Gå til innhold

Lyr!


Gjest Raymond

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Det der har jeg opplevd også, at en høyre fart på flua ofte resulterer i raskere hugg. Virker som en treg gange gir fisken for god tid til å bestemme seg. Vilken stangklasse bruker du?

7kg må røske godt i stanga, håper jeg får oppleve dette om ei ukes tid på sunnmøre. Har investert i ei synkeline av type Rio Deep synk7, så nå skal 2kg rekorden fra ifjor knuses! ;D

Fisker lyr på sunnmøre i sommer jeg og:) Har noen godplasser rute med kysten. Si fra om du er sugen på en tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Deilig på sunnmøre,hvor på sunnmøre holder du til? :)

Jeg flyr langs svaberga i Ulsteinvik, fått noen gode tips om plasser fra en gammel lokal fisker. Har inside info om ihvertfall 2 virkelige hotspots som garantert huser stor fisk! Reiser om en halvtime! :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Ble det noe waffern? Jeg fikk kun følgefisk og det ble et helsikes regn og vind. Ellers ingenting. Fant en kanonbra plass for sø istedenfor, så en på nermere 3 kg og mye mello 0,5 og 2kg ca som hoppet i den bukta der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg hjemme igjen. Skulle gjerne ha kastet litt med deg etter lyren der borte Nicolaj, men nettet til svigers har tatt kvelden så jeg ser meldinga di nå. Men men.. maybe next year!? :)

Det blei ikke no ny pers denna gangen, men en over to kg blei det. Den var nå på samme str som den jeg tok i fjor, hadde ikke vekt med meg seff.. ehm..mulig den var nærmere 4kg!?? ;D ;D ;D

Nytt i år var prioriteringa mi der borte, merka at jeg fort blei lei av saltvann etter 30 smålyr på to timer i sjøen. Har vært mer i fjellet og lurt aure på tørt.

Positivt : Tatt mye fisk på ei uke.

Negativt : Mista hipbaggen min med 3 fortomsruller, alle tørrfluene og våtfluene mine. Line prep flyt og synk. Avkrokersaks og seneklipper osv osv osv... Jævlig kjipt ass, forsvant noen kroner der gitt. Så nå står jeg foran de neste to ukene med ferie med kun en Daddy long legg på fortommen...  p-off

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg hjemme igjen. Skulle gjerne ha kastet litt med deg etter lyren der borte Nicolaj, men nettet til svigers har tatt kvelden så jeg ser meldinga di nå. Men men.. maybe next year!? :)

Det blei ikke no ny pers denna gangen, men en over to kg blei det. Den var nå på samme str som den jeg tok i fjor, hadde ikke vekt med meg seff.. ehm..mulig den var nærmere 4kg!?? ;D ;D ;D

Nytt i år var prioriteringa mi der borte, merka at jeg fort blei lei av saltvann etter 30 smålyr på to timer i sjøen. Har vært mer i fjellet og lurt aure på tørt.

Positivt : Tatt mye fisk på ei uke.

Negativt : Mista hipbaggen min med 3 fortomsruller, alle tørrfluene og våtfluene mine. Line prep flyt og synk. Avkrokersaks og seneklipper osv osv osv... Jævlig kjipt ass, forsvant noen kroner der gitt. Så nå står jeg foran de neste to ukene med ferie med kun en Daddy long legg på fortommen...  p-off

Velkommen hjem, klumpen.  ;) MISTA hvasadu? Hvor, hvordan?  ssscared Jævlig kjipt....jeg føler med deg..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra en lyrtur som må sies å være en suksess. Målet før turen var lyr på over 3 kilo, og den første jeg fikk der var 3.2 :) Formidabel fight fra båten med mange lange utras på 7'eren. Tok også en 6 minutter lang video av kampen, men grunnet telefontrøbbel så har den blitt borte.

Ellers ble det en torsk på samme vekta, og masse annen småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Kjipt da waffern... Ja, du vet det er mange gromvann i dette området så fjellet er et godt alternativ også her. Hørte en som fikk en på 5,8kg nå!! Det var på sluk, men de er der vel når marginatan kommer neste år igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ ørretvik sier du, hmm, savnet dem der borte. Disse lokale gamlegutta er ikke så opptatt av denslags, det går mer i lakseprat når jeg spør. :)

Må le litt også, faren til kjærringa kunne anbefale meg ett bra ørretvann, der hadde han fått en på 3kg for 50år sia! ;D  Litt OT i lyr-tråden men, pytt pytt.. :)

På bilde her står jeg bortafor Hareid, ved de gamle bunkers'a, skal vist gå stor fisk her. Grunnet litt kraftige pålandsbølger hadde jeg litt problemer med synk 7 og kontakt her.

Den RIO Deep synk 7 lina er forøvrig sykt deilig å kaste med, ruller lett ut hele lina og den synker kjapt! :D

juni11073.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lei av å stå i ørretvannet de siste to dagene - uten hell - tok jeg med en halvflaske rødvin  :), og gikk ned til stranden 120 m fra huset. 

Klokken var 1945, og det begynte å skymes.

Fjære var det kl 2020.

Stangen var en 8.6`AFTM 5/6 som liker GL Bullet #6 (flyt).

Fluen var en 8 cm sort kaninhårsgreie med 2 enkelkroker.

De neste 2,5 timene var det fullt av aktivitet rundt meg, med mye plankton (hvis det er det det heter - de "lysende" øynene som var overalt  :)), og masse småfisk som forsynte seg av de.

Jeg vadet ut (til stedet som er høyest når man plukker bær :)) - og kastet 360 grader.

Èn av de tre lyrene på ca. 3 kg som jeg fikk, tok mellom stranden og meg.

Den fjerde var ca. 1,5 kg.

Dessuten hadde jeg 4 tilslag som ikke førte til noe, samt at èn gikk av når jeg skulle ta den opp.

Man trenger ikke å bruke mange kronene på å ha det gøy  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Blåst og regn - gjorde at jeg monterte en 8`er istedet for noe spinklere greier, og gikk ned til stranden.

Skymingsfiske etter lyr på fjæra sjø - klaffer stort sett bra på "plassen min"  :).

En linekrok - med noe orange, gult og sølv i enden av flytelina - var det som skulle til.

Resultatet ble èn på ca. 1,5, og èn på kiloen mer - før jeg bare måtte gi meg.

Det er ikke måte på hvor mye vind som skulle ødelegge kvelden  :(

Nå freses en ytrefilèt av rådyr på pannen, og en tilhørende rødvin er åpnet.

Så får dere som har brukbart fiskevær - ha lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "min plass" i skymingen og fjæra sjø - har jeg ikke fått de under kiloen.

Og jeg har fisket med #4 og opptil # 6, og synes at dette er mye mer moro enn å stå i et ørretvann, og ikke få noe på en uke.

Senest i kveld - når det faktisk ikke var skyming - fikk jeg to stykker som ikke var under 1,5 kg, og brukte min Troutfighter #4.

Og syntes det var skikkelig moro.

Men moro - kan selvsagt være forskjellig fra fisker til fisker.

Men den som fisker lyr fra 1-3 kg med en 9`er - føler nok ikke samme morohet som vi - som gjør det med lett ørret-utstyr.

Og da "kan eg bli lei av lyr"  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Heisann!

Er helt fersk ang. lyrfiske. Fikk 2 stk i fjor mens jeg var på besøk hos en kompis i Trondheim (største på 63cm) - jeg synes dette var en helt vill opplevelse!

Nå skal jeg få besøk av en fiskekompis og vi vil gjerne prøve å lure lyren :) Jeg bor i nærheten av Oslo, har verken båt heller tilgang til båt og leter etter fiskeplasser der det er mulig å fiske fra land. Sjekket litt på GoogleMaps o.l. men den norske kysten er laaaaaang, da er spørsmalet hvilken retning man burde kjøre. Tittet litt på Bergensområdet, Hardangerfjorden osv.

Noen som har tipps?

Jeg er villig til å ta en lengre kjøretur (Kompisen som bor i Trondheim er selvfølgelig på ferie på denne tiden, så det blir vel ikke Trondheim denne gangen, tror jeg..)

PS: Jeg vil ikke ha godplassene eller GPS Koordinater, bare et lite hint hvor det er mulig å få lyr fra land :)

PPS: Vi kommer til å bruke "vanlig" SØ-utstyr (#7), dvs. vi jakter ikke på lyr i "Igor-Klassen" ;)

Tipps tas gjerne imot via PM

Hilsen,

Matthi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fjordene på vestkysten er nå relativt fulle av Lyr. Alt fra Bergensområdet og nordover. Hvis jeg skulle dratt på tur for å fiske lyr sammen med en fiskekompis nå, så ville jeg kanskje vurdert Hitra. Veldig mange fine plasser, og relativt lite fiskere. Er jo selvfølgelig et stykke å kjøre, men det er verdt det. Sleng med ørretutstyret også. Mange fine vann der. Ellers er det jo såpass med natur der at det ikke er noe problem å finne en teltplass heller, hvis det skulle vært aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...