Gå til innhold

Forbanna settefisk


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Hei Terje

Jeg ser av ditt første innlegg at det skal bygges ny fisketrapp i Løpet , med oppstart neste år. Er det da å forstå at det er trapp, og ikke omløpskanal? Har du dette fra sikre hold, slik at vi virkelig kan sprette sjampisen? Fint om du kunne komme med noe mer rundt dette, for her snakker vi virkelig tiltak som kommer til å merkes på litt sikt! ;D

 

LG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settefiskanlegg er bra mange steder, men man må sette ut yngel som vokser opp i et vilt miljø og blir en naturlig del av biotopen. "Voksen" fisk som settes ut er ødeleggende. Det er ikke noe forskjell på dette og det å oppdra bjørner i bur, for deretter å slippe de ut i naturen. Ingen gjør det, og det er en grunn... Stor settefisk har dårlig evne til å klare seg i konkurranse med villfisk, får ikke til reproduksjon og spiser bare av fatet fra den fisken som bidrar til den naturlige bestanden. Idiotisk, og bare billig underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lederen for Åmot utmarksråd Egil Håvard Wedul som er en meget hyggelig mann mente man istedet for settefisk kunne sette ut ROGNKASSER...... det synes jeg høres ut som en mye bedre idé.

Terje!

 

 

Ja, det er nok en god idé det, ja. Er slik det blir gjort i Hunns også nå - stryking av stedegen fisk og utsetting av rognkasser.

Det er jo uansett ikke noe vits at Tunhovdørret "slipper seg på elva" nedover og forsvinner ut i stille vann heller  :)

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at mange mener at utsettingfisken har meget stygge finner, her i sør har jeg vært med og satt ut tusenvis av fisk.

og det er ikke mange årene så er de grodd til sitt normale, det eneste som ikke ordner seg av finner, er de som er misdanna og skader.

her er jo flere av vannene avhengig av utsetting for og huse fisk, da det ikke er mange muligheter for noen gyting.

så må innrømme at jeg er meget glad for settefisk her i sør.

men helt klart skjønner jeg jo at det ikke er så kult i rena der det er egne bestander.

og når du snakker om at de er lettlurte terje, kan jeg være meget ening.

husker for mange år siden det ble satt ut 400 fisk mellom 500-1,6 kg i et lokalt vann, fisken ble satt ut på høsten, og fisket startet 1 mai året etter, med det resultat at over 300 av disse ble tatt den første uken!!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Terje

Jeg ser av ditt første innlegg at det skal bygges ny fisketrapp i Løpet , med oppstart neste år. Er det da å forstå at det er trapp, og ikke omløpskanal? Har du dette fra sikre hold, slik at vi virkelig kan sprette sjampisen? Fint om du kunne komme med noe mer rundt dette, for her snakker vi virkelig tiltak som kommer til å merkes på litt sikt! ;D

 

LG

 

Hørte det fra Wedul sjøl. Det var snakk om nedtappinger av Løpsjøen og hele pakka med oppstart neste år og ferdigstillelse i 2011.

Så ja jeg tror dette er tilfelle :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jaggu ble det tatt en ny settefisk igjen på det samme strekket. Ca 900 gram, slank og ikke spessielt pen.

Ikke er det mye fart i dem heller.

 

Magnus:

Settefisken kan du bare ta opp, kakke i hue og legge`n på grillen. Da er du med å gjør elva en stor tjeneste :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ofte eit problem både i vatn og vassdrag :-[. generellt blir det sett ut for mykje fisk i forhald til det som blir tatt ut. Næringsgrunnlaget blir difor særs overbelasta og fisken blir liten, slank og puslete. Dette med settefisk er ofte konsesjonspålagd, og det er ofte her grunneigerar gjer ein feil. dei skal ha det dei har krav på i tillegg til den naturlege tilveksten. dette skapar ubalanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chags

Slank settefisk i Renaelva er trolig på grunn av feil disponering av "energibudsjettet". Tviler på at det er mangel på næring som er årsaken her. Fisken tar til seg føde, men bruker nok unødvendig mye energi på dette.... Slank fisk og lav vinteroverlevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det som skrives her men mener tråden burde hete "forbanna settefisk i renaelva". Hva hadde Nordmarka vært uten settefisk ?

Problemet er at det ikke gjøres nødvendige forundersøkelser før det pøses på med fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nordmarka hadde vært ræva i forhold til det vi ser idag.....som de fleste skogsområder i norge........det viser seg i rena at fisken som blir satt ut har liten overlevelses prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...