Gå til innhold

Los Roques


lars p

Anbefalte innlegg

Har bestilt meg tur hit i Sept/Okt og trenger så mye tips som mulig .

 

Er det noen bra guider der ? Hvordan er mulighetene for fiske uten guide?? Noen rimelige dårlige guider som har båt??? Noen gode tips om spesielle Øyer eller Flats jeg må prøve ?? Strengt tatt er alle små hint velkomne.

Skal være der i nesten 3 uker så jeg har tid til å prøve og feile litt.

 

Mål er vel strengt tatt og få endel Bonefish(helst litt stor) og svært gjerne en Permit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i Venezuela, men anbefaler deg å møte guiden på forhånd så du slipper å sitte en dag i båt med en tulling som prater høl i hodet på deg.. Anbefaler deg også å leie deg kayak eller noe og prøve på egenhånd. Fin avveksling til guidefisket. Skal ikke mye trening til før du finner fisk. Har skrevet endel om dette i tidligere tråder..

 

Fluevalg er ikke av all verdens betydning. Ingen Bonefish jeg har kasta pent foran nesa på har refusert noen av fluene mine som har landa der. Ble dog veldig glad i "Chico Gernandes Bonefish Special". Fordi den første og fremst er utrolig enkel og kjapp flue å binde, samtidig lett og fin for presentasjon på grunne flats. Ellers, gå for standard saltvannsfluer, Merkin Crab, Clouser, Crazy Charlie.

 

Fint å lese denne artikkelen hert også så er du så foreberedt som du kan få bli.. http://www.midcurrent.com/articles/techniques/fernandez_bonefish_retrieve.aspx

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ring Geir på GERO. Han har vært der et par ganger, og skal dit igjen om 3-4 uker... Tlf: 63801983

 

Tror ikke man kan fiske i området ved Los Roques uten guide lenger, men dette kan nok Geir svare på... ;)

 

Jeg veit , reiser sammen med han  ;D

 

Men alltid flott og få tips fra andre selv om man reiser med folk med erfaring fra ett sted . Selv bittesmå tips kan snu en ferie fra middels til topp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg var der i Mai for ett par år tilbake. Og det er ikke noe å si på mengden med Bone ihverfall. Vi fikk i bøtter og spann, nesten for mye egentlig. Størrelsen var vel stort sett rundt 4-5 pund, med noen slenger oppunder 10 pund.

 

Fluevalget var det vel hipp som happ med. Men guiden som jeg brukte der var veldig glad i små fluer. Selv om neste guide kunne være glad i større fluer. Det gikk for det meste i forskjellige versjoner av Cracy Charlie og lignende. Men den mest brukt fluen der nede er vel uten tvil Gummy Minnow. Ihvertfall på selve hovedøyen. Denne var foretrukket både på Bone og Tarpon.

 

Det er ikke så mye vegetasjon der, så du trenger ikke å bry deg med weedguard. De klippet vi stort sett av uansett..

 

Jeg brukte lang tid på å binde opp ett arsenal til den turen. Men det ble uansett bøffet på flyplassen! Så du må huske å pakke fluene godt i bagasjen! Gjerne i noen våte underbukser eller noe.. Utrolig synd at det ikke går an å få ta de med i håndbagasjen.. Du må ihvertfall ikke basere deg på å kjøpe noe der nede ihvertfall.. Den "butikken" som ligger der selger i beste fall bare jall.

 

Ellers så var det viktigste vi hadde med oss Idoform. Vi hadde ikke fungert i det hele tatt uten! Siden det ikke var kjøtt å oppdrive der, spiste vi stort sett Barracuda til samtlig måltid.. Og samtlige ble syk, selv om vi visstnok bodde i en bra lodge..

 

Ha en fin tur! ;)

 

Edit: Flatsene ligger ett godt stykke unna der dere bor, så der må du nesten ha guide og båt.. Ikke så mange av de, så jeg kan tenke meg det blir vanskelig.. Men reiser du med kjentfolk, så har de vel en plan.. Vi var vel stort sett alene på samtlige flats, og da hadde vi rundt av halvparten av båtene på øyen. Vi var vel 12 mann hvis jeg ikke husker feil.. De var en annen lodge som hadde båter ute..

Ellers så er mange av øyene der fredet, så du må ha tungen beint i munnen hvis du vil bevege deg på egenhånd. 2 av våre båter ble tatt, og fikk konfiskert utstyret "at gunpoint".

 

Det paradoksale var at guidene aldri sa til oss at vi fisket i vernede områder (engelsken var ikke spesiellt god heller)! For de var det viktigst at vi fikk mye fisk.. Plutselig fikk vi bare beskjed: Rapido! Rapido! Og vi måtte ta beina fatt inn i skogen før politiet fikk tak i oss (båtene holdt utkikk for hverandre).. Men det gikk stort sett fint, og ved hjelp av litt penger, får en alltid tak i utstyret..

 

Og det er som sagt ett par år siden dette her, så ting kan jo ha forandret seg siden jeg var der.. Hva vet jeg liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......

 

Takk for masse info . Det oppsummmerer det generelle inntrykket jeg har fått om fisket der nede.

Men litt overrasket over det med tyveri av fluene dine , blei koffert åpnet eller sendte du dem i an vanlig bag ?

 

Idoform skal taes med i rikelig monn.

 

Forøvrig merkelig praksis der nede at det ikke er guidene men kundene som blir straffet hvis man fisker i forbudt område!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Skulle lagt ut noe fra turen for lenge siden men det har gått i glemmeboka litt for lenge.

Turen var en stor suksess, en fantastisk plass og fisket var også greit i forhold til vi var der i dårligste tiden på sesongen.

Største fisken blei en grei  baby Tarpon, dessverre ville ikke de store sitte og vi røyk av flere også. Ellers fikk jeg en liten Permit på blindfiske(ca 1 kg) men både Geir og Lars fisk kastet på noen skikkelig store.

Det krydde av Bonefish der nede og min største var nok på ca 4 kg, og det er en sprek fisk når den tar på en grunn flats. Vi landa også andre arter som Snook , Bonito og div Jacks

Bilder sier vel mer enn masse ord : 

Flyplassen på Los Roques  ;D

1210200907002c3e107350534a40ad.jpg

121020090701ea5d949a266a48ce81.jpg

Huset vårt , det hvite og grønne i midten

201220090456afe0c1ecd2b0461c85.jpg

Utsikt fra veranda , går 3 digre Bonefish midt i bildet. ganske fett og spotte fisk opp 6 kg cruise rundt fra veranda

20122009042065c7d5792ec9457f9e.jpg

Målet mitt var å få Bonefish på tørt , bandt opp masse flytene Gummy Minnows men mengden av fugl gjorde det nesten umulig å få flue til å ligge i overflaten spesielt lenge.

selv jeg hadde flere fisk opptil fluene(landa desverre ett par Pelikaner også....)

201220090454e7b8ab5669eb440d9d.jpg

Samme veranda om kvelden

20122009041287c0f6f4420442809e.jpg

201220090400f6085f0d24a141c3b9.jpg?

20122009040242dda436eafc4648bf.jpg?

2012200904308173198136d04b1183.jpg

2012200904287e3b6f6bf22f4acca8.jpg

Øyene og strendene der nede er utrolig lekre , og når du tar taxibåt rundt så har man alltid med en kjøleboks full av drikke og solstoler og parasoll, uten det svir du deg !

Litt fra øyene :

20122009041466ec4232887945fc8a.jpg

Ett par øyer har Bar/resturant

20122009042297b127645f93406e9a.jpg

Ellers går det i medbrakt  ;D

201220090455180809b55229436eac.jpg

2012200904241f0e3f237a8141edac.jpg

201220090411a0025bd96d9d403ba0.jpg

så litt folk og fisk:

201220090459795a95c67d454019b4.jpg

201220090431c42fdcb7573e4a2cba.jpg

201220090407224e17335adb4ecdae.jpg

201220090435a3367159bf6940b38c.jpg

2012200904256e47f1640715431ca2.jpg

20122009042644c970626346413298.jpg

131020090557f02d7b688b91482198.jpg

13102009055906a0474307124d9c9a.jpg

1310200905018a1fddba067c45aaa8.jpg

131020090503aa7bf82ff0984b8896.jpg

Så dere som lurer på å reise en tur , Los roques er ett sted jeg anbefaler lett . Billig er det der også.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aiaiaiaiai  :)

Derfra har jeg bare gode minner, iallefall nesten!

Så det er fortsatt tillatt å fiske uten guide?

Ikke noe problem å fiske uten guide i alle områder som er merket recreation, utenom de stedene er det jo stort sett all ferdsel forbudt selv om du er guide. Men de svinger jo gjerne innom sånne steder å tar et par kjappe kast  :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hva er den greieste måten å komme seg til Los Roques på, og hva bør man forvente å betale?

Ser at Lufthansa, TAP og Air France flyr til Caracas med priser fra ca 8500,- på de periodene jeg søker på. Og videre?

Anbefalinger med tanke på sted å bo som også er greit for ikke-fiskende partner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte vel 7500 med air France , så prisen din er vel grei nok. Kan være en mulighet og sjekke priser fra UK noen ganger .

Videre ut til Los roques er det http://www.tuy.com/home_espanol.html som gjelder.

Her kan det være lurt og be de du skal bo hos fikse flybilletten din. Greia er at du kan som oftes bare betale halvparten av hele oppholdet og flybilletten på forskudd og resten når du kommer ned . Da kan du da betale med penger vekslet på svartebørs , ellers så regner de om til dollar for deg til svært gunstige kurser http://bonosvenezuela.blogspot.com/ .

Akkurat nå får du 6,8 bolivares pr dollar, mot 2,15 som er kursen fast offentlig !!!! .

Akkurat Posadaer å anbefale er ikke så lett, vi var heldige og fikk ett hus i stedet for en Posada og bodde utrolig strøkent midt på stranda .

Prøv ihvertfall og få noe som ligger mot stranda. Sjekk ut endel steder her http://www.explorepartners.com/posadas/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Da er koffert pakket og man er klar for en ny tur til Los Roques  ;D

Skulle vært der i fjor også , men da klarte jeg og kappe i filler akilles sena på jobb. Satt derfor hjemme og fikk meldinger om sjanser på mange Permit og store landede Tarpons.

Plan for tur er å lande en Permit, og få noen store Bones på Tørrflue  ;D

Mulig det blir noen oppdateringer hvis det er nettforbindelse og spore opp der nede (og jeg overlever flytur ut til Øya)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Er i planleggingsfasen for neste tur til og lurer på hva guidene tar pr dag? Prisene varierer jo stort der nede og er en vesentlig del av reisebudsjettet så jeg bare spør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier du guide så ligger de aller beste på 350 USD, noen koster 300 og har du flaks kan du få prutet litt på det i lavsesongen hvis de ikke har noe jobb(dette er priser pr båt).

Er det Bonefish du er ute etter holder det lenge med å ta taxibåt ut til de forskjellige øyene, og det koster fra 50-150 kr liksom. Jeg hadde ikke kostet på meg guide for å fiske Bonefish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Leier du guide så ligger de aller beste på 350 USD, noen koster 300 og har du flaks kan du få prutet litt på det i lavsesongen hvis de ikke har noe jobb(dette er priser pr båt).

Er det Bonefish du er ute etter holder det lenge med å ta taxibåt ut til de forskjellige øyene, og det koster fra 50-150 kr liksom. Jeg hadde ikke kostet på meg guide for å fiske Bonefish

300-350 USD er jo ikke så ille (regner med det er eks. tips..?!! Men guide er kjekt å ha for å gjøre seg kjent - iallefall de første dagene. Har også vurdert Mexico (Cancunområdet og sørover). Der er guidene litt dyrere, men enklere ift reise.. I tilegg er det en bra destinasjon for Permit og Tarpon. Får se.. Jeg skal ikke akkurat dra i morgen, men driver å ser på muligheter. Var på Bahamas i påsken og der kostet Guidene 450-500 USD / pr dag. Fikk litt starthjelp, men resten ble selvguiding. Går bra det på Bones!

Forøvrig flott rapport! Får ikke akkurat mindre lyst på en tur (SNAREST!!!) av dette.....  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier du guide så ligger de aller beste på 350 USD, noen koster 300 og har du flaks kan du få prutet litt på det i lavsesongen hvis de ikke har noe jobb(dette er priser pr båt).

Er det Bonefish du er ute etter holder det lenge med å ta taxibåt ut til de forskjellige øyene, og det koster fra 50-150 kr liksom. Jeg hadde ikke kostet på meg guide for å fiske Bonefish

300-350 USD er jo ikke så ille (regner med det er eks. tips..?!! Men guide er kjekt å ha for å gjøre seg kjent - iallefall de første dagene. Har også vurdert Mexico (Cancunområdet og sørover). Der er guidene litt dyrere, men enklere ift reise.. I tilegg er det en bra destinasjon for Permit og Tarpon. Får se.. Jeg skal ikke akkurat dra i morgen, men driver å ser på muligheter. Var på Bahamas i påsken og der kostet Guidene 450-500 USD / pr dag. Fikk litt starthjelp, men resten ble selvguiding. Går bra det på Bones!

Forøvrig flott rapport! Får ikke akkurat mindre lyst på en tur (SNAREST!!!) av dette.....  <<l

Er uten tips ja , men guidene du leier sjøl uten å å gå igjennom en Lodge eller ett firma regner ikke med tips i utgangspunktet. Men har du en knalldag er det ikke feil og gi litt ekstra.

Det fine på Roques er at man har en båtfører med seg også , så hvis man vader av ett langt strekke så står båten i enden og venter på deg. Det gir ganske effektiv fisketid. Bakdel er at båtene er ikke optimale flatsbåter, rett og slett pga endel sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...