Hva elv angår så syntes jeg du kan gå ut i fra orvis sine anbefalinger, men om du føler du får god drift over fisk som vaker, og den ikke spiser flua di. Så ville jeg lagt på lengre og eller tynnere tippet før jeg byttet flue. Det har funket for meg en del ganger. Hva stillevann angår så har jeg tatt 7 turer i vår, og jeg spist dritt hver eneste gang, så der tør jeg ikke komme med råd
Her var det mye å velge i, skal se nærmere på disse 🙂
Nå er det en annen ting jeg lurer på, angående fortomsvalg og disse fluestørrelsene.
Har brukt Orvis Tippet Chart, og der anbefales det å bruke 4X spiss til krokstørrelse 12, 14 og 16. Burde jeg da bruke 3X fortom?
Og skal jeg bruke krokstørrelse 18 anbefales 5X spiss, skal jeg da bruke 4X fortom?
For hvis jeg velger å bruke krokstørrelse 12-18, burde jeg da ha med meg 2 stk fortommer i ulik størrelse eller kan man bruke 4X fortom til alle disse krokstørrelsene?
https://howtoflyfish.orvis.com/how-to-articles/tippet-chart/
Et forslag:
Skog og mark:
Mygg, type cdc-myggen, #14, 16, 18 og gjerne mindre.
Døgnfluer:
Oliven duns, #14 og 16 (aurivillii og rhodani) for elv
Mørke brune duns, #14 (marginata)
Mørke brune klekkere, #16 (vespertina)
Mørke brune duns, ca 2 cm lange (#12) (vulgata)
Lyse gul-hvite duns, ca 2 cm lange (#12) (danica) for elv
Vårfluer, grå-brune, #14
Maur, #12, 14 og 16
Daddy longlegs, ca 2 cm lange (#12)
I tillegg anbefales diverse nymfer og forskjellige streamere / vannlevende insekter, men i og med at du spesifiserer tørrfluer, så foreslår jeg ingen slike.
For fiske på fjellet kan mange av disse brukes, men noen har sikkert flere forslag.
NB.: Dette er på ingen måte uttømmende, bare et utgangspunkt. Noen kan ha andre forslag, og jeg har sannsynligvis glemt noen.