Gå til innhold

Hva slags døgnfluenymfe er dette?


Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

uten tvil leptho.......her en sulphurea

[attachimg=1]

eller darlecarlia

 

Beina på den andre er for spede også

 

post-0-13949865364119_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel også dette en verspertina ???[attachimg=1]

 

For og skille vepertina og marginata bortsett fra størrelsen så må man se på gjellene.

 

Hvis ikke jeg husker helt feil nå,er på jobb nå,men skal sjekke når jeg kommer hjem.Men marginata har mere rundere gjeller,mere brå overgang ut mot spissene, mens vesperina den har lengre og tynnere sånn att de får en mere jevn overgang ut mot spissen :)

 

Hvis du klarer og se det,med forstørrelses glass ell ett utrolig bra kamera med en annen bakrunn en den du har på det bilde så skal du kunne se det ganske lett :) (dette har jeg lest,men aldri utført dette selv,så det er sagt)  :D

 

Men det finnes jo en annen art som er i slekt med de to, kan det være en av dem da tro,tenker på farga??

Har ikke lest så mye om dem men skal se på det når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kke se på farger.......i insektsverdenen kan slike ting skje......kanskje en albino

 

Ja vet...men nymfene til de som er i slekt med marginataen og vesperinaen, er de like tro?

Men hvis jeg skal tro noe så er jeg enig att det kan være vespertina pga strl, de andre er sjeldne og har heller ikke samme gjellene fant jeg ut nå på forsiden her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra de spisse bladformede gjellende er det en leptophlebidae. Nærmere bestemt en leptophlebia vespertina nymfe, grunnet dens størrelse og gjellenes mer gradvise overgang til spissen av gjellene, i motsetning til marginatan som har en bråere/brattere overgang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra de spisse bladformede gjellende er det en leptophlebidae. Nærmere bestemt en leptophlebia vespertina nymfe, grunnet dens størrelse og gjellenes mer gradvise overgang til spissen av gjellene, i motsetning til marginatan som har en bråere/brattere overgang.

 

 

 

Har du fått kjøpt deg boka arve? hvis du sitter med den, sjekk de to andre som er i slekt med dem? den andre har rindere gjeller vel med flere spisser og den andre av dem har bare lange og tynne gjeller? men ellers er nymfene sikkert utrolig like??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, avslørt!  ;D Ja har kjøpt boka Erot, vanvittig fin lesing :)

 

Dette er marginata eller vespertina (tydeligvis en vespertina) ja, ettersom gjellene er bladformet med en dradd spiss i enden.

 

Hvis du sikter til paraleptophlebia og habrophlebia lauta så har paran smale gjelder trukket ut i to spisser mens lautan har gjeller som er trukket ut i mange spisser :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, avslørt!  ;D Ja har kjøpt boka Erot, vanvittig fin lesing :)

 

Dette er marginata eller vespertina (tydeligvis en vespertina) ja, ettersom gjellene er bladformet med en dradd spiss i enden.

 

Hvis du sikter til paraleptophlebia og habrophlebia lauta så har paran smale gjelder trukket ut i to spisser mens lautan har gjeller som er trukket ut i mange spisser :)

 

 

 

Hehe jeg kom på det nå att du hadde tenkt og kjøpe den :)

Ja og så står det utrolig bra forklart på en sånn måte att feks meg som ikke hadde peil i det hele tatt før jeg begynte og lese i den boka skjønte det der med en gang :)

 

Bra bilder og som forklarer de bestemmelsesnøkklene :)

 

Så er det ikke bare døgnfluer...det er jo utrolig bra på vårfluer og,samma greia der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få si at det er ufattelig vanskelig å bestemme døgnfluenymfer ned til art...drev på med dette en hel feltuke med universitet i mai, og er i grunnen drittlei døgnfluer som ikke flyr etter det. På universitet nøyer de seg som regel med bestemmelse ned til familie eller slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har inntrykk av det jeg og.......derfor er det sikkert så lite fordyping i temaet her i landet.....john britain er "døgnfluesjegen" her i landet.....han er ved univ. i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få si at det er ufattelig vanskelig å bestemme døgnfluenymfer ned til art...drev på med dette en hel feltuke med universitet i mai, og er i grunnen drittlei døgnfluer som ikke flyr etter det. På universitet nøyer de seg som regel med bestemmelse ned til familie eller slekt.

 

Enig med deg i det att det sikkert er utrolig vanskelig :) tenk bare baetis...på de som feks har 7 gjeller, det er det bare 2 som ikke har...da snakker vi knotete arbeid :-\

 

 

Det samme gjelder på de voksne , når man må begynne og se på årenettet i vingene, avstanden mellom dem...cu1 og cu2 eller noe i den duren der :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo morsomt å leve i god tro da. Jeg sattser alltid på at de andre ikke vet en dritt og kan derfor komme med ekspertuttalelser :D

 

Hehe...og skulle en annen litt mere erfaren person begynne så er det utrolig fint og ha en bok foran seg...da sitter argumentene tett som haggel...

 

Og begynner man og nevne navnet på venene i årenettet på vingene, detter de fleste av ;)

 

Og man framstår som en ekspert/nerd ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo morsomt å leve i god tro da. Jeg sattser alltid på at de andre ikke vet en dritt og kan derfor komme med ekspertuttalelser :D

 

Hehe...og skulle en annen litt mere erfaren person begynne så er det utrolig fint og ha en bok foran seg...da sitter argumentene tett som haggel...

 

Og begynner man og nevne navnet på venene i årenettet på vingene, detter de fleste av ;)

 

Og man framstår som en ekspert/nerd ;D

Nettopp ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...