Gå til innhold

Digert fra Rena


BjørnarF

Anbefalte innlegg

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

jeg har fått ørret på 84 cm på baetis # 14, så dersom det er mye insekter så hender det at storfisk eter insekter.....har sett like stor fisk i finnmark vake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

fint det, men ble virkelig fisken satt ut igjen??? han har hele neven i gjellene på fisken......

 

det er bedre at slik fisk blir satt tilbake og dør i elva.....der finnes det de mikrobene som skal til for å bryte ned en fik til fordel for elva / vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er for varmt i vannet er det nok ingen fare om den dør i elva, bortsett fra tapet av gode gener på gytegrunna da. Endel steder i Alaska er det vel slik at dersom man tar matfisk skal alle innvolver kastes på elva da de er veldig viktige for artsmangfoldet i elva. Dette gjelder vel spesielt i næringsfattige elver som trenger all den "gjødsla" de kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint det, men ble virkelig fisken satt ut igjen??? han har hele neven i gjellene på fisken......

 

Ja de var godt planta under gjellelokkene.. En fin fisk, men at den er klar igjen for en morsom fight til er vel mer tvilsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fisken på bildet i Østlendingen han satte ut igjen så lever nok ikke den i dag, nei . . .

Interessant å legge merke til avisas vinkling også, der de nærmest beklager at "reglene forhindret han fra å ta med fisken hjem" .

Mulig det ikke var slik de mente det, men slik oppfattet ihvertfall jeg det.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fisken på bildet i Østlendingen han satte ut igjen så lever nok ikke den i dag, nei . . .

Interessant å legge merke til avisas vinkling også, der de nærmest beklager at "reglene forhindret han fra å ta med fisken hjem" .

Mulig det ikke var slik de mente det, men slik oppfattet ihvertfall jeg det.

 

Lars

Det er en ting som du og jeg og mange andre må forholde oss til og tenke over en gang i blandt. Og det er at folk som bare ta et kast i ny og ne ikke ser logikken i og sette tilbake god mat. Da blir meningen borte for disse. Slik er det enten vi liker det eller ikke.

Hvis vi hever oss opp på et plan som gjør at folk føler seg "sett ned på" blir det bare mot sin hensikt. "Jævla fluefiskere som tror de er noe" osv.

Jeg mener selvsagt at stor fisk bør settes tilbake men jeg forventer ikke at alle andre som ikke har noe særlig kunskap om dette tenker som meg.

Jeg tror det er viktig og ikke rette kritikk til folk men prøve å forklare hvorfor "bør gjøre" og ikke "hvorfor gjorde du ikke"

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ruffen.....jeg har vært i marka mange ganger siste uke......har gått opp 4 storefugl.....8-10 orrfugl og gud vet hvor mange ryper.....det er ikke bare å hente disse.....i området har de freda hønsefuglen for 10 år for å få bestanden opp......jegeren klarer å forholde seg til de fleste regler og de gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruffen.....jeg har vært i marka mange ganger siste uke......har gått opp 4 storefugl.....8-10 orrfugl og gud vet hvor mange ryper.....det er ikke bare å hente disse.....i området har de freda hønsefuglen for 10 år for å få bestanden opp......jegeren klarer å forholde seg til de fleste regler og de gjør det

[/quote

Staffan: du leste helt tydelig hva mine holdninger er, jeg sier det bare som det er. Og dette hvet jeg du er klar over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fisken på bildet i Østlendingen han satte ut igjen så lever nok ikke den i dag, nei . . .

Interessant å legge merke til avisas vinkling også, der de nærmest beklager at "reglene forhindret han fra å ta med fisken hjem" .

Mulig det ikke var slik de mente det, men slik oppfattet ihvertfall jeg det.

 

Lars

Det er en ting som du og jeg og mange andre må forholde oss til og tenke over en gang i blandt. Og det er at folk som bare ta et kast i ny og ne ikke ser logikken i og sette tilbake god mat. Da blir meningen borte for disse. Slik er det enten vi liker det eller ikke.

Hvis vi hever oss opp på et plan som gjør at folk føler seg "sett ned på" blir det bare mot sin hensikt. "Jævla fluefiskere som tror de er noe" osv.

Jeg mener selvsagt at stor fisk bør settes tilbake men jeg forventer ikke at alle andre som ikke har noe særlig kunskap om dette tenker som meg.

Jeg tror det er viktig og ikke rette kritikk til folk men prøve å forklare hvorfor "bør gjøre" og ikke "hvorfor gjorde du ikke"

:)

 

Dette er jeg fullstendig klar over, og jeg er helt enig med deg.

Den tida fisk var ensbetydende med mat tenkte heller ikke jeg på at gjellene var fiskens mest sårbare punkt.

Det jeg savner fra steder hvor reglene sier at fisk skal settes ut igjen er informasjon om hvordan dette helst bør gjøres.

Slik info bør trykkes på fiskekort, eller på annet vis slik at folk kan få et hint om hva man gjør og ikke gjør med fisk som skal ut igjen.

Jeg er ingen c&r fanatiker, men om man først skal sette fisk ut igjen er det en fordel om den har forutsetninger for å overleve, hvis ikke kan man like godt bruke den som mat.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fisken på bildet i Østlendingen han satte ut igjen så lever nok ikke den i dag, nei . . .

Interessant å legge merke til avisas vinkling også, der de nærmest beklager at "reglene forhindret han fra å ta med fisken hjem" .

Mulig det ikke var slik de mente det, men slik oppfattet ihvertfall jeg det.

 

Lars

Det er en ting som du og jeg og mange andre må forholde oss til og tenke over en gang i blandt. Og det er at folk som bare ta et kast i ny og ne ikke ser logikken i og sette tilbake god mat. Da blir meningen borte for disse. Slik er det enten vi liker det eller ikke.

Hvis vi hever oss opp på et plan som gjør at folk føler seg "sett ned på" blir det bare mot sin hensikt. "Jævla fluefiskere som tror de er noe" osv.

Jeg mener selvsagt at stor fisk bør settes tilbake men jeg forventer ikke at alle andre som ikke har noe særlig kunskap om dette tenker som meg.

Jeg tror det er viktig og ikke rette kritikk til folk men prøve å forklare hvorfor "bør gjøre" og ikke "hvorfor gjorde du ikke"

:)

 

Dette er jeg fullstendig klar over, og jeg er helt enig med deg.

Den tida fisk var ensbetydende med mat tenkte heller ikke jeg på at gjellene var fiskens mest sårbare punkt.

Det jeg savner fra steder hvor reglene sier at fisk skal settes ut igjen er informasjon om hvordan dette helst bør gjøres.

Slik info bør trykkes på fiskekort, eller på annet vis slik at folk kan få et hint om hva man gjør og ikke gjør med fisk som skal ut igjen.

Jeg er ingen c&r fanatiker, men om man først skal sette fisk ut igjen er det en fordel om den har forutsetninger for å overleve, hvis ikke kan man like godt bruke den som mat.

 

Lars

Helt enig Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

da bør det vel forlanges sertifikat her i landet også

Mulig det men og kansje den sikreste måten til å få folk til å gi faen?

 

det er klart at vi ikke skal ha sertifikat........men folk må informeres bedre....jeg går utfra at alle regler sår på fiskekortet, men uvitenheten om hvordan ting skal taes vare på må på plass. en av løsningene er jo at ....nei faen....vet ikke hva som skal gjøres uten at man forplikter seg til å sette seg inn i problematikken før man får lov til å fiske.......for jeg blir småsur.......og hvorfor i granskauen må fisken fotograferes før utsetting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok ikke det er så lett for alle og sette ut fisk igjenn, og spesielt vist det er snakk om stor fisk.

vi hadde en regel som ble innført i Otra i fjor om at all fisk over 7kg skulle gjennutsettes.

etter dette ble det tatt over 15 laks over de 7 kg, kun 1!! ble satt ut igjenn.

flere av fiskene ble tatt av oppsyns folk her, og de nektet og sette de ut igjenn!!

tror nok skal dette bli en ordentlig ordning, må rett og slett folk som ikke overholder regler bortvises fra den respektive elv/vann.

selv om jeg har stor forståelse for at det er et vanskelig valg, er regler regler.

ingen jeger som skyter en elg på rådyr jakt!! selv om det sikkert skjer ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tror det er et stort poeng å ha kjennspak til elva først......har fulgt med denne elva i ukesvis hvert år siden 1974.......bestanden av stor fisk gikk dramatisk nedover for litt over 20 år siden....vårfiske får ta mye av skylda....den foregikk med mark og rapala som regel, vi skal fakisk ikke mere enn 5 år tilbake før det va skjelden med fisk på over 1 kilo....utviklingen de siste 3 sesongene har vært formidabel mht. øking av fiskens vekt (renaelva har en formidabel tilvekst i forhold til mattilgang). denne utviklinga kunne vi hatt i flere norske vassdrag om samme regler ble innført.

 

når det gjelder lakseelver så tror jeg at vi kommende årene at vi kommer til å se forholdsvis mage lakseelver kommer til å bli fredet, men det er vanskelig, det fordi det handler om bygdene som fra før sliter med få arbeids og dårlig økonomi......vet om mange steder de holder på å sage av den grena de sitter på og har bassert "livet" på.......leit, men et faktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...