Gå til innhold

Hvordan klekker døgnfluene?


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Har vært diskutert i to tråder nå dette som begge egentlig ikke omhandler temaet.

 

Interessant debatt, kan vi ikke ta den videre her under insektforumet?

 

Klekker døgnfluene flatt i vannskorpa eller klekker de med bakkroppen hengende skrått nedover?

 

Jeg har sittet på huk og sett hundrevis av Danica klekkere flyte forbi meg. Alle kom drivende med kroppen flatt rett under overflaten (men verdt å merke at hele kroppen bortsett fra vingesekken var såvidt under vann).

 

Jeg har også sett Aurivilli klekkere som kommer drivende med bakkroppen på skrå nedover (ala bildet på avataren min)

 

Noen som har gode bilder eller linker til videoer for illustrasjon?

 

Legger til link til videoen Hunderørret postet under ("fin døgnfluevideo")

http://vimeo.com/channels/flyfishing#7159171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

 

 

Klekker døgnfluene flatt i vannskorpa eller klekker de med bakkroppen hengende skrått nedover?

 

Jeg har sittet på huk og sett hundrevis av Danica klekkere flyte forbi meg. Alle kom drivende med kroppen flatt rett under overflaten (men verdt å merke at hele kroppen bortsett fra vingesekken var såvidt under vann).

 

Jeg har også sett Aurivilli klekkere som kommer drivende med bakkroppen på skrå nedover (ala bildet på avataren min)

 

 

 

Rett under eller i filmen. Det virker ut som det kan bli en del synsing her. Vil vel også ikke kalle nymfa i avataren din for klekker heller. Jeg har aldri sett klekkere med kroppen under filmen (skrått nedover) utenom de som kommer til å dukne eller de som har druknet. Nymfer har jeg sett flere av som kommer drivende med livløs bøyd kropp. For så å stige, klekke og fly avsted

 

Tror det er viktig å skille de forskjellige stegene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en virkelig perle av en snutt.

 

Håvard: Det er slik myggen og klekker. Og det er da ikke oppå filmen!!!!! Heller ikke helt vannrett.

 

 

Hvis det var det du mente, så er vi jo enig i hvordan myggen klekker. Dette er det jeg kaller å klekke vannrett, når bakdelen av kroppen/haletrådene henger i vannfilmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

De må ligge i en posisjon søm gjør at ikke vingene kommer i kontakt med vannet, da disse blir våte og kleber seg fast til vannet. Trodde dere hadde observert dette, om ikke må dete bruke mere tid på praktisk entomologi, altså observasjon ikke antagelser! ;D ;D ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ligge i en posisjon søm gjør at ikke vingene kommer i kontakt med vannet, da disse blir våte og kleber seg fast til vannet. Trodde dere hadde observert dette, om ikke må dete bruke mere tid på praktisk entomologi, altså observasjon ikke antagelser! ;D ;D ;D

 

 

 

Svar nå heller på hvordan Vulgataen klekker din gnom ;D

Vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke fisken ser mye forskjell på om bakkroppen er rett under vannhinna eller 2 mm under. Men den ser stor forskjell på om den er rett under eller om den bryter vannhinna. Så om man imiterer en klekker med en litt mer nedovervøyd bakkropp enn originalen tror jeg ikke skader i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En ørret står å spiser klekkere som kommer drivende ned elva og sier til seg selv:

 

"sjå der ja, der kjæm det no en klækker drivande nedover elva ja...... men sjå der ja......he he hehe..... den er jo roind...... mæin....... den sku no ha vorre mer flat ja....... mæin ska æ no ta`n allikavæl......eller kjæm det en klekkar som ligg mer rætt i elva om ei lita stoind........ mæin det kan no værra slik at det itj kjæm no rett klekkar på ei stoind........mæin det kan jo vær no lureri her.......... kanskje det e en fluefiskar som prøver å lure mæ med en rund klekkar........nei vi ska vel itj......he he he he.......... mæin hvis æ no tar den klekkarn og det itj e noe feil med`n da så e det jo en jævla god matbit ja.......... mæin sku det no værra noe feil med`n så e æ fucka skikkelig........ mæin æ trur æ tar sjansen allikavæl...........mæin hvis det no sku værra noe feil............nei faen det her var itj lett det her nei......... mæin ka om æ skifte til duns....... he he he......da blir det nok likar....... mæin ska æ ta den no hackle varianten eller ska æ no ta den med parachute hackle......... mæin hvordan i helvete var no det her igjen da............ :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ruffen......Alle vannlevende insekter er avhengig at vingene på insektene ikke kommer i kontakt med vannet med vingene, når vingene folder seg ut så ligger de flatt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørret står å spiser klekkere som kommer drivende ned elva og sier til seg selv:

 

"sjå der ja, der kjæm det no en klækker drivande nedover elva ja...... men sjå der ja......he he hehe..... den er jo roind...... mæin....... den sku no ha vorre mer flat ja....... mæin ska æ no ta`n allikavæl......eller kjæm det en klekkar som ligg mer rætt i elva om ei lita stoind........ mæin det kan no værra slik at det itj kjæm no rett klekkar på ei stoind........mæin det kan jo vær no lureri her.......... kanskje det e en fluefiskar som prøver å lure mæ med en rund klekkar........nei vi ska vel itj......he he he he.......... mæin hvis æ no tar den klekkarn og det itj e noe feil med`n da så e det jo en jævla god matbit ja.......... mæin sku det no værra noe feil med`n så e æ fucka skikkelig........ mæin æ trur æ tar sjansen allikavæl...........mæin hvis det no sku værra noe feil............nei faen det her var itj lett det her nei......... mæin ka om æ skifte til duns....... he he he......da blir det nok likar....... mæin ska æ ta den no hackle varianten eller ska æ no ta den med parachute hackle......... mæin hvordan i helvete var no det her igjen da............ :D

 

Terje!

 

Er derfor de ikke alltid tar på første flytet. Så mye ørreten må vurdere og ta stilling til  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørret står å spiser klekkere som kommer drivende ned elva og sier til seg selv:

 

"sjå der ja, der kjæm det no en klækker drivande nedover elva ja...... men sjå der ja......he he hehe..... den er jo roind...... mæin....... den sku no ha vorre mer flat ja....... mæin ska æ no ta`n allikavæl......eller kjæm det en klekkar som ligg mer rætt i elva om ei lita stoind........ mæin det kan no værra slik at det itj kjæm no rett klekkar på ei stoind........mæin det kan jo vær no lureri her.......... kanskje det e en fluefiskar som prøver å lure mæ med en rund klekkar........nei vi ska vel itj......he he he he.......... mæin hvis æ no tar den klekkarn og det itj e noe feil med`n da så e det jo en jævla god matbit ja.......... mæin sku det no værra noe feil med`n så e æ fucka skikkelig........ mæin æ trur æ tar sjansen allikavæl...........mæin hvis det no sku værra noe feil............nei faen det her var itj lett det her nei......... mæin ka om æ skifte til duns....... he he he......da blir det nok likar....... mæin ska æ ta den no hackle varianten eller ska æ no ta den med parachute hackle......... mæin hvordan i helvete var no det her igjen da............ :D

 

Terje!

 

Spørs om en ikke angrer seg etterpå og ser at den skulle nok ha valgt en som lå rett ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En ørret står å spiser klekkere som kommer drivende ned elva og sier til seg selv:

 

"sjå der ja, der kjæm det no en klækker drivande nedover elva ja...... men sjå der ja......he he hehe..... den er jo roind...... mæin....... den sku no ha vorre mer flat ja....... mæin ska æ no ta`n allikavæl......eller kjæm det en klekkar som ligg mer rætt i elva om ei lita stoind........ mæin det kan no værra slik at det itj kjæm no rett klekkar på ei stoind........mæin det kan jo vær no lureri her.......... kanskje det e en fluefiskar som prøver å lure mæ med en rund klekkar........nei vi ska vel itj......he he he he.......... mæin hvis æ no tar den klekkarn og det itj e noe feil med`n da så e det jo en jævla god matbit ja.......... mæin sku det no værra noe feil med`n så e æ fucka skikkelig........ mæin æ trur æ tar sjansen allikavæl...........mæin hvis det no sku værra noe feil............nei faen det her var itj lett det her nei......... mæin ka om æ skifte til duns....... he he he......da blir det nok likar....... mæin ska æ ta den no hackle varianten eller ska æ no ta den med parachute hackle......... mæin hvordan i helvete var no det her igjen da............ :D

 

Terje!

 

Er derfor de ikke alltid tar på første flytet. Så mye ørreten må vurdere og ta stilling til  ;D

 

Jepp!!!!..... alt for mye å ta stilling til :D

 

Sigve:

Da er det allerede for seint og stanga mi bøyer som bare faen ;D..... den var forresten sånn ca 1,6 :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

så proffe og så alvorlig vi her er med det rundt fluefiske, vi fisker da entomologisk rett, jeg skal prøve å la være å si ifra, men heretter kommer jeg til å tenke.....huff ja, der er er det en som prøver å villede oss igjen med patetisk kurvet kropp......ja, altså en som ikke har peil.....er det ingen som kan hive seg ned ved stikka og binde noen riktige flue å legge ut??

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...