekt/lengden er konstant.... en dt blir tynger og tyngre jo mer du har ute... derfor liker jog og andre å underklassifisere litt når vi skalkaste langt...hyggelig å høre mr cane.....mvh the wizard of OZLO

 

Hehe husker vi ble fortalt akkurat det motsatte når jeg kjøpte fluestang. Det var vel mer vanlig med dt snøre den gang. 1990 var det jeg kjøpte min første stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

et er nok skjedd endel på kunnskapsnivået......jeg vil holde på at en nybegynner har best ved å velge wf med en ikke så lang klump den dag idag, uten tvil........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

et er nok skjedd endel på kunnskapsnivået......jeg vil holde på at en nybegynner har best ved å velge wf med en ikke så lang klump den dag idag, uten tvil........

Ja da er enig i det. Mer dt liner var veldig vanlig i den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

fisk med wf-lina de en stund til, be andre om du får prøve dt linas deres.....det spørs jo også hva du vil.....jeg sjøl kommer ikke til å slutte å bruke wf liner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

bestefaren min hadde denne stanga, visstnok laget av pæler fra Themsen eller andre engelske kanalelver

 

[attachimg=1]

post-0-13949864797128_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

bestefaren min hadde denne stanga, visstnok laget av pæler fra Themsen eller andre engelske kanalelver

 

 

 

Det håndtaket likner veldig på en stang jeg har. Det er en Grant Vibration 14' laget av Playfair of Aberdeen på 50 tallet en gang. Disse stengene ble laget fram til slutten av 50 tallet eller begynnelsen av 60. De siste årene var det Somers fishing tackle i Aberdeen som lagde de. Jimmy Somers jobbet først for Playfair, men fikk med seg patentet og forsatte produksjonen på egenhånd.

På bildet er øverst en Somers Vibration og under er en Playfair Vibration.

 

[attachimg=1]

post-155-13949864797623_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

wow... ja det var der de komfra matrialer til dammer, diker o,l,

 

Baugen på Fram var laget av Greenheart og var regnet som den sterkeste båten i sin tid.

 

Ulempen med Greenheart er at det må holdes fuktig. Tørker de inn vil de knekke mye raskere (noe som skjedde med Somers stanga mi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...