Gå til innhold

Mini-DV videokamera helst under 6000,-


Sailfish

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ønsker nå å anskaffe meg et nytt videokamera, siden det gamle videokameraet bruker Hi8-tape, er analogt og umulig å få kobla til PC for redigering.

 

Jeg har funnet ut via en annen tråd at jeg trenger et mini-DV videokamera.

 

Så spørsmålet er nå hvilket kamera jeg bør velge! ;)

 

Dette er kriteriene jeg ønsker å vurdere etter:

1. Bildekvalitet (ved visning på TV og PC)

2. Pris (helst ikke over 6000,-)

3. Tilkoblingsmuligheter til PC

4. Holdbarhet

 

Er ikke så viktig med masse forskjellige fancy effekter, siden jeg mest kommer til å filme vanlige familiefilmer o.l.

 

Så håper noen vil komme med et forslag på hvilket videokamera jeg bør velge i følge kriteriene ovenfor! :D

 

Hilsen Tom-André :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på et som filmer til Flashcard. Til vanlig bruk er det mer enn godt nok, og kameraer i denne prisklassen gir ikke god nok kvalitet uansett til å utnytte DV kasettens potensiale. Flashcard er mye raskere å overføre til pc og du er ikke avhengig av spesialprogramvare for å spille av filmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

Et kamera du vil anbefale?  :D

 

Jeg ville sett på et som filmer til Flashcard. Til vanlig bruk er det mer enn godt nok, og kameraer i denne prisklassen gir ikke god nok kvalitet uansett til å utnytte DV kasettens potensiale. Flashcard er mye raskere å overføre til pc og du er ikke avhengig av spesialprogramvare for å spille av filmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre stuck med et billig DV kamera selv, men skulle jeg kjøpt i dag ville jeg definitivt kjøpt med flash card. Prøvde såvidt et Sony HDR-TG3 og det var lekre saker. Veldig lite kamera som lett blir med overalt. Ellers ser jeg at Canon sine Legria kamera får endel god omtale. Men da jeg ikke eier noen selv skal jeg unnlate å komme med anbefalinger. Tester leser du like godt som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje nå få et brukt DVX100AE/B til den prisen.

Vi har hatt med oss tre slike kameraer under filmingen vår, ett som dedikert undervannskamera og to fritt, og med riktig justert gammakurve gir det god gammeldags film- feeling. Til en overkommelig pris for oss som ikke er proffe.

http://www.video4.no/index.php3?ID=Produkter&ID2=Vis&counter=416

 

Man kan like eller ikke like det, men det er i hvert fall ikke noe kald pixlet dv- feeling over dette, synes vi. 24 bilder i sekundet og film-lik-gammakurve.

http://www.thetroutbum.com/no/filmer?page=shop.product_details&flypage=dvds.tpl&product_id=20&category_id=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje nå få et brukt DVX100AE/B til den prisen.

Vi har hatt med oss tre slike kameraer under filmingen vår, ett som dedikert undervannskamera og to fritt, og med riktig justert gammakurve gir det god gammeldags film- feeling. Til en overkommelig pris for oss som ikke er proffe.

http://www.video4.no/index.php3?ID=Produkter&ID2=Vis&counter=416

 

Man kan like eller ikke like det, men det er i hvert fall ikke noe kald pixlet dv- feeling over dette, synes vi. 24 bilder i sekundet og film-lik-gammakurve.

http://www.thetroutbum.com/no/filmer?page=shop.product_details&flypage=dvds.tpl&product_id=20&category_id=6

 

Såvidt jeg vet så er det et godt kamera ja, men til den prisen? Jeg har iallefall ikke klart å finne noen.. Fra USA på ebay går de vel for samme som sony sine alternativer.

 

Nærmeste jeg klarer å komme med nye kamera må vel være denne http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?iid=8917551

Alternativt så går det vel ann å gjøre noen kupp på Canon HV30 om man akter å prøve seg på ebay..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre stuck med et billig DV kamera selv, men skulle jeg kjøpt i dag ville jeg definitivt kjøpt med flash card. Prøvde såvidt et Sony HDR-TG3 og det var lekre saker. Veldig lite kamera som lett blir med overalt. Ellers ser jeg at Canon sine Legria kamera får endel god omtale. Men da jeg ikke eier noen selv skal jeg unnlate å komme med anbefalinger. Tester leser du like godt som meg.

 

Har akkurat kjøpt meg et canon hf 200 legria og er veldig fornøyd.

Kjekt med sdhc brikker,bør ha class 4 eller helst class 6 brikker(hastighet).16 gb holder til ca.2.5 t film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ikke prøvd dette selv, men det har siste gen. brikker for kameratypen, og god "lesing" til flashminne... SÅ, ligger an til meget god billedkvalitet og rask overføring til data :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

PS. Er på ingen måte et forslag om å kjøpe på nett fra utlandet, men B&H er alltid en god "referanse" mht. pris og nyeste versjoner av "hardware"... Finner man produktet til ok pris i Norge er SELØVFØLGELIG dette å fotrekke.

 

 

PS OG dette vil gi VELDIG bra resultat hvis man er vant til HV30 fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ment som kritikk, bare litt enklere å kunne henvende seg i "nærheten" om noe skulle være galt..

 

Tror du at det er like "bra"/gir like bra kvalitet som HV30? Når jeg kjøpte det var det fordi jeg fikk høre at det fortsatt var bedre kvalitet på MiniDV i forhold til disk/minnebrikke med tanke på komprimeringen som skjer på disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tok det ikke som kritikk :) Ville bare si at jeg generelt foretrekker å handle "lokalt". Og du har helt rett MHT. service. Jeg bruker Canon XLHA1e. medr miniDV/HDV. Foretrekker tape nettopp pga. billedkvalitet og komprimering/etc. DESSUTEN, hvis datan skulle konke har jeg alltid tapene med råfilmene i "backup". Litt begrensa hva man får til under 6000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra  :), tror kanskje jeg går for et nytt HV30, nettopp av samme grunner som deg. Veldig greit å ha tapene, og på Japan foto selges det nå til 7.100,- ca, og da skiller det jo ikke allverdens... Ser ikke at det er noen særlig forskjell på HV30 og HV 40, så jeg gidder ikke betale to lapper mer for det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, trodde ikke HV30 var å få tak i no mer... har lett etter det på de vanligste nettbutikkene.

 

Isåfall er det min soleklare annbefaling her.., til trådstarter. Canon HV30 dersom det lar seg skaffe til rundt 7000kr på norske nettbutikker. Men mener bestemt at scandinavianphoto hadde det kameraet til rundt 6500 før det ble erstattet av hv40 :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Canon XLHA1e. medr miniDV/HDV. Foretrekker tape nettopp pga. billedkvalitet og komprimering/etc. DESSUTEN, hvis datan skulle konke har jeg alltid tapene med råfilmene i "backup". Litt begrensa hva man får til under 6000,-

 

Bruker du dette kameraet til "fiskefilming" Pål? eller har du et mindre kamera til det bruket?

 

Driver også ser etter et nytt HDV til fiske og naturbruk, og ønsker som deg å benytte DV kasetter. Ser at utvalget etter hvert er litt begrenset nå nymarkedet av denne typen kameraer. Er jo en del og se på bruktmarkedet, men jeg får se hva jeg ender på. Noen tips?

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har bare dette :) Litt mye å drasse på uten tvil. Skal ha et kamera #2. Sikler litt på.... :)http://www.bhphotovideo.com/c/product/624230-REG/Canon_HV40E_Legria_HV40_High_Definition.html

 

 

Alternativt, bare for å ha et med flashminne:  http://www.bhphotovideo.com/c/product/627867-REG/Canon_HFS10E_Legria_HF_S10_Dual.html

 

Fordelen med disse mindre kameraene er billigere undervannshus. Til mitt primærkamera må jeg ut med 30-50000 for et slikt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...