Gå til innhold

Sekk til viddatur?


Gjest PG

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal på vidda i 9 dager i sommer og lurer på om jeg klarer meg med 90l sekk? Litt lat som spør istedet for å bare sjekker i sekken, men lurte på om noen hadde innspill på dette?

 

 

Eller er jeg helt på vidda :rolleyes:

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt lagt inn en fin 95 liters her nå.... Personlig mener jeg dette holder.

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=11917.msg157418#new

 

Ikke prøvd den selv, men har vunnet tester har jeg sett...

 

Så vidt jeg husker har denne også glidelås langsmed sekken (som en bag) og dette er en klar fordel syntes jeg. Liker ikke de sekkene med bare åpning i toppen. Så du må hive allt ut hvis du plutselig skulle få bruk for det i bunnen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 liter burde holde, ja. Tenk på alt du kan unnvære framfor alt som kan være kjekt å ha med, så får du en trivelig tur inn også  ;D

Skal vedde på jeg snakker for alle erfarne fjellfolk her da.

 

Høres riktig ut, har klart meg fint med 90l på alle andre turer, men denne blir spesiell;)

 

Pakker alltid mer enn jeg trenger, så må tenke litt praktisk også. Trenger strengt tatt ikke 10 fluebokser blandt annet :P

 

Takk for gode innspill. Fisket er igang og alt er topp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal kjøpe ny sekk, ville jeg kjøpt Bergans VIking eller Alpinist ( alt etter hvor høy du er). Jeg stillet de samme spørsmålne selv når jeg skulle kjøpe, og landet på en 130 liters sekk - Alpinist. Fordelen er at du får både telt og sovepose nedi sekken slik at ikke noe henger utenpå. Det er en meget stor fordel som gir større bærekomfort. I tillegg er sekken vanvittig god på ryggen. Jeg gikk 6 mil på vidda selv med den i fjor og det var en lek. Selv med en vekt på 27 kg.  Den blir tung sier noen......... den kan bli tung sier jeg... dersom man selv vil  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skogstur i helga med en fullpakket 125liter...vekta var 35kg.  Måtte da i tillegg bære litt i armene.  Frysetørret øl har ingen giddet å produsere ennå..... ???

 

Men du får alkohol i mer konsentrert form vet du Hoje. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skogstur i helga med en fullpakket 125liter...vekta var 35kg.  Måtte da i tillegg bære litt i armene.  Frysetørret øl har ingen giddet å produsere ennå..... ???

 

Men du får alkohol i mer konsentrert form vet du Hoje. :D

Begge deler vettu, tok ikke helt sjansen på single malt som tørsteslukker ;D.  En ting gikk brått opp for meg når jeg dro sekken ut av bilen, ble plutselig usikker på om de dårlige knærne ville holde. :-\  Størrelse på sekken er slett ikke det eneste man må tenke på...oppdaget jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler vettu, tok ikke helt sjansen på single malt som tørsteslukker ;D.  En ting gikk brått opp for meg når jeg dro sekken ut av bilen, ble plutselig usikker på om de dårlige knærne ville holde. :-\  Størrelse på sekken er slett ikke det eneste man må tenke på...oppdaget jeg..

 

Du som har Cowboy-hatt må da kunne slukke tørsten med whisky!  ;)

 

Men seriøst: Du har et godt poeng. En fullpakket 95 liter er maks av hva jeg orker å bære. Veier ferdigpakket sekk mye over 20 kg blir turen tung.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både 90 L sekk samt nevnte Bergans Alpinist 130L.

Selv velger jeg så og si alltid den største.

Jeg pakker fornuftig uansett, men synes det er fint å ha det litt "romslig", og slippe og stuve ting utpå sekken.

Brukte å pakke teltet under 90 liter'n, men det blei sjelden behagelig.

Generelle pakketips er å få vekta høyt, og nært ryggen når sekken skal bæres til fots.

Ved skigåing bør vekta ned og nært ryggen.

På lengere aleneturer er det sjelden oppakningen bikker 22 kilo. Over 25 kg blir tungt i lengda..., men alt er relativt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det er jo spørsmålet om anatomisk eller pakkramme også, jeg bruker pakkramme, en mer moderne, smal og litt høyere sak som Fjällraven hadde for et par år siden - Råstu Island het den vel,  på 90 liter. Rammebøylen nederst bare ber om å få noe stroppet på seg.

Anbefaler for min del pakkramme generelt for tunge bører, jeg har mange år og mange mil med tunge anatomiske sekker, men ingen får meg til å gå tilbake til det igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...