Gå til innhold

Røye /brøding/bekkrøye???


christian-h

Anbefalte innlegg

Fikk nå i ettermiddag en fisk i luksefjell i nærheten av skien som jeg er usikker på er det røye eller brøding ,fisken tok jeg på flyemaur og vekten stoppet på 700g ,det vaket godt i dette lille vannet som ligger på 630 moh.  Jeg vet det ble satt ut brøding for mange år siden i noen vann i luksefjell 10-15 år siden,,

Kan noen hjelpe meg og se hva slags fisk det er 

mvh christian

post-1335-13949865109325_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det er kryssning av bekkerøye og røye. Avkommet blir sterilt og ble satt ut av kraftselskaper etter regulering. Tror ikke det blir gjort lenger. De vokste fort.

Trodde de kalte det for "brøye" hvis jeg ikke husker feil. Det er noen år siden de forska på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ,takk for fine svar og innlegg blir litt klokere av det .. Brøding er som sandro sier ,en kryssning, men jeg hørte av en kar rett i sted ,at de sjelden ble eldre enn 6-7 år og da var de gjerne2-3.5kg.. ,Men som mange av dere mener ,,kanadisk bekkrøye,er dette da fisk som er satt ut?????? I dette lille vannet som ligger laaangt fra allfarvei virket det som det var fler av denne sorten og noen langt større??????

 

Takk igjen,og kom gjerne med fler gode innlegg..

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det i vannene her i sør, ble satt ut kanadisk bekkerøye, den er en del forskjellig fra vanlig bekkerøye, men dette ligner mistenkelig på bekkerøye.

??? Bekkerøye er kanadisk bekkerøye. Det heter kanadisk bekkerøye men vi kaller det jo bare bekkerøye.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det i vannene her i sør, ble satt ut kanadisk bekkerøye, den er en del forskjellig fra vanlig bekkerøye, men dette ligner mistenkelig på bekkerøye.

??? Bekkerøye er kanadisk bekkerøye. Det heter kanadisk bekkerøye men vi kaller det jo bare bekkerøye.

Eller?

 

Må ikke forveksles med canadarøye iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedder halve pik..n på at det er ei helt vanlig røye (Salvelinus Alpinus).

Er det myrlendt rundt vannet, evt. vannet svakt humusfarget?

Hodefasongen og halerota stemmer overhodet ikke med hverken bekkerøye eller canadarøye, men på en prikk vanlig røye... Dessuten har begge disse artene lengere finnestråler!

Send fisken til Bjørn Nylund på Universitetet i Bergen hvis du/dere er i tvil om arten :-)

 

Mvh. Røye-Lars  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,, har lagt ut nytt bilde av fisken siden noen er uenig,det er artig og se meningene deres ,jeg har nemlig ingen anelse, men det er vel dristig og vedde halve p....n. du trenger ikke sende den til meg hvis du har tatt feil.. :)..

Det var litt myr rundt vannet 30-50 meter av vannkanten kansje.mest fjell og noe vanlig skogsnatur..Det kunne virke som fisken der gikk i stim da vakene kom veldig samlet med under 1 sek mellomrom mellom hvert ,mulig 10-15 vak og så litt stille før det smalt til igjen.. Dette vannet ligger i typisk norsk granskog på 630moh.   

post-1335-13949865110573_thumb.jpg

post-1335-13949865111795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ei pen røye (vanlig)!

Når jeg ser det siste bildet er jeg ikke det minste i tvil. Er også helt vanlig at røya er litt mørk i den type vann du beskriver.

 

Utrolig morsomt å fiske på røyer som stimer, spesielt under fjærmyggklekkinger!

 

(Bekkerøya er vel en notorisk revirhevder og således ingen utpreget stimfisk???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ei pen røye (vanlig)!

Når jeg ser det siste bildet er jeg ikke det minste i tvil. Er også helt vanlig at røya er litt mørk i den type vann du beskriver.

 

Utrolig morsomt å fiske på røyer som stimer, spesielt under fjærmyggklekkinger!

 

(Bekkerøya er vel en notorisk revirhevder og således ingen utpreget stimfisk???)

Ja jeg må si meg enig i at det ikke bekkerøye etter det siste bildet. Jeg tok feil.

Bekkerøya kan godt gå stim den, i alle fall små stimer. Det har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det i vannene her i sør, ble satt ut kanadisk bekkerøye, den er en del forskjellig fra vanlig bekkerøye, men dette ligner mistenkelig på bekkerøye.

??? Bekkerøye er kanadisk bekkerøye. Det heter kanadisk bekkerøye men vi kaller det jo bare bekkerøye.

Eller?

bekkerøye og kanadisk er ikke det samme. husker du ikke de første fiskene vi fikk i stampa?? se på gammle bilder så ser du de ser forskjellige ut.

mye mere sjateringer og ikke de karaktiristiske hvite finnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det i vannene her i sør, ble satt ut kanadisk bekkerøye, den er en del forskjellig fra vanlig bekkerøye, men dette ligner mistenkelig på bekkerøye.

??? Bekkerøye er kanadisk bekkerøye. Det heter kanadisk bekkerøye men vi kaller det jo bare bekkerøye.

Eller?

bekkerøye og kanadisk er ikke det samme. husker du ikke de første fiskene vi fikk i stampa?? se på gammle bilder så ser du de ser forskjellige ut.

mye mere sjateringer og ikke de karaktiristiske hvite finnene.

Jeg tror ikke du har rett her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det i vannene her i sør, ble satt ut kanadisk bekkerøye, den er en del forskjellig fra vanlig bekkerøye, men dette ligner mistenkelig på bekkerøye.

??? Bekkerøye er kanadisk bekkerøye. Det heter kanadisk bekkerøye men vi kaller det jo bare bekkerøye.

Eller?

bekkerøye og kanadisk er ikke det samme. husker du ikke de første fiskene vi fikk i stampa?? se på gammle bilder så ser du de ser forskjellige ut.

mye mere sjateringer og ikke de karaktiristiske hvite finnene.

Jeg tror ikke du har rett her.

 

Han har helt rett, som jeg også skrev på forrige siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det i vannene her i sør, ble satt ut kanadisk bekkerøye, den er en del forskjellig fra vanlig bekkerøye, men dette ligner mistenkelig på bekkerøye.

??? Bekkerøye er kanadisk bekkerøye. Det heter kanadisk bekkerøye men vi kaller det jo bare bekkerøye.

Eller?

bekkerøye og kanadisk er ikke det samme. husker du ikke de første fiskene vi fikk i stampa?? se på gammle bilder så ser du de ser forskjellige ut.

mye mere sjateringer og ikke de karaktiristiske hvite finnene.

Jeg tror ikke du har rett her.

 

Han har helt rett, som jeg også skrev på forrige siden ;)

Nei du tar og feil ;):D Du blander inn canada røye. Doggnobbler påstår at det er noe som er bekkerøye og noe som er canadisk bekkerøye. Det er samme arten. Bare at folk flest sier bekkerøye selv om det heter canadisk bekkerøye.

Vi snakker ikke om canadarøye i det hele tatt verken jeg eller Doggnobbler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det i vannene her i sør, ble satt ut kanadisk bekkerøye, den er en del forskjellig fra vanlig bekkerøye, men dette ligner mistenkelig på bekkerøye.

??? Bekkerøye er kanadisk bekkerøye. Det heter kanadisk bekkerøye men vi kaller det jo bare bekkerøye.

Eller?

bekkerøye og kanadisk er ikke det samme. husker du ikke de første fiskene vi fikk i stampa?? se på gammle bilder så ser du de ser forskjellige ut.

mye mere sjateringer og ikke de karaktiristiske hvite finnene.

Jeg tror ikke du har rett her.

 

Han har helt rett, som jeg også skrev på forrige siden ;)

Nei du tar og feil ;):D Du blander inn canada røye. Doggnobbler påstår at det er noe som er bekkerøye og noe som er canadisk bekkerøye. Det er samme arten. Bare at folk flest sier bekkerøye selv om det heter canadisk bekkerøye.

Vi snakker ikke om canadarøye i det hele tatt verken jeg eller Doggnobbler.

 

 

Ok da misforstod jeg. Skrev nemlig på forrige side at bekkerøyen ikke må forveksles med canadarøye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chags

Ikke for å kverrulere, men det er vel ikke noe som heter Canadisk bekkerøye...  Arten heter bekkerøye (Salvelinus fontinalis). Stammer riktignok fra det nordøstlige Nord-Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...