Gå til innhold

Hilleberg Nallo 2/3 GT


Gjest Ulv

Anbefalte innlegg

Vurderte å kjøpe Nallo GT selv pga. vekta.

Hilleberg er helt klart i toppsjikte hva kvalitet angår.

Nallo GT er imidlertid et særdeles lett telt, så skuddsikkert er det nok ikke.

Har hørt flerdelte meninger om modellen. Dette gjelder både slitestyrke og vanntetthet.

Om Hilleberg er bedre enn Helsport skal være usagt.

De kniper begge stadig førsteplasser i div. tester....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har masse erfaring med Hilleberg Akto, det minste enmannsteltet på 1,3 kg (?). Helt glimrende fra vår til høst, men noe helårstelt for norske vinterfjell er det ikke.

Akto kan virke litt spinkelt ved første øyekast, men har klart knallharde uværsnetter med glans. Hilleberg KAN telt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et Hilleberg Nallo GT (4), ennå bare prøveoppsatt, men så med en gang at teltet var gjennomtenkt mtp praktiske løsninger. For øvrig ser det meget sterkt ut , til tross for den lave vekta. Jeg gleder meg til å prøve det i sommer og høst! Forrige eier skryter hemningsløst. Meget god plass og muligheten til å lage "gapahuk" av det store forteltet, samt ekstra takhøyde (1.15) og dermed færre muligheter for vond rygg gjorde valget greit for meg. Hørte og leste også noe om vanntettheten på Nalloen, og ifølge fabrikken var det visstnok et parti med duk som ikke var helt bra, hvis jeg husker riktig var dette en gang før 2006, men det er jeg ikke helt sikker på.Men det skulle nå være en saga blott. Etter å ha snakka med flere som hadde brukt teltet mye, og som ikke kjente seg igjen i dette med vanntettheten, smelte jeg til og kjøpte et pent brukt til ca. halve prisen.

Skal gi tilbakemelding om jeg ikke blir fornøyd etter sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Nallo 2 GT i et drøyt år nå og er strålende fornøyd. En mengde små detaljer som er svært praktiske. Et par-tre forskjellige ting jeg har bitt meg merke i utenom det du kan lese i reklamen (som forøvrig stemmer ganske godt)

 

Tørkesnoren er langt fra like praktisk som "hyllen" du finner i Helsport sine X-trem telt.

Jeg fikk første vanngjennomtrenging i duken etter 2 dager med kontinuerlig styrtregn. Da "drysset" det litt vann igjennom i forteltet. Innerteltet tok av for det der jeg sov.

Der er ikke myggnetting i dørene i ytterteltet - det er dog i innerteltet og i alle lufteåpninger.

Forteltet er akkurat like gigantisk som reklamen sier.

Skråtaket er svært skrått i fotenden. Jeg kan ikke ha 20 cm luftmadrass for å si det slik - men så er jeg 2 meter også da.

2 mannsteltet er et stort 2mannstelt. 3 mannsteltet er et lite 3mansstelt.

 

Men på tross av dette så er resten av detaljene og vekt i forhold til størrelse samt hvor godt du kan spenne det opp mer enn nok til at jeg anbefaler teltet på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har hørt mye bra om Hilleberg, men har aldri eid et selv.

Helsport sine ekstremtelt derimot kan jeg også anbefale - de har en 3-mannsutgave av det 6-mannsteltet jeg har av Svalbard.

LINK: http://www.helsport.no/helsport/ProductGroup.aspx?t=X-Trem&containerid=23034&parentid=23029&entrypage=True&guid=1&lnodeid=2&PageID=5004

Titt gjerne på de ulike teltene før du kjøper.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har hørt mye bra om Hilleberg, men har aldri eid et selv.

Helsport sine ekstremtelt derimot kan jeg også anbefale - de har en 3-mannsutgave av det 6-mannsteltet jeg har av Svalbard.

LINK: http://www.helsport.no/helsport/ProductGroup.aspx?t=X-Trem&containerid=23034&parentid=23029&entrypage=True&guid=1&lnodeid=2&PageID=5004

Titt gjerne på de ulike teltene før du kjøper.

 

 

 

Hmm.. interessant.. Har du noen erfaringer rundt akkurat dette teltet fra Helsport. :) Jeg er bare kjent med Helsport sine "billigtelt" og jeg er ikke direkte imponert..

På den andre siden så får man jo det man betaler for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør Lars Pedersen også  :D , og jeg er svært fornøyd .

Det forrige Hilleberg teltet mitt holdt i ca 10 år-400 feltdøgn før jeg følte det trengtes å skiftes ut, og det er enda brukbart til skogsturer sommerstid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. interessant.. Har du noen erfaringer rundt akkurat dette teltet fra Helsport. :) Jeg er bare kjent med Helsport sine "billigtelt" og jeg er ikke direkte imponert..

På den andre siden så får man jo det man betaler for :)

 

Hei, Claus. Ja, jeg har mye erfaring med 6-mannsutgaven. Bruker den til fisketurene hvor man ikke behøver å gå så mye, eller så kan man fordele litt i hver sekk hvis man er flere og skal gå litt  :)

X-tremutgaven til Helsport, som Svalbard hører inn under er veldig bra med mange sånne "a-ha, selvsagt"- tekniske løsninger (som man blir glad i over tid  :)  )

6-mannsutgaven går vel for 9000.- men 3-mannsutgaven får man for 7.500.-

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Claus. Ja, jeg har mye erfaring med 6-mannsutgaven. Bruker den til fisketurene hvor man ikke behøver å gå så mye, eller så kan man fordele litt i hver sekk hvis man er flere og skal gå litt  :)

X-tremutgaven til Helsport, som Svalbard hører inn under er veldig bra med mange sånne "a-ha, selvsagt"- tekniske løsninger (som man blir glad i over tid  :)  )

6-mannsutgaven går vel for 9000.- men 3-mannsutgaven får man for 7.500.-

 

Ok.. Jeg ser at XXL.no har 3-mannsutgaven til 5799,- så da ligger den rundt samme prisklasse som Hilleberg. Jeg får ta en prat med lokalsjappa, han mente det var godt mulig å få en spesialpris. Tatt i betrakning at en stor nettbutikk har samme veil. pris så synes jeg det var litt moro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. interessant.. Har du noen erfaringer rundt akkurat dette teltet fra Helsport. :) Jeg er bare kjent med Helsport sine "billigtelt" og jeg er ikke direkte imponert..

På den andre siden så får man jo det man betaler for :)

 

Hei, Claus. Ja, jeg har mye erfaring med 6-mannsutgaven. Bruker den til fisketurene hvor man ikke behøver å gå så mye, eller så kan man fordele litt i hver sekk hvis man er flere og skal gå litt  :)

X-tremutgaven til Helsport, som Svalbard hører inn under er veldig bra med mange sånne "a-ha, selvsagt"- tekniske løsninger (som man blir glad i over tid  :)  )

6-mannsutgaven går vel for 9000.- men 3-mannsutgaven får man for 7.500.-

 

 

Ikke nebbete ment ;) men hvorfor så dyre telt til "normal" bruk? Det er nok jævlig bra men jævlig dyrt? Blir vel som med stenger-sneller og alt annet dette da. Men a like vel? Å kalle "normale" helsport telt "ikke gode nok" undrer jeg meg over? Ikke missforstå men man trenger ikke ekstremtelt til vanlig bruk.

Man kjøper selvfølgelig det man har lyst på, bare så det er sagt :)

Ja han måtte kverulere på dette og :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke nebbete ment ;) men hvorfor så dyre telt til "normal" bruk? Det er nok jævlig bra men jævlig dyrt? Blir vel som med stenger-sneller og alt annet dette da. Men a like vel? Å kalle "normale" helsport telt "ikke gode nok" undrer jeg meg over? Ikke missforstå men man trenger ikke ekstremtelt til vanlig bruk.

Man kjøper selvfølgelig det man har lyst på, bare så det er sagt :)

Ja han måtte kverulere på dette og :rolleyes:

 

Hva er normalt bruk da ?? for meg betyr normalt bruk ett telt jeg kan bruke i fjellet, til alt slags vær og føle meg trygg på alle måter.

Og jeg har opplevd at telt går til helvete engang i skikkelig drittvær og det var ikke gøy(basecamp telt)

 

Ang pris så er det jo greit å se hva man får da , 6-7000 kr for noe man bruker i 400 døgn er vel egentlig ikke spesielt dyrt ??

Og kritikken her ang Helsport sine billige telt er på sin plass da det er en helt annen duk i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe helt annet! Teltet var mye større enn jeg hadde forestilt meg. Satt teltet opp på noen minutter og pakket det ned igjen på kortere tid ;D

Teltet virker gjennomført mht løsninger som lufting o.l. også fikk jeg en høvding i avslag hos lokalsjappa ;D Blir nok å handle mer der ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke nebbete ment ;) men hvorfor så dyre telt til "normal" bruk? Det er nok jævlig bra men jævlig dyrt? Blir vel som med stenger-sneller og alt annet dette da. Men a like vel? Å kalle "normale" helsport telt "ikke gode nok" undrer jeg meg over? Ikke missforstå men man trenger ikke ekstremtelt til vanlig bruk.

Man kjøper selvfølgelig det man har lyst på, bare så det er sagt :)

Ja han måtte kverulere på dette og :rolleyes:

 

Hva er normalt bruk da ?? for meg betyr normalt bruk ett telt jeg kan bruke i fjellet, til alt slags vær og føle meg trygg på alle måter.

Og jeg har opplevd at telt går til helvete engang i skikkelig drittvær og det var ikke gøy(basecamp telt)

 

Ang pris så er det jo greit å se hva man får da , 6-7000 kr for noe man bruker i 400 døgn er vel egentlig ikke spesielt dyrt ??

Og kritikken her ang Helsport sine billige telt er på sin plass da det er en helt annen duk i dem.

Jeg kunne holdt de tankene for meg selv, helt klart!! Jeg misforsto hvis det ble ment "billigteltene" fra helsport, jeg trodde det var teltene som selges som "normale telt" som ble nevnt som dårlige. Det mener i alle fall jeg de ikke er!!!! Det jeg prøvde å si er at det finnes meget gode telt utenom ekstremtelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne holdt de tankene for meg selv, helt klart!! Jeg misforsto hvis det ble ment "billigteltene" fra helsport, jeg trodde det var teltene som selges som "normale telt" som ble nevnt som dårlige. Det mener i alle fall jeg de ikke er!!!! Det jeg prøvde å si er at det finnes meget gode telt utenom ekstremtelt.

 

 

Har du noe på hjertet så må du ikke tie :)

Slik jeg ser det så er dette en investering og noe jeg kan ha noen år fremover. Teltet har mer eller mindre fått strålende kritikk i tester o.l også fikk jeg bra pris.. 5600,- :)

 

Av erfaring så er det ikke noe verre enn en tur som blir ødelagt pga dårlig komfort eller kvalitet. Derfor kjøpte jeg dette teltet i håp om noen fine turer fremover der jeg slipper å våkne dårlig opplagt pga sømmer som lekker, dårlig ventilasjon etc etc :)

 

En annen ting er at jeg ikke akkurat er på langtur hver helg så de gangene jeg bruker teltet så vil jeg at det skal være en behagelig opplevelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...