Gå til innhold
  • 0

Kasteteknikk


Vebjørn

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

du gjør noe veldig riktig! framslengen går i samme koridor som bakslengen uten å lage avvikende bue av noen grad......gratulerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har du kastet med haspel tidligere så er det mulig at du løfter stangen litt når du avslutter kastet i fremslengen. Det gjorde jeg mye i begynnelsen, og da smalt flua titt og ofte i stangen. Sørg for at stopppunktet følger den samme linje som da du startet fremslengen (enten det er horisontalt, eller en mer diagonal linje). Bruker du et aktivt håndledd i kastet, så kan det også være at håndleddsvippen kommer for sent i forhold til når armens bevegelse har stoppet. Du drar bunndelen fremover, stopper, og så tar det litt for lang tid før vippen kommer.

 

Noen teorier fra meg, basert på egne feil.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

du gjør noe veldig riktig! framslengen går i samme koridor som bakslengen uten å lage avvikende bue av noen grad......gratulerer

 

Vebjørn, dette er to autoriteter inne fluekasting i Norge så du kan trygt ta deres råd. (Den ene litt mer ydmyk enn den andre)  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, Vebjørn. Ikke bry deg om ironien her.

Det du antagelig har gjort er å aksellerere for fort, det vil si gir for mye kraft midt i framslengen, for så og slappe av litt mot slutten av framkastet.

Det som skjer da er at stangtoppen går opp igjen mot slutten av framkastet, og da slår flua/fortommen enten grierumpe eller ned i stangtuppen også.

 

Et råd: Forsøk og overdrive det motsatte til du skjønner dynamikken i kastet:

Når du skal gjøre et siste framkast, så forsøk å aksellerere hele veien - øk farta helt til du gjør en bråstopp til slutt - og kjør stanga mye lengre ned enn du tror du skal. Da blir det antagelig en ÅPEN snørebukt, men heller ingen griserumpe. Så kan du stoppe tidligere og tidligere, helt til du har ei trang snørebukt.

 

Men husk det viktigste: Aksellerasjon fram mot stoppen - det vil si "fortere og fortere" helt til du bråstopper.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Vebjørn!

 

Hadde litt av det samme problemet under kastetrening i går jeg når jeg gikk over fra ei rask til ei mer langsom stang. Riktignok slo fortommen under snøret eller i snøret. Fikk et godt og illustrert råd av Staffan da som hjalp meg. Men det hadde med dobbelttrekk å gjøre riktignok.

I ditt tilfelle tror jeg at JB og Andrè er inne på det riktige.

I begynnelsen av fremslengen din sikter stangtuppen snøret nedover, midt i kastet siktes snøret rett frem og på slutten av kastet siktes snøret opp. Derfor går snøreenden ned(dit den først ble siktet) mens snøret nærmest stangtuppen siktes oppover. Det får snøret til å krysse seg sjøl og lager en hengende hale etter bukta.

Men sjekk også tipset jeg fikk av Staffan her,

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=11913.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

dette er klassiske feil...d bevegelse, skyving, etc vi har alle vært der....det er jo lurt å finne en instruktør du liker, eller fler,(det er mange skoler og retninger, alt med sin berettigelse) ...slikt kan være værd sin "vekt" i gull.. følg med når andre kaster... les... selv om staffan er uenig.. jeg har lært utrolig mye av å lese...begynte aleine med lefty kreh, s første  "the bible" spør du meg hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

lefty er utrolig kul.. legg litt velvilje til og du vil se at det er ikke så fjernt fra gøran som det tilsynelatende er. hans stil gir deg veldig stor frihet i bakkastet . samtidig som det karakteristiske tidlige stoppen gir fin kontroll, trange bukter...tenk steve rajeff omvendt...

interesting stuff ,man... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, Vebjørn. Ikke bry deg om ironien her.

Det du antagelig har gjort er å aksellerere for fort, det vil si gir for mye kraft midt i framslengen, for så og slappe av litt mot slutten av framkastet.

Det som skjer da er at stangtoppen går opp igjen mot slutten av framkastet, og da slår flua/fortommen enten grierumpe eller ned i stangtuppen også.

 

Et råd: Forsøk og overdrive det motsatte til du skjønner dynamikken i kastet:

Når du skal gjøre et siste framkast, så forsøk å aksellerere hele veien - øk farta helt til du gjør en bråstopp til slutt - og kjør stanga mye lengre ned enn du tror du skal. Da blir det antagelig en ÅPEN snørebukt, men heller ingen griserumpe. Så kan du stoppe tidligere og tidligere, helt til du har ei trang snørebukt.

 

Men husk det viktigste: Aksellerasjon fram mot stoppen - det vil si "fortere og fortere" helt til du bråstopper.

 

 

 

 

her kjenner jeg meg igjen! takk for hjelpa herr brun :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Alle stenger har en lengde fiskeline som den fungerer best meddenne lengda tilsvarer ca. klumpens lengde....for en nybegynner eller dårlig kaster vil det være fint å å få klumpens lengde markert......når jeg markerer klumplengda så gjør jeg det  på den måten som er vist på illustrasjonen.....

[attachimg=1]

 

post-0-1394986491655_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

ka man gjør feil i bakslengen når det føles sånn ut at snøret ikke vil bakover

 

Tipper at stanga ikke stoppes skikkelig, viktig å ikke rykke igang, men øke jevnt mot en markert stopp, uten å overdrive, bare pent og rolig...

Og Staffans laaange dobbeltrekk er fint å begynne med, det bidrar til å få ned tempoet, ikke stresse..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...