Har blitt en del turer med varierende resultater. Blåser tidvis alt for mye. Traff dog på en brukbar marginata-klekking forrige onsdag. Har etterhvert lært meg til at det er fisking inne i viker med vedvarende pålandsvind som gjelder. Her samles det opp med vanlige duns og også krøplinger som ikke har greid å kvitte seg med nymfeskallet. Disse blir et lett bytte for smarte, og dermed ofte litt større ørreter, som er klar over dette "fenomenet". Er ikke alltid så lett å se at det foregår noe inne i bølgeskvulpet, men tro meg, det gjør ofte det. Etter to timer uten å lykkes i særlig stor grad satte jeg på en litt stor spent brun spinner. Og det gjorde umiddelbart susen! 50 cm og 1,4 kilo lar seg høre. Er faktisk min beste fangst under en marginata-klekking noensinne. Resten av dagen forsvant uten at det skjedde noe nevneverdig, bortsett fra et par tre-fire hekto. Litt varme nå så kommer mævvern for fullt. Og vespertinaen. Til uka kanskje...
Nydelig sesongstart i marka Rolv! Sterkt!
Ble en ettermiddags/kveldstur i går. Lite aktivitet i overflaten så lenge det var vind. Vinden la seg tidvis utover, og Marginataspinnere begynte å svirre utover og dø. Flere vak kom til syne, og jeg rakk å få to, stikke to og ryke en før vinden satte en stopper for videre fiske. Den som røyk fortommen kommer jeg til å drømme om. Etter taket å dømme var den kjempestor! 😄
Uansett en nydelig kveld ute helt uforstyrret av andre. De to jeg fikk var rundt halvkiloen.
20250503_184604.mp4
Det er inspirerende å se slike rapporter med så gode resultater / fangster. Jeg har også åpnet sesongen, men mine fisker var så små at jeg ikke tok noen bilder.
I mitt nærvann var det en brukbar marginataklekking mellom halv to og tre på eftan, som resulterte i en del vaking. Etter det blåste alt bort. Fisken ville gjerne ha marginata duns, så det er godt å være i gang!