Gå til innhold

V- ving/ nobody- flua


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Ligner VELDIG på den :) Forferdelig god flue :)

 

Tar en lynkjapp versjon av en fisk jeg fikk når jeg var med Oddbjørn i Rena.

 

Vi traska litt rundt å lette etter vakende fisk, men fant ingen som var skikkelig steady. Aurevillien var litt på hell, og det var baetis som dominerte uten tvil. Var ikke flusst av disse heller, men det var da noen.

 

Etter litt om og men, skulle i alle fall jeg fiske på en fisk. Hadde etter mitt syn en PERFEKT baetis imitasjon på, med splitta fibbets til hale etter alle kunstens regler, biots kropp, lett cdc ving og perfekt hackle. Kasta 6-8 kast med denne flua der jeg vil si at 4 flyt var perfekte .....til meg å være. Sette så på en slik flue som Jan Erik har lagt ut over her, bare med ginger hackle...som er veldig Aurevillifarga under :) og en lys lys brun vinge. Et stk kast, som traff sånn noen lunde, og fisken tok flua perfekt. Fisken kan en forresten se i Bilder fra Rena tråden som Oddbjørn har lagt ut.

Akuratt denne fisken fikk meg om mulig ENDA mer overbevist om at dette er det perfekte døgnflueimitasjon....Eller i alle fall en flue som fisken tror er mat :) Dette var vel nest siste dagen tror jeg...eller siste, sa da hadde jeg alle rede fått veldig mange fisker på den. Tingen var da at da prøvde jeg ingen andre fluer først, så derfor får jeg aldri vite om den hadde tatt en annen heller. Men skitt au...Flua er gull.

 

Jeg var stor i kjeften (som vanlig) når jeg reiste til Rena , og sa følgende en eller annen plass : En trenger ikke en hel boks med perfekte døgnfluer med ditt og datt i kropp, hale og ving..... en trenger kun en snusboks med 8-10 nobodyfluer i to forskjellige størrelser. Dette, ene og alene av den enkle grunn at det er presentasjon og flytet som er viktig :)....Står jeg fremdeles ved den?.....Tja, kanskje det :)

 

Pikk!

 

Så det betyr gullet, at når vi sitter hele fuckings vinteren og NIbitter fluer i MANGE forskjellige former og farger, så er dette til ingen nytte :) Fra nå av skal jeg binde følgende. 1 type myggklekkere. 2 typer tørr mygg. 1 typer døgnisklekker. 1 type tørr døgnis (gjett hvilken :D :D ) og 1 typer tørr caddis. Alt annet er bare bindemorro for folk som er flinke ved stikka, og mener inne i sitt snevre hode, at ørreten er 1000 ganger lurere en den egentlig er. og at detaljer er så viktige...Jommen sa jeg smør :D

 

hvilke typer snakker du om henning? hvis det er greit jeg spør :D

 

det og binde fluer om vinteren....bare tull...kommer ned til elva...har ikke en eneste flue som ligner..heretter studerer jeg fanger jeg det aktuelle innsektet og tar det med hjem og binder en eksakt imitasjon av det, og så kan jeg dra ned til elva igjen og teste om den funker...eller jeg skal bruke vinteren til og binde opp kopier av dem jeg har bundet, det går ann.... :) nå skal jeg ta en opprydning i boksen min...dermed sitter jeg igjen med en neve fluer som jeg kan putte i en snusask ;)

 

EDIT: det finnes så mange måter og binde en dun på når det gjelder hackelet...man har den klassiske måten,altså surre rundt krokskaftet, på samme måten men klippe under, man kan surre rundt men binde opp hackelet på den måten lennart gjør i boka si, parachute måten, no hackel... alle måtene lager forskjellig avtrykk, noen som har noen erfariinger hva som passer best når man skal imitere de forskjellige døgnfluene? vi kan vel utelukke aurivilli ;)

 

for når man studerer døgnfluene når de sitter på vannet så sitter de relativt høyt på vannet og ikke bakkroppen på vannet?

 

når det gjelder små baetiser skipper jeg hackelet og har bare vinger og ett litt bustete thorax av hareøre dub, synes jeg fungerer bra iallefall :)

 

blir ikke helt klok på det der :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...