Gå til innhold

Generell diskusjon rundt imitasjonstrådene


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Starter en egen tråd for litt initiell diskusjon for å ikke rote til imitasjonstrådene.

 

Hva mener dere med vårfluer, er det behov for noe slikt her også? Er jo ikke så veldig aktuelt å gå inn på artsnavn, men kanskje dele inn i små og store vårfluer. Eller kanskje bare en tråd som er for utprøvde vårflueimitasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en tråd om ffs utprøvde vårflueimitasjoner ja :)

 

Ser ikke poenget med å artsbestemme hver enkelt av vårfluene, men en inndeling etter vårfluens stadier hadde kanskje vært fint.

 

På en annen side så blir en sånn tråd temmelig lik inspirasjonstråden for vårfluer :)

 

- André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det holder om vi lager en tråd for vårfluer, så kan det bli litt utdrag fra inspirasjonstråden uten alle kommentarene innimellom.

Om noen føler for å lage tråder om andre insektsarter så er det selvsagt fritt fram. Vi bør ihvertfall ha en for mygg.

 

Fint om de som legger ut bilder også skriver mønsterbeskrivelse på fluene. Ikke alle som klarer å se ut av bildet hvilke materialer som er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si tusen takk til alle dere som legger ut bilder og ikke minst bindebeskrivelser her. Disse nye trådene kommer til å være gull verd for oss nybegynnere, der vi kan konsentrere oss om å kopiere fluer som dere mer erfarne faktisk anbefaler. Håper de som legger ut bilder kan linke til/ta med en bindebeskrivelse - det ville gjort meg glad. Og dere vet, en glad Eirik deler ut tusenlapper til hele verden (neida, han gjør ikke det, men han blir veldig veldig glad :) )

 

Keep up the good work!

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ dette!  :) :)

 

Erfaringsmessig kan være rimelig tidkrevende å finne tilbake til enkelte mønstre en vet finnes et sted i eksisterende tråder. Dette tror jeg vil gjøre det mye enklere. Jada Juvis, har noen mønstre jeg vet fungerer for meg i alle fall  ;) Deler dem gjerne med dere  :)

Ser Terje allerede har brettet opp armene og er i full gang. Flott Terje!

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ dette!  :) :)

 

Erfaringsmessig kan være rimelig tidkrevende å finne tilbake til enkelte mønstre en vet finnes et sted i eksisterende tråder. Dette tror jeg vil gjøre det mye enklere. Jada Juvis, har noen mønstre jeg vet fungerer for meg i alle fall  ;) Deler dem gjerne med dere  :)

Ser Terje allerede har brettet opp armene og er i full gang. Flott Terje!

 

bjorni

 

Fine fluer Bjorni, få de ut  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De elghårene du bruker på paraloop daddyen rune?

 

hvor mye juling tåler de? mange fisker rundt 2,3 kg eller ryker de fort av? :)

 

flott flue i allefall :)

 

Hei,

 

De tåler au noen fisk. Men er på langt nær fireline. Men de blir fine og naturlige. Jeg bruker de på type fluer som jeg bruker noen få ganger.

Jeg har andre daddyer for å fange vanlig "småfisk" hehe... Lager også en variant med cdc hackle rundt en foamstolpe. Men liker paraloopen best, blir ikke så mye "fuzz" som med cdc. Synes det er greit med en ganske enkel flue med lite materialer og bust på for stille vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens:Lurer på hvem denne karen her er jeg.Den klekket samtidig  med rhodanien uke 28 i Finnmark.Jeg trodde det var niger,men etter å ha lest litt om diverse døgnfluer,så har jeg blitt ende mer usikker.Krok 18. Beklager den dårlige bildekvaliteten.

post-2232-13949867923719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...