Gå til innhold

Buzzer artikkel A&F, av Stokkebekken


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Åpner siste A&F og ser til min begeistring at knallflott artikkel fra Mr. Stokkebekk omhandler myggfiske- under overflaten :D

Rune har tydelig peiling på dette fin-fine fisket. Dette er fiske som krever tro....krevende for rastløse sjeler fordi fluer skal være i vannet og ikke så mye i luften :D

 

Noe å være obs på i tiden vi er inne i ;)

 

Fluene han binder er jo råbra...vanskelig for fisk å svømme utenom.

 

Andre som har latt seg inspirere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner siste A&F og ser til min begeistring at knallflott artikkel fra Mr. Stokkebekk omhandler myggfiske- under overflaten :D

Rune har tydelig peiling på dette fin-fine fisket. Dette er fiske som krever tro....krevende for rastløse sjeler fordi fluer skal være i vannet og ikke så mye i luften :D

 

Noe å være obs på i tiden vi er inne i ;)

 

Fluene han binder er jo råbra...vanskelig for fisk å svømme utenom.

 

Andre som har latt seg inspirere?

Ja!! Jeg måtte ut og fiske etter å ha lest artikkelen. Jeg simpelthen bare digger myggfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store binder dere buzzerene?

 

for min del ble det str 14-18, snurret vel et par i 20 også.

Morten

Temmelig svære noen av de jeg finner rundt forbi. Tror jeg skal prøve noen ordentlige "sluggere" neste gang. Kansje i kveld.......

Klekket en del for et par dager siden. Ga ikke noe drømmefiske men de tok.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, jeg har ikke fått bladet ennå. Men gleder meg til å se det på trykk.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Kan forresten være greit å ha noen i krok 12 også. Det hender jeg ser myggpupper i krok 10/12. Det er ikke ofte de er i bruk her til lands men plutselig kommer man på et nytt sted og ikke er helt forberedt. Jeg bruker definitivt mest 14 og 16. Noen få ganger litt seinere utpå hender det jeg bruker 18/20 men da som oftest som dropper på en tørrflue. Jeg er litt redd for kombinasjonen små fluer/tynn fortom under nymfefiske, det hender det kommer noen harde tak og da går fort 0,10-0,15 av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer denne artikkelen på fluefiskesiden.no? :)

Jada, alt kommer her. Men det tar litt tid, alt om fiske må få ha de litt for seg selv en stund.

Da må jeg nesten kjøpte bladet ;D

Om denne artikkelen er like god eller bedre enn de forrige kan jeg ikke vente ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer denne artikkelen på fluefiskesiden.no? :)

Jada, alt kommer her. Men det tar litt tid, alt om fiske må få ha de litt for seg selv en stund.

Da må jeg nesten kjøpte bladet ;D

Om denne artikkelen er like god eller bedre enn de forrige kan jeg ikke vente ;D

Kjøp bladet, norges eneste rene fiskeblad fortjener litt støtte. Hvor bra den er får andre svare på. Jeg føler at jeg har fått belyst det jeg ønsker i denne artikkelen, til fiske på vakende fisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, jeg har ikke fått bladet ennå. Men gleder meg til å se det på trykk.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Kan forresten være greit å ha noen i krok 12 også. Det hender jeg ser myggpupper i krok 10/12. Det er ikke ofte de er i bruk her til lands men plutselig kommer man på et nytt sted og ikke er helt forberedt. Jeg bruker definitivt mest 14 og 16. Noen få ganger litt seinere utpå hender det jeg bruker 18/20 men da som oftest som dropper på en tørrflue. Jeg er litt redd for kombinasjonen små fluer/tynn fortom under nymfefiske, det hender det kommer noen harde tak og da går fort 0,10-0,15 av.

 

 

Skal du ikke være redd for....med fin #4 stang og Akron fluor stealth så er det helt flott å fiske små fluer og tynn fortom. Selvsagt ikke på dine kilosfisk nødvendigvis, men på alt av mine 100 gr- 500 gr fisk er jo det helt greit. Og det er dessverre slik mesteparten av mitt fiske er.

Ja, og noen illsinte regnbuer på kilo med rett og fin spor...men da er 5x å foretrekke. Og stangtupp 20-30 cm over vann...godt å ha noe ¨å dempe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, jeg har ikke fått bladet ennå. Men gleder meg til å se det på trykk.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Kan forresten være greit å ha noen i krok 12 også. Det hender jeg ser myggpupper i krok 10/12. Det er ikke ofte de er i bruk her til lands men plutselig kommer man på et nytt sted og ikke er helt forberedt. Jeg bruker definitivt mest 14 og 16. Noen få ganger litt seinere utpå hender det jeg bruker 18/20 men da som oftest som dropper på en tørrflue. Jeg er litt redd for kombinasjonen små fluer/tynn fortom under nymfefiske, det hender det kommer noen harde tak og da går fort 0,10-0,15 av.

Ja, dette opplevde jeg for et par dager siden. Hadde litt flaks egentlig for det vaket ikke så mye men en vaket når jeg hadde lina i lufta og kunne derfor droppe flua rett i fleisen på fisken. Den tok i "overflatestilling" nesten som en hai ;) Kort line-overivrig fisker-tynn-fortom-stor fisk og en "hard" stang var ikke rette medisin. Den røyk i tilslaget ja. Det var noen fisk som hoppet "himmelhøyt" over vannet, kan de ha tatt mygg i lufts tro? Så ikke annet en mygg og en og annen døgnflue.

Virker rart hvis fisken skulle gidde å hoppe etter mygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er de store jeg er redd for Stig, tør nesten ikke å gå under 4x noen ganger og gjør det heller ikke når jeg fisker med krok 14 og større. På kveldsfiske er dette ikke så nøye...

Under 5x tør jeg aldri på buzzer, jeg har nok hatt litt mange "uhell". Men, som du skriver, ha stanga litt hevet over vannet og følg med på snørebuen mellom vann og stangtupp. Fort gjort å ha makskontakt med snøret under inntrekk og tar de når du trekker så skal det lite til for å ryke. Fisken er så rar noen ganger når den tar disse fluene som fiskes nærmest statisk. Noen ganger river de nærmest stanga ut av hånda på en stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje hardheten i huggene fort kan komme av følgende:

Jeg har rett snøre og kontakt med buzzer og stang pekende rett mot fluene

- og fisken kommer og tar flua i retning FRA meg mot flua (= harde hugg, og jo fortere svømming jo hardere hugg)

- fisken kommer svømmende fra siden eller bakfra (= oppleves som forholdsvis rolige hugg, ja, til og med som at snøret bare slakkes opp om ørreten kommer rett bakfra og mot meg.

 

I hvert fall mine tanker omkring det  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje hardheten i huggene fort kan komme av følgende:

Jeg har rett snøre og kontakt med buzzer og stang pekende rett mot fluene

- og fisken kommer og tar flua i retning FRA meg mot flua (= harde hugg, og jo fortere svømming jo hardere hugg)

- fisken kommer svømmende fra siden eller bakfra (= oppleves som forholdsvis rolige hugg, ja, til og med som at snøret bare slakkes opp om ørreten kommer rett bakfra og mot meg.

 

I hvert fall mine tanker omkring det  :)

 

 

 

Kjøper de fullt ut, gir mening det. De fra siden eller bakfra er ofte ganske rolige ja, innimellom smånapping.

Det er de typiske jeg får når jeg kaster på fisk som vaker systematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...