Gå til innhold

Langsom/Rask


Hermann

Anbefalte innlegg

I dag har jeg tilbrakt noen timer med kastetrening ved Mjøsa med 2 forskjellige stenger. En 9 fot klasse 5 som er forholdsvis rask og en 9 fot klasse 4 som er hva jeg vil kalle medium/langsom. Kastingen gikk bra med den raskeste stanga, timing av dobbelttrekk, fine buer og alt såre vel. Så byttet jeg til den noe mykere/langsommere stangen og hele tiden fikk jeg fortommen på undersiden av buen eller den hektet seg i selve snøret. Som regel skyldes vel dette en konkav kastebevegelse, altså i begynnelsen av framslengen sikter stangtuppen snøret nedover, midt i kastet rett fram, og på slutten av kastet siktes snøret opp. Jeg er klar over dette men jeg greide ikke å rette det opp på den mykeste stanga. På den raskere skjedde det ikke i det hele tatt.

Hva gjør jeg galt med den mykeste stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette maser jeg om mye......garanterer nesten at du avslutter dobbelttrekkets bevegelse før kastearmens bevegelse er avsluttet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

da er det dobbelttrekket, du har et dobbeltrekk som er tilpasset den raske stanga....roligere dobbelttrekk.....så har du den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, skal være fokusert på det i morgen :). Tror jeg skal begynne med den mykeste stanga også. Er tross alt den jeg liker å fiske med best selv om jeg kaster lenger med den raske. Den myke, syns jeg, er mye bedre på vannkast og jeg har mer bruk for det enn de lengste kasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

I dag har jeg tilbrakt noen timer med kastetrening ved Mjøsa med 2 forskjellige stenger. En 9 fot klasse 5 som er forholdsvis rask og en 9 fot klasse 4 som er hva jeg vil kalle medium/langsom. Kastingen gikk bra med den raskeste stanga, timing av dobbelttrekk, fine buer og alt såre vel. Så byttet jeg til den noe mykere/langsommere stangen og hele tiden fikk jeg fortommen på undersiden av buen eller den hektet seg i selve snøret. Som regel skyldes vel dette en konkav kastebevegelse, altså i begynnelsen av framslengen sikter stangtuppen snøret nedover, midt i kastet rett fram, og på slutten av kastet siktes snøret opp. Jeg er klar over dette men jeg greide ikke å rette det opp på den mykeste stanga. På den raskere skjedde det ikke i det hele tatt.

Hva gjør jeg galt med den mykeste stanga?

 

Gjør noen kast med kort snøre, bare kastevekt (klump) og fortom - uten noe trekk i det hele tatt, da merker man fort hva ei stang liker for å være oppføre seg pent...

Trekket  bør justeres litt, men la det komme i andre rekke - det som først og fremst bør justeres er tempoet og stoppene, ei langsom/myk stang går bedre med en langsom rytme, i hvert fall gjør mine stenger det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sliter litt med det samme selv.. Har en rask 5 og en medium 4 og har omtrent samme problem som han nevner her.

Men er ikke sikker på om den ser ut som a eller b da jeg ikke bruker dobbeltrekk så mye annet enn når jeg skal nå langt..

Hvis den er lik tegning b, har du noen råd da? :)

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker det å konsentrere meg om å kjenne etter om jeg kommer ut av rytmen. Kjenner da etter hvordan bevegelsene i armen forplanter seg ut i stanga og til snøret. Høres jalla ut, men er ikke så komplisert. Å titte for mye på buktene blir feil fokus for meg. Roe ned bevegelsene funker vel omtrent alltid. Stresskasting aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Slet mye med det samme før jeg var så heldig å få møte Staffan på jakt etter kasteidioter :)

 

Laga en tråd om dette en eller annen gang. Slet mye med å holde line u lufta uten å få knot før, men når jeg kom jeg fra Rena gikk det bedre. Bilde nummer to holder jeg 20 meter pluss line ute...med ROLIGE trekk :) Stanga er en ZXL #4 med Sixth sense line.

 

Vannkast er jeg fremdeles norges dårligeste på :)

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9796.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kanskje en liten aha opplevelse selv her nå, Staffan... Har aldri trent så mye på dobbelttrekk, mye fordi jeg er komfortabel med kastelengdene og presentasjonen uten, men mest fordi hver gang jeg har prøvd, så har jeg fått griseromper..

 

Skal helt klart teste ut denne teorien neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

så hyggelig å høre dette......det er en veldig god kjangse å få en forandring på renatreffen.....dette er veldig gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Staffan sier er veldig riktig, og fullt ut mulig å korrigere...før jeg traff Staffan kastet jeg ut lina på kanskje 2 av 10 kast med min 6 stang.....så hadde han enkelt fortalt meg det han nå forteller dere...jeg hadde griserumper i hvert bakkast, fordi jeg i bakslengen hadde kortere og mer rykkvis dobbletrekk enn i fremkast...fikk aldri ladet stangen skikkelig selvsagt. :(

gjorde som mentor sa..og vips...10 av 10 kast gikk som jeg ønsket....

I jakten på mine drømme fiskestenger har jeg måtte ta frem denne fokusen igjen...og ser nå faktisk at min kastestil/rytme passer dypere aksjonsstenger bedre enn jeg trodde i noen år....

De første årene trodde jeg at jeg var "stiff rod guy"...

Jeg er takkniemlig for Staffans sine enkle informative råd...forteller dem selv til andre når jeg skal lære noe bort...ser ut til å funke :)

Takk igjen, Staffan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Staffantrekket er åpenbart funsjonelt og nyttig for en del det, men bare for å holde beina litt på bakken her så fins det andre (og kanskje bedre) måter å gjøre det på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at skal du begynne med laaange trekk så begynner du med mye snøre i lufta.

For all del-husk zzzzZZap oppi det hele da :P Begynn rooolig så jobber du med arb lengde og lengre trekk.

 

Det er her mange sliter, begynner med for mye ute. Og bruker ren kraft for å kompensere slakk i lina ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det kan det være mer enn nok med et lite håndleddstrekk på 10 cm for vanlige fiskekast på inntil ca 25 med femmerstanga, eller nesten ikke noe trekk i det hele tatt. Det er nyttig å trene kasting uten trekk, jobbe inn en stabil og ballansert stangføring og bare bruk trekket som et tillegg til dette, for å øke farten på snøret i en fra før rett og rolig bevegelse.

Syns nesten det virker i mange tilfeller som det kastes mer med trekkarmen enn med stanga, for å sette det på spissen (og da står ting best, i følge André Bjerke :))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det være mer enn nok med et lite håndleddstrekk på 10 cm for vanlige fiskekast på inntil ca 25 med femmerstanga, eller nesten ikke noe trekk i det hele tatt. Det er nyttig å trene kasting uten trekk, jobbe inn en stabil og ballansert stangføring og bare bruk trekket som et tillegg til dette, for å øke farten på snøret i en fra før rett og rolig bevegelse.

Syns nesten det virker i mange tilfeller som det kastes mer med trekkarmen enn med stanga, for å sette det på spissen (og da står ting best, i følge André Bjerke :))

 

 

Må nesten kommentere den litt. Nå vet ikke jeg om du er en eller annen superkaster men om et "vanlig" fiskekast er opp mot 25 meter, hva er da et langt?

Dessuten med et kast på 25 meter med tillegg av fortom og selve stanga, så er flua 30 meter fra deg og det vil gjøre kroking av fisk veldig vanskelig, særskilt med små kroker.

Nei, jeg vil si at et "vanlig" fiskekast er opp mot 15 meter. Alt over er langt. Jeg greier nok å kaste 30 meter om jeg absolutt vil men ser jeg en fisk som vaker 30 meter fra meg går jeg videre til neste fisk som forhåpentlighvis står nærmere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det være mer enn nok med et lite håndleddstrekk på 10 cm for vanlige fiskekast på inntil ca 25 med femmerstanga, eller nesten ikke noe trekk i det hele tatt. Det er nyttig å trene kasting uten trekk, jobbe inn en stabil og ballansert stangføring og bare bruk trekket som et tillegg til dette, for å øke farten på snøret i en fra før rett og rolig bevegelse.

Syns nesten det virker i mange tilfeller som det kastes mer med trekkarmen enn med stanga, for å sette det på spissen (og da står ting best, i følge André Bjerke :))

 

 

Må nesten kommentere den litt. Nå vet ikke jeg om du er en eller annen superkaster men om et "vanlig" fiskekast er opp mot 25 meter, hva er da et langt?

Dessuten med et kast på 25 meter med tillegg av fortom og selve stanga, så er flua 30 meter fra deg og det vil gjøre kroking av fisk veldig vanskelig, særskilt med små kroker.

Nei, jeg vil si at et "vanlig" fiskekast er opp mot 15 meter. Alt over er langt. Jeg greier nok å kaste 30 meter om jeg absolutt vil men ser jeg en fisk som vaker 30 meter fra meg går jeg videre til neste fisk som forhåpentlighvis står nærmere.

 

 

Ser jeg en fisk som vaker 30 meter fra meg, går jeg nærmere den før jeg kaster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...