Gå til innhold

Fluesnører er en forbruksvare blitt..........


Gjest staffan@epost.no

.......hvor lenge varer det snøret du bruker mest?  

139 stemmer

  1. 1. .......hvor lenge varer det snøret du bruker mest?

    • Bytter snøre flere ganger i året
      6
    • varer 1 sesong
      20
    • varer 2 sesonger
      33
    • varer 3 sesonger
      18
    • lengre enn 3 sesonger
      31
    • er flink til å smøre
      31
    • er en slørvpeis, smører ikke
      17


Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

flueliner er et godt universalhjelpemiddel. de kan brukes som blomster snor , heavy sytråd, konami strikka en lue av forskjellige liner til meg en gang..den var fin litt sånn dærre rastaaktig mye gult og rødt...hehe..de er finfine til å henge feks line kutter rundt halsen,, sånne ting....men til fluekasting er det kun silke som gjelder...eller? hva er fordelen med en plastline? masse strecth heavy synkeliner ok,da, men ellers  masse unødig luftmotstand, kort leve tid ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilfeldigvis havna opp med Airflo i det siste og liker det meget godt. Synes de er veldig holdbare, men så kaster jeg nå ikke så mange kast iløpet av en sesong heller. Ridge Line Presentation holder fint på 3. sesongen nå. Sixth Sense er som nytt på andre. Er også godt fornøyd med Tropical linene. Aner ikke hva Polyfuse XT coating betyr, men produsenten påstår (som de fleste andre) at de skal være veldig holdbare.. Lurer på om Airflosnører lages i samme materialet/fabrikk som Guidelinesnører??

Prøvde et Zpeysnøre, #4er med loadingzone og alskens fiksfakseri. Det var et merkelig mykt snøre, helt annen coating enn Airflo som er langt stivere.. Likte Zpeysnøret godt, men merkevaren Zpey er for tacky..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nuvel jeg elsker gode plastliner jeg. det er jo slik at det ikke er 1million snøreprodusenter her i verden..man kan faktidk lukte seg frem til hvem som har lagd hva...det jeg generellt sett er litt skeptisk til er den volsomme betydningen disse forskjellige linene tillegges. dette er jo ikke akkurat noe som er funnet opp nylig....anrne jackob schults sverre scheen og andre har skredder sydd snører siden tidenes morgen...

personlig foretrekker jeg en ganske nøytral line til det meste av min overhodekasting. også til underhåndskasting på stille vann. til rein speycasting er en god speyline å foretrekke...når det gjelder utslitte skyteliner er det jo en smal sak å skifte den uten at lina lider nevneverdig av det...

jeg har i alle år følt at SA lager de beste linene. jeg har hatt svært lite tull med dem..enkelte slik som GPX blei litt slitt i nevnte område, men ingenting suser avgårde som en godt brukt GPX...DT liner folkens DT liner...tenk på steve med sin splitter nye DT6 supreme i orange. hvor fluene blei SATT forsiktig ned midt i blinken,(hoovering the fly) en glemt kunst form....

men jeg må innrømme at noe av det siste fra både airflo og classic DT fra RIO var meget bra..dritbra DTer.....nydelig coating...og det at airflo endelig ser ut til å få til konseptet sitt med tilnærmet stumme liner er jo et stort fremskritt. det er meget merkbart under kasting..hadde de bare hørt på meg å lagd en 30 meter lang, stum, firkanta, triangeltaper..tapert fra 1 til 7 hadde vi begynt å nærme oss the ultimate line..

orvis har noen utmerkede liner i det høye prisskikt...cortland har jeg ikke prøvd på en stund...jeg har SA liner i bøtter og spann som er både 10 og 15 årgamle, særlig saltvanns liner..men det er klart vil man ha en tynn skyteline med tynn myk coating som skal flyte MÅ dette bli sårbart.

det er fullt mulig å lage en nærmest u slitelig line men det er tvilsomt om den vil selge særlig bra. knallhard stiv coating med minimalt med luft bobler ogf fletta mono inne så den må strekkes og atter streklkes..jeg har feks en DT lagd av to prototyper sa saltvwter float bonefish taper . den er uslitelig.

disse linene er faktisk meget gode når det er varmt..fluesnører er som skotøy.. hvis du kun har ett par og bruker det til altslags vær året rundt ... til slutt må jeg si at det er ganske drøyt å selge en line for 1000 spenn hvis den ikke er bedre testa enn som så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

airflo lager sine egne snører, cortland lager liner, Rio lager liner, shakespeare lager liner, 3M(sa) lager liner..mye fra guideline er laget av SA

slik var det iallefall..airflo har sikkert også laget noe der.. de er gode med monocore teknologien. jeg husker noen dritkule grains klumper de hadde..supertynn diameter...shakespeare standard liner er helt ok. det er først og fremst teknikk, mye justeres med fortommen også...

men liner er utrolig moro. enig med rune.."happiness is a new flyline"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjøl er jeg en kaster som bruker dobbelttrekket veldig mye, senne filinga skader helt klart lina......og godt innkasta foxtailliner det orange funker bare bedre og bedre!

 

Ja. Det er helt klart dobbelttrekket som sliter, ikke hvorvidt det kastes på gress eller vann. Etter hva jeg har hørt er dobbelttrekket kommet for å bli.... og ei line må tåle det.

 

Jeg skal på ingen måte underslå at trekkene under nevnte treningskasting er omfattende. Til fiske varierer en jo trekkene i større utstrekning, bygger opp kastet fra korte til lengre trekk, og av og til er trekket også helt fraværende. Brukes det sånn, og det fiskes moderat over noen sesonger, så blir en kanskje fornøyd da.

 

Smøring av liner? En selvsagthet. Hver gang.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Carron ja, den meget omtalte lina. Jeg roste den for sine kasteegenskaper. Jeg hadde min i to sesonger før den tok kvelden. Den røyk inne i hall trening. Det er en ærlig sak, min holdt utrolig mye lengre enn Jan og Tom sine. Det synes jeg er merkelig, at ankerpunktet var coatingen fikk jeg også et inntrykk av.

Jeg tenkte som følger, denne coatingen er sårbar.

 

Måtte smøre den mye i starten, så ble den bedre. Men den holdt brukbart for min del.

Og den tålte mye trening, da mest på snø.

 

Det virker som kvaliteten varierer og det virker noe rart.

 

Tusen kroner for en line med sårbar coating er drøyt. Håper lina kan beholde profilen og få litt bedre coating. Jeg liker den veldig godt til tørrfluefiske. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Vi har et parameter til som for meg er viktig som har fiska mye i Rena, fiske i Barduelva, fiske i noen andre gode elver så er en fellesnevner.....kaldt vann, rena f.eks som få dager i sesongen har mer enn 10 grader. Da disse snørene fra 22m eller m22 kom og var lagt i polyetylen  så var tvilen opphevet.......dette var linene for meg og det fordi at de var minnesløse, ja tilnærmet da,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker nielsens super silikon!! svære flasker..NIELSEN kraftkasteren fra "det andre forumet" han er også en særdeles slu og dyktig forretningsmann, og lager bla silikonprodukter til trekking av rør, ledninger o.l. high end stuff!

 

For noen år siden husker jeg at jeg brukte Morten Løvstads "Løvstads Line-slick".  ;D Den var også basert på silikon.

 

De siste 12 årene har jeg mest brukt Tiemcos Line Dressing, den er jeg meget godt fornøyd med. SA's line dressing har jeg brukt noe det siste året, den fungerer også helt supert.

 

For omtrent 15 år siden begynte vi i castingmiljøet å bruke Armor All Dashbordpolish. Den fungerer fint den også, holder kanskje ikke like lenge som Tiemcos og SA's smøremidler, men den er ekstremt drøy i bruk. De fleste opplever å rote den bort lenge før de rekker å bruke den opp! I Flugfiske i Norden leste jeg at Lefty Kreh har brukt Armor All i over 25 år til sine snører! Armor All må være glimrende for de som holder mye kastekurs og smører snører en del mer enn vanlige fluefiskere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke hva jeg skulle svare på avstemmingen...

Opplever veldig stor variasjon på snørene, men de fleste holder leeenge med godt vedlikehold.

Faktisk er det "tørrfluesnørene" jeg har brukt i saltvann som har holdt lengst, bortsett fra et Lee Wulff TT (holdt i mere enn ti år..).

Dette kan sikkert forklares med at disse får mere pleie og omsorg enn linene som ikke er i kontakt med sjøsalt.

Etter lengere turer vasker jeg alltid snørene i mildt grønnsåpevann og smører de med Tiemco Flyline dressing.

Blir det lange intervaller mellom rensinga forringes snørene uhyggelig fort!

Det er så utrolig deilig å fiske med et rent, nypolert snøre, så jeg har regelrett ikke råd til å la være :)

 

De snøreprodusentene jeg føler har gj.gående best kvalitet er Scientific Angler og Cortland.

Hadde 22M vært like stabile har det vært en fryd.

Ingenting er som å spenne opp stanga med en velfungerende, nypolert Foxtail Long Belly  8)

I alle fall ikke her oppe i nord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker nielsens super silikon!! svære flasker..NIELSEN kraftkasteren fra "det andre forumet" han er også en særdeles slu og dyktig forretningsmann, og lager bla silikonprodukter til trekking av rør, ledninger o.l. high end stuff!

 

For noen år siden husker jeg at jeg brukte Morten Løvstads "Løvstads Line-slick".  ;D Den var også basert på silikon.

 

De siste 12 årene har jeg mest brukt Tiemcos Line Dressing, den er jeg meget godt fornøyd med. SA's line dressing har jeg brukt noe det siste året, den fungerer også helt supert.

 

For omtrent 15 år siden begynte vi i castingmiljøet å bruke Armor All Dashbordpolish. Den fungerer fint den også, holder kanskje ikke like lenge som Tiemcos og SA's smøremidler, men den er ekstremt drøy i bruk. De fleste opplever å rote den bort lenge før de rekker å bruke den opp! I Flugfiske i Norden leste jeg at Lefty Kreh har brukt Armor All i over 25 år til sine snører! Armor All må være glimrende for de som holder mye kastekurs og smører snører en del mer enn vanlige fluefiskere.

 

 

Ikke at jeg har brydd meg så veldig om hva jeg har smurt med men Tiemco,s Line Dressing synes jeg er veldig god og varer lenge. Litt grisete å holde på med. Ikke gjør dette inne i stua og legg lina på gulvet. Ble en diger flekk på gulvet som var direkte farlig å gå over. Fy søren hvor glatt!!

Og ikke til å få vekk, prøvde til og rødsprit. Ja da ble det kjæft å få igen. Henger lina opp ute i hele sin lengede og fører på middelet, venter litt og polerer.

Da holder det lenge.

Noen bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine første år som fluefisker (1990-->) gikk det endel på Cortland liner. Disse krakkelerte etter en måneds bruk. Tror nok mye av skylda var datidens myggmiddel med altfor mye DEET. Men pga garantien på snørene fikk vi jo nye når de krakkelerte.

 

De siste årene har jeg knapt slitt ut et eneste snøre bortsett fra et par jeg har brukt til konkurransekasting som har fått litt vel mye juling av bryggespey. Av klumper jeg har så opplever jeg at disse varer i mange sesonger, men så bruker jeg også mye forskjellige klumper så samme klumpen står ikke på hele tiden. Ørretsnørene jeg har er ikke brukt lenge nok til å vise tegn til slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shakespeare lager liner

 

Pure Fishing Ltd. (Shakespeare) solgte faktisk snørefabrikken sin i Redditch til Northern Sport Fishing Products Ltd. (Aquanova) tidligere i år, så forutsatt at den nye eieren mot formodning velger å beholde det gamle merkenavnet, vil Shakespeareliner være en saga blott så snart lagrene er tomme.

 

I likhet med Staffan tror jeg forresten at snører med coating av Polyethylene (Monic, Cortland (foreløpig bare et par modeller) og angivelig også 22M) og Polyurethane (Airflo) kommer til å bli mer og mer vanlig. Produksjon med Polyethylene- og Polyurethanecoating har fortsatt noen begrensninger sammenlignet med PVC, men det er i denne polymerteknologien forskning og utvikling ligger i dag, så fremskrittene skjer med stormskritt.

 

Airflo har blant annet en ny versjon av Polyfuse XT coatingen sin - Super Low Memory (SLM) coating - som høres veldig spennende ut. I følge rapportene jeg har funnet, skal den i hvert fall ha betydelig mindre minne enn coatingen brukt i dagens Sixth Sense, Tactical Trout, etc...

 

I Flugfiske i Norden leste jeg at Lefty Kreh har brukt Armor All i over 25 år til sine snører! Armor All må være glimrende for de som holder mye kastekurs og smører snører en del mer enn vanlige fluefiskere.

 

I følge en post på Fly Fishing Magazines' forum, som dessverre ikke er tilgjengelig lenger, skal Lefty Kreh angivelig være en ihuga tilhenger og bruker av S. C. Johnson & Sons originale Glide Line Dressing. Den originale Glide Line Dressing, beskyttet under varemerket SCJ-483, har for lengst gått ut av produksjon og må ikke forveksles med Umpquas "kopi" med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var lefty som tipsa meg om armorall. det er kult til tørr trening. lett å spraye på rett på snella. ikke så klissete som silicon, så man får kanskje mindre partikler og slikt som skan sette seg å lina og derigjennom lage sår i ringene som igjen ødelegger lina helt...

i vann forsvinner det fort og det er neppe særlig mijøvennlig å pøse på med armorall....husk HOMER simson og slikt...jeg vet ikke hva som er minst skadelig, slik sett. men det veit nok TOM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var interresant sverref! takk...jeg har fortsatt en del gamle DT7 fra shakespeare . de lagde 50liner til meg i knall sjokk rosa. endel av dere har sikkert fått en slik..nylig gav jeg nielsen en gammel shakespeare wf tradisjonell gammal design. han synes den var helt topp. jeg har også et par merkelige NEUTRAL liner som er mørkt olivengrønne..wf dessverre.

reddich, ja men da er vel fabrikken tilbake der den skal være da eller?

min første ordentlige flueline var en hvit shakespeare line. den kom i en høytidelig stor plast box som jeg fortsatt har...den må være 35 år gammal...jeg kjøpte lina men kan ikke huske å ha brukt den..det gikk i ultra lett haspel på kjapp elv.

også hadd iallefall shakespeare et utrolig utvalg av DT liner, alle synkegrader og slikt. ikke de aller letteste. men det er ganske morsomt å kaste med hel DT7 fastn sink feks...de går mye kjappere i lufta...jeg har noen mørke blå synke DTer...oups carried away as usual..

gonatt...zzzzzzappp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Vi har et parameter til som for meg er viktig som har fiska mye i Rena, fiske i Barduelva, fiske i noen andre gode elver så er en fellesnevner.....kaldt vann, rena f.eks som få dager i sesongen har mer enn 10 grader. Da disse snørene fra 22m eller m22 kom og var lagt i polyetylen  så var tvilen opphevet.......dette var linene for meg og det fordi at de var minnesløse, ja tilnærmet da,

Kanskje det viktigste kriteriet mitt også etterhvert Staffan.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune sitt innlegg stemte godt med slik jeg også ser det - nye liner er en del av forberedelsene.

 

Ellers så har jeg definitivt bestemt meg for å teste de nye Airflo linene i år. Meget lovende rapporter så langt fra et par guider Down under.

 

Har brukt mye Rio, men har også vært litt plaget med dårlig holdbarhet.

 

Carron har variasjon i produksjonen. Mitt snøre har holdt godt, og jeg har stort sett brukt det på gress  ;D.

 

Har i bestilling et SA Sharkskin Magnum snøre. Det skal bli spennende. I samme eske er det to stk Rio Grand. Det er for meg det mest lettfiskede snøret for NZ. TO pga nevnte holdbarhet. Wulff Long Belly fisker også godt, og har AST coating (selv om den heter J3). Forøvrig det eneste merket som for lov til å bruke AST utenom SA. Jeg har et som er farget oliven.

 

Ellers så blir kineserne flinkere og flinkere. Bare på ett år har det skjedd mye. Minnefrie liner med helt grei coating. De lager bl.a. billigsnørene til Cortland nå.

 

Snøret som har holdt desidert lengst for meg var et Airflo Polyfuse snøre. Det brukte jeg HARDT i over 2 år i NZ (var student...), og snøret er fortsatt fullt fiskbart.

 

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har brydd meg så veldig om hva jeg har smurt med men Tiemco,s Line Dressing synes jeg er veldig god og varer lenge. Litt grisete å holde på med. Ikke gjør dette inne i stua og legg lina på gulvet. Ble en diger flekk på gulvet som var direkte farlig å gå over. Fy søren hvor glatt!!

Og ikke til å få vekk, prøvde til og rødsprit. Ja da ble det kjæft å få igen. Henger lina opp ute i hele sin lengede og fører på middelet, venter litt og polerer.

Da holder det lenge.

Noen bedre forslag?

Bruker TMC jeg også og dette middelet funker bra og glatt blir både snører og gulv.

Holdt på å gå på trynet på kontoret i kjelleren her om dagen etter å ha smurt GPX-snøret og lagt det på laminatgulvet. Har gjort dette på stuegulvet også.

Tror jeg skal henge det opp neste gang ja...

 

Synes SA GPX holder bra, men mitt skulle nok vært byttet for flere år siden (det uten ferdigmontert løkke).

Snører er nok forbruksvare og jeg tror jeg skal forsøke å bytte litt oftere, kommer jo litt an på hvor mye og hvor/hvordan du fisker også.

Husker jeg hadde et Teeny long belly for mange år siden (ca. 20). Godt snøre å kaste med, men det krakelerte veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et snøre jeg hadde i 3 år til marka var GL Highwater. Det jeg likte best med lina var presentasjon på lengre kast og glideegenskapene. Det er slik snører bør være.

 

Andre snører som jeg er imponert over er Cortland 444 sl serien, dette er snører som holder veldig lenge.

 

Glasslina er helt rå, brukte den i sjøen igår. For ei line. :P

 

En annen line som sikkert ikke holder allverden, men som er veldig god å kaste med er Snowbee xs.

Smaken er som baken, men jeg synes det er ok å ha ei line som hvertfall holder en sesong.

 

Tactical trout lina min har holdt i 3 sesonger nå. Like pigg, tross mange turer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ikke at jeg har brydd meg så veldig om hva jeg har smurt med men Tiemco,s Line Dressing synes jeg er veldig god og varer lenge. Litt grisete å holde på med. Ikke gjør dette inne i stua og legg lina på gulvet. Ble en diger flekk på gulvet som var direkte farlig å gå over. Fy søren hvor glatt!!

Og ikke til å få vekk, prøvde til og rødsprit. Ja da ble det kjæft å få igen. Henger lina opp ute i hele sin lengede og fører på middelet, venter litt og polerer.

Da holder det lenge.

Noen bedre forslag?

Bruker TMC jeg også og dette middelet funker bra og glatt blir både snører og gulv.

Holdt på å gå på trynet på kontoret i kjelleren her om dagen etter å ha smurt GPX-snøret og lagt det på laminatgulvet. Har gjort dette på stuegulvet også.

Tror jeg skal henge det opp neste gang ja...

 

Synes SA GPX holder bra, men mitt skulle nok vært byttet for flere år siden (det uten ferdigmontert løkke).

Snører er nok forbruksvare og jeg tror jeg skal forsøke å bytte litt oftere, kommer jo litt an på hvor mye og hvor/hvordan du fisker også.

Husker jeg hadde et Teeny long belly for mange år siden (ca. 20). Godt snøre å kaste med, men det krakelerte veldig fort.

 

 

Finnes knapt noen glider som ikke ødelegger snøret på sikt. Brukes så sjeldent som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...