Gå til innhold

SA Mastery GPX


Lars_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å gå til anskaffelse av et SA Mastery GPX-snøre til min Sage Launch #5, som et allround-snøre.

Hva tror forumets brukere om den comboen?

 

Noen som har noen erfaringer med dette snøret?

Og hvordan er det sammenlignet med Mastery Trout fra samme leverandør?

 

 

Pfh. takk  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, som jeg vel har skrevet i en tidligere tråd så er dette en bra kombinasjon. Både kona og sønnen min fisker med Sage Launch #5, begge bruker GPX.  Stanga trenger litt ekstra tyngde for å bli aktivisert, og lina har en tung og markert klump.  Mye avhenger av kastestil. Liker du å holde mye line i lufta er kanskje SA Expert Distance et alternativ, men som en bra alroundline er GPX et godt valg.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPX er fantastisk å kaste med og passer nok til de fleste femmere som liker en halv klasse opp. Jeg synes imidlertid det finnes snører som presenterer penere uten at det er noe problem i denne klassen. Har kun prøvd det i klasse fem (Har et lite brukt et liggende som jeg evt kan selge. Har ikke stang til det lenger. Nytypen med løkke. Send PM hvis interessert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPX er et langt mer lettkastet snøre enn Trout som oppfører seg mer sært og ikke er så lett å få opp de store lengdene med hvis du trenger det. Det er lettere med GPX snøret, som jeg også mener er sterkt undervurdert som et supert snøre å starte med. Jeg bruker GPX på mine SAGE Stenger i kl 4 og 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bare godt å si om GPX - spesielt dette med lavt minne! Noe skjør coating - men ikke merkverdig!

 

Selv bruker jeg en #3 GPX på en rask #4'er stang, personlig ble dette den beste kombinasjonen med min kastestil! verdt å teste da den er 0,5 klasse opp  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel eigentlig fått mykje av dei same svara, og eg kan berre føye meg inn i rekka på at gpx er eit bra snøre.  Skal eg sei noko negativt må det vera at eg har opplevd at ytterste halvmeteren synk på nokon av dei. Har bytta dei inn og fått nye :D.  nokon andre med same erfaring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lader raskt, slår over godt, er nokså presist på lengre kast og bra til spey, snakeroll og t-snap - typisk all round. Trenger litt smøring, men funker når det er litt treigt og usmørt også. Investerer man litt tid med dette snøret så funker det til det meste av flytesnørefiske. Har hatt snart 10 GPX-snører til treer, firer og femmer, og gidder ikke tenke på noe annet. Prøvde SA Expert Distance i år, og fant ut at det var mer lekent og presist, men at det slår over dårligere - spesielt på kortere og mellomlange kast. Solgte det. Andre har sikkert andre preferanser, men SA GPX er glimrende for dem som er mer opptatt av å lære seg snøret enn å finne noe som gir en umiddelbar lykkefølelse. Den følelsen har en tendens til å gå over likevel.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars O.

 

Har du opplevd at tuppen på snøret synk på GPX ???

 

Hei!

 

Jeg har ikke prøvd dette snøret, så det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

Men det ser da ut som det er noen andre her som har prøvd det; så det er kanskje noen andre som har noen synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars O.

 

Har du opplevd at tuppen på snøret synk på GPX ???

 

Har heller ikke opplevd det, men hvis det skjedde gjentatte ganger ville jeg enkelt og greit klaget og forventet å få et nytt. Det er jo et flytesnøre og såvidt jeg kan forstå så skal det da flyte... Dette er absolutt et av de aller beste snørene du kan få tak som er laget litt allround.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen som har noen erfaringer med dette snøret?

Og hvordan er det sammenlignet med Mastery Trout fra samme leverandør?

 

 

Trout er et mer klassisk WF snøre som stemmer godt med klassifiseringen.  GPX virker tyngre og har mer markert klump.  På en stiv stang vil GPX-snøret være mer lettkastet mht. å oppnå lengde. Jeg kjenner ikke Launch, men dersom dette er en stang som tåler litt vil nok GPX fungere fint. Selv bruker jeg Trout til finfiskestanga (Sage ZXL), og GPX til sjøstanga (LTS X1).  På sistnevnte bruker jeg faktisk en klasse over, som med det snøret innebærer halvannen klasse.  Ikke særlig følsomt, men det går langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo oppstå på gamle snører som krakkelerer og hvor kjernen trekker vann, men nye nei!

 

Det er ikke så uvanlig.  Tror ikke det er fordi kjernen trekker vann, men heller at overgangen til fortom gjør enden marginalt tyngre.  En tykk fortomsbutt, kanskje intermediate, og gjerne med litt lim og surringer av bindetråd som trekker vann.  Det skal ikke mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at både XXD, GPX og Sharkskin begynner å synke i tuppen etter ca 1 ukes fiske selv om de er helt nye. Jeg bruker nåleknute og vanlig monofilament ferdigtapert fortom fra Rio. Hvorfor de gjør det aner jeg ikke, men en teori er at det suges vann inn i kjernen av snøret der hvor det er kuttet i enden. En annen grunn kan jo være at coatingen er så dårlig at snøret suger vann når det blir brukt hele tiden i dagesvis. Det er uansett ikke noen god følelse å fiske med sinktip på vakende stor ørret i sakteflytende elv eller stillevann  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får føye meg til i rekken over eiere av GPX-snører med synkende tupp.

Liker snøret, men det litt vel irriterende. Akkurat dette snøret det er snakk om her er noen år gammelt og jeg husker ikke helt når tuppen begynte å synke.

Ved å smøre tuppen godt er det ingen problem å få tuppen til å flyte, men det skulle ikke være nødvendig.

Vurderer likevel å erstatte det med et nytt GPX-snøre :rolleyes: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får føye meg til i rekken over eiere av GPX-snører med synkende tupp.

Liker snøret, men det litt vel irriterende. Akkurat dette snøret det er snakk om her er noen år gammelt og jeg husker ikke helt når tuppen begynte å synke.

Ved å smøre tuppen godt er det ingen problem å få tuppen til å flyte, men det skulle ikke være nødvendig.

Vurderer likevel å erstatte det med et nytt GPX-snøre :rolleyes: ...

 

De nye GPX-snørene er med ferdigløkker, og jeg bruker dem. Bruker imidlertid ikke ferdigknytte løkker på monofortommer, men bensler en mindre løkke med bindetråd og litt superlim. Løkke-i-løkke blir derfor veldig "smooth". Nå kaster jo ikke jeg hele dagen heller (og i hvert fall ikke på natten) så snøret blir ikke akkurat gjennomvått. Finner en fin fisk velger deretter strategi og taktikk i overrenstemmelse med anerkjent litteratur på området, presenterer så perfekt det lar seg gjøre der og da, gjør tilslag, kjører fisk, veier og måler og avslutter det hele med et glass hvit musserende (tørr så klart). Deretter får snøret tørket en god stund, mens jeg hviler ut.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...