Gå til innhold

Det er vel ikke lenge igjen til all laksen er utrtyddet


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

  • Svar 302
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det er mye penger i bildet!  :-\ Dette er KUN eksport. Alle tall er oppgitt i mill.

2003   2004   2005   2006   2007   2008

           

Oppdrettslaks, fersk/kjølt

       

6 643,6 7 581,8 10 009,5 12 642,6 13 029,8 13 776,3

Oppdrettslaks, fryst, m/hode

910,1 1 001,2 928,3 1 294,2 1 147,9 929,0

Røkt laks

262,9 292,3 278,3 201,4 212,5 193,2

Laksefilet fryst

1 169,5 1 070,6 884,5 1 141,3 977,6 877,7

Laksefilet fersk

798,3 1 002,1 1 145,2 1 415,5 1 543,9 1 581,2

Kilde: ssb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dessverre tror jeg ikke de som sitter på makten i denne saken bryr seg med å kommentere utspillene engang. De gangene jeg har vært med å diskutere dette i politiske fora, så har jeg fått inntrykk av at næringa er rett og slett blitt så stor at man begynner å tenke samfunnsøkonomiske konsekvenser dersom man må redusere kvoter og størrelsesanndeler. I langs de fattigere kystkommuner og fylker tror jeg flere tenker at man ikke har andre alternativer til verdiskaping. Og det er sørgelig at man har kommet dit, enda mer sørgelig er at ingen av politikerne som til syvende og sist tørr å si at de velger økonomi forran økologi - nok en gang. For det er jo akkurat det de gjør... Det er iallefall ikke mye "føre var" prinsipp ute og går. Det har det vel strengt tatt ikke vært siden de økonomiske rammene for denne næringa åpenbarte seg for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei på dere. Viser seg at jeg har fått bekreftelse fra miljødepartementet, avsent i brev der 22 jan 2010, men da befant jeg meg allerede i Australia uten mulighet til PC, derfor denne sene meldingen til dere.

VEDRØRENDE FORVALTNING AV VILLAKS.

Miljøverndepartementet viser til e-post av 7. desember 2009 hvor du tar opp bekymringer rundt villaks og akvakulturvirksomhet.

Regjeringens politikk for vern av villaksen er nedfelt St.prp. nr 32 (2006-2007) Om vern av villaksen og ferdigstilling av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder. Nasjonale laksevassdrag og laksefjorder er et hovedtiltak for villaksen. Det er imidlertid nødvendig med effektive tiltak innefor en rekke andre innsatsområder. Disse favner vidt og omfatter bekjempelse av Gyrodactylus salaris, kalking, genbankvirksomhet, FoU, lakseovervåking og reguleringer i laksefisket.

Når det gjelder havbruksnæringens miljøutfordringer vil vi spesielt vise til regjeringens strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring. I denne strategien nedfelles tiltak innenfor fem hovedområder der havbruksnæringen påvirker miljøet; genetisk påvirkning og rømming, forurensning og utslipp, sykdom, arealbruk, og forressurser.

Undertegnet v Per W.Schive, avdelingsdirektør, og Øyvind Andreassen, rådgiver.

4/2 2010 er det også sendt en mail fra Fiskeri- og Kystdepartementet.

Vi i Fiskeri- og kystdepartementet noterer oss synspunktet ditt.

Villaksen møter mange farer på sin vei. – Fra elva til beiteområdene i havet og tilbake til gyteplassen i elva igjen. Det er mange årsaker til at villaksen går tilbake – for eksempel forsuring av vassdrag, vassdragsutbygging, overfiske i elvene, næringstilgangen i havet, global oppvarming og flere andre utfordringer.

Fiskeri- og kystdepartementet har mulighet til å påvirke hvordan havbruk virker inn på villaksen. De største utfordringene er for tiden lus og rømning.

Departementet kan og vil bidra til at oppdrettsnæringen også i fremtiden blir miljømessig bærekraftig. Regjeringen har derfor laget en strategi for miljømessig bærekraft i havbruksnæringen.

Ved å åpne linken nedenfor håper vi du finner den informasjonen du søker:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/pressesenter/pressemeldinger/2009/strategi-for-en-miljomessig-barekraftig-.html?id=552992

Mvh

Heidi Øverby

Fiskeri- og kystdepartementet

Så det kom da et slags svar langt om lenge.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

står ingenting om de skal redusere sjøfisket..... hjelper vel lite at laksen ikke blir tatt i elva hvis den tas i garn i sjøen.....

I følge forslaget fra DN så vil ikke kysten av Nordland åpnes for sjøfiske i år, enkelte fjorder der bestandene er større blir det åpnet for et begrenset fiske. Vet ikke om dette er endelig avgjort av departementet enda.

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=45358&contentdisposition=attachment

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står ingenting om de skal redusere sjøfisket..... hjelper vel lite at laksen ikke blir tatt i elva hvis den tas i garn i sjøen.....

I følge forslaget fra DN så vil ikke kysten av Nordland åpnes for sjøfiske i år, enkelte fjorder der bestandene er større blir det åpnet for et begrenset fiske. Vet ikke om dette er endelig avgjort av departementet enda.

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=45358&contentdisposition=attachment

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...