Gå til innhold

Vinnerliste

  1. Pål Hedenstad

    Pål Hedenstad

    Medlem NFF - Standard


    • Poeng

      9

    • Innlegg

      1 144


  2. Tore M. Nilsen

    Tore M. Nilsen

    Medlem NFF - 2017


    • Poeng

      8

    • Innlegg

      4 035


  3. Eirik Rusten

    Eirik Rusten

    Administrators


    • Poeng

      6

    • Innlegg

      3 596


  4. Kjell S. Rakkenes

    Kjell S. Rakkenes

    Medlem NFF - 2017


    • Poeng

      6

    • Innlegg

      553


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 11. mai 2016 i alle områder

  1. Kan da ikke selge et fluesnøre for FISKE uten å vite hva slags profil snøret har. Det er noe av det dummeste jeg har hørt på en stund. Profil er langt viktigere enn hvor tykt/tynt snøret er. Er det fluefiskere der ute som kjøper fluesnører i blinde? Jeg ville ikke engang TESTET et snøre uten først å vite hva jeg rigger stanga med. Det blir for dumt...
    8 poeng
  2. Nå er det veldig varmt på østlandet, men tempen kommer vel til å dale ca 10 grader mot helgen. Lurer på hva det gjør for forholdene (rent bortsett fra helsikes vind da) nå når det liksom ser ut til å ta av. Er kanskje like greit å ikke få varma opp vanna for fort. Var en tur i helga og fikk denne finingen her på litt over kiloen. Flere vann var det særdeles lite liv å spore i helga, men akkurat her var det littegrann ækksjen. Eirik
    5 poeng
  3. Tidligere i denne tråden ble det etterspurt data om tapering på linene til ASI. En representant forklarte at det var hemmelig (!). Det ble litt tullball etter det utsagnet, og den delen av diskusjonen er moderert bort - heldigvis. Så kan man jo si at det er galt å dra det frem igjen, men ettersom du iallefall nevner at det kan være disfavorisering synes jeg det er greit å klargjøre. De fleste er vel enige i at å ikke ville oppgi data om tapering i februar samme året som lina skal for salg ikke er særlig formålstjenelig. Eller på godt norsk; da ber man om bråk. På den annen side "all PR er god PR" er det noe som heter, så ASI har vel fått oppmerksomheten til mange om ikke annet. Så vil tiden vise om disse linene blir med videre. Som jeg nevner i posten over. Det er litt merkelig at de historisk sett store lineprodusentene ikke velger teknologien...Men ingenting hadde vært bedre enn at lineteknologien gjorde et byks fremover. Jeg synes liner er mer interessant enn stenger - men langt mindre interessant enn å fiske.
    3 poeng
  4. Jepp, den retten har vi og det er det som er bra med slike fora. Jeg har engasjert meg i debatten sent fordi jeg syntes at den ble for ensidig
    3 poeng
  5. Ble litt engasjert av denne debatten, kjenner jeg. Spesielt etter å ha lest intervjuet med Tom Bell. Bare så det er sagt. Dette intervjuet virker plassert og kan trolig bare betegnes som "flat out marketing", for å bruke hans egne ord. Helt greit, men et partsinnlegg i noe som likner på en strid om opphavsrett mellom ASI og denne karen. Jeg aner ingenting om Tom Bell og påstanden om at opphavet til denne ideen var deres. Mulig det er Tom Bell sitt, mulig det var ASI sin ide. Det vet jeg intet om. Jeg har håndtert flere opphavsrettsaker og ser at de som regel er meget sammensatte og at opphavsretten ofte ikke er gitt. Hvis en merkevareutvikler lisensierer ut produksjon av et produkt, så skjer dette ofte basert på en nøye spesifikasjon eller en ide. Det kan også skje på bakgrunn av et ønske om en spesifikk egenskap for et produkt, som produsenten da blir satt til å utvikle. Det viktige i slike saker er at det er den avtalerettslige reguleringen mellom oppdragsgiver og produsent som er avgjørende for hvem som har opphavsretten (eiendomsretten til ideen). Det er langt i fra noen automatikk i at produsenten eier opphavsretten. På denne bakgrunn minner det jeg har lest om en opphavsrettslig strid mellom ASI og Tom Bell - uten at jeg vet noe om dette. Det høres ut som et partsinnlegg fra Tom Bell når han tordner som han gjør i dette intervjuet som ikke inneholder et eneste kritisk spørsmål til Tom Bell fra "journalistens" side (noe man alltid forventer om saken var skrevet av en uavhengig journalist) Jeg skriver dette som en innvending mot de kontante og harde dommene som felles mot ASI (ulovlig markedsføring, "snake oil" aka svindel og sjarlatanaktig atferd). Mulig dere har rett, men om dere ikke har innsyn i saken eller de avtalerettslige forholdene mellom ASI og mr Bell ville jeg være forsiktig med slike påstander. Når det gjelder veiledningen fra Forbrukerombudet, så hviler et forbud på forutsetningen om at avsender ikke angir (skjuler) at han/hun representerer produktet. Er det slik at ProTeam for ASI skjuler dette? Jeg spør, fordi jeg ikke vet. Om de gjør det, så kan jeg heller ikke støtte dette. Men om de faktisk opplyser om hvem de representerer, så vil ikke disse bestemmelsene få innvirkning på aktiviteten i sosiale medier til ASI ProTeam. Dette området er tror jeg er relativt uprøvd rettslig. Det har vært noen saker opp hvor FO har engasjert seg, men jeg tror at det kreves langt flere rettslige prøvinger for å tydeliggjøre regelverket for skult markedsføring i sosiale medier (for eksempel: Når er en post fra et ProTeam å regne som reklameaktivitet? Er f.eks en fisketur på FB eler Instagram hvor vedkommende bruker utstyret å regne som markedsføring, eller bare private bilder om fisketuren?). Jeg er ikke på noen måte fan av ASI. Jeg kommer ikke til å kjøpe stengene deres, men ble kjent med dem gjennom markedsføringen. Ble nysgjerrig, og tenkte jeg vill prøve den ene lina jeg altså har kjøpt. Den er jeg fornøyd med (og så liker jeg godt den capen jeg fikk på kjøpet).
    3 poeng
  6. Målt samme tendensen. Vanntemperaturen stiger faretruende raskt. Søndag kveld gikk abboren amok på libelle nymfa. Den er tydeligvis ferdig med å gyte. Fikk blant annet en pukkelrygga sak på 4 hg. På isen hadde jeg vært overlykkelig - da var jeg bare irritert.
    3 poeng
  7. Kan det vara så enkelt som att ASi inte vet vad det är för tapering själva? Sunray har ju mycket detaljerad beskrivning på sina.
    2 poeng
  8. Pål: ja en av mine engelske kompiser har målt på ei Sunrayfish line. Og resultatet er rimelig likt som det Tom fant. http://www.flyfishing.co.uk/showthread.php?p=2072074 I denne tråden svarer også etter hvert Tom Bell på kritikken, og det han skriver bekrefter for meg at hele greia er "snake-oil".
    2 poeng
  9. Dette har du helt rett i. Er jo litt greit å vite hva man kjøper?
    1 poeng
  10. Takk for et nedslående svar . Du har vel brukt såpass mye tid på dette at utsagnet holder vann - om jeg kjenner deg rett. Eller kanskje det i fremtiden bare er tynnliner som gjelder og vi ender opp som en gjeng forgubba FFS medlemmer som fisker med gamle tjukke flueliner. Litt sånn som de som fisker med splitcane og Catskill fluer som tvinner fortommen
    1 poeng
  11. Luftbobler i lina var det SA som fant på for over? 40 år siden... AirCell linene er vel til og med forsatt i salg :-) Å variere tettheten i lina med å kontrollere mengden bobler (hule glasskuler faktisk), er jo heller ikke noe nytt som denne sunrayfish karen har funnet på...
    1 poeng
  12. Her skal jeg "moderere" meg selv på en måte. Min cred i dette tilfelle skal gå til Tom og Grunde for målinger og interessant info!
    1 poeng
  13. Å joda han henger godt i "Snake Oil galgen", det meste av dette er ren tåkelegging. Og når han prøver å bortforklare målingene James har gjort så blir det riktig ille http://www.flyfishing.co.uk/2098021-post126.html Dette er fullstendig irrelevant og en ren bortforklaring. James har demonstrert at lina både er tyngre enn AFTM standarden og at klumpen ikke en gang er særlig tynn. Og så prøver han å bortforklare dette med at de to linene har forskjellig klumplengde (som om vi ikke visste det fra før). At SA MED skulle være designet for å ha minst "45' + head from the tip" er også det reneste tøv. Første delen av dette er ren nonsense, James har ikke ment noen ting om "how a fishing line interacts with the rod, water, the rest of 89' it's attached to and the cast itself when fishing." Han har ganske enkelt slått fast at running linen synker, og det er visstnok denne Tom enig i, den var til og med designet for å være synkende... Igjen ren tåkelegging. Den 30 år gamle industristandarden AFTM er nøyaktig nok i massevis (og det er den eneste standarden vi har), men den definerer kun hva de første 30' av lina skal veie. Det som forvirrer er at (mange) snøreprodusenter lager liner som ikke følger standarden (som regel for tunge) uten å informere om dette (SA og RIO er hederlige unntak som som regel informerer om hvilke liner som ikke følger standarden). Eneste argumentet her er at han er en fantastisk ekspert og at det er noen kule folk som liker lina... Flotte saker Mere dårlig skjulte "jeg er mer ekspert enn deg" argumenter. Jeg er ikke imponert... Grunde
    1 poeng
  14. Takk for det, den tok en vingemaur som jeg kastet midt i vaket.
    1 poeng
  15. Nå er det slik at forbrukere kan uttale hva de vil om produkter, basert på en bedrifts omdømme. Man kan jo se at Tom Bell har solgt disse linene i mange år, og det holder for meg. Arctic Silver har jo først begynt å selge disse produktene nå. Men viktig som du sier Kjell, og se dette fra to sider, det har du min fulle støtte for. Men som forbrukere, mener jeg vi har rett til å diskutere dette ut ifra publiserte kilder. Fluefiskemiljøet i Norge er lite, og det skal lite til for at man tråkker i salaten, eller tar en spansk en, og får et omdømme etter slikt. Og ikke minst når man tar mye plass i sosiale medier, og måten man gjør markedsføring og reklame på. Det blir fort synlig, og mange vil reagere på dette som forbrukere. Slik er det bare.
    1 poeng
  16. Tja...."When a company flat out lies and claims that the lines you and the factory made for them, were their idea!" Det er et direkte sitat fra Tom Bell. Etter hva jeg forstår er det ganske enkelt å etterprøve at han faktisk står bak produksjonen. Korriger meg gjerne. Men generelt vil jeg hevde at vi fluefiskere er mest tjent med å belønne kilden / opphavet til et produkt. Disse markedsføringsverktøyene du ikke lar deg provosere av - de er ulovlige. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier. Slik jeg ser det er den eneste underholdningsverdien at pro team medlemmer med en relativt kort fluefiskebakgrunn fronter produkter uten dannelse. Det kan bli noen morsomheter av slikt, men jevnt over er det bare irriterende. Og for nybegynnere er det svært uheldig. Akkurat det siste er jeg ganske opptatt av.
    1 poeng
  17. Jeg bruker minimalt på tid på å undersøke de revolusjonerende linene, fortommene og stengene som dukker opp hvert år. Det meste er ikke så nytt når alt kommer til alt. Har du litt tid til overs så kan du jo lese denne artikkelen: https://sunrayflyfish.com/blogs/blog/148274631-interview-with-tom-bell Tipper både den ene og den andre får litt å tenke på.....
    1 poeng
  18. Noen vann er steindøde bortsett fra frosken som er ivrig nå. I andre vann var det absolutt liv i dag takket være Dansefluer og noen få Marginata spinnere. Jeg var ute på en eftastur mellom 16 og 20 og det ble noen virkelig fine i håven på danseflua som jeg la ut her: http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=471Tog også en på "guumæver" eller Bug Bond Flying ant: http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=192 Hiver med et fiskebilde au..
    1 poeng
×
×
  • Opprett ny...