Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

1. Yesterday
  2. Er åpen for bud, kom gjerne med et bud. Anser jeg det som et skambud avviser jeg det bare, er ikke verre...
  3. Hei, jeg planlegger en tur til New Zealand i januar 2020. Jeg vet om en elv som kanskje er den beste i hele landet, og som jeg har drømt om i 15-20 år (har bodd der nede). Utfordringen er at elva er vanskelig tilgjengelig, og krever helikopter og guide (de få guidene som kjenner elva tar heller ikke med mange dit, men kun noen veldig få). Rundt 2006-2008 fikk jeg en pris på 10 000 kroner for en dagstur dit med helikopter. I dag er prisen sikkert enda litt høyere. Og da slo tanken meg at vi kanskje kan reise flere? To fiskere vil halvere prisen, noe som er svært gunstig, siden det er så dyrt. Å reise alene tar jeg meg rett og slett ikke råd til. Derfor, er det noen som tilfeldigvis skal til Sørøya kommende vinter, og vil være med og spleise? Jeg kan jo først nevne det viktigste, nemlig litt fakta om elva: Dette er en typisk newzealandsk ørretelv, det vil si ganske lita og glassklar. Typisk sight fishing. Det unike med elva er derimot størrelsen på ørretene. De beste elvene på New Zealand har stort sett snittvekter på to kilo, med enkelte troféørreter over 4,5 kilo (såkalt double figures, det vil si over 10 pund). I denne elva derimot, er snittet troféørret, der 4-6 kilo er den vanlige størrelsen... Det er naturligvis også en del mindre fisk i elva, men det virker som at mange ørreter her blir maksimalt store. Og nettopp derfor blir snittstørrelsen så unik, i motsetning til "normale" elver, der bare enkelte ørreter blir så store. I praksis er dette derfor en elv full av troféørret. Jeg har forstått det slik at det finnes to slike elver i det samme området. Og det er selvsagt godt mulig at det finnes flere på Sørøya. Men de er garantert svært få, om noen i det hele tatt. Så igjen, noen som blir med og spleiser på en dagstur dit? Som sagt, med to personer og halv pris vurderer jeg å dra. Jeg kommer til å sjekke pris når jeg har booket billetter (er 80 prosent sikkert at det blir NZ-tur). For min del er dette det ypperste av ørretfiske. Ei lita blank NZ-elv og en trofé brunørret på kastehold er for meg drømmefiske... Og drømmefisken. Og her kan jeg oppleve det flere ganger på en dag, hvis forholdene klaffer... Dyrt, men once in a lifetime. Skulle det passe sånn, kan vi selvsagt også reise rundt andre plasser i tillegg (hvis jeg drar rundt alene, og ikke hooker opp med lokale kjentfolk). I så fall, kort om meg: Som person er jeg rolig og avbalansert, og går overens med de fleste. 1976-modell, bodde i Kurow i Waitaki Valley ved Mackenzie Country i 1997/98 (i de sentrale delene av South Island). Der jobbet jeg som birøkter med 3 000 bikuber (for familien jeg bodde hos). Var tilbake på langtidsferier i 2002, 2006 og 2008. For min del er å reise til New Zealand som å komme "hjem", etter å ha bodd på innsiden av landet med en familie, og fått mange lokale venner. Og nå "må" jeg bare tilbake igjen, for å oppleve fisket, nostalgien og "mitt andre hjemland". Jeg har for øvrig fisket over hele Sørøya, og tenker denne gangen å reise strekningen Christchurch-Te Anau-Christchurch. Med mest tid i "hjemtraktene" i Mackenzie Country. Ønsker du en dagstur til New Zealands kanskje aller beste ørretelv, eller noen dager sammen på reisefot og fiske litt, så gi meg en lyd. Så tar vi det derfra. Kim Roger
  4. Last week
  5. Egentlig ikke riktig tråd dette, men jeg tok en tur på kvelden til kysten. Hadde lyst til å se om jeg kunne få et eller annet til å bite. Hadde egentlig ingen forventninger men fikk tre makrell og fire horngjel så det var bra med liv. To av makrellene var ganske store og ga skikkelig kamp. Det gjorde også den ene horngjelen, for den kroket jeg på midten... deilig med litt sjøvann igjen, og det er mye som er gøy å fiske med flue. Horngjel på loppe og enstang i klasse fire inbiller jeg meg må være veldig god underholdning! Fikk et artig bilde av den ene horngjelen som var mer over vann enn under.
  6. Ei lita sommaroppdatering for flyhooks.org: har oppdatert med 100+ bilder av Hanak krokar: Har og oppdatert sida med betre navigasjon og betra layout for mobil. God sommar!
  7. Nydelig stang blir det ut av dette emnet her Har fått prøvd denne en del i det siste, og SA sitt sbt snøre er helt nydelig på denne stanga synes jeg. Er nok favoritten blandt stengene i klasse 4 dette. I klasse 3 synes jeg den mykere er bedre, men klasse 3 synes jeg skal være ultralett og bøye seg godt ned i korken. Glad jeg fikk bygget og prøvd ut denne #4. Bare å glede seg!
  8. Tur nr to opp i samme område bød på vanskeligere forhold med mer vind og langt mindre aktivitet. Med så god uttelling som siste overnattingstur ga, så var det kanskje like greit å komme seg litt ned på jorda igjen. Så kun tre fisk som var oppe, fikk en stor en til å ta men den bare prikket jeg i leppa og dett var dett... ble en liten tass bare og da vinden ikke ga noen tegnt til å gi seg så ble det litt tidlig retur. Lever lenge på forrige tur, så om resten av ferien byr på blanking så er jeg uansett fornøyd. Ble tross alt fire stk over kiloen og tre av de rundt 1,5 og større og en på 6/700 som havnet på bålet så er det en tur i stillevann som jeg neppe kommer til å glemme. Fisken i dette vannet er kruttsterke og har en tendens til å dra ned og ut i en vill fart. Og på stille kvelder ser man de cruise i overflaten og beite i sakte film. Vanskelig å komme innpå de da... Mye vårfluer disse dagene, og alle untatt en tok vårflueimitasjoner, den siste en stankelbein.
  9. Takk for svar! Jeg er i Spania nå å sitter hele kvelden med OFA oversiktskart, entur for å finne tog (mye større rekkevidde) og google maps (for å se om det er myr for å gå ut på bla.). Hver gang jeg finner et myrtjern f.eks. står det på oversiktskartet at det enten er små, små fisk eller kjempe dårlig bestand. Det som gjør det kartet enda mer frustrerende er at jeg ikke stoler på det. Når jeg leser om fiskere som sier at det er en bra bestand i et vann også står det på kartet at det bare er smått der, er det forvirrende...
  10. Kommer litt an på hvor du bor, men et godt utgangspunkt er å skaffe OFA (Oslomarkas fiskeadministrasjon) sin fiskekartbok som dekker både Nordmarka og Østmarka. Alternativt gå inn på ofa.no/oversiktskart, og lese om de forskjellige vannene. Lykke til!
  11. Jeg og ønsker meg Bibio-fest i sommer. Blir vel som vanlig en gedigen skuffelse hele fiskeopplegget. Her er en PH-Bibio variant med hjortehår i bakkroppen i steden for foam (og så er beina strengt tatt ikke røde men det får stå sin prøve...)
  12. Kanskje ikke helt den rette tiden å gjøre det på , men nå er den klar til hovedferien. et emne som har ventet siden mars 2018 på å bli bygget. Sammen emne som Truls bygde sin klasse 4 7´9" . Litt regn gjorde at jeg fikk dreid korken og surret på ringene forrige helg og lakkeringen gjorde jeg på morgenkvisten før jeg tok "straffen" for å ha verdt nye på reisefot i sommer, med å finn finne igjen grønnsakshagen blant alt ugrasset. Nå er stanga ferdig ,jeg med og ugress fra 200 kvm ligger i en stor haug. Det er brukt sorte chrome lite og vanlige snakes fra Pacific Bay og minima løpering. Korkringer kjøpt i Portugal og emne i England. Ennå har jeg fire emner liggende fra i fjor og sommeren 2017 , men det får vente til grønnsakene er høstet og løvet faller av trærne. OG ørreten er fredet og koser seg i gytebekken. -
  13. Det er med fare for å lære noe at jeg spør. Ville du sagt noe om i hvilke tilfeller du bruker andre materialer? Ble nysgjerrig, og kunne trengt litt ny motivasjon for å fylle opp litt i boksene. Forbedringer og nye løsninger blir sjelden feil
  14. Interessant tema. Har nakker fra samme leverandør, helt tilbake til navnet var Hoffman. Ikke bare har den generelle kvaliteten, spesielt på forskjellige lengder på sidene av hver fjør forandret seg negativt. Jeg er neimen ikke sikker på om jeg liker at hackelfibrene har blitt stivere heller... Så stive ser jeg for meg, at de nærmest er i stand til å stikke gjennom den overflate filmen vi så gjerne vil at de skal henge i.. Det blir lenger og lenger mellom hackelbruken for egen bindings skyld. Av flere årsaker. Egenskapene er ikke like bra som før. Og det finnes andre løsninger på veldig mye, som jeg opplever minst like bra, eller bedre. :-)
  15. Ca 55 cm og litt i underkant av to kilo Jeg var avgårde og tok med telt og greier, og kom til et vann etter mye om og men og da tok det til med vaking og det var mye fin fisk som gikk superrolig og vaket. Her var den ytterst vrien, om med en gang jeg nærmet meg så sluttet den å vake. Gikk jeg videre så begynte den på igjen... men det tok ikke så lang tid før det begynte å blåse ganske kraftig og da tok jeg en runde med streaking caddis og fikk ganske raskt en på 600g som jeg tok med for å ha bålmat på kvelden. Så hadde jeg en fin fisk som jeg bomdro før denne gikk på like etter. Snaut ti meter fra meg så gikk den etter flua, jeg så hodet og siden på den, men den bommet. Jeg stoppet inntrekket og lirket bare litt i flua, og da stakk den hodet opp og tok flua rolig med seg. Jeg strammet opp og da bar det avgårde, og løsline, resten av fluesnøret og mange meter med baking forsvant tungt og i høyt tempo utover og nedover. Ca 15 m ute på backingen så stoppet den opp og det ble en stillingskrig. Den sto tungt og stanget og jeg fikk noen meter, før den tok mer enn jeg hadde vunnet. Sånn holdt vi på en stund før den gikk oppover mot overflaten og da fikk jeg beveget meg etter fisken og fikk en del snøre tilbake på snella. Men stillingskrigen fortsatte og fisken hadde flere tunge og raske utras. Etter en drøy fight så var det jeg som trakk det lengse strået, og fikk hovet den. Fisken i dette vannet er helt vilt sterke, og det tok ikke lange tiden før den pilte avgårde igjen, ned i dypet.
  16. August nærmer seg og litt "bibio ferie" er planlagt. Nettopp kommet hjem etter litt annet fjellfiske og det gikk hardt ut over den helsvarte cdc myggen Litt ymse bibio's noen flyter godt noen litt dårlig og noen passe.. Noen for flatt vann og andre tåler mye "skvulp". Bare å håpe på at de kommer som bestilt!
  17. Hei Jeg begynner å komme inn tørrfluefiske etter ørret (egt en laksefisker;)) og leter etter vann i oslomarka som jeg kan fiske. Jeg kan selvfølgelig fiske med flue og har alt på plass, men steder å fiske er problemet. Siden jeg går på skole og trener hockey nesten hver dag har jeg ikke mye tid å dra ut til vann og se om det egner seg. Det er derfor jeg kommer hit. Jeg ser etter et vann eller en elv som er relativt greit å komme seg til med tanke på tid siden jeg er 14 og har ikke bil hehe og nok plass til å kaste flue. Ørreten trenger ikke være svær, men grei størrelse (30cm++). Bare det ikke er tusenbrødre
  18. Det kiler litt ekstra i magen når backingknuten forvinner i rasende fart gjennom ringene, og fisken ikke viser et eneste tegn til å ha planer om å stoppe og bare toger på utover og nedover
  19. Har opprydding i turutstyr og selger et Exped Venus, pent brukt. Godt og vindstabilt telt med to innganger/to fortelt. 2,7kg. Pris: 3500,-
  20. Selger mitt 16-35 objektiv, objektivet er ripefritt og støvfritt i glasset. Solblender og Hoya UV filter følger med. Objektivet er feilfritt og pent med få bruksmerker. Selges for å finansiere annet objektiv. 16-35mm er helt fantastisk til blant annet landskapsbilder, skarpt og fint og med lav blender som f2.8 er det utrolig anvendelig i de fleste situasjoner. Selges for 8500,-
  21. Jeg kjøpte meg #5 to år siden. Den var tenkt som ei tilleggsstang med kort tube som er lett å ha med i sekken når jeg kjører motorsykkel, men den erstattet raskt G.Loomis Streamdance`n jeg brukte som "hovedstang" fra før Fantastisk god stang!
  22. Earlier
  23. Når jeg plages av vinden og hender det at jeg napper i lina rett før lina treffer vannet. Har da ca 50% sjanse for at det lykkes med utlegget. En annen ting som også Rolv nevner er å kaste nær/ parallelt med vannet. Det hender også at jeg åpner buktene og lager de store for å få flua litt lengre fra hode. Hender det er risiko sport når man er ute i fjæra etter sjøørret og havabbor. Har man vinden direkte fra siden og mot kastearmen, kan man snu seg med ryggen mot vannet, kaste mot land,for å avslutte i bakkastet.
  24. Tørrflua

Tåke

Når tåka kommer gir det seg å vake, sånn er det bare. Samme om det er elv eller vann. Fisker du med tørt er valget å gi seg eller bytte til noe vått Med andre ord, best å gi seg så kan fisken svømme videretil en annen dag.
  25. Da er skoene testet i elv. Her er noen tillegg om skoen. Synes faktisk de ble ennå litt mere behagelige etter at de ble våte. Merket ingen ting til de klumper som jeg nevnte over. De er fortsatt ganske lette da det virker som at simms har valgt materiell som ikke trekker mye vann. Fant kun en litt negativt ting ved skoen. Hullene som er tenkt for å drenere ut vann kan slippe igjennom ultrafin sand som igjen gjorde att etter en fiskeøkt fikk jeg puter under tærne. (Skal sjekke om det er noe å gjøre med det) gir skoene terningkast 5 pga sand
  26. Jeg har akkurat fullført denne quizen. Min poengsum 16/100 Min tid 32 sekunder  
  1. Load more activity
  • Create New...