Gå til innhold

Fluesnører er en forbruksvare blitt..........


Gjest staffan@epost.no

.......hvor lenge varer det snøret du bruker mest?  

139 stemmer

  1. 1. .......hvor lenge varer det snøret du bruker mest?

    • Bytter snøre flere ganger i året
      6
    • varer 1 sesong
      20
    • varer 2 sesonger
      33
    • varer 3 sesonger
      18
    • lengre enn 3 sesonger
      31
    • er flink til å smøre
      31
    • er en slørvpeis, smører ikke
      17


Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Glad i Opti Stillwater, Orvis sin Trout gen3. SA stillwater, småglad i Foxtail pga vedlikeholdet, ellers er den meget fin å kaste med.

 

Air cell, og Airflo, og en eller annen scierra klump Toggi anbefalte for en stund tilbake. Disse brukes i sjøen. Funker fint for meg .. :-)

 

Vil utbringe en skål for fluesnøret! ;) God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Veldig vanskelig å svare på dette men jeg har et inntrykk av at fluesnørene har blitt mye bedre med åra når det kommer til

holdbarhet.

For ikke mange år siden krakkelerte flere snører for meg etter en sesong, nå varer de generellt mye lenger.

Allikevel finnes det unntak så derfor blir det nesten umulig å svare på dette. Det kan variere veldig fra snøre til snøre.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel aldri hatt ett snøre mere enn max en sesong borsett fra det snøret som fulgte med min første stang i 97. Dette hadde jeg i 3 sesonger.. Noe av grunnen er at jeg driver og tester ut foskjellige snørekombinasjoner til forskjellige stenger nesten hele sommern for en butikk...

Men snøret jeg bruker mest og har brukt mest er GL Highwater. Dette passer min teknikk og mine stenger fortreffetlig..

Jeg er nøye med og smøre snørene nesten etter hver tur da de blir levert tilbake og butikken selger disse som "demo" snører for skit og ingen ting.

Så GL får pluss i margen fra meg når det gjeller snører..

 

Er det ett snøre merke som har skuffet meg de to siste sesongene så er det faktisk RIO..

80% av snørene jeg har testet har mye minne og fungerer ikke som ett fluesnøre skal i mine øyner..

 

Vet mange av snørene blir produsert på samme fabrikk men det er jaggu meg forskjell på noen merker..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min ringe erfaring med snører, så er det bare ett snøre jeg har vært nødet til å kassere på grunn av krakkelering og det var et LOOP flyt klasse 7. Dette ble brukt bare en sesong, så var det ferdig.

Men jeg har heller aldri hatt tanke for at det er stor forskjell på snører når det gjelder lengde på kastet. Har vært nødt til å se på økonomien først. Men det snøret jeg har  nå er et DT flyt, kjøpt i det firmaet Vidar Paulsen jobber i på Lindeberg for fem seks år siden. Men det blir jo heller ikke så mye fisking nå som for ti femten år siden. Er fornøyd, og og da er vel alt vel og bra??? ;) ;)

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liner er nødvendig å ha :)

Men ikke å skifte ut liner hvert år, det har jeg adlri opplevd å måtte gjøre, synest faktisk liner blir bedre jo mer man bruker dem...helt til de sprekker i coating selvsagt.

 

Forbruk av liner går vel mer på "passer ulike situasjoner"/"stenger.

En kortklump line og en lang klump line er det vel flere og flere som bruker...

Eller alt i en line...midt i mellom. Spørs jo hva man skal bedrive av fiske, og hvor.

 

Så kommer synkende liner.....huf, ja det blir jo litt liner etterhvert.

Men ser hvilken jeg selv tar med f.eks når man skal begrense seg til f.eks tørrfluefiske...har tydelig dannet seg favoritter hos meg.

Selv om jeg synest nesten alt er gøy å kaste med....alt går ut bare man øver :)

 

Jeg krysset av på; har liner i mer enn 3 år....det er det generelle.

Men klart: hadde jeg bare fisket med èn stangklasse og èn line gjennom hele året, så hade jeg vel sett liner slites fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liner er nødvendig å ha :)

Men ikke å skifte ut liner hvert år, det har jeg adlri opplevd å måtte gjøre, synest faktisk liner blir bedre jo mer man bruker dem...helt til de sprekker i coating selvsagt.

 

Forbruk av liner går vel mer på "passer ulike situasjoner"/"stenger.

En kortklump line og en lang klump line er det vel flere og flere som bruker...

Eller alt i en line...midt i mellom. Spørs jo hva man skal bedrive av fiske, og hvor.

 

Så kommer synkende liner.....huf, ja det blir jo litt liner etterhvert.

Men ser hvilken jeg selv tar med f.eks når man skal begrense seg til f.eks tørrfluefiske...har tydelig dannet seg favoritter hos meg.

Selv om jeg synest nesten alt er gøy å kaste med....alt går ut bare man øver :)

 

Jeg krysset av på; har liner i mer enn 3 år....det er det generelle.

Men klart: hadde jeg bare fisket med èn stangklasse og èn line gjennom hele året, så hade jeg vel sett liner slites fortere.

Jeg fisker 90% av tida med det samme flytesnøret i #5. Bruker snøret til det er ubrukelig  (total krakilering i slitesonen), og kjøper nytt.

Da varer ikke snørene en hel sesong engang! Bruker vel ca 3 sånne snører på 2 sesonger. Hjelper selvsagt ikke at jeg er en slørvpeis som bruker både snus og myggmiddel, men jeg forsøker å være litt forsiktig og synes ikke det hjelper noe særlig. Kanskje er det sola som tar dem?

PS! Jeg har prøvd mange forskjellige merker, men ikke funnet noen vesentlig forskjell i holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

loopline er vel laget på 3M som svært mange liner så jeg tror ikke det er å veldig spesielt med coating og slikt og at det er tilgjenglig plastikk til de fleste som velger 3M som levrandør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet mye liner de siste årene og det er vel ikke noen som stikker seg spesiellt ut, hverken veldig positivt eller veldig negativt. Gromlina er nok SA GPX der jeg har brukt 3 år på å slite ut en line, men det er masse kvalitet i de andre SA snørene også. Ultra 4, XXD, Trout, SHarkskin trout og min kanskje beste SA line når jeg tenker litt hardt Aircel. Siste innkjøp på tampen av sesongen er Sharkskin GPX, som det blir spennende å se hvordan fungerer. Har ingen spesiellt dårlige minner med annet enn et Lee Wulf snøre som bare røyk tvert av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden kom Royal Wulff med en variant av Triangle Taper som skulle redusere dette problemet. Dette snøret heter Joan Wulff signature og er en TT med en litt tykkere "dra-del" bak klumpen, slik at den ikke skal bli så fort slitt av dobbeltrekkingen. Jeg har et sånt snøre selv, og det holder fremdeles fint etter et par år. Riktignok er det ikke snøret jeg bruker mest, det er en 6'er og havner derfor litt midt i mellom ørret og SØ utstyret mitt.

 

Jeg har et annet snøre med en veldig markert klump og tynn skyteline, det er Rio 40+ slow intermediate. Selv om skytelina ser skummelt tynn ut, så har den i hvertfall holdt gjennom sommeren/høsten. Dere som har brukt denne line lengre, begynner skytelina rett bak klumpen og krakkelere, eller holder den bra over tid?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. har ett inntrykk at folk ikke bytter line ofte og at de blir slitt.... bare kjøper flere, og tester osv...

 

selv er jeg fan av carron lina og tactical trout snøret ;)

 

Hvor lang klump har denne carron lina di, og hvilken klasse er det?

 

 

vell nå eier jeg ikke dette snøret selv..... men har prøvd det en del nå... fikk prøve toggi sitt 5# snøre i vinter og er bare så forelska ;D

står litt her om lina: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10291.0

 

står litt om airflo her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4715.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Carron-lina, men jeg er veldig usikker på om jeg tør å anbefale det!  ???

 

Lina har en fin tapering og er supert å kaste med, men jeg stiller et stort spørsmålstegn ved holdbarheten. Jeg har ikke opplevd å slite ut noe annet snøre så raskt. Når dette i tillegg er markedets dyreste ørretsnøre, så er det et viktig ankepunkt. Jan M opplevde det samme som  meg, snøret holdt bare noen få måneder med mye bruk. Det er i mine øyne litt for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...