Gå til innhold

Det er vel ikke lenge igjen til all laksen er utrtyddet


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

sjekk disse helvetes mataukere som fortviler....

http://www.adressa.no/forbruker/jaktogfiske/article1496434.ece

Nå,nå gutter. Ro ned litt nå og rett skytset i riktig retning. Har selv slutta å reise til Åfjord på fiske, da det uttrykkelig er opplyst på fiskekortet om at C&R er forbudt!

Ferge og bensin til flere hundre kroner, fiskekort til noen hundre og fisk etter 5 minutter som du er pålagt å kakke.......

Ikke mye kos over en slik fisketur nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 302
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

sjekk disse helvetes mataukere som fortviler....

http://www.adressa.no/forbruker/jaktogfiske/article1496434.ece

Nå,nå gutter. Ro ned litt nå og rett skytset i riktig retning. Har selv slutta å reise til Åfjord på fiske, da det uttrykkelig er opplyst på fiskekortet om at C&R er forbudt!

Ferge og bensin til flere hundre kroner, fiskekort til noen hundre og fisk etter 5 minutter som du er pålagt å kakke.......

Ikke mye kos over en slik fisketur nei.

men da er det ikke verre enn å slutte å fiske der. hadde de villet fiske c&r, så hadde de sikkert valgt en annen elv. men jeg tror heller at det er mataukere på gang, uansett. for hvis de må kakke fisk for å ha en god tur.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hyggelig å registrere at ikke all trofefisk finner veien til veggen.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2972465.ece

Forhåpentligvis er den i god nok form til å føre genene videre. Thumbs up til Mr. Kokko og ekstra + i margen til å være en slukfisker  ;D

Er ikke ofte man hører noe fornuftig fra tana når det gjelder laksefiske, men denne Kokko var jo ikke helt kokko  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig ordspill :P Skrev en kommentar til denne artikkelen et annet sted på forumet, men limer det inn her også.

Artig at man får slike fisker her til lands den dag i dag :) I tillegg gjorde fiskeren en god dyd ved å slippe den ut igjen.

Nederst i artikkelen står følgende:

- Ved å slite ut laksen og bokstavlig talt drepe den før den har kommet seg til gyteområdet bidrar han til adskillig nedgang i bestanden, skriver Jonny E.

Det er jo greit nok, men det blir jo skikkelig feil å angripe denne karen for dette problemet. Det burde jo heller vært et angrep på laksefiske generelt? Jeg mener, hvordan skulle Runar Kokko få gjort noe med at laksen var i gytedrakt? Noen individer her i verden skjønner jeg meg ikke på, altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja nå er TV2-nyhetene passe full av laksedritt og problemer med bortforklaringsmekanismer og "vil ikke kommentere"-taktikk.  Fiskeridirektøren og fylkesmenn kan hoppe i havet.  Oddekalv`s ubåts-søk under oppdrettsanlegget som direktøren er medeier i, har jo internkontroll med topp karakter for miljø osv.  Jaggu mye verd slike papirer gitt.  Noen som våkner snart av denne holdningen??  "Det folk ikke vet det har de ikke vondt av."  Dette burde jo fått litt konsekvenser for å sitte i slike stillinger.  Og fylkesmannen kunne vel med enkle midler ta prøver av slike anlegg uten å sette større apperater i aksjon.  Sediment-prøver kan jo tas med et lite jern-rør og en taustump.  Men fylkesmannen har jo ikke et snev av interesse å følge opp denne type forurensning. Men hvis 4 kuer til Frode Bonde fikk driti på jordet nede ved barnehagen, ja da blir det oppslag i lokalavisa, nær anmeldelse og kjeft å få.

Vel,..bøndene har vel i hvertfall fått stort sett drittbinger og annet pålagt for å hindre avløp til bekker og vassdrag, og når de klarer å få kontroll på det så ser jeg ikke annet for samme problem for oppdrettsnæringen at dette må rettes på.  Få dritten på land er fortsatt mottoet her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan love deg en ting...

Den dagen det blir penger i fiskedritgjødsel, så havner alt på land :)

He, he....Satt faktisk å tenkte den tanken da jeg skrev ja.  Men fant vel ut at det er vel så mye medisinering o.a i den driten at den må vel anses som spesialavfall, og da er det vel bedre at den går ut i vår største søppelfylling.  For da har ingen eller alle ansvaret og ingen ser noe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat på TV2 nyhetene at vår kjære fiskeriminister ikke ville tvinge næringen til å begynne å bruke lukkede anlegg.

"fordi denne næringen er den første til å begynne å bruke ny teknologi  . . . . "  wtf ??

Blir så forb . . . provosert av den hel. . . kjerringa der!!!

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det er litt for lite fokusert på hvor ille sjøørreten har det i nærheten av slike anlegg.

Har ørreter som ser verre ut enn det som bildet til Øystein viser.

Men vi har vel diskutert dette før. .

Hvordan går man fram for å finne fakta her ?

Hvis man evt finner på å lage en nettside for å dokumentere dritten så bør jo alt man legger ut være veldokumentert.

Hadde vært moro å sett hvor lang tid det tok før det ble reaksjoner  8)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat :

– I dag er det ikke noen lukket løsning som kan konkurrere med de fortrinn som vi har i åpne anlegg, mener Paul Negård i Fiskeri– og havbruksnæringens landsforening (FHL)

Hadde vært artig å vite hvilke fortrinn han her snakker om, kan det være NOE annet enn økonomiske ?

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat :

– I dag er det ikke noen lukket løsning som kan konkurrere med de fortrinn som vi har i åpne anlegg, mener Paul Negård i Fiskeri– og havbruksnæringens landsforening (FHL)

Hadde vært artig å vite hvilke fortrinn han her snakker om, kan det være NOE annet enn økonomiske ?

Jan

det er vel penger som er det eneste fortrinnet desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat :

– I dag er det ikke noen lukket løsning som kan konkurrere med de fortrinn som vi har i åpne anlegg, mener Paul Negård i Fiskeri– og havbruksnæringens landsforening (FHL)

Hadde vært artig å vite hvilke fortrinn han her snakker om, kan det være NOE annet enn økonomiske ?

Jan

det er vel penger som er det eneste fortrinnet desverre

Penger er nok fasiten, men de får jo LOV til å gjøre akkurat som de vil. Likhet for forurensningsloven? finnes ikke.  Og stotringa til han Paul Negård ble jeg rett å slett flau av.  Tynnere bortforklainger finner du vel bare i norsk skolevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat :

– I dag er det ikke noen lukket løsning som kan konkurrere med de fortrinn som vi har i åpne anlegg, mener Paul Negård i Fiskeri– og havbruksnæringens landsforening (FHL)

Hadde vært artig å vite hvilke fortrinn han her snakker om, kan det være NOE annet enn økonomiske ?

Jan

det er vel penger som er det eneste fortrinnet desverre

Penger er nok fasiten, men de får jo LOV til å gjøre akkurat som de vil. Likhet for forurensningsloven? finnes ikke.  Og stotringa til han Paul Negård ble jeg rett å slett flau av.  Tynnere bortforklainger finner du vel bare i norsk skolevesen.

Med Lisbeth Berg Hansen i regjeringa så er jo dette MYE verre enn bukken og havresekken.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for ei nepe . . .

Sitat:

"– Jeg lærte noe nytt av Mattilsynet i forrige uke. Lakselus er ikke et like stort velferdsproblem for sjøørret som for laks. Sjøørreten går nemlig opp i elvene for å avluse seg. Uttalelsen kom fra Fiskeriminister Lisbeth Berg-hansen under åpningstalen på en havbrukskonferanse i Rørvik i Nord-Trøndelag 21. september."

Jeg har sett små sjøørreter som ikke greier seg i sjøen og derfor er enten i brakkvann eller i elva nesten hele livet sitt. De blir ikke store. . .

Med holdningene denne bransjen har for miljøet kommer det aldri til å gå bra.

La det bli likhet for loven, la det få rydde opp i griseriet sitt under merdene slik som enhver annen som hadde sluppet ut slikt.

Blir helt tom av å irritere seg over dette her.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier jo litt om kravet til kvalitetsnivået på ministere. Er disse som likom skal ha talerett. Er desverre slik på flere områder, noen får et inspill som de ikke har grunnlag får å kunne evaluere og så kommer det totalt ut av kontekst i beste fall, eller så blir det en sannhet uten hold i virkeligheten.  Næringa kan jo si hva som helst til slike marionetter, og de gjentar jo gladelig dette.  For DE tar jo ikke feil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...