Gå til innhold

Hvordan klekker døgnfluene?


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Jeg er jo en sterk pådriver på at skal klekkenen være en riktig imitasjon bør kroken være "rett" Nymfer i form av emerger, flytenymfer osv. kan godt ha bøyd krok. Jeg bruker bøyd krok på mine flytenymfer.

 

En klekker med hale som skal imitere nymfeskall og en eller annen plastkropp som byter vannfilmen fort med flotør av CDC. Er jo konstuksjonsmessig feil da døgnflua bruker nymfeskallet som "båt" de første sekundene.

 

Du er også den eneste i fluefiskesammenheng som ikke oversetter emerger med klekker. Amerikanerne kaller det jo også for emerger helt fram til dun. Aldri sett noen legge ut oppskrifter på en hatcher...

 

Synes det er helt greit at en klekker kan være i forskjellige stadier fra flytende nymfer til dun som enda ikke har frigjort seg helt fra nymfeskallet. Den fasen der vingesekken har brutt vannhinna til dunen står fritt varer tross alt ofte bare noen få sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

tror nok det er samme faen, men når folk er så sabla korrekte i fluebindinga si så setter jeg store spørsmål til kunnskapsnvået bak.

Noe skal man diskutere nå snart i november  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder nesten samtlige flytenymfer med bøyd kropp, rett og slett fordi jeg synes det er pent (med unntak av to mønster.. ene er Vulgata og Danica, som jeg binder på rett krok og en mindre variant i krok 14/16#)

 

Jeg tror det er viktig at man liker flua i seg selv, og ikke fisker med noe man ikke har tro på...

 

 

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i boka Flugbinding på mitt , Lennarth Bergquist.....liker den form for klekere, flattliggende i vannet......kanskje noen som har baka tilgjenglig kan binde en slik å legge den ut for almen beskuelse!??

Har boka jeg...vet hvilke du snakker om...jeg mener og huske att man surrer hackelet rundt kroken, klipper over og under og drar en vingesekk av brunt polygarn over etterpå :)  tror også jeg har noen sånne i boksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo en sterk pådriver på at skal klekkenen være en riktig imitasjon bør kroken være "rett" Nymfer i form av emerger, flytenymfer osv. kan godt ha bøyd krok. Jeg bruker bøyd krok på mine flytenymfer.

 

En klekker med hale som skal imitere nymfeskall og en eller annen plastkropp som byter vannfilmen fort med flotør av CDC. Er jo konstuksjonsmessig feil da døgnflua bruker nymfeskallet som "båt" de første sekundene.

 

Du er også den eneste i fluefiskesammenheng som ikke oversetter emerger med klekker. Amerikanerne kaller det jo også for emerger helt fram til dun. Aldri sett noen legge ut oppskrifter på en hatcher...

 

Synes det er helt greit at en klekker kan være i forskjellige stadier fra flytende nymfer til dun som enda ikke har frigjort seg helt fra nymfeskallet. Den fasen der vingesekken har brutt vannhinna til dunen står fritt varer tross alt ofte bare noen få sekunder.

 

Amerikanerene kan jo være vranglæret de og :)

 

Å oversette emerger med klekker er feil. Det kan jo kansje være litt vel mye å legge opp flere nivåer på selve stigningen også ettersom  det kun tar sekunder. Men Hatcher har jo blitt brukt flere ganger her på forumet og andre engelske forum. Samme som sedge og caddis. Amerikanerene sier Caddis og engelskmennene sier sedge. (vil jeg mene å huske)

 

For å sitere meg selv

 

"Hvis jeg kjenner denne insektsverdenen litt i det heletatt og kan litt engelsk så betyr følgende.

Emerger = Nærmende. I vår verden "stigende". Hatcher = Klekker. I vår verden "klekker".

 

En emerger er med andre ord en flytende/drivende nymfe. Da synes jeg den bør se ut som en også. Hatcher det samme."

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tore  :)

Jeg hadde i hvert fall et stykke i Jakt & Fiske her på ettersommeren om døgnflueklekkeren "Kilosen" som har bøyd kropp. Egentlig ei enkel og subtil flue - men det er vel kanskje styrken til denne flua og ikke svakheten  :)

 

(PS Nei, det er ikke den som ligner Once and Away)

 

Denne her var det jeg mente :)

 

derfor jeg nevnte once and away var pga den "tusten" som står opp ved krokøyet der :)

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10399.msg161330#msg161330

 

Bindebeskrivelse på den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i boka Flugbinding på mitt , Lennarth Bergquist.....liker den form for klekere, flattliggende i vannet......kanskje noen som har baka tilgjenglig kan binde en slik å legge den ut for almen beskuelse!??

Har boka jeg...vet hvilke du snakker om...jeg mener og huske att man surrer hackelet rundt kroken, klipper over og under og drar en vingesekk av brunt polygarn over etterpå :)  tror også jeg har noen sånne i boksen :)

 

yess, legg ut et bilde av en slik på dette "vranglærte" forumet ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i boka Flugbinding på mitt , Lennarth Bergquist.....liker den form for klekere, flattliggende i vannet......kanskje noen som har baka tilgjenglig kan binde en slik å legge den ut for almen beskuelse!??

Har boka jeg...vet hvilke du snakker om...jeg mener og huske att man surrer hackelet rundt kroken, klipper over og under og drar en vingesekk av brunt polygarn over etterpå :)  tror også jeg har noen sånne i boksen :)

 

Husker denne. Det er jo den gode gamle flytenymfa. Bandt noen av disse når jeg startet med fluebinding (på en tid da døgnfluer omtrent ikke fantes på sørlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det vel nærmest et teoretisk blindspor å diskutere kurvet krok , da rett krok representerer begge ytterpunktene  ;D

F.eks: Binder man a) en klekker på en rett krok som er bundet slik at den skal ligge rett i overflatefilmen, eller B) binder man klekkeren på en rett krok som er bundet slik at hele bakkroppen skal synke, og flua kun flyte nærmest loddrett i vannfilmen, så er dette ytterpunktene. Klekkere bundet på kurvet krok er vel nærmest å regne som middelveien hva angår positur i vannfilmen.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ande`du vet jeg kødder nå......men dersom de skal henge slik med bakkroppen ned så bør de være uten vingesekken oppblåst!

 

dog er det slik at jeg ser et selvstudiebrist blandt de fluefiskerene, de kan jo ingenting lengre, ei heller vet de hva de skal se etter fordi at "jegeren" ikke er etablert i dem, da de fleste bare har rett og slett ikke etablelt jegerinstinktene ennå  ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nå har jeg tenkt en del her og kommet til den konklusjon at jeg skal la ørreten avgjøre hele greia, det vil si om rundkrok eller rettkrok er det beste :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ande`du vet jeg kødder nå......men dersom de skal henge slik med bakkroppen ned så bør de være uten vingesekken oppblåst!

 

dog er det slik at jeg ser et selvstudiebrist blandt de fluefiskerene, de kan jo ingenting lengre, ei heller vet de hva de skal se etter fordi at "jegeren" ikke er etablert i dem, da de fleste bare har rett og slett ikke etablelt jegerinstinktene ennå  ;) ;)

 

Ikke så lett å få de til å flyte da Staffan. Må nesten være noe som stikker litt opp som kan henge i vannhinna. En imitasjon er en del tyngre enn insektet vi imiterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

men da fiskes det feil i forhold imitasjonstanken, i hue mitt er dette et angrep på detaljefokukuseringen det er på imitasjoner, hvilket det er også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

men da fiskes det feil i forhold imitasjonstanken, i hue mitt er dette et angrep på detaljefokukuseringen det er på imitasjoner, hvilket det er også......

Må være enig med Staffan her. skarre værra imitasjon så skarre værra.

Nytter ikke kjefte på streamer fiskere og det som værre er når de selv benytter feil bøy på døgnfluestjerten.

Slikt blir det Polsk rikssdag av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som husker den kapokflyteball nymfa jeg la ut i vinter en gang?

 

den funket faktisk meget bra, hele kroppen vannrett under vann mens kapokballen holdt den flytende...om den fisker bedre enn en bøyd klekker, men funket iallefall :)

 

skal testes neste år med en med bøyd krok på fortommen også :)

 

 

hvilke døgnis er dette frode? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som husker den kapokflyteball nymfa jeg la ut i vinter en gang?

 

den funket faktisk meget bra, hele kroppen vannrett under vann mens kapokballen holdt den flytende...om den fisker bedre enn en bøyd klekker, men funket iallefall :)

 

skal testes neste år med en med bøyd krok på fortommen også :)

 

 

hvilke døgnis er dette frode? :)

Jeg tror det er rodani. Men det var litt sent på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...