Gå til innhold

Tur til Kolahalvøya


Magnus Bakken

Anbefalte innlegg

Tror nok man skal tenke seg om mer enn 2 ganger før man prøver seg på noen egentur til Kola.

Og det sier jeg for din egen sikkerhet. Murmansk er ikke noe by hvor du leker "hot shot", det er mye kriminalitet. Når du drar på tur i regi av noen der så er sikkerheten ivaretatt. Ihvertfall fram til hotelldøra.

Landsbygda er heller ingen spøk, kommer du i kontakt med feil mennesker så er det direkte livsfarlig. Og tro meg det er flere små steder på tundraen med ekstrem fattighet hvor de ikke tar 5 øre for å ribbe deg.

Ut i fra det jeg har sett fra helikopteret tror jeg detr er rimelig mange steder du ikke bør prøve å gå inn i. Er temmelig mye militært der.

Ikke skjønner jeg hvorfor dere nevner pakketur, de ørret turene har ingen ting med det å gjøre. Det hadde dere raskt erfart hvis dere hadde prøvd det og ikke bare synset/trodd. Etter å ha vært på to turer på tundraen er jeg glad for at jeg gikk for et opplegg der jeg blir trygt flyttet fra a-b. Villmarksfølelsen, teltlivet og turene er det samme. Uten helikopter og bil hadde jeg aldri kommet fram til de elvene om jeg så hadde hatt 2 uker til å gå i fjellet. Avstandene er enorme.

 

Til Magnus: Gjør det enkelt og trygt, sett av 25000. Meld interesse til Kai på www.kharlovka.com. Glem 4'er. 5'er til tørt, eller 6'er og ta med 7'er til dagene da vinden herjer. Ikke noen vits med pingleredskap på kola, det er moro med 2,5 kiloser på 6'ern også. Masse diger fisk og du blir mett for resten av sesongen i løpet av 5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten lurer på hvordan dere "gamlinger" klarer og stable 25.000-30.000 kroner på beina, og alikevell ha fulti med fiskeutstyr. Er dette godt oppsparte middler, eller er det nedskjæring på unødvendige utgifter som gave til sin kjære, og klær til barna  :rolleyes: ::);D

(Dette innlegget var pur ironi, for den som lurer)

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten lurer på hvordan dere "gamlinger" klarer og stable 25.000-30.000 kroner på beina, og alikevell ha fulti med fiskeutstyr. Er dette godt oppsparte middler, eller er det nedskjæring på unødvendige utgifter som gave til sin kjære, og klær til barna   :rolleyes: ::);D

(Dette innlegget var pur ironi, for den som lurer)

 

MB

Dette handler om prioriteringer, og er vanligvis ikke noe man gjør hvert år.

De fleste med en gjennomsnittelig inntekt kan ta seg råd til både dette og fiskeutstyr en gang iblant, om man har litt ordnet økonomi  ;)

(Look who's talking)  :o  ;D

Lars

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok man skal tenke seg om mer enn 2 ganger før man prøver seg på noen egentur til Kola.

Og det sier jeg for din egen sikkerhet. Murmansk er ikke noe by hvor du leker "hot shot", det er mye kriminalitet. Når du drar på tur i regi av noen der så er sikkerheten ivaretatt. Ihvertfall fram til hotelldøra.

Landsbygda er heller ingen spøk, kommer du i kontakt med feil mennesker så er det direkte livsfarlig. Og tro meg det er flere små steder på tundraen med ekstrem fattighet hvor de ikke tar 5 øre for å ribbe deg.

Ut i fra det jeg har sett fra helikopteret tror jeg detr er rimelig mange steder du ikke bør prøve å gå inn i. Er temmelig mye militært der.

Ikke skjønner jeg hvorfor dere nevner pakketur, de ørret turene har ingen ting med det å gjøre. Det hadde dere raskt erfart hvis dere hadde prøvd det og ikke bare synset/trodd. Etter å ha vært på to turer på tundraen er jeg glad for at jeg gikk for et opplegg der jeg blir trygt flyttet fra a-b. Villmarksfølelsen, teltlivet og turene er det samme. Uten helikopter og bil hadde jeg aldri kommet fram til de elvene om jeg så hadde hatt 2 uker til å gå i fjellet. Avstandene er enorme.

 

Vet svært lite om turer til Kola. Derfor jeg spør. De turene jeg har sett i reportasjer og slikt er ihvertfall en hel gjeng med ulike folk som bor i en camp, men mulig det ikke alltid er slik. Lurte igrunn mer på om det var mulig å bli flydd inn til et bra sted 4-5 mann og bli henta igjen noen dager seinere. Uten guide og mat og alt det der.. Har ikke behov for å få 187 fisk på en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ørretturene til kharlovka company bor du ikke i camp men i tunneltelt og det setter du opp der det passer deg. Og ja du blir flydd ut sammen med 5-6 andre. At det er med en guide skal du bare være glad for. Han lager mat, holder lav profil og lar deg og de andre gjøre som det passer dere. Dere bare sier når dere er sultne... that's it. Han er med som sikkerhet også, tenk om noen skulle skade seg? Da er det greit at det er med en mann med satelitt telefon som snakker språket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

billigere husvære.....billigere bil.......billigere utstyr.....

 

Jeg har billig husvære, kun en liten Corsa og kun rimelig fiskeutstyr, men har enda ikke hatt råd til en tur til Kola. Har satt familie og andre ting høyere enn bare egeninteresse. :) :) Men hver sin lyst, og baken er delt. Dog, ikke ta det ille opp, det er bare min mening.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over hvor grovt utstyr dere har tatt med dere. Jeg har bare vært på Kola en gang og hadde med en 5´er for vinddager og 4´er for resten. Værmessig hadde vi alt fra snø til 20 grader og sol. Storm og vindstille. Det er som nevnt stor forskjell på fattig og rik. Vi i min gruppe opplevde ingen vold eller tyveri, men at det finnes er helt sikkert. Jeg hadde ikke beveget med for langt alene i den byen.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med grovheten på utstyret handler om å få inn fisken raskest mulig. Jeg hadde med meg 4'er på begge mine turer, vurderte ikke å ta den ut av tuben engang. Hadde kanskje gjort det hvis det hadde vært mindre snittstørrelse på fisken. Men når de ligger i snitt på 2kg og mange av de også er på 3 og rett under da synes jeg det ble litt for spedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler en liten kommentar er på plass, selv om jeg kanskje ikke er helt nøytral i denne diskusjonen.

MYE har skjedd på kola siste 10 årene. Russerne har skjønt at de trenger oss mer en vi trenger dem. Uansett hvor i verden jeg befinner meg oppfører jeg meg som jeg er på bortebane. Dette er en god regel også i Murmansk/Russland. Oppfører man seg som folk, så ordner det meste seg. Man trenger liksom ikke "blafre" med penger og være kongen på haugen. Det fine med reisene vi holder på med, er at de fleste som er der, er der for å fiske, IKKE for å feste. De fleste tar tidlig kvelden på hotellet for å være sterk og klar til vakende ørret dagen etterpå. Du får også mye "gratis" på disse "fantastiske luksuriøse" pakkereisene som alle som ikke har vært der syntes så mye om.... ;) Bestiller du reise gjennom Kharlovka Company, så blir du tatt hånd om fra start til slutt. Gruppelederne har erfaring fra tidligere turer og kjenner opplegget godt. De fleste som har vært der de siste årene har ikke mye å utsette på opplegget tror jeg... det bør i så fall jeg vite ;D

Jeg ville aldri holdt på med dette hvis jeg ikke var trygg på at dette var bra!

 

Prisen neste år blir som nevnt tidligere +-20k, alt avhenger egentlig på transport oslo-murmansk. Tidlig ute, billigere tur.

Mulig dette var OT, men klarte ikke la vær ;)

 

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fiska en del med ei 4# når jeg var på kola. Det er ikke så lett å hove/holde den opp mot  strømmen med ei myk 4#. Ikke alle plasser du kunne gå nedover langs elva når du kjørte fisk. 5# er et mye mer fornuftig valg på kola enn ei 4#.

 

Det fine med opplegget til Karlochka co. er at det er så fritt og greit. Du kan gjøre som du vil og fiske når du vil og sove når du vil innenfor de rammene og de rammene er de aller fleste enige i. Du er på fjelltur samtidig som du har det godt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Magnus, jeg var på Kola ifjor i uke 35. Det var en "forumstur" dvs vi var alle deltakerne fra forumet her.

Flemming var gruppeleder, jeg, Skarpen, Øyvind T, Frode og Anders var de øvrige deltakerne.

 

Vi fisket 2 forskjellige plasser, begge i elv. Vi tok 126 fisker over kiloen. Største var 3.1 kg ( tror dette ble riktig )

Vi hadde ikke den beste uka for tørrfluefiske, selv om vi hadde noen dager med ganske tette klekkinger. Den ene dagen ble det fisket kun med tørt. 20 grader og nesten vindstille hele dagen.

 

En slik tur anbefales på det sterkeste!! Min tur kosta meg ca 20 tusen helt fra Molde til tundraen og tilbake. Men vi hadde veldig gunstig dollarkurs ved betaling.

 

 

Jan

Nå er det slutt på å kunne "ri på lav dollar" til neste år koster det 19000 norske fra Murmansk. Irriterer meg litt :-\ Nå tar de den fortjenesten du hadde på lav dollar selv.

Blir nok ikke flere turer etter sommeren på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...