Gå til innhold

Hvordan klekker døgnfluene?


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

En ørret står å spiser klekkere som kommer drivende ned elva og sier til seg selv:

 

"sjå der ja, der kjæm det no en klækker drivande nedover elva ja...... men sjå der ja......he he hehe..... den er jo roind...... mæin....... den sku no ha vorre mer flat ja....... mæin ska æ no ta`n allikavæl......eller kjæm det en klekkar som ligg mer rætt i elva om ei lita stoind........ mæin det kan no værra slik at det itj kjæm no rett klekkar på ei stoind........mæin det kan jo vær no lureri her.......... kanskje det e en fluefiskar som prøver å lure mæ med en rund klekkar........nei vi ska vel itj......he he he he.......... mæin hvis æ no tar den klekkarn og det itj e noe feil med`n da så e det jo en jævla god matbit ja.......... mæin sku det no værra noe feil med`n så e æ fucka skikkelig........ mæin æ trur æ tar sjansen allikavæl...........mæin hvis det no sku værra noe feil............nei faen det her var itj lett det her nei......... mæin ka om æ skifte til duns....... he he he......da blir det nok likar....... mæin ska æ ta den no hackle varianten eller ska æ no ta den med parachute hackle......... mæin hvordan i helvete var no det her igjen da............ :D

 

Terje!

 

Slank ørret det der ja.  ;D Det må no berre værre, vorro, værre i Trøndelagen ørreten fiiintænke sånn ;D Må itj fårrå nolles når'n ska ha sæ ein matbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Personlig sliter jeg litt med å skjønne at fisken skulle bry seg med om bakkroppen ligger flatt i vannfilmen eller om den henger ned, all den tid den ikke ser ut til å bry seg om den enorme kroken som henger under  ;)

Ikke glem at fisken er dum som et brød.

Princeps er min klare favoritt-klekker, men har da fått masse ørret på klekkere bundet på type klinkhamer-kroker også . . .

Dette blir vel mest et spørsmål om hvor nerdete man vil være  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

fra oss som har forholdt oss til fluefiske før 1990 vet inderlig godt at da var det så og si bare mustad som var tilgjengelig og den gangen forholdt vi oss til de rette krokene, det var den gangen de hette 94833    79580    3006b osv, dei lengre brukte vi 79580 og 94841

 

Så kom krokserien 80000 serien med alle mulige fasonger....etterlignet partridge. De forskjellige fsongene er iallefall for  meg helt unødvendig for å lure den superteite ørreten :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Ja og aldri noe tull med herding etc som det har vært med feks R30

men noe tung kanskje.

Var førstevalget i en årrekke..kanskje fordi det ikke var all verdens utvalg på Rena  ;D

Men nå er vi langt på viotta i forhold til topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyd krok vs rett krok på klekkere

 

En klekker bundet på kurvet krok som sikrer at flua bryter vannfilmen godt og vel, og kjapt,

er lettere å se for ørret som står høyt i vannlaget...også i kjappere strøm hvis flua kommer drivende litt til siden for snuten på fisken...

 

Så kan den som vil, teoretisere og se på insektsbilder til man blir grønn i trynet allikevel  ;D

The bottom line er vel antagelig at fisken ikke bryr seg om at nymfa har bøyd eller rett kropp

men under praktisk fiske, så ses generelt en bøyd kropp lettere i enkelte tilfeller.

Det er grunnene til at jeg binder mange av mine døgnflueklekkere på bøyd krok.  :)

 

Dessuten er det vel nærmest et teoretisk blindspor å diskutere kurvet krok , da rett krok representerer begge ytterpunktene :) F.eks: Binder man en klekker på en rett krok som er bundet slik at den skal ligge rett i overflatefilmen, eller binder man klekkeren på en rett krok som er bundet slik at hele bakkroppen skal synke, og flua kun flyte nærmest loddrett i vannfilmen, så er dette ytterpunktene. Klekkere bundet på kurvet krok er vel nærmest å regne som middelveien hva angår positur i vannfilmen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i boka Flugbinding på mitt , Lennarth Bergquist.....liker den form for klekere, flattliggende i vannet......kanskje noen som har baka tilgjenglig kan binde en slik å legge den ut for almen beskuelse!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med klekkere/flytende nymfer bundet på rett krok. Må bare passe på at en evt. cdc-vingesekk (bruker like gjerne foam, men de er litt verre å se for en gammel kropp) ikke spriker for mye nedover, og materialet i kroppen på flua trekker flusst av vann.

 

I andre situasjoner har kurva kroker fungert best. Jeg kommer i hvert fall til å ha begge deler i boksen framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo en sterk pådriver på at skal klekkenen være en riktig imitasjon bør kroken være "rett" Nymfer i form av emerger, flytenymfer osv. kan godt ha bøyd krok. Jeg bruker bøyd krok på mine flytenymfer.

 

En klekker med hale som skal imitere nymfeskall og en eller annen plastkropp som byter vannfilmen fort med flotør av CDC. Er jo konstuksjonsmessig feil da døgnflua bruker nymfeskallet som "båt" de første sekundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...